PAS Kelantan


Ana resah sepanjang malam, mengharapkan tiada yang buruk berlaku kepada MB Kelantan kita. Harap bukanlah masalah kesihatan yang teruk. Sekadar pendarahan biasa, kita doakan yang terbaik.

Apapun yang berlaku, kita tahu Pas di Kelantan dalam keadaan solid dan padu. Yang memeningkan kita hanyalah Husam Musa. Bila kita cantas dia nanti, selesailah masalah. YB Nik Amar ini lebih daripada mampu untuk melaksanakan amanah.

Selama ini pun, YB Nik Amar adalah tulang belakang kepada kekuatan MB. Banyak perkara yang diselesaikan dengan budi bicara Nik Amar yang cerdik dan hebat.

Kita tak perlu risau dengan kekuatan Pas Kelantan. Insya’Allah kita dapat berdepan dengan puak UMNO dalam apa jua keadaan.

Buat masa ini, elok kita doakan kesejahteraan MB kita. Moga-moga diberikan kesembuhan oleh Allah SWT.

Tak banyak isu di Kelantan pada ketika ini. Banyak isu dah selesai. Kita nak tumpu kepada pilihanraya sahaja. Tak perlu banyak benda lain.

Puak yang degil, kita potong dan cantas. Jangan bagi muka.

Advertisements
Ramai juga kalangan ahli-ahli kita di Kelantan yang senyum kambing apabila DUKE tidak dapat meneruskan ceramah di Kelantan tempohari. Datang tempat kita, janganlah nak kutuk dan sindir kita. Sudahnya, belum start dah kena.

Ana tak mahu buat spekulasi apa-apa. Tapi katanya ada usaha UMNO Kelantan gunakan DUKE untuk tawarkan sokongan politik rakyat Kelantan kepada Pas. Macamana DS Vida digunakan untuk tampung bola. DUKE digunakan untuk cairkan sokongan rakyat.

Ini semua bergantung niat masing-masing lah. Kita harap tak betul lah ada special project Ketua Penerangan UMNO Kelantan, untuk panggil lebih ramai penceramah luar untuk berceramah di Kelantan. Supaya, orang Kelantan sudah tidak berfikir dengan cara lama dan kekal sokong Pas.

Pada ana, DUKE dan mana-mana Ustaz lain kena ambil sikap yang profesional. Jangan nak datang Kelantan dan mula tunjuk belang. Perli kita. Kutuk kita. Hina kita. Kita pun ada maruah jugak.

Sebab itu, ana rasa, tak payahlah bawak penceramah-penceramah Kuala Lumpur, Perak atau negeri lain ke Kelantan.

Kita ramai doh Tok Guru di Kelantan. DUKE dan kawan-kawan lain boleh pergi ke Sabah, Sarawak. Sana lagi teruk Islamnya. Entah ke mana-mana.

Jangan kacau kita lah. Duduk diam di negeri sendiri.

Kelantan dah cukup ulama’. Kita negeri ratusan tahun dengan ilmu islam dan mantik. Bukan belasan tahun. Ratusan tahun. Tok Kenali, Haji Yaakub Lorong Gajah Mati, Haji Abdul Malek – semua orang Kelantan. Kita tak pakai Ustaz import.

Siapa Gobind Singh? Siapa Kit Siang? Siapa Guan Eng? Semua mereka tidak layak nak cakap apa sekalipun mengenai Hudud. Mereka boleh pergi jahanam. Ini bukan masalah mereka.
Ana memang puji sikap Tuanku Sultan Kelantan yang memberikan sokongan padu agar cadangan pelaksanaan mengenai Hudud dibentang dan dimulakan selepas mendapat sokongan semua pihak.
Ana rasa, Tuanku pun maklum bahawa UMNO sudah tekad untuk menyokong penuh usul hudud ini. Senator Asyraf Wajdi pun dikatakan ada di Kota Bharu untuk mengkaji pembentangan usul berkenaan hudud ini.
Pada ana, selepas titah Tuanku Sultan ini, bangsat macam Gobind Singh boleh duduk diam dan tak perlu sebut apa-apa lagi.
Kali ini Pas kena fikir diri sendiri. Tak ada masa nak ikut cakap bangsat DAP dan PKR. Kita boleh berdiri sendiri dan tak perlukan dengan kawan-kawan yang teringin cepat masuk neraka kerana menolak hudud.
Kalau PR runtuh sebab Hudud, biarkan. Tak penting PR bila Anwar masih lagi main bontot orang.
Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, cadangan pembentukan kerajaan campuran Umno-PAS di Kelantan menunjukkan “betapa jahat” parti lawannya itu.

Ia juga, kata Mahfuz, menunjukkan bahawa kerajaan Kelantan selama ini sukar menerima bantuan daripada kerajaan persekutuan.

Katanya, cadangan pemilik Sinar HarianDatuk Hussamuddin Yaacub juga memberi gambaran bantuan hanya akan diberikan jika idea kerajaan campuran itu menjadi kenyataan.

“Saya ucap terima kasih kepada Datuk Hussamuddin yang buat cadangan ini. Tetapi melihat kepada sebalik kenyataan ini, ia menunjukkan betapa Umno dan BN ini jahat.

“Saya gambarkan kenyataan itu sebagai bagaimana Umno dan BN itu memiliki tiga sifat iaitu pendera, penzalim dan pembuli.

“Maknanya, kalau nak minta tolong Umno kena ada kerajaan campuran. Dia (Hussamuddin) orang Kelantan, dia tau betapa Kelantan sudah nak dapat bantuan kerajaan pusat,” katanya.

———
Isteri pertama ana orang Kelantan, dan ana cukup simpati dengan nasib seluruh kampung yang teruk ditimpa bencana banjir. Bayangkan, bila rumah pun sudah tiada. Makanan sukar. Ana bawa balik RM2 ribu ringgit, tahan kurang 16 jam sahaja. Tak sanggup nak biarkan jiran kelaparan. 
 
Yang ana pelik, muka pertama yang ibumertua ana nampak dan cukup berterima kasih, adalah wajah pemimpin UMNO di kawasan itu. Muka Tok Guru tak kelihatan. Muka kalangan yang minta undi kepada Pas dulu pun tak kelihatan.
 
Ana cakap ikhlas ni, pada ana Kerajaan Pas kita di Kelantan gagal dalam isu banjir. Mereka (UMNO) lebih pantas. Mungkin mereka ada duit dan jentera. Tapi kita pun kenalah bersedia. 
 
Oleh kerana kegagalan ini, pada ana, kita kena tengok cara mana kita nak betulkan keadaan. Pada ana, di kampung orang rumah ana, nama Pas memang sudah ada dalam lumpur. Maaf ana cakap. Memang itu hakikat.
 
Tok Batin di hujung kampung pun, sanggup meludah dan tunjuk punggung bila ana masuk bawa 4×4 ana. Dia pergi hadapan cermin dan lumur lambang Pas dengan selut najis babi. Ana cakap betul ni. Marah betul dia. Sebab 3 hari tak dapat makan. Sebelum ada satu kumpulan Polis yang sampai bawa makanan kepada mereka. 
 
Ana nak seranah Tok Batin? Ana sendiri rasa bersalah. Duit dalam poket ada RM30. Kalau ana bagi pun tak ada kesan. 
 
Datuk Hussamuddin SINAR orang Kelantan. Dia cakap sebagai orang awam. Kita jangan kata dia jahat.
 
Mungkin Datuk Hussamuddin macam ana. Serba salah. Bencana kali ini memang buka pekung dan kelemahan kita. Jujur ni ana beritahu. 
 
Anwar mana? Anwar mana?
 
Ana malaslah nak tulis pasal pemimpin sesat ini lagi. Buang masa. Pada ana, dia dah tak ada dalam kamus politik ana.

Oleh kerana tempoh banjir gelombang kedua di Kelantan kali ini agak panjang, mangsa memerlukan sokongan pelbagai pihak.

Untuk itu, Pengerusi Lajnah Kebajikan Pemuda PAS Pusat, Hafiz Musa berkata keperluan asas amat diperlukan oleh semua mangsa pada saat ini selain makanan.

Katanya, mereka amat memerlukan keperluan asas itu dalam keadaan sekarang di pusat pemindahan banjir.

Jelasnya, bekalan elektrik masih terputus, untuk itu lilin, keperluan asas lain amat diperlukan.

“Keperluan asas lain seperti alas tempat tidur, selimut untuk kanak-kanak dan orang tua selain lampin pakai buang, ubat-ubatan dan sebagainya juga amat diperlukan,” ujarnya.

Sehubungan itu, beliau menasihati mangsa banjir mengawasi anak-anak mereka sebaik-baiknya kerana arus banjir begitu kuat.

Hafiz seterusnya memberitahu, bantuan banjir juga harap disegerakan bagi mereka yang berhasrat untuk membantu.

Jelasnya lagi, pihaknya mengumpul Unit Amal dan jentera petugas ke tempat bencana banjir terutama Rantau Panjang.

Selain itu, mengumpul bekalan daripada kerajaan, orang ramai, NGO dalam bentuk sumbangan kewangan, keperluan asas kemudian diagihkan kepada mangsa.

Katanya, Pemuda PAS negeri turut membuka Bilik Gerakan di Syabab Point sebagai pusat pengumpulan sumbangan daripada orang ramai yang ingin menderma.

} Ana minta sekalian blogger dan pemain media sosial, fokus kepada usaha membantu mangsa banjir. Jangan bazir masa.

Kalau rakyat nampak kita dengan mereka, insya’Allah mereka akan undi Pas nanti.

Tak perlu letak logo parti dan muka pemimpin kita. Tak macam stail Azeez Rahim. Kita fokus kepada kerja kita. Jangan buruk sangat perangai sampai tilam pun letak gambar Najib. Bodoh punya kerja.

The Kelantan government should axe all plans to use a guillotine in implementing hudud law in the state, said DAP central executive committee member Liew Chin Tong.

“The obsession with such inhumane methods of punishment on the part of Deputy Mentri Besar Datuk Mohd Amar Abdullah is disappointing.

“Like many other proponents of human rights, I have been campaigning for the end or reduced usage of cruel punishments such as the death penalty and judicial caning,” Liew said in a statement.

He was responding to a report that Mohd Amar, who is the chairman of Kelantan’s hudud law technical committee, said he would suggest to the panel to use such a guillotine, which would not need a surgeon to operate.

Mohd Amar said the guillotine was fast, effective and needed only one person to pull the lever, two others to hold down the offender and a doctor to ensure the punished person does not drastically suffer from the punishment. The judge who meted out the sentence must also be present.

 
=================
Cemas sangat DAP bila Kerajaan Negeri Kelantan nak perkenalkan kaedah hukuman. Apa yang cemas? Dah berapa kali nak ulang, kalau buat pun, ini tidak melibatkan kalangan kafir laknat. Itu pun susah nak faham?
 
Suka hati Kerajaan Negeri Kelantan lah nak buat dan perkenalkan kaedah hukuman apa pun. Apa yang risau sangat? PP boleh suka hati bebas nak buat apa pun. Kita tak kacau.
 
PAS mesti hidup dengan kaedah hukuman hudud. Kita dah janji kepada rakyat. Tak ada ruang untuk kita kencing lagi. Kalau dah janji kita kena buat.
 
Ana ucap tahniah kepada Dr Nik Amar sebab bersungguh dengan hudud. 
Jentera operasi PAS pilihan raya Dun Pengkalan Kubor yang diketuai Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah mengucapkan terima kasih kepada rakan parti dari Pakatan Rakyat, PKR bersama wanita dan AMK yang sama berjuang membantu agar kemenangan berpihak kepada calon, Wan Rosdi Wan Ibrahim.

Wan Abdul Rahim berkata, Ketua PKR negeri, Ab Aziz Ab Kader, Ketua Wanita, Nooraini Hussin dan Ketua AMK, Roslan Ismail turut turun bersama-sama kepimpinan PAS untuk berkempen dari rumah ke rumah.

“Terima kasih diucapkan pada semua termasuk PAS kawasan seluruh negeri yang turut serta membantu,” ujarnya.

Beliau juga turut merakamkan terima kasih pada petugas negeri-negeri lain termasuk Sabah dan Sarawak yang juga datang membantu.

“Semangat kerjasama ini, memberi harapan yang begitu positif untuk kita merampas Dun Pengkalan Kubor,” ujarnya.

Beliau melahirkan rasa syukur kerana tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku  selepas penamaan calon sehingga hari mengundi Pilihan Raya Kecil PRK N.01 Pengkalan Kubor hari ini.

————
Pada ana, kita akan menang, walaupun dengan angka yang sedikit. 300-500 undi. Maksimum.
Kemenangan ini bermakna, kerana ianya memberi bukti bahawa rakyat bersama kita dalam isu melibatkan BARUA di Selangor. BARUA di Selangor tidak memberikan kesan kepada kita di Kelantan.
 
Ana dah turun banyak tempat di P Kubor, semuanya berjanji bahawa kali ini mereka akan bui kepada Pas. Syukur.
 
Elok kita kuborkan UMNO di Pengkalan Kubor, supaya Najib sedar diri bahawa dia sudah semakin Najis kepada rakyat.

Laman Berikutnya »