April 2015


*ETP menggariskan lima petunjuk utama pencapaian kerajaan bagi tempoh lima
tahun bermula 2010 iaitu:

Pertama, pendapatan per Kapita Rakyat Malaysia telah meningkat daripada
US$7,059 pada 2009 kepada US$10,426 pada 2014;

Kedua, nilai pelaburan kekal tinggi dengan pelaburan sebanyak RM142 bilion
pada 2009 dan meningkat kepada RM228 bilion pada 2014;

Ketiga, 1.5 juta pekerjaan baru diwujudkan setakat 2014 dalam
sektor-sektor Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) sejak 2010;

Keempat, lebih 5 juta rakyat lagi di kawasan luar bandar mendapat
manfaat kemudahan asas seperti bekalan elektrik dan air bersih semenjak GTP dan
ETP dilaksanakan;

Kelima, hampir 170,000 golongan miskin berjaya dibawa keluar dari
kepompong kemiskinan, susulan kenaikan jumlah pendapatan mereka dalam tempoh 5
tahun ini.

* Aktiviti pelaburan di Pengerang Integrated Complex dengan nilai pelaburan
mencecah US$27 bilion menjelang 2019 dan mampu menyedia sehingga
4,000 peluang pekerjaan kepada rakyat.
* Pembinaan jalan sepanjang 242 kilometer siap dibina, 6,000 rumah
menerima bekalan air bersih, 13,000 keluarga mendapat bekalan elektrik dan 5,500
kediaman baharu siap dibina.
* Sebanyak 307 buah Klinik 1Malaysia ditubuhkan di seluruh negara sejak
2010, yang meliputi kawasan bandar dan luar bandar dengan membawa manfaat kepada
lebih 15.8 juta kes pendaftaran.
* Sebanyak 7 juta isi rumah rakyat Malaysia nikmati Bantuan Rakyat 1
Malaysia (BRIM).
* Sebanyak 161 buah Kedai Rakyat 1Malaysia (KRIM) diwujudkan sejak 2010 yang
menawarkan harga barangan antara 15 hingga 30 peratus lebih rendah daripada
harga pasaran.
* Lebih 5 juta rakyat luar bandar mendapat kemudahan seperti jalan raya,
bekalan air bersih dan elektrik sejak 2010.
* Jalan raya luar bandar sepanjang 4,553 kilometer dibina antara 2010 dan
2014.
* Perkhidmatan Bus Rapid Transit atau BRT Sunway Line oleh Prasarana
Malaysia Berhad dijangka siap pada Jun 2015 untuk kemudahan 500,000 penduduk
sekitar Subang Jaya dan Bandar Sunway.
* Projek Fasa 1 Program Peluasan Aliran LRT Ampang akan siap sepenuhnya pada
Oktober 2015 dan bakal memberi kemudahan kepada penduduk sekitar Sri
Petaling, Bukit Jalil dan Puchong.
* Hampir 170,000 orang daripada golongan miskin dapat manfaat daripada
pelaksanaan program Akhiri Zaman Kemiskinan atau 1AZAM dan hampir 65,000
keluarga dibantu untuk pembangunan kapasiti dan kemahiran.

* Lebih RM100 juta bantuan yuran kepada hampir 130,000 pelajar prasekolah
di institusi swasta dan dari golongan isi rumah berpendapatan rendah.
* Bantuan yuran sekolah berjumlah hampir RM7.5 juta dinikmati oleh lebih
3,000 kanak-kanak yang ditempatkan di pusat penjagaan kanak-kanak swasta.
* Sebanyak 13 buah sekolah lagi dikenal pasti sebagai Sekolah Berprestasi
Tinggi (SBT) pada 2014 menjadikan jumlah keseluruhannya sebanyak 128 buah.
* Kadar indeks jenayah negara di bawah GTP berjaya dikurangkan
sebanyak 40 peratus dalam tempoh 5 tahun lepas.
* Kes kecurian kereta menurun kepada hampir 20 peratus pada 2014.

* Skor Indeks Persepsi di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
Membanteras Rasuah meningkat daripada tangga ke-44 pada 2010, kepada tangga
ke-52 pada 2014, daripada kalangan 175 buah negara.
* Pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara antara paling tinggi
dalam kalangan negara ASEAN dengan mencapai pertumbuhan 6 peratus berbanding
anggaran 5.7 peratus oleh Bank Dunia.
* Sebanyak 64 peratus daripada jumlah pelaburan keseluruhan pada 2014 adalah
oleh sektor swasta.
* Pencapaian ETP berasaskan pencapaian menyeluruh menjelang 2020 iaitu
mencapai pendapatan perkapita rakyat sebanyak US$15,000, yang mewujudkan
3.3 juta peluang pekerjaan dan memperoleh US$444 bilion nilai
pelaburan.
* Projek MRT Laluan Sungai Buloh-Kajang sehingga 2014, mendahului
jadual dengan penyiapan 59 peratus dan dijangka beroperasi pada Julai 2017.

* Projek MRT memberi ruang pekerjaan kepada kira-kira 2,800 jurutera
Malaysia, di mana 20 peratus daripadanya adalah jurutera muda.
* Projek pembersihan Sungai Kelang dan Sungai Gombak setakat 2014 adalah
pada paras 53 peratus.
* Lapan loji rawatan air sungai dan empat loji rawatan air sisa siap dibina.
* Hampir 2,000 usahawan runcit memperoleh manfaat dengan menyertai program
Transformasi Peruncit Kecil (TUKAR) di bawah NKRA Pemborongan dan Peruncitan
sejak 2011.
* Jumlah pelancong yang melawat Malaysia meningkat sebanyak 6.7 peratus
kepada hampir 28 juta sempena Tahun Melawat Malaysia 2014.

* Kerajaan meluluskan satu lagi ruang perniagaan mewah terbesar di
Asia Tenggara berhampiran KLIA diberi nama ‘Mitsui Outlet Park’ yang akan
beroperasi pertengahan tahun ini.
* Inisiatif Produk Herba Bernilai Tinggi membantu melonjak nilai produk
seperti herba tongkat ali hingga mencecah RM2,800 sekilogram selepas proses
piawaian.
* Jumlah pekerja mahir ditingkatkan kepada 50 peratus daripada jumlah
tenaga kerja negara menjelang 2020.
* Tenaga kerja wanita akan ditingkatkan kepada 55 peratus menjelang akhir
2015 dan 30 peratus penyertaan wanita pada peringkat pembuat keputusan menjelang
2016
* Hampir RM48 bilion peluang perniagaan, pembiayaan dan pendidikan
diwujudkan untuk komuniti Bumiputera sehingga kini.

* Program meningkatkan akses Bumiputera kepada pembiayaan dan pasaran iaitu
Dana Teras sebanyak RM2 bilion, Dana Halal (RM580 juta), dan pelaksanaan Skim
Jejak Jaya Bumiputera.
* KPI keseluruhan bagi NKRA menjangkau 105 peratus manakala bagi
keseluruhan NKEA pula melebihi sasaran yang dijangka dan berada pada kadar 110
peratus.
* Laporan Indeks Kemudahan Menjalankan Perniagaan yang dikeluarkan oleh
Bank Dunia meletakkan Malaysia di kedudukan ke-18, berbanding pada kedudukan
ke-20 sebelumnya.
* IMD World Competitiveness Yearbook 2014, melaporkan kedudukan Malaysia
meningkat kepada kedudukan ke-12 daripada tangga ke-15.

Advertisements
Ana kadang-kadang memang sakit hati dengan permainan politik Pemuda Pas. Tak kira peringkat mana pun. Memang menyakitkan hati. Payah kalau main politik tapi tak ada telo ni. Sikit-sikit nak U turn. Sikit-sikit nak pusing.
Ana nak beritahu Pemuda PAS, tak kira di Permatang Pauh, Rompin, Pulau Pinang atau mana-mana sahaja. Dalam politik pendirian sangat penting. Kalau main konar-konar orang tak respek. Buat menyampah lagi ada.
Isu ini nampak macam kecik. Tapi kesan boleh sampai ke Rompin. Sedangkan ada petunjuk baik pengundi Rompin nak memberikan kita undi yang lebih banyak. Tapi bila pendirian tak tetap, mungkin mereka juga konar kita.
Ana dimaklumkan seorang rakan di Permatang Pauh, ada unsur wang yang membolehkan u turn ini dibuat. Katanya, boleh tahan juga jumlahnya.
Siapa yang pegang duit? Sudah dapat senyap sahaja ke.
Nak kira macamana? Nak bagi seorang sikit atau untuk ahli Pemuda sahaja. Kalau sikit sangat dapat, puas ke hati jentera kita?
Ana minta biarlah telus bab buat u turn ini. Katanya ada dua pihak yang huluq. Azmin dan Guan Eng. Kalau seorang 100k pun. Banyak juga tu.
Kalau bagi 4000 orang, dapatlah seorang rm50.
Itu sahajakah maruah kita? RM50?
Ok lah, ana tak boleh nak kata slogan ini tak baik. Senang ingat. Terima kasih kepada kawan DAP kita yang beri cadangan. Macam ini lah bagus. Kerjasama untuk menjatuhkan UMNO/BN.
Tapi pada ana, di Rompin, slogan kita elok lebih spesifik.
– ‘Jadi Sebahagian Drpd 20,000 Undi’
– ‘20,000 undi Untuk Malaysia Yang Lebih Baik’
– ‘Tunjuk Protes Anda. 20,000 undi Untuk Pas’
– ‘Hentikan Kemewahan UMNO/BN. 20,000 undi untuk Pas’
Pada ana, 20,000 undi ini adalah slogan yang lebih menarik. Betul, kita tak menang, tapi kita tak nampak angkuh.
Kita tenang, Hanya rayu untuk 20,000 undi.
Kalau dapat 20,000 undi nak majoriti turun, ana rasa UMNO akan ditiup puting beliung yang dahsyat.
Ana dimaklumkan, gerakan UMNO hanya diketuai oleh budak-budak mentah Hishamuddin.
Ana juga diberitahu, orang UMNO sendiri menyampah dengan beberapa orang mat lagak UMNO yang bertugas di Rompin. Mereka ini berlagak pandai. Tapi menjahanam parti.
Pada ana, 20,000 undi insya’Allah boleh dapat. Kalau kita bersungguh, boleh dapat. Jangan lupa, UMNO tak banyak duit macam zaman Penyamun JJ.
Dengan cerita-cerita UMNO yang semakin gawat dan berkonspirasi sesama sendiri, ana yakin kita ada peluang yang lebih baik kali ni.
Menang ana tak rasalah. Tapi pada ana, kita patut target untuk dapat 45 % undi pada PRK kali ini. 45% daripada keseluruhan undi.
Kira-kira ana memang simple ajer. Ana rasa, kita patut target untuk mendapat 20,000 undi sahaja kali ini. Target begitu lebih senang. Tak perlu kita cerita lebat nak menang. Kita turun ke tempat mengundi:-
‘Berikan Kami 1 Undi – Untuk Kami Cukupkan 20,000. Ini undi Bantah GST. Kita Tersiksa’
Cukup.
Pada ana, kalau kita boleh dapat 20,000 undi – UMNO akan lebih seronok perang saudara. Ini yang kita nak tengok.
20,000 bukannya banyak. Tambah 6,000 apa yang kita dapat sebelum ini. Kalau betul-betul terjadi, ana rasa memang terbaik lah.
Bukan ana kata tak boleh menang. Tapi angka ini lebih sesuai. Tak perlu menang pun. Tak merubah apa-apa.
Sebelum ini kita dapat 14,926 undi.
Kita hanya nak 5,074 undi lagi. 
Kalau itu terjadi.
Najib OUT. Hisham OUT. Senang cerita.
BODOH la pengundi Rompin kalau tak dapatkan peluang ini.
Ana sempat minum dengan dua orang Ketua Pemuda UMNO Bahagian pagi tadi. Seorang dari Johor. Seorang dari Melaka. Ana terus mengaku bahawa ana orang Pas. Sekadar membantu sebagai blogger.
Ana nampak muka Ketua Pemuda Bahagian dari Johor itu macam pucat lesi. Tak bermaya. Ana tanyalah, ‘Enta penat? Baru sehari enta dah penat?’.
Dia kata, ana letak dalam point ajer:-
  • Bukan penat sebab Pas. Tapi penat dengan perangai orang UMNO sendiri. Minggu lepas suruh julang Presiden. Minggu ini, orang sama cakap pasal Presiden sudah jadi nanah kepada parti.
  • Yakin dalam Pas tak ada usaha nak jahanamkan Presiden sendiri
  • Najib bukan maksum. Tapi gila babi lah kalau nak menang di Rompin, kalau kita masih kata Presiden kita sendiri lemah.
  • Saya malu dengan orang Pas.
  • Orang UMNO dah tak sayang pemimpin.
  • Kasihan Najib, dia orang baik.
Ana tak campur urusan parti orang lain, tapi ana tengok dia memang kecewa.
Dia cakap pada ana, tak patut Naib Ketua Pemuda UMNO keluar ayat macam itu. Dia macam tak tahu berterima kasih.
Ana selidik, NKP UMNO ini adalah Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Kalau da Ahli MT UMNO sendiri kutuk Presiden parti, maknanya, memang sial lah Presiden UMNO ni. Ana anggap gitu ajer.
Ana doa UMNO akan kalah dan pecah di Rompin.
Tak perlulah nak tunjuk pasal calon BN yang dulu jadi Lembaga Pengarah ASPA dan DARA.
Dua-dua dah bankrap.
Sama macam calon BN juga. Muka pun muka sangap.
Dia bertanding sebab kemaruk jawatan. Bukan nak khidmat.
Rujukan kes lama:-
Police will continue their investigations on a former Cabinet minister who allegedly molested a sales promoter at a five-star hotel in the city.

“Our role is to investigate the claims she made. After completing our probe, we will hand over our findings to the Attorney-General’s Chambers which will decide if they want to prosecute or not,” City CID chief Senior Asst Comm (II) Ku Chin Wah said.

The former minister, a Datuk Seri in his late 50s, allegedly fondled a 30-year-old woman last Thursday at one of the hotel’s exclusive sections.

On Wednesday, the woman withdrew her report, claiming that she had “misunderstood” the incident.

Police have yet to record the senior politician’s statement, although it is learnt that he had returned from overseas yesterday.

“We are investigating the case under Section 354 of the Penal Code for outrage of modesty and we will also interview witness if needed,” SAC Ku said, adding that police hoped to complete the probe soon.

————————–
Selama ini Rompin dicemari oleh wakil rakyat yang mempunyai track recod yang kotor dan tidak senonoh.
Ini kali, elok pengundi baca “Bismillah” dan undi dengan mata hati. Bukan dengan duit yang penuh dalam poket (cukup makan tiga hari).
Rompin perlu menjadi daerah yang Islamik dan tidak dicemari dengan sejarah yang kotor. Siapa lagi kalau bukan anak Rompin; yang boleh mendidik kita ke syurga.
Lembut wajahnya. Sedap suaranya. Kacak orangnya. Tidak ada miang keladi. Anak muda yang tak ada kontroversi.
Masih nak mengundi mantan timbalan MB? Penyakit sama tak pernah berhenti. Tamak haloba mata dan hati.
 
Masih ingatkah GST? Kita semua sakit tak terperi. Duit rm50 dah macam tak ada erti. Tapi mereka hidup mewah laki bini. Takke babi?
PAS meminta rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat khususnya DAP memahami perjuangan parti itu dalam isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (EKJS) di Kelantan.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, PAS banyak bertolak ansur dengan PKR dan DAP dalam beberapa isu dan berharap DAP dapat melakukan hal yang sama.

“Tak setuju tak jadi masalah.  Itu hak kita masing-masing seperti mana PAS tak bersetuju dengan pilihan raya PBT, kita beritahu secara terus terang kepada DAP kita tidak setuju.

“Kita tidak boleh terima tetapi kita tidak pernah besar-besarkan isu.  Kita tidak sampai peringkat ugut DAP, tekan DAP tetapi hormat itu perjuangan dia.

“Sikap sperti ini juga yang kita harapkan bila kita bercakap soal undang-undang jenayah Islam. Apa yang kita harapkan ialah persefahaman kawan kita dalam Pakatan Rakyat,” kata beliau yang juga AJK PAS Pusat ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Selayang Kali Ke-32 dekat sini, hari ini.

**********************
Budaya ugut ini memang budaya politik orang Cina. Tak dapat ugut. Nak dekat pilihanraya pun kita dapat tengok macam-macam ugutan.
 
Ingat macamana Suqiu ugut UMNO? Memang kita ketawa waktu itu, tapi kita lupa, rupanya kita pun kena politik ugut.
 
DAP ini memang saki baki komunis. Itu adalah asasnya. Untuk menang PRU, memang tak salah kita kerjasama dengan komunis, tapi mereka pun mesti faham dengan kedudukan kita. Kalau asyik tunduk kepada komunis, kapal politik kita pun mungkin karam.
 
Ini yang komunis DAP ini kurang faham.

Laman Berikutnya »