April 2012


Jawatan mufti akan dinaikkan taraf setara dengan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) dan akan menerima faedah yang sama, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau berkata, perkara itu diputuskan pada mesyuarat Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MKI) di Putrajaya, semalam yang dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan turut dihadiri menteri-menteri besar, EXCO agama dan Majlis Agama Islam negeri seluruh negara.
“Setaraf ini misalnya daripada segi taraf, protokol, penggajian, elaun serta kemudahan yang diguna pakai oleh EXCO, kita mengangkat taraf mereka ini agar pengurusan pentadbiran agama dilihat dengan baik dan mempunyai penghormatan tinggi

“Keputusan ini tidak akan membabitkan pertindihan tugas dengan EXCO agama kerana EXCO hanya bertugas memantau aspek pentadbiran dan aktiviti keagamaan, manakala bidang tugas mufti menjurus kepada penggunaan fatwa, hukum hakam, tauliah pengajaran dan aspek keagamaan yang lebih mendalam,” katanya selepas sesi dialog bersama pelajar Diploma Pentadbiran Islam anjuran Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) di sini, semalam.

Ana nampak ini semua jalan UMNO nak gemukkan MUFTI dan terus mempertahan Kerajaan yang ada.

Taktik lapok. Orang dah tak pakai dah taktik ni.

Jamil Khir mungkin rasa ini adalah perjuangan peribadi dia. Ana minta maaflah, soal Mufti ini bukan soal protokol dan kedudukan. Soal lebih besar adalah apakah pandangan Mufti itu dirai oleh umara’? Itu lebih utama dan penting. Kalau setakay gaji berbelas ribu, tetapi MUFTI dibisukan dengan arahan dan peraturan, untuk apa?

Sekarang ini kita pun tahu, Mufti Perak misalnya, adalah juga Ketua Penerangan Hal Ehwal Islam UMNO. UMNO cakap. Dia ikut. Dia letak ayat Quran bagi halalkan. Kalau setakat Mufti jenis ini, diberi pulak jawatan setaraf Exco, makin naik minyaklah. Lagi kuat lah hentam PAS dan kuatkan UMNO. Apakah ini peranan MUFTI?

Tengok sahaja jawapan yang diberikan Mufti Perak pada satu ketika:-

Ingin saya tegaskan bahawa mufti bukan sekadar memberi pandangan dan mengeluarkan fatwa berhubung dengan isu air mutlak dan haid sahaja, malah lebih dari itu apatah lagi yang membabitkan kepentingan umat Islam biarpun terpaksa menerima cercaan dari pelbagai pihak seperti mana yang berlaku di zaman pemerintahan Al Muzaffar Qutuz (1259-1260m) yang sedang dilanda kegawatan perang dengan tentera Tartar. Pemerintah ketika itu memohon pandangan Ulama’ terutamanya dari As Syeikh Izzudin Abdul Salam (sultanul Ulama’) bagi mengenakan cukai kepada rakyat bagi menampung kos peperangan sehingga ulama’ tersebut dikritik oleh pemerintah sendiri.

Saya sendiri dalam pelbagai hal telah mengutarakan pelbagai teguran dan pandangan termasuk isu murtad dan konsert Sure/Jom Heboh dan IFC yang melibatkan pemerintah. Dalam hal ini, saya berkeyakinan bahawa pandangan yang diberikan adalah berdasarkan tugasan saya sebagai seorang mufti.

Kalau setakat HARAM Jom Heboh – lepas itu dapat gaji RM20 ribu sebulan….ana rasa tak sesuai dan tak padan. Ini semua jalan nak habiskan duit. Apatah lagi kalau Mufti jadi ahli JATI. Lagi lah tak elok rupanya.

Advertisements

Pak Sheikh ini memang pernah menjadi antara objek dibenci oleh ABIM. Benci bukan kerana personal. Benci kerana kengganan Anwar dalam membuat keputusan dan pendirian dalam beberapa isu penting. Presiden ABIM sebelum ini memang tidak sebulu dengan perjuangan Anwar. Tidak sebulu kerana perjuangan Anwar secara jelas sudah tersasar daripada matlamat kewujudan ABIM itu sendiri. Sudahnya, ABIM tampil sebagai sebuah NGO neutral dan tidak memihak kepada Anwar.

Sepanjang tempoh itu, ABIM sudah jauh dengan Anwar. Jemput ke majlis Anwar sekalipun sudah jarang. Sedangkan ABIM sangat sinonim dengan Anwar. ABIM – Anwar Bin Ibrahim Malaysia (ABIM). Sampai setakat itu dekatnya Anwar dan ABIM.

ABIM sewaktu Anwar menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri/Menteri Kewangan adalah juga menjadi tempat ‘dana politik’ Anwar ditempatkan. Jutaan ringgit dibelanja untuk memperkasa ABIM. Jutaan ringgit. Malahan ada yang kata hampir puluhan juta.

Pada waktu itu, ABIM adalah juga menjadi wadah Anwar mendekatkan diri dengan kelompok ulama’, cendikiawan dan orang muda. ABIM jadi ‘recruiter’ kepada usaha mencari lebih ramai TOTOK ANWAR. Itulah peranan utama ABIM. Selain daripada, kononnya, memperjuangkan isu-isu Islam yang terpilih.

Dengan tajuk mesyuarat agung ‘Memacu Wawasan Tamadun Khayra Ummah’,  Sdr. Amidi Abdul Manan, telah dipilih sebagai Presiden ABIM bagi sesi 2011-2013. Berikut adalah Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (AJKP) Kanan ABIM bagi sesi 2009-2011

Presiden: Amidi Abdul Manan

Timbalan Presiden: Naim Mohd Noor

Naib Presiden (Kebangsaan): Ahmad Saparudin Yusup

Naib Presiden (Antarabangsa): Jufitri Joha

Naib Presiden (Hal Ehwal Wanita: Fadhlina Dato’ Dr. Siddiq

Setiausaha Agung: Mohamad Raimi Ab Rahim

Penolong Setiausaha Agung: Mohd Faisal Abdul Aziz

Setiausaha Kewangan: P Aizan Tukirin.

Amidi antara kepimpinan ABIM yang paling kerap bertemu dengan Anwar – dan menceritakan bagaimana wadah ABIM ini perlu diperkasakan semula. Keperluan memperkasa semula ABIM ini memerlukan sumber kewangan yang bukan sedikit.

Mengetahui bahawa ABIM bakal menjadi aset penting politik akan datang, Anwar tanpa banyak tangguh, sudahpun bersetuju untuk menggunakan dana Selangorku, bagi memperkasa semula ABIM di segenap peringkat. ABIM akan kembali menjadi NGO yang banyak bercakap, mempertahan, menyokong, membodek apa sahaja tindakan yang bakal dilakukan Anwar menjelang PRU akan datang.

Disebabkan itu, kita tidak akan hilang punca apabila melihat ABIM bersungguh mempertahan AMBIGA apabila insan mulia itu dikritik hebat kerana membawa agenda LGBT. Apakah ABIM merelakan LGBT? Kalau menurut Amidi, pada ketika ini, agenda utama ABIM adalah memperkasa semula kewangan. LGBT adalah isu rantingan dan ABIM tidak mahu terbelenggu dengan isu ranting.

Soalnya, apakah status ABIM kini? Alat Anwar semula? Boleh Amidi terangkan berapa banyak geran ‘Selangorku’ yang akan tumpah dan melimpah di akaun ABIM?

ABIM tidak lagi NGO neutral. ABIM kembali ke pangkuan Anwar. Anwar sudah berjaya RE-FINANCE ABIM untuk kepentingan politiknya. Bagaimana ahli ABIM semua? Anda rela?

Kita tidaklah dengki kalau ABIM jadi kaya raya pun. Kita tak ada hasad pun. Tapi soalnya, kepimpinan ABIM (atau qiyadah) yang ada tak perlulah menjadi kumpulan anak muda yang tidak hipokrit dan tahu landasan perjuangan Islam sebenar. Ana ingat lagi, pernah seorang kepimpinan ABIM berkata – apa beza mereka yang aktif dalam ABIM dan PAS.

Kata dia:

‘Orang yang pegang ISLAM, tapi KURANG PANDAI’ – MASUK PAS; Orang yang pegang Islam, tetapi BIJAK – akan bersama ABIM’.

Sekarang ini bijak sangatkah adik-adik kita dalam ABIM? Kalau setakat menjadi pengunjung tetap Pejabat MB – cari PROJEK. Apa idealismenya?

BERSIH juga pejuang LGBT? Suka-suka sahaja depa ni buat cerita. Jangan buat fitnah yang melampau. Yang sokong LGBT bukan Bersih, tapi Ambiga. Sebagai seorang individu, Ambiga berhak buat apa sahaja pendirian. Individu ingat tu. Bersih bukan agenda individu. Bersih agenda besar. Nasional. Nak tangani pengundi hantu.

Selepas PAS membuat arahan secara rasmi agar menyertai perhimpunan Bersih 3.0, kini Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula membuat seruan yang sama dengan berkata, hadir ke Bersih 3.0 adalah wajib.

Beliau menyeru seluruh rakyat di negara ini khususnya yang cintakan keadilan hadir pada program Bersih 3.0 (Duduk dan Bantah).

Menurutnya, menghadiri program itu suatu  kewajipan memandangkan ianya diadakan untuk untuk menentang ketidakadilan khususnya terhadap proses pilihanraya di negara ini yang tidak selari dengan Islam.

Kerana itu, tambahnya ‘wajib’ rakyat di seluruh negara keluar beramai-ramai untuk menjayakan Bersih 3.0 pada 28 April ini dengan tujuan untuk menentang pengundi hantu di samping menuntut tujuh perkara lain.

Beliau seterusnya memberitahu, sekiranya wakil rakyat yang menang dalam pilihan raya itu kerana dibantu oleh pengundi hantu, kemenangannya adalah ‘haram’ di sisi Islam.

“Malah segala alaun bulanan atau segala bentuk yang diperolehi sebagai wakilrakyat, gaji, kereta dan semuanya haram serta tidak sah di sisi Islam.

“Perkara ini bukan perkara main-main dan kena ingat Allah dan balasan akhirat,”ujarnya.

Pada masa yang sama beliau turut memberitahu mereka yang sanggup menerima tugas sebagai pengundi hantu juga haram, malah rezeki yang diberikan sebagai imbuhan juga haram.

Ana tak faham lagi jenis orang yang tak mahu dengar perintah dan saranan Ulama’. Ke mana mereka nak bawa agama dan diri mereka? Seruan TG Nik Aziz ini mesti kita dengar dan santuni dengan sebaiknya. Sebagai pemimpin Islam yang disenangi kawan dan lawan, tiada salahnya kalau kita dengar dan menurut sahaja seruan Tuan Guru ini.

Soal Ambiga sokong LGBT ini soal lain. Tak ada kena mengena dengan pengundi hantu. Ambiga sokong lesbian, gay, biseksual dan transeksual atas dasar hak asasi manusia. Betul juga.

Ana harap kawan-kawan dapat turun dan tidak menganggap Bersih sebagai agenda LGBT. Ini semua kerja kempen UMNO. Ambiga sokong LGBT mungkin betul. Itu hak peribadi dia. Bersih tak sokong LGBT. Walaupun mungkin ramai yang sokong Bersih adalah LGBT.

Kita jangan fikir LGBT sangatlah. Kita fikir Ambiga, Tok Guru dan Pak Samad cukup,

Tindakan boikot pilihan raya sekiranya tuntutan badan bukan kerajaan (NGO) BERSIH 3.0 dan wakil pembangkang dalam Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya (PSC) di parlimen akan memberi kesan besar terhadap kredibiliti kerajaan BN.

Selain itu tindakan boikot tersebut juga mampu menjejaskan ekonomi sekaligus menyebabkan parti peneraju kerajaan pusat harus berfikir lebih mendalam untuk menerima impak tersebut.

Demikian menurut Pensyarah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malik ketika diwawancara baru-baru ini.

“Saya rasa jikalau keadaan teruk dan tidak berubah kemungkinan parti-parti politik pembangkang akan boikot pilihan raya, itu sahaja. Itu cara yang lebih mudah untuk mereka lakukan berbanding turun ke jalan raya.

“Kalau boikot pilihan raya, ini suatu kesan yang besar sebenarnya di peringkat antarabangsa.

“Imej Malaysia akan terjejas jikalau parti-parti politik boikot pilihan raya.

Ana tidaklah belajar setinggi Dr Maszlee. Dia lebih bijak pastinya. Almaklum. Professor. Bukan prof kangkung. Ini real punya Prof.

Tapi pada ana lah, kalau setakat IMEJ yang terjejas, Najib peduli apa. Najib boleh upah APCO bina semula imej di peringkat antarabangsa. Tak perlu nak endahkan dengan parti pembangkang.

Lagipun, Najib boleh sahaja tubuhkan satu atau dua parti pembangkang untuk cover kalau kita boikot.

Minta maaflah Prof. Ana tak setuju boikot-boikot ni. Kerja bodoh.

Ana memang peminat tegar blog dan status updates Abang Sayuti. Pada ana, dia lagenda PAS dalam media baru. Sangat hebat. Ideanya bernas. Pemikirannya sangat adil dan membuatkan kita berfikir panjang. Kadang-kadang Abang Sayuti ni kritik parti sendiri. Kritik bukan sebab dia tak sayang. Kritik sebab dia sayang dan ambil berat.

Bukan seorang yang komplen ke telinga ana, mengenai sikap Kerajaan Kelantan yang terlalu mudah beri tanah kepada Lim Kok Wing ini. Ramai. Malahan ada sahaja pengusaha kolej/pusat pendidikan Melayu/Islam yang minta tanah yang sama. Tapi tak diberi.

Sebab itu ana tak salahkan Abang Sayuti nak sebut benda sama. Ana pun dengar komplen yang sama.

Tok Guru mungkin tak tahu, sewaktu PRN Sarawak yang lalu, Lim Kok Wing inilah yang diberikan bajet puluhan juta untuk memburukkan Pakatan Rakyat. Sampai habis peluang PAS nak menang di satu atau dua DUN. Tok Guru mungkin tak tahu, Lim Kok Wing ini adalah insan kesayangan Tun Mahathir yang sentiasa berfikir untuk merosakkan imej dan kedudukan PAS.

Ana tak tahulah siapa yang nasihat Tok Guru. Tapi ramai yang kata Lim Kok Wing akan bawa BUDAYA liar ke Kelantan. Tok Guru pernah pergi kolej Lim Kok Wing. Kebanyakannya pakai seluar pendek sahaja pergi kelas. Budaya apa kita nak import ke Kelantan ni? Budaya hedonisme?

Pemberian ini bahaya kepada politik PAS. Bukan soal 20 hektar tanah – tapi dosa-dosa maksiat yang jauh lebih berhektar-hektar.

Mohd Sayuti Omar


Kerajaan Kelantan telah membuka peluang kepada universiti Limkokwing untuk membuka kampus di negeri berkenaan. Seluas 20 hektar tanah di Machang dikenal pasti untuk tujuan itu. Kata MB Kelantan mementingkan pendidikan. Kita setuju. Tetapi kerajaan hendaknya memberi kebebasan ebgitu sahaja kepada Limkokwing. Kalau boleh kerajaan Kelanhtan ada hak dan diberi kuasa mengawal pembelajaran di universiti berkenaan bagi mengelakkan ia menjadi tempat menyuburkan doktrin ataupun fahaman atau pun akal budi yang tak selari dengan rakyat Kelantan. Al maklumlah universiti Limkokokwing fokusnya kepada ilmu duniawi semata-mata dan tidak akhirat. Sedangkan selama ini MB sangat menekankan kepada kedua-duanya sekali. Beliau selalu berkata selepas hidup dan mati ada lagi satu ‘dunia’. Saya bimbang Limkokwing akan menjadi pondok modern?

Pondok moden atau pusat maksiat? Wallahu’alam.

Ana nak ingatkan adik-adik mahasiswa, menunjukkan idealisme itu boleh dan baik. Menunjuk garang itu pun bagus. Barulah nampak karisma anak muda. Memberikan pandangan pun bagus. Berjuang di atas landasan yang kita percaya pun molek dan bagus. Ini latihan yang bagus kepada anak-anak muda kita. Supaya tak jadi yes man macam anak-anak orang UMNO. Kita kena semai semangat berani kepada jiwa anak muda kita.

Ana setuju mereka berarak dan berdemo. Daripada merempit, jadi bohjan, jahanamkan anak dara orang, elok mereka turun ke jalan, berjuang atas nama Bersih, Hijau, PTPTN, anti ISA, anti PPSMI dan sebagainya. Ini jiwa anak muda. Pak Cik pun pernah muda anak oi. Generasi Hishammudin Rais. Bukan Hishammuddin Husin. Itu generasi pondan. Pak Cik generasi Hisham Rais. Memang power. Mana PM/Menteri yang tak takut dengan mahasiswa. Kena jerkah, ada Menteri yang terkencing. Itu zaman dulu lah.

Pak Cik hormat semangat korang. Tidur di Dataran. Makan. Solat. Belajar. Ini semangat yang kita mahu. Ini namanya jihad di atas jalan yang kita percaya.

Tapi, suka Pak Cik nak ingatkan, bab kalung dan panggil Najib sebagai ‘Allahyarham’, ‘Mendiang’, Rosmah sudah menjanda, Mendiang Khaled Nordin ini – pada Pak Cik lah, dah jauh melampau. Korang ni sudah hilang adab dan jadi perosak kepada nama baik PAS.

Ok lah, korang kata, PAS tak terlibat – tapi malam kelmarin Abang Mat, MB Perak Nizar pun turun. Pak Cik pun pernah jumpa Khalid Ismath ini tak lama dulu. Memang semangat nak perjuang parti. Tapi akal ada sikit taruk kat lutut. Main ikut suka. Ayah Khalid Ismath pun Pak Cik kenal baik.

Tapi Nabi dan agama kita tak mengajar nak maki hamun sampai macam itu. Itu sudah melampau. Pak Cik mengaku, ada kala Pak Cik pun tulis guna bahasa kasar. Tapi, ini sekadar permainan bahasa. Tak ada lah sampai kata orang Allahyarham dan Mendiang. Melampau sangat tu.

Pak Cik nasihatkan, dalam perjuangan, mesti ada panduan dan akhlak. Jangan main balun sahaja. Kena jaga akhlak sama. Sampai letak kalungan bunga pada orang, buat macam depa agama lain ni, sudah perjuangan yang tak ada adab.

Antaranya Firman Allah S.W.T.maksudnya: Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah membuat contoh ucapan yang baik(mengajak berbuat baik, menjauhi perbuatan salah) seperti sebatang pohon yang baik (subur) akar kuat (terjunam ke dalam tanah) dan cabangnya(menjulang tinggi) ke langit. Pohon itu berbuah terus dengan izin tuhannya. Allah menjadikan contoh-contoh itu untuk manusia supaya mereka ingat selalu. Dan contoh perkataan yang buruk (seperti memfitnah, berdusta, mengajak berbuat mungkar dan lain-lain) seperti pohon yang busuk [mati] yang tercabut akar-akarnya dari permukaan bumi tidak tegak berdiri lagi.
(Surah Ibrahim: 24-26)

* kredit gambar kepada jurugambar UMNO, minaq jinggo. gambar hiasan sahaja, Pak Cik itu bukan mahasiswa.

Ketuanan Melayu di Pulau Pinang? Apa kejadahnya dia orang ni bercakap tak ikut fikiran ke? Ana pun pelik bilamana orang Melayu Pulau Pinang boleh percaya dengan pembohongan demi pembohongan kumpulan mamak paduka salam di PP. Depa yang naik tongkang ini juga yang dijaja, dijual, diharapkan oleh Melayu Pulau Pinang. Jawabnya…karam lah.

PP memang pernah memberikan Malaysia seorang Perdana Menteri. Tak adalah mamak sangat; tapi hancur lebur Negara kita dibuatnya. Kelam kabut. Tidur waktu kerja. Pegang bahu perempuan bukan muhrim. Kayakan anak menantu. Sudahnya, jatuh tertiarap di tangan rakyat.

Kali ini, memang menjadi strategi UMNO meletakkan kumpulan blackie ini menganggu gugat ceramah kita di PP. Awatnya? Takut ka? Kalau berani lawan pemikiran lah. Bukannya main hantar kaki pukul ke ceramah kita. Mangkuk hayun sungguh.

Kita tahu game UMNO. Melayu biar nampak bersih. Mamak memang pengotor. Sudahnya, biaq depa yang pi buat kerja-kerja bodoh pukul dan seranah orang. Pancitkan tayar orang yang datang ceramah PAS. Ini semua taktik bodoh dan tak belajar tinggi.

Setakat ini, kita percaya, PAS PP dan DAP berada di landasan yang terbaik. Terbaik. Dengan karisma Guan Eng, kita akan kekal menawan Pulau Pinang kali ini. Mamak Paduka Salam tak perlu nak sibuk sangatlah. Duk diam.

Ana dimaklumkan, Pak Lah akan bertanding sekali lagi kali ini. Sebabnya, Melayu Kepala Batas tak boleh terima anak mamak jadi wakil rakyat. Haha…gelak ana. Inilah sikap Melayu Pulau Pinang. Bab tukang pukul dan tukang cuci, depa pakai mamak. Bab nak naikkan pemimpin, depa tak suka mamak.

Kita jangan risau sangatlah pengacau-pengacau mamak ni. Buat tak tahu sahaja.

Laman Berikutnya »