Februari 2014


Apa yang didedahkan oleh Rafizi mengenai permintaan Zaid untuk
meluluskan usaha tanah rakannya kepada Penasihat Ekonomi adalah satu
petanda bahawa PKR ini tahap najisnya tak jauh dari parti lain yang
kita hina.

Ana urut dada, kalau orang kaya macam Zaid Ibrahim pun masih main
peranan broker, jawabnya PKR ini tidak ada kurangnya berbanding orang
lain.

Ana tidak kata kerajaan kelantan, Kedah dahulu adalah yang terbaik dan
sifar rasuah. Ana ada dengan cerita. Tetapi setakat cerita. Tidak ada
sangatlah email dan benda-benda bodoh yang mengkantoikan diri sendiri
macam Rafizi vs Zaid Ibrahim.

Anwar, Azmin, Rafizi, Zaid, Dr Mansor, Wan Azizah, Izzah – semua yang
dalam PKR ini pada ana, kalangan mustakbirin (angkuh dengan kuasa dan
kekayaan).

Mereka ini bawa watak politik seperti Fir’aun, Namrud dan Qarun di
dalam Al-Qur’an yang disifatkan sebagai mewakili golongan yang
bongkak, angkuh dan sombong, yang dikenali sebagai golongan
mustakbirin. Kehadiran golongan ini memang mempunyai kesahihan
sejarah, dan bukan khayalan dan rekaan sesiapa. Umumnya, golongan
angkuh-sombong ini mempunyai pola fikir dan watak yang typical yang
sentiasa mewarnai mentaliti manusia-manusia yang seumpama mereka di
sepanjang zaman dalam sejarah manusia.

Golongan bongkak dan angkuh ini muncul kerana terlalu asyik dilimpahi
nikmat kekuasaan dan kekayaan, yang kemudiannya mewujudkan semacam
suatu fenomena istikbar, sikap angkuh dan bongkak, lalu melakukan
pendurhakaan dan merasakan diri mereka menjadi tuhan. Dr Siddiq Fadhil
seterusnya menjustifikasikan fenomena ini dengan mengambil iktibar
sejarah pertembungan di antara Fir’aun dan Nabi Musa a.s. seperti mana
yang dirakamkan di dalam Surah Zukhruf, ayat 51-56.

asy-syahid Sayyid Qutb di dalam tafsirnya, Fi Zilal li ‘l-Qur’an (Di
Bawah Naungan Al-Qur’an), amalan memperbodohkan orang ramai bukanlah
sesuatu yang pelik. Fenomena ini biasa dan lumrah dilakukan oleh para
penguasa yang curang dan zalim. Yang pertama mereka lakukan ialah
memencil dan mengasingkan rakyat dari segala saluran yang membawa
maklumat yang benar (makrifah). Sekaligus mereka menutup pintu
kebenaran (haq) dan menyembunyikan fakta sehinggakan mereka sendiri
terlupa tentang fakta-fakta tersebut. Maka dengan itu mudahlah para
penguasa zalim itu mengendali dan memperbodohkan rakyat mereka.

PKR sedang sibuk membodohkan rakyat – dan silap2 dengan kita sekali
akan diperbodohkan. Mereka kaya. Mereka rasuah.

Astaghfirullahalazim.

Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Mahfuz Omar menyeru kepada seluruh ahli PAS agar bertenang berhubung perintah bayaran RM2 juta dalam penghakiman ingkar terhadap Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata, PAS telah mengambil tanggungjawab menyerahkan kes itu kepada pasukan peguam PAS untuk mengambil tindakan sewajarnya.

“Kita telah mengarahkan pasukan peguam untuk mengambil proses perundangan sewajarnya, dan kita yakin peguam kita dapat kendalikan kes ini secara terbaik.

“Seluruh ahli PAS diminta bersabar dan banyakkan munajat agar dipermudahkan urusan peguam dan presiden kita dilindungi olah Allah SWT,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena kepada Harakahdaily.

Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada 17 Februari lalu mengarahkan Tuan Guru Abdul Hadi membayar saman RM2 juta dalam penghakiman ingkar yang diperolehi oleh Mohd Shamsul bin Mat Amin, calon PKR DUN Bukit Besi, Terengganu.

Maka teramat bodohlah mereka yang menyangka Pas kedana dan tak mampu nak bayar RM2 juta saman penjual pil kuda PKR tersebut.

Ana tahu sangat, pimpinan tertinggi hanya senyum sahaja dengan saman yang kecil ini. Berapa ramai korporat Melayu yang sanggup beri sumbangan. Malah, ana diberitahu, setakat semalam, sudah RM3 juta dijanjikan oleh korporat Melayu bagi menyelesaikan isu ini.

Pada ana, Pas kena tunjuk kekuatan ekonomi kita kali ini. Tak perlu minta kurang. Tak perlu tunduk kepada tekanan PKR. Kalau RM3 juta pun kita bayar sahaja. Kalau kita bayar, Anwar tak boleh nak tekan kita macam budak kecik.

Ana dimaklumkan, dua orang usahawan dari Kelantan; dan 3 orang dari Selangor sudah siap untuk tampil membayar maruah politik Haji Hadi.

Pada ana ini soal maruah parti. Elok kita bayar sahaja.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman hari ini membuat laporan
polis di Balai Polis Kulai berhubung sekatan memasuki Sarawak oleh
Pejabat Ketua Menteri dan Jabatan Imigresen Sarawak.

Menurut Mazlan, tindakan menyekat beliau masuk ke Sarawak atas alasan
keselamatan tanpa menyatakan jenayah apa yang dilakuakan adalah
tuduhan jahat yang menjatuhkan reputasi beliau.

“Ia bermotif politik bagi melindungi kegiatan Ketua Menteri dan
Kerajaan Sarawak yang merampas tanah rakyat dan menghalau mereka
keluar secara zalim,” kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Mazlan yang juga Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah, Peneroka Bandar
dan Hal Ehwal Orang Asal ditahan sebaik sahaja tiba di Lapangan
Terbang Sibu pada jam 11.25 pagi Sabtu lalu.

Mazlan berkata, beliau yakin sekatan ke atasnya itu ada kaitan dengan
Perhimpunan Tanah Sarawak mengenai hak-hak tanah yang dirasmikan oleh
Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Beting Maro.

Pada ana lah, Mazlan Aliman jangan jadi hero kampung dalam isu ini.
Dia kena tahu, orang Sarawak lain daripada orang jawa Johor. Orang
Sarawak lain daripada orang Banjar di Tanjung Karang. Orang Sarawak
lain daripada orang asli di Perak. Mazlan Aliman jangan main politik
mangkuk hayun di Sarawak.

Mudah kata, pada ana, kalau Pas nak maju di Sarawak, kita kena cari
ikon tempatan. Orang tempatan yang boleh bawa imej Islam yang
progresif. Memang susah nak cari dalam Pas. Yang ada dalam ABIM.

Kalau cakap soal strategi, ana rasa, kita kena pinjam orang ABIM untuk
jadi kepala Pas di Sarawak. Orang ABIM ini bijak daripada kita. Mereka
ada stail politik yang tinggi skit daripada kita. Mereka yang sesuai
dengan politik Sarawak.

Ana tulis terus terang sahaja. Kalau nak import Mazlan Aliman ke
Sarawak, bawa hujah politik bodoh dia, tak kemana lah kita. Buat orang
menyampah lagi ada.

Sebab itu ana nak cakap pada Mazlan, jangan jadi hero lah. Jangan buat
orang benci kepada Pas. Enta bukan ada hebat apa pun Sheikh. Duduk
dengan blogger pun, blogger yang bayar teh tarik. Sibuk nak cakap
pasal tanah di Sarawak.

Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat (LKKP) akan mewujudkan
‘Tabung Murabitun’ bagi menampung keperluan petugas parti sepenuh masa
dan ahli-ahli yang kurang berkemampuan.

Pengerusi LKKP, Dr Siti Mariah Mahmud berkata, dalam pada melakukan
kebajikan kepada masyarakat, LKKP akan turut memberikan perhatian yang
serius kepada kebajikan ahli sendiri.

Beliau berkata, tabung khusus untuk menyokong pendapatan petugas parti
amat penting supaya mereka tidak berasa diabaikan dan dapat
melaksanakan tugas parti tanpa gangguan masalah kewangan.

“Tabung murabitun ini khusus untuk menampung keperluan petugas sepenuh
masa PAS, untuk keperluan ahli keluarga mereka dan duit tabung juga
akan disalurkan kepada ahli yang menghadapi masalah kewangan untuk
membantu parti.

“Kita tidak mahu lajnah kebajikan hanya membantu masyarakat di luar
sedangkan kebajikan petugas dan ahli kita sendiri terabai. Tabung ini
memang khusus untuk keperluan petugas parti,” katanya pada Retreat
LKKKP di Hotel De Palma, dekat sini semalam.

———————————–

Tabung tabung ini, memang sinonim dengan perjuangan kita. Sikit-sikit
tabung. Sikit-sikit tabung. Lepas kolek duit entah pergi mana.

Pada ana, kita kurangkanlah tabung-tabung murabitun ini, yang akhirnya
digunakan oleh kumpulan musibatun untuk kayakan diri sendiri. Tabung
ke mana. Kebajikan ke mana.

Kita tak boleh terus nak bohong-bohongkan ahli dengan benda yang belum
tentu. Ana tahu dan puji dengan sikap MB Selangor yang lama (Khalid
Berahim) yang sudi nak beri RM5 juta kepada Tabung Murabitun. Sudahnya
nanti ke mana RM5 juta ini? Musibat-musibat ramai juga dalam parti
kita ini. Ana terus terang sahaja.

Bukan kita tak ingat apa jadi Tabung Memali. Bukan kita tak ingat
dengan tabung pilihanraya yang tak pernah diaudit pun pergi ke mana.

Benda macam inilah yang merosak dan menjahanam parti.

Jangan guna kebajikan ahli sebagai sebab nak kumpul duit poket
sendiri. Ana pun ahli parti. Yang ana terima BR1M. Ana tak pernah
terima pun Tabung Murabitun.

Siapa jaga akaun? Siapa pantau? Siapa tengok?

Benda kalau setakat RM50 memang tak heran. Tapi kalau dah Khalid
Berahim (mantan MB) beri RM5 juta. Gelap mata juga Sheikh.

Sejumlah 56 peratus daripada 576 responden yang ditanya oleh Pusat
Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya (UMcedel) mengatakan Pilihan Raya
Kecil (PRK) Kajang pada 23 Mac ini, wajar diadakan.

Sebaliknya hanya 32 peratus menyatakan ianya tidak wajar dan bakinya
12 peratus adalah tidak pasti.

Anwar sebagai MB

Hasil kajian itu juga menunjukkan bahawa 59 peratus responden
mengatakan wajar diadakan PRK Kajang bagi membolehkan Datuk Seri Anwar
Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor.

Sebaliknya hanya 18 peratus mengatakan tidak dan 24 peratus memilih tidak pasti.

—————————————-

Pada ana, kajian UMCEDEL ini ibaratnya macam kita buat onani
sahajalah. Syok sendiri. Apa? Eleh, macam tak biasa. Sebelum kita
masuk PAS, kita pun lalui zaman jahiliyah juga. Janganlah berlagak
macam kita tak ada dosa.

Ana bosan dengan kajian UMCEDEL ini kerana ianya dilakukan sebab boss
UMCEDEL nak dapat perhatian media sahaja. Tak lebih daripada itu.
Kemaruk masuk blog dan portal.

Yang ana naik angin tu, tak ada pulak kajian menentukan siapa di
kalangan pimpinan PAS yang layak jadi MB. Nampak sangat PKR bayar
mereka untuk buat kajian tahap budak STPM ini.

Pada ana, kajian UMCEDEL ini adalah kajian bodoh lagi longgar, hanya
berniat nak melambung dan membodek Anwar sahaja.

PAS tak perlu nak risau sangat dengan kajian bodoh seperti ini. Kita
pun kena tahu strategi.

Andai Anwar Kalah?

Pada ana, kalau Anwar kalah itu lebih layak dikaji? Apakah kalau Anwar
kalah, PKR masih mahu jadi MB? Nak kekalkan Khalid pula?

Pada ana ini semua kerja bodoh. Kalau PKR kalah di Kajang, kerusi MB
mesti diserahkan kepada PAS. Itu patut jadi kempen kita di Kajang.

Ana memang selalu kata, kalau sudah jadi orang UMNO itu, tidak mungkin
ianya dapat dibersihkan dengan apa-apa cara sekalipun. Kalau
ibaratnya, dicuci dengan air tanah sekalipun, busuk rasuahnya tetap
ada.

Ana tak tahu apa strategi Anwar nakkan Mat Taib di Selangor. Pada ana,
dia hanya seorang tua yang terlalu banyak rasa bersalah kerana banyak
mengaut harta rakyat sewaktu jadi pemimpin di Selangor.

Mat Taib dan Khir Toyol tidak ada bezanya. Sama. Serupa. Rasuah.

Bilamana kita nak guna orang rasuah sebagai pemimpin negeri, inilah
jadinya. Rosak segala macam.

Mat Taib sepatutnya hanya jadi ahli biasa PAS, dan berikan sokongan
kewangan yang berterusan. Kata seorang teman rapat dengan Mat Taib,
setakat ini Mat Taib hanya baru beri derma setakat RM300 ribu untuk
Pas. Apalah sangat dengan kekayaan dia yang jauh melampau-lampau tu.

Sekarang ini nak baik dengan Anwar pula? Tinggal Pas?

Memang jenis bangsa tidak kenal dek untung. Busuk rasuah dia belum
hilang, kita bentang permaidani hijau masuk Pas. Terus hilang dosa
lama. Ini sudah tidak sedar diri semula. Jahanam punya kaki.

Ana harap Pas Selangor boleh beri amaran pada Mat Tyson ini. Kalau nak
sangat bantu Anwar, keluar dari Pas dan masuk PKR. Mudah.

Kita pun tak mahu hancing dan hamis Mat Taib tersangkut di jubah dan
serban kita. Patut halaukan ajer.

Pada ana, malang sungguh bila kita jadi parti sampingan yang tidak
mampu bercakap tidak kepada rakan lain yang kurang diterima rakyat
berbanding kita. Malang.

Pada ana, berdasarkan pemerhatian, hampir pasti Anwar akan mengambil
alih tugas sebagai MB Selangor. Pasti. Anwar sendiri pun sudah
berjumpa dengan ramai kerabat Selangor, untuk memastikan jalan ke
Pejabat Menteri Besar tidak terhalang oleh keputusan Tuanku Sultan.

Pada ana, ini soal meniaga. Kalau Sultan tengok Anwar tidak akan
menganggu ekonomi Istana, siapapun yang jadi MB, Tuanku ok ajer. Apa
ada hal. Janji, bisnes berlaku seperti biasa.

Dalam kemelut ini, pada ana, yang rugi kita. Asyik jadi pemerhati
kepada permainan orang lain. Kadangkala rasa juga bodohnya pemimpin
kita, tapi nak buat macamana.

Bukan soal kita takut Anwar jadi MB atau tidak. Pas tetap sama juga.
Tapi, kesan politik tetap ada.

Rakyat boleh jumpa kita, meludah dan mengatakan kita bodoh politik.
Kerusi lebih banyak, tapi lemah syahwat dengan politik PKR. Tak cukup
viagra dan tongkat ali. Layu.

Sudahlah Kedah semakin layu. Pas Selangor semakin layu. Pas Kelantan
bermata kuyu. Pas Johor syok sendiri. Apa lagi peluang kita ni? Nak
balik terengganu?

Ana kadang-kadang pelik juga dengan strategi politik pemimpin kita.
Lembab bebenor dalam tindakan. Bila pemimpin lembab. Kita pun sembab.
Badan pun debab.

Laman Berikutnya »