Disember 2009


As salam.
Alhamdulillah, sebagai seorang pemimpin yang berpengalaman, dihormati rakan taulan, dihargai tahapnya sebagai seorang khallifah unggul – saranan TG Nik Aziz agar Kerajaan Kelantan mengubah Perlembagaan dan berkemungkinan meletakkan ‘bukan Melayu’ sebagai Menteri Besar sudahpun mendapat perhatian yang bersungguh oleh UMNO/pengampu kerajaan yang KONONNYA memperjuangkan 1Malaysia. Saranan TG ini, adalah suatu usaha yang sangat ‘berani’, terkehadapan dan menjurus kepada Islam dalam erti kata yang sebenarnya. Memang ramai yang terperanjat, malahan penulis mendengar cerita – bahawa semua ahli UMNO di Kelantan TIDAK DIBENARKAN membuat sebarang kenyataan terhadap saranan Tok Guru.
Apa hujah dan sanggahan? Mestikah MB orang Melayu? Atas dasar apa? Sedang agama kita tidak ditegakkan atas dasar bangsa. Bilal ibn Rabah yang gelap gelita, seorang negro – diangkat menjadi salah seorang yang paling dipercayai. Ini menandakan, bangsa TIDAK MEMBAWA makna apa-apa bila kita di sisi Tuhan. Allah SWT hanya mengukur kepada taqwa. Kepada nilai keimanan kita kepada-Nya. Bukan sebab kita Melayu. Apatah lagi bukan sebab kita Dulu, Kini dan Selamanya UMNO. Inilah yang tidak Islamiknya kepada UMNO. Disinilah membayangkan UMNO itu sebuah parti yang sesat. Menyamakan bangsa dengan agama. Sesat.
Kita biarkan orang UMNO Kota Bharu (sudah tentulah pemimpinnya bodoh dan bingung), pemimpin UMNO Pasir Mas, UMNO Rantau Panjang – memikirkan sebarang hujah untuk menidakkan saranan TG NA. Tak dapat punya. Sebabnya, kita bercakap pasal Islam. Mereka cakap pasal bangsa. Tak kena. Mereka ketinggalan kapal. Apatah lagi bila Perdana Menteri Atantuta mengumumkan mengenai 1Malaysia. UMNO lagi tersepit. Takde alasan nak menafikan hujah Tok Guru kita. Inilah hebatnya pemikiran seorang pemimpin Islam yang unggul seperti TG NA ini.
Kita nak beritahu kepada puak UMNO, bahawa soal kepimpinan, soal KHALIFAH ini – perlu mengisi beberapa faktor yang penting. Antaranya:-
– seorang Muslim
– Lelaki
– Baligh
– Berakal
– Adil
– Merdeka (bukan Hamba)
– Mempunyai kemampuan.
Tak ada soal bangsa Melayu dalam syarat-syarat ini. Bacalah buku ulama’ mana sekalipun, tak kira yang Syiah ataupun yang Sunni; dia tidak memikirkan soal bangsa. Apatah lagi parti UMNO. Kita mewarisi interpretasi Perlembagaan zaman kuno yang tidak 1Malaysia sifatnya. Semuanya perkauman. Rasis. Apakah seorang Cina yang lahir di Kota Bharu, memeluk Islam selepas baligh; mampu membaca al-Quran dengan baik, mempunyai ijazah profesional yang dihormati – tidak wajar diangkat sebagai MB kerana dianya Cina? Adil? 1Malaysia? Tidak perkauman?
Perlembagaan ini ciptaan manusia. Kita sudah matang. Demokrasi kita sudah bijak. Kita tidak lagi terikat dengan ‘rantai perkauman’ yang sempit. Kita biarkan UMNO yang bodoh sahaja meneruskan agenda bangsa. Kita kekal dengan perjuangan Islam. Yang lebih penting, sekiranya Cina itu mampu memimpin apa salahnya? Bukankah kita pernah dipimpin oleh orang Siam (Tunku), orang Turki (Tun Hussein), Lanun (Tun Razak) dan India Muslim (Mahathir). Bilanya orang Melayu memerintah Malaysia? Belum ada. Kita tunggu Muhyiddin Yassin – baru ada darah Melayu Riau. Bukan Najib.
Saranan TG adalah satu saranan yang hebat. Kita doakan PAS Kelantan dapat merealisasikan niat pindaan ini dengan segera. Jangan kita berlengah. Kita tak mahu bermain dengan kata-kata dalam soal Islam ini. Kita cakap dan kita laksana. Baru sedap kita nak berlaga dengan puak rasis UMNO ini.
Najib Atantuyaa pastinya ‘terbelenggu fikiran’ dengan saranan Tok Guru. Kalau kita boleh nasihatkan Najib, inilah padahnya niat 1Malaysia yang dicanang-canangkan secara kosong dan tidak ada pengisian. Sekarang, apa nasib UMNO/BN? TG hanya ‘jentik’ sedikit sahaja soal ‘kepimpinan’, soal khalifah – UMNO sudah tersepit dan terjerut. Beranikah Najib mengubah Perlembagaan dengan niat 1Malaysia. Tak akan berani. Keturunan tidak akan mampu menjanjikan apa-apa. Najib adalah seorang pemimpin yang lemah.
Kita doakan TG berjaya dengan niat ini. Kita buat perubahan bermula di Kelantan. Kita runtuhkan tembok perkauman dengan perubahan yang besar. Kita tengok samada berani atau tidak UMNO berbuat langkah serupa. Agaknya, UMNO pasti bisu dengan saranan Tok Guru.
Allahuakbar!!!
Apa yang berlaku semalam di Selangor, secara khususnya bolehlah kita anggap sebagai ‘suara’ orang bawah dalam jamaah – yang semakin risau dan bingung dengan situasi sebenar di Selangor. Yang penting, ramai kawan-kawan yang sempat berbual selepas Solat Jumaat di Masjid Al Azim Pandan Indah kelmarin – mahukan kepimpinan PAS lebih berani dalam menyelesaikan masalah di Selangor. Kepada mereka, Hassan Ali dan Khalid Samad tidak perlu dibawa ke mahkamah PAS pun. Cukup sekadar TG Presiden panggil dan berikan nasihat yang tertentu, lebih baik dan mulia.
Dengan memanggil Hassan Ali – ianya sekaligus membayangkan PAS sudah menjadi terlalu mengikut cakap parti lain. Kita tidak menguruskan sendiri hal dalaman yang berlaku dalam jamaah kita ini.Masalah celupar atau tidaknya Hassan Ali, mestilah dilihat dalam konteks yang lebih besar. Nak pertahankan staff SUK daripada terus dihina oleh Cina laknat macam Theng – bukanlah suatu dosa. Hassan Ali buat tindakan mulia. Nak mempertahan staff Melayu/Islam yang senang-senang dirujuk sebagai pengutip rasuah oleh kebanyakan wakil rakyat Cina. Memang mereka kurang ajar.
PAS Selangor pada hakikatnya memang dah jadi macam sebuah kapal yang nak karam. Tak ada qiyadah. Tak ada kepemimpinan. Tak ada halatuju. Ini yang membuatkan kita di bawah rasa macam tak senang duduk. Ke kiri salah. Ke kanan salah. Rakyat pandang kita dengan wajah ‘harapan’. Harapkan sesuatu. Harapkan kepimpinan yang lebih Islamik dan membawa niat Islam. Itu pun mereka belum rasa di Selangor. Belum rasa waima di kawasan masing-masing.
PAS masih bertahan dengan kaedah politik lama dan konvensional. Kubu kuat kita masjid. Tapi yang tak pergi masjid, siapa nak atur dan susun. Takkan kita nak biar kelompok yang tidak pergi masjid begitu sahaja. Dalam suasana semasa ini, tak ramai wakil rakyat PAS yang perform. Tak ramai. Saari Sungib adalah antara yang terbaik. tapi, berapa ramai yang boleh bergerak seperti YB Saari. Itupun kita tak pasti.
Amalina – Ratu ‘Dangdut’ Politik
Seorang pimpinan yang memberikan kuliah di Masjid Al Azim Pandan Indah kelmarin menganggap anak perempuan Nik Aziz sebagai ‘ratu dangdut politik’ baru di Kelantan. Pimpinan itu kalau boleh menginginkan agar Puteri Nik Aziz menjadi lebih bertanggungjawab dan senyap dalam isu politik yang berlaku di kelantan. Jangan campur. Ini kerja oghe lelaki. Amalina tidak sepatutnya memblogkan segala isu keluarga sampai mendatangkan masalah kepada jamaah.
Kita serahkan kepada TG Nik Aziz dah mantan CEO PMBK untuk didik Amalina menjadi seorang wanita yang lebih sopan dan bertanggungjawab. Betul, mempertahankan suami dan keluarga itu wajib – tetapi janganlah sampai menghina orang lain. Menghina exco. Menghina individu tertentu.
Kita harap Amalina tak mahu jadi ratu dangdut politik. Tenang sahaja dengan ujian Allah SWT. Soal ada orang sokong atau tidak, itu perkara kedua. Yang penting, kepentingan jamaah mesti kita jaga sebaiknya. Ini asas politik.

As salam. Kali ini nak memulakan cerita pasal situasi kita di Kelantan. Apa yang dilakukan oleh Dr Rosli Allani untuk meletakkan jawatan nampak macam ‘tidak ikhlas’. Tidak ikhlas kerana seolah-olahnya nak ‘memperli’ anak menantu Tok Guru yang masih berhadapan dengan tekanan di PMBK. Umum tahu, Dr Rosli adalah orang yang paling lantang, paling ganas, paling vokal dalam memberikan tekanan kepada anak menantu Tok Guru untuk meletakkan jawatan. Dr Rosli cakap pasal integriti. Cakap pasal masa depan parti. Pasal kedudukan PAS dan imejnya sebagai sebuah parti Islam. Dr Rosli tak simpan langsung perasaan bahawa PMBK mesti dipimpin oleh orang baru. Kalangan yang rapat dengan Dr Rosli ada juga terdengar niatnya untuk menggantikan pemimpin PMBK. Niat. Tapi nampaknya Allah SWT tidak memperkenan. Dalam politik, kita jangan cakap lebih sangat. Terutamanya dalam mengutuk ahli keluarga Tok Guru selaku pemimpin kita. Inilah yang berlaku. Tapi kalangan orang PAS Kelantan pun tahu, Dr Rosli bercakap atas ‘tunjuk ajar dan arahan’ abang Exco yang juga ganas. Abang Exco yang anak Tok Guru katakan sebagai ‘si exco’. Yang sedapnya, si Exco ini pandai baling batu sembunyi tangan. Serang orang, tapi sentiasa bersihkan nama sendiri. Seolah-olah tak terlibat. Dalam PAS, parti Islam macam kita pun ada kalangan yang ‘sorok-sorok’ serang orang. Diri sendiri nak diselamatkan. Abang Exco baju petak mesti pandai menasihati orang-orangnya agar tidak berlebihan menyerang Tok Guru. Ini sudah kes, orang yang diberi makan, menggigit semula tangan orang yang beri makan. Benarlah, rezeki Allah SWT yang beri. Tapi jangan Abang Exco terlalu menafikan bahawa Tok Guru yang meletakkannya di tempat yang strategik, walaupun masih ada kalangan yang senior masih wajar diberikan tempat. Abang Exco jangan cuba nak main politik. Dr Rosli sememangnya wajar letak jawatan kerana masalah yang ditempuhinya adalah masalah yang sangat peribadi. Tak elok sangat nampaknya seorang pemimpin muda PAS menafikan kepentingan ‘hukum hakam’ dalam melaksanakan perkahwinan. Jangan main redah sahaja. Kahwin dua biasa. Orang UMNO pun biasa buat. Tapi pandai-pandailah melunasi hukum dan peraturan. Ini kalau dah sampai mertua sendiri buat laporan, buruk sangat nampaknya akhlak pemimpin PAS ini. Dr Rosli agaknya terlepas pandang, dalam dia sedap menyerang hendap ‘PMBK’, dia lupa bahawa ‘halamannya’ sendiri pun bersemak. Kan dah kena. Dah blog ini khabarkan dulu, jangan menyerang Tok Guru yang seakan ada tahap wali ini. Tak betul. Tak baik. Tak elok. Kan dah kena. Memang dalam politik orang muda selalu cepat panas hati. Menyerang menantu, dengan hajat meletakkan dirinya sendiri sebagai CEO. Ini semua perancangan Abang Exco. Abang Exco tak nak orang lain memimpin PMBK. Pemimpin PMBK mestilah datangnya dari orang yang Abang Exco boleh didik dan susun. Barulah sedap. Kalau tidak, susahlah nak susun meniaga. Tindakan Dr Rosli ni tak lebih nak PERLI Tok Guru. Ayat kenyataan akhbar ada bunyi nak memperli Tok Guru. Sampai peringkat macam ni pun masih nak perli Tok Guru. Anak muda yang biadab.

Alhamdulillah, ramai kalangan ahli PAS di bawah cukup gembira dengan sikap dan pendirian politik yang diambil oleh PAS sewaktu Konvensyen PR kelmarin. Kenyataan TG Haji Hadi bahawa pendaftaran PR sebagai satu payung politik pun sudah dikhabarkan. Kita jangan bersegera dengan perkara-perkara yang tidak tentu. Yang diutamakan, mesti didahulukan. Oleh yang demikian, PAS hanya akan bersetuju tentang perkara-perkara ASAS dahulu; bab lain – bab Negara Sosialis, bab pilihanraya tempatan, bab Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri; boleh tangguh dulu. Ini benda-benda yang menyesakkan pemikiran.

4 perkara asas yang kita sama-sama persetujui:-

1. Demokrasi yang telus dan tulen;
2. Memacu ekonomi berprestasi tinggi;
3. Keadilan sosial dan pembangunan insan;
4. Hubungan persekutuan-Negeri dan Dasar Luar Negeri.

PAS dengan hikmah dan bijaksana telah memberikan persetujuan kepada 4 perkara ini. 4 perkara ini sahaja. Tidak ada soal Negara Islam (yang PAS akan tetap perjuangkan). Tidak ada soal pilihanraya tempatan (DAP mahukan) dan tidak ada soal 1PR kepada semua parti yang ada. Minta maaf, PAS tak setuju dan tidak rela dengan kerjasama yang belum tentu ini. PAS merasakan tak perlu terburu-buru dengan perkara-perkara lain yang membolehkan PR menjadi satu platform. Kita nak tiru 1Malaysia buat apa. Benda bid’ah. Diturunkan laknat nanti baru tahu. Kita tetap dengan pendirian kita. Negara Islam jangan dibelakangkan. No way – kata omputeh.

Pada hakikatnya, PAS tidak mahu menjadi ‘alat politik’ kepada pihak lain. Pihak lain yang buat onar, kenapa PAS pula nak jadi senjata. Kita dah penat tolong orang. Lepas tu, orang tipu kita. Kerajaan Perak tumbang pun sebab orang PKR juga. Yang semak dengan kes rasuah dan suka main perempuan. Ini hakikatnya. Mana ada satu ahli politik PAS yang beri masalah kepada PR. Tak ada. Hassan Ali pun bercakap atas dasar nak selamatkan PAS. Selcat agenda Cina burukkan pegawai Melayu/Islam di Selangor. Orang Melayu/Islam marahkan PAS. Kita yang bertemu dengan mereka di masjid/surau. Ronnie Liu dan Teresa Kok tahu apa.

Pada keseluruhannya, PAS sudah cukup bijaksana apabila mengambil keputusan ‘menangguhkan’ pendaftaran PR sebagai satu parti. Banyak lagi benda belum selesai. Karpal pun masih hidup. Kita belum boleh langkah mayat dia. Tunggu dia mati. Kita boleh langkah. Bab Negara Islam kita tidak akan kompromi walau satu inci. Anwar pun kita sanggup lawan. Anwar dengan Agama….kita dulukan Agama. Minta maaf. Jangan orang nak ajar kita bab ini.

PAS sudah bukan amatur lagi dalam politik. Kita dah matang. Jangan DAP dan PKR anggap mereka sebagai abang besar dalam politik Negara. Jangan nak berlagak Taiko. Kena terima bahawa PAS juga menyumbang kepada kejayaan PR dalam pilihanraya yang lalu. Jangan nak jadi kacang lupakan kulit. Dekat pilihanraya ingat kita. Lepas pilihanraya nak bawa agenda sendiri-sendiri.

Kali ini, PR mesti menghormati perjanjian dan tidak cuba nak memperkecilkan mana-mana pihak sekalipun. Di kalangan orang PR ini pun – ada yang hati jahat dengan PAS. Suka nak merendahkan PAS dalam kerangka perjanjian yang ada.

Dalam konteks hubungan kita dengan DAP; PAS kena anggap mereka seperti kalangan Musyrikin Quraysh dalam Perjanjian Hudaybiyah. Jangan lah anggap sebagai kafir harbi pulak. Sebagai musyrik quraysh sudahlah. Lagipun sesetengah mereka dah boleh baca Quran – walaupun tak berapa nak betul.

KESAN PERJANJIAN DAMAI HUDAIBIYAH

1. Orang Islam & orang Kafir dapat berinteraksi antara satu sama lain
2. Membuka peluang kepada umat Islam Madinah untuk menyusun strategi untuk membebaskan Mekah dari cengkaman jahiliyah
3. Dapat menghindar &mengelakkan pertumpahan darah antara kedua pihak
4. Dakwah Islam dapat disebarkan dengan bebas di Mekah & luar mekah
5. Ramai orang kafir memeluk agama Islam secara terang

KESIMPULAN

* Kesan perjanjian Hudaibiyah ini ternyata lebih menguntungkan Islam & merugikan pihak Musyrikin Mekah. Selepas dua tahun perjanjian damai Hudaibiyah ini dimeterai, penganut agama Islam bertambah ramai.
* Kepesatan kemajuan perkembangan Islam & Bertambahnya pengikut Agama Islam ini ,menimbulkan perasaan dengki & geram Musyrikin Mekah & mereka semakin memusuhi umat Islam . Akhirnya mereka bertindak melangar Perjanjian Damai Hudaibiyah

Kita kena buat perjanjian yang menyebabkan lebih ramai orang masuk PAS. Bukan sebaliknya. Kalau sebaliknya PAS jadi rugi. Kita tak nak rugi. Kita kena pertahankan kemenangan yang ada. Hilang waima satu kerusi pun kita tak nak. Mereka boleh kalah. Kita tak nak.

PAS sudah matang – ingat tu. Zaman kita nak ikut sahaja dah berlalu.

Masalah betul Utusan Malaysia ni – bila TG NA baca doa untuk Najib dia marah. Bila Tok Guru puji Najib, dia perli kita pulak. Apa sebenarnya yang Utusan Malaysia ini nak pun kita jadi tak tahu. Kalau dah pujian diberikan tu – terima sahajalah. Cakap terima kasih. Tak perlu ulas secara politik. Tak perlu nak pulang paku buah keras – kata orang tua. Tapi inilah payahnya, bila kita nak tengok semua perkara dalam pandangan politik. TG NA ada pandangan makrifat. Benda yang baik, dia akan puji sebagai baik. Yang tak elok, tugas sebagai pendakwah, memberikan kita kewajiban untuk menegur sesuatu yang tidak elok. Di mana salahnya?

Kita terimalah, sebagai Perdana Menteri, Pak Jib boleh memilih untuk TIDAK HADIR di majlis yang diadakan di Selatan Thailand. Situasi belum aman. Bom sini sana. Petang sebelum tu pun ada bom lagi. Ini memang suasana yang memungkinkan seorang Perdana Menteri untuk berfikir dua kali untuk pergi. Memanglah ada berpuluh kalangan tentera yang mengiringi, termasuk memastikan keselamatan – tetapi itu tidak menjami apa apa.

TG NA puji sebab Pak Jib berani ambil risiko walaupun suasana tidak aman. Ini adalah pujian ikhlas daripada seorang pemimpin PAS. Makna kata, di mana benda yang baik, sebagai orang biasa kita kena kata baik. Bagus juga saranan TG ni. Kita kena husnul zann dalam banyak perkara. Puak dalam parti kita ini pun macam-macam jenis. Ada yang boleh berlebih kurang dengan lawan politik kita; ada yang tidak. Apa yang nak disampaikan oleh TG, ‘makna tersiratnya’ adalah – benda yang baik perlu dipuji dan diterima sebagai baik. Sebagai pejuang, kita tidak boleh kata kita tidak diuji dengan kesakitan. Sakit boleh datang dalam banyak bentuk. Sakit pada batang tubuh. Atau sakit pada hati dan perasaan. Terutamanya, apabila keluarga kita dihina oleh orang lain. Sakit juga.

Dalam perjuangan, waima Rasulullah SAW pun menderita kesakitan. Dalam Perang Uhud, muka Rasulullah SAW luka. Gigi patah. Ini perjuangan. Sebagai pemimpin, tidak ada ruang untuk kita menyorok dan memencilkan diri daripada pertarungan dan peperangan. Bagai diterangkan sebuah hadith sahih:

Sahal bin Sa’ad menceritakan kepada kita tentang luka yang diderita beliau . Ia berkata: “Demi Allah Subhanahu wa Ta’ala, aku benar-benar mengetahui siapakah yang mencuci luka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, siapakah yang menyiramkan airnya dan dengan apa luka itu diubati.” Ia melanjutkan: “Fathimah radhiyallahu ‘anha putri beliaulah yang mencuci luka tersebut, sementara Ali bin Abi Thalib Radhiallahu’anhu menyiramkan airnya dengan perisai. Namun ketika Fathimah radhiyallahu ‘anha melihat siraman air tersebut hanya menambah deras darah yang mengalir dari luka beliau, ia segera mengambil secarik tikar lalu membakarnya kemudian membungkus luka tersebut hingga darah berhenti mengalir. Pada peristiwa itu gigi beliau patah, wajah beliau terluka dan kepala beliau terkoyak lebar.” (HR: Al-Bukhari)

Inilah namanya perjuangan. Inilah namanya ujian sebagai pemimpin. Kita tidak boleh lari daripada situasi yang sukar, sekaligus menguji ketahanan kita sebagai pemimpin. Jiwa pemimpin dan pengikut PAS juga wajar dibangkitkan dengan semangat ini.

Pujian TG NA kepada Najib mestilah diterima dengan hati yang terbuka. Memang ada di kalangan kita yang mengatakan ini memberikan ‘senjata’ kepada Najib nak serang kita. Jangan risau, kalau niat kita ikhlas – insya’Allah kita akan dilindungi.

Nampaknya, TG NA semakin berlembut dengan lawan politik kita. Berlembut tak bermakna kita kalah. Kita akan teruskan usaha. Kita akan perkukuh saf kesatuan kita. Biar kita sekali sekala berlembut dan melemparkan pujian – dan tidak meneruskan benci pada setiap masa. Baguslah perkembangan ini. Rasanya, lebih ramai orang yang sayang dengan parti kita kalau kita mampu berlembut sedikit. Ini ingatan dan iktibar buat semua pendokong PAS di bawah. Jangan memusuhi semua orang. Muka kena manis. Hati kena bersih. Barulah PAS boleh diterima semua pihak

Blog ini ingin menyatakan rasa kesal di atas KEGAGALAN kalangan wakil rakyat kita untuk memalukan Kerajaan semalam – sewaktu pengundian di Parlimen dilakukan. Dalam isu KDN, kita kalah satu undi. Dalam isu belanjawan, kita kalah 3 undi. Kalangan Ahli Parlimen kita nampaknya tidak serius dengan kerja mereka. Kalau nak hadir di Parlimen pun susah, macamana nak pastikan kerja kita hebat dengan rakyat. PAS ok lah sikit, hanya 5 orang tak hadir. YB Mahfuz khabarnya baru nak balik dari luar Negara. Musim cuti sekolah kan. YB PAS pun nak juga bawa anak bini pergi melancong. Ini pakai duit sendiri. Takde tajaan. Jangan pula pihak UMNO nak buat cerita.
Dr Hatta balik kawasan – di atas kebenaran Mursyidul Am. Yang lain tak tahu pergi mana. Yang jadi masalahnya, kawan kita daripada DAP pun sama. 9 orang tak hadir. Kata orang, Tony Pua dalam update status facebooknya menyebut tentang berada di rumah. Sanggup tinggalkan perjuangan. Dasar Cina penting diri. Kita sibuk berjuang – dia boleh duduk rumah dengan anak bini. Melampau sungguh.
Apa yang kita kesal, sepatutnya, semalam kita dah dapat memalukan kerajaan supaya tidak mampu meluluskan pembentangan belanjawan. Hebat tu. PKR memang tak boleh harap. Daripada dulu lagi blog ini dah kata – dalam PKR mana ada orang perjuangan. Semua jenis jaga kepentingan diri. Almaklum, semua ‘bekas’ ejen UMNO. Itu yang tidak ada nilai perjuangan. Bayangkan semalam, kalau kita mampu gagalkan sikit pembentangan belanjawan. Pastinya seluruh dunia gamat sebab Najib tak mampu nak dapatkan kelulusan Dewan. Hebat tu. Pastinya mendapat ‘coverage’ peringkat dunia. Di Copenhagen, pasti berpeluh juga Najib nak jawab soalan press antarabangsa. Sayang, tak jadi kenyataan.
Dalam keadaan peperangan strategik begini, kita tidak boleh ada Ahli Parlimen yang tak ‘bersungguh’ dan ‘itqan’ dengan perjuangan. Yang selalu tuang Parlimen kita kena hukum. Jangan bagi ruang. Kita tak perlukan orang yang lemah longlai dalam perjuangan.
Dalam kita nak mewujudkan ‘satu pakatan’, kita mesti ada kesatuan dalam kerja dan tindakan. Tak boleh ‘lemah syahwat’ dalam perjuangan. Ini tidak, asal ada ruang ajer – ponteng. Tapi bila nak berjuang, suruh orang macam kita ke depan. Yang seronok depa. Yang sengsara kita. Tak boleh la macam ni.
PAS kena jadi parti yang pertama memberi amaran kepada Ahli Parlimen kita yang ‘ponteng’ sidang semalam. Mereka mesti beri surat tunjuk sebab. Kalau boleh, dalam masa yang sama – Pakatan Rakyat pun cuba ambil tindakan sama. Jangan  tengok sahaja.
Lim Kit Siang patutnya lebih berpengalaman dalam menentukan kalangan YB DAP dapat hadir ke Sidang Parlimen. Jangan ikut sedap hati sahaja nak balik. Nak jumpa anak bini. Kita yang berjuang di bawah ni pun jarang jumpa anak bini. Banyak benda yang tertunggak. Tapi teruskan juga demi sebuah perjuangan.
Penyokong di bawah mengharapkan pemimpin jadi contoh yang baik. Setia dengan perjuangan. Bersungguh. Ini tidak. Dia pulak yang lebihkan cuti. Mahfuz yang pandai sarankan orang letak jawatan pun sama juga – sekarang anta nak cakap apa.

Tak tahu apa yang ada dalam fikiran Nga Kor Ming apabila persoal mengenai peruntukan kerajaan terhadap pembinaan masjid di Malaysia. DAP ini sudah hilang akal agaknya, mula nak mempersoalkan perkara-perkara yang tidak wajar. Mula nak bangkitkan isu yang mendatangkan masalah kepada kita, sebuah parti yang menegakkan Negara Islam. Rasanya, PAS pun tak suka apabila isu ini dibangkitkan. Kecuali beberapa orang yang dah jadi ‘liberal’ dengan segala tuntutan gila DAP ini. Nga Kor Ming persoal kenapa peruntukan terhadap masjid terlalu besar, sedang peruntukan untuk ‘rumah ibadat’ lain ciput. Nga Kor Ming faham atau tidak dengan perkataan ‘agama rasmi’.

PAS kena pertahan kedudukan ‘agama rasmi’ atau orang akan gelak kepada kita. Mahunya tidak. Kita kata kita pertahan Islam, tetapi bila kafir harbi cakap pasal peruntukan masjid kita jadi diam seribu bahasa. Puas ana nak tenangkan ahli kariah, mereka tanya: apa pendirian PAS? Ana kata nanti TG Haji Hadi akan perjelaskan. Kita akan pertahan kedudukan agama Islam dalam apa keadaan sekalipun?

Kalau tidak, PAS akan jadi sebuah parti yang sangat ‘tidak konsisten’. Kepimpinan PAS mesti hantar NOTA INGATAN kepada Kor Ming supaya tidak mempermainkan isu sensitif seperti ini. Atau, PAS sendiri sanggup ke depan untuk berdepan dengan DAP. Barulah sedap. Baru kita ini dirasakan sebagai ‘mempertahan’ agama Islam pada setiap masa.

Ini tidak, hanya Ustaz Nasa sahaja yang cakap mengenai isu ini. Ustaz Nasa seorang pengamal undang-undang. Mestilah faham tentang kedudukan Perkara 3 dan Perkara 12 (2). Perkara 12 (2) menjelaskan bahawa sebarang peruntukan untuk masjid adalah tidak perlu diungkit dan dibangkitkan. Ini telah jelas dalam Perlembagaan. Yang Nga Kor Ming menggila nak bantah sebab apa. Lepas tu siap cakap, media sudah salah anggap dengan kenyataannya. Mabuk ke Cina ni?

Kita kena faham dan nyatakan kepada rakyat – mempertahan Perlembagaan tidak bererti kita mempertahan UMNO. Ini tak betul. Mempertahan Perlembagaan membawa erti PAS yang lebih faham dengan kehendak dan kemahuan rakyat, khususnya orang Melayu/Islam. PAS jangan lupa, bahawa yang menjadi ‘akaun politik’ kita adalah orang Melayu/Islam yang menjadi teras kekuatan PAS. Bangsa lain biar DAP dan PKR yang jaga. PAS mesti jaga pasal Islam. Pasal Melayu. Pasal Kesultanan dan institusi Raja. PAS jangan nak keliru bab ini. Barulah kita mampu menarik balik sokongan orang Melayu. Dalam keadaan UMNO yang kacau, kita boleh menarik minat orang Melayu kepada PAS. Ini baru strategik.

Blog ini puji Ustaz Nasa yang berani kedepan, bukan soal dia memang nak berbaik dengan UMNO. Sebab dia tahu, kalau PAS tak cakap pasal Perlembagaan – pasal Melayu, maknanya PAS menempah jalan yang sukar. Ustaz Nasa nampak realistik.

Masalah ‘keluarga’ TG NA kita biarlah dulu. Dia nak bagi tempoh 3, 4, 5 atau 6 bulan kepada menantunya pun. Kita biarkanlah. Tak seteruk mana pun isu di Kelantan ini. Lagipun, orang Kelantan tak akan pusing sebab isu remeh macam ini. Mereka faham, menantu Nik Aziz mesti diberikan ruang secukupnya untuk melaksanakan amanah. Rakyat Kelantan tak ambik pusing pun. Dia orang tetap sayang TG. Dia orang tetap pertahan TG NA.

Yang penting kita kena tengok imej PAS di peringkat nasional ni. Kita jangan biarkan sampai orang Melayu/Islam dan kurang percaya dengan kita. Nga Kor Ming mesti diberikan amaran supaya tak bangkit lagi isu yang boleh menyebabkan PAS jadi ‘serba salah’. DAP ini kalau bercakap tak fikir orang lain. Fikir diri sendiri sahaja.

Laman Berikutnya »