Disember 2015


Bagusnya sekarang ini, kita tak perlu buat isu. Kebodohan Pak Menteri sendiri yang membuatkan rakyat benci dan sakit hati. Kita tak perlu buat apa-apa. Perhati sahaja.

Dengan iklim politik macam ini, kalau Najib kekalkan lagi orang seperti Mat Maslan sebagai Ketua Penerangan UMNO, pada ana kita memang kena loteri politik. Setiap hari kalau Mat Maslan bercakap, semakin kuranglah orang respek kepada UMNO.

Level bodoh dan bangangnya Pak Menteri Malaysia ini sudah cukup tinggi.

Cakap apa sahaja, yang sampai ke telinga rakyat adalah kebodohan. Itu yang sedap tu. Menteri akan menyebabkan UMNO muflis sokongan.

Semalam TPM umum, 6 orang Menteri akan kaji kos sara hidup.

* Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainuddin;

* Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed;

* Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah;

* Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid;

* Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh dan

* Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar.

Sekali tengok senarai nama pun kita tahu, tak ada yang cerdik.

Tok Pa lah kalau cerdikpun. Sebab dia orang Kelantan. Yang lain Menteri poyo dan loyar buruk.

Tak ada idea pun.

Rakyat dah menderita lama, baru nak tubuh Jawatankuasa.

Advertisements
“Kalau boleh saya mahu tutup aktiviti bauksit ini esok dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diminta menyiasat ketelusan pegawai penguat kuasa,” kata Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman.Ahmad Razif yang tegas menangani isu tersebut berkata demikian berikutan masalah operasi bauksit yang masih gagal ditangani.

“Saya cukup hairan bila penguatkuasaan dilakukan 24 jam tetapi masalah ini tak dapat diselesaikan dan ada tempat simpanan sementara yang dikesan di atas tanah milik kerajaan. Kami tak pernah benarkan perlombongan bauksit di Terengganu, kenapa tindakan tidak diambil oleh pegawai? Adakah mereka cuai dalam melakukan tugas?.

“Saya tidak akan berkompromi dengan mana-mana pegawai dan penguat kuasa yang tidak ada integriti yang menjadi tali barut pengusaha bauksit dan saya minta SPRM siasat dan tangkap mana-mana pegawai mahupun penguat kuasa yang terlibat,” katanya dalam sidang media selepas mengadakan lawatan kerja ke Felda Neram 1 yang terjejas akibat aktiviti bauksit di sini hari ini.

Ahmad Razif berkata siasatan yang boleh dilakukan SPRM termasuklah ketirisan maklumat operasi serta integriti penguatkuasa dan pegawai samaada yang disogok wang oleh pengusaha bauksit.

Ahmad Razif berkata pihaknya juga mahu Konsortium Perkapalan Kemaman Sdn Bhd (KPKSB) di bawah Terengganu Incorporated untuk merujuk kepada penasihat undang-undang bagi menghentikan operasi mengeksport bauksit di Pelabuhan Kemaman.

********

Menteri Besar Pahang memang terkenal dengan gangsternya sahaja. Otak tidak lah boleh pakai sangat.

Sebab itu di Putrajaya, MB sebenar adalah Sharkar. Banyak perkara katanya, YB Sharkar yang susun untuk negeri. MB Pahang bukanlah seorang yang disukai oleh Putrajaya.

Bayangkan kalau siasatan dibuat, siapa yang kena? Sudah tentulah ramai orang kanan di Pahang yang akan menyusup masuk ke dalam penjara. Akhir tahun ini, towkay-towkay bauksit semua cuti. Ada yang di London. Ada yang di Paris.

Yang ada hanya macai-macai bawahan sahaja. Tak ada orang atas.

Cadangan balas kepada Datuk Hishamuddin Hussein

Media memetik Naib Presiden Umno Datuk Hishamuddin Hussein bahawa tugas memulihkan imej Islam harus diberi keutamaan.

Pada dasarnya, saya setuju dengan cadangan tersebut. Memperbaiki imej Islam bukan pada gaya pakaian atau negara tertentu. Tetapi ianya turut melibatkan penghayatan ajaran Islam dalam pelbagai bidang.

Maka di sini, saya mencadangkan kepada Umno sebagai kerajaan memerintah untuk melaksanakan beberapa perkara berikut sebagai mengambil langkah pertama untuk memperbaiki nama Malaysia dan Islam.

1. Meminta Presiden Umno bercuti sehingga siasatan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara dan Ketua Audit Negara melengkapkan siasatan dan laporan terhadap 1MDB. Ini penting untuk memulihkan nama baik Presiden Umno, Malaysia dan juga Islam kerana siasatan perlu akan kelihatan adil sebelum keadilan dapat dilakukan.

2. Menghapuskan GST. Cukai ini bertentangan dengan Islam kerana orang fakir miskin turut dipaksa bayar cukai.

3. Mengurangkan pembaziran dan salahguna dana kerajaan dengan mengambil tindakan tegas berdasarkan laporan audit terbaru.

4. Mengurangkan perbelanjaan kerajaan dan hidup berjimat kementerian seperti yang terpaksa dilakukan rakyat dalam menghadapi kemelut kejatuhan harga minyak dan juga kenaikan kos hidup yang semakin meruncing.

5. Menyiasat Yapiem dengan telus dan terbuka dan memastikan mereka yang didapati menyeleweng dana Yapiem dibawa ke muka keadilan.

6. Berhenti menganiaya Kelantan dan memulangkan royalti minyak dengan kadar segera.

Semua perkara ini boleh dilakukan Umno tanpa PAS, sebagai langkah Umno menunjukkan kepada rakyat, terutamanya mereka yang beragama Islam, kesungguhannya untuk mendaulatkan Islam.

PAS pula akan meneruskan kerja dakwahnya agar rakyat dapat turut bersama memperjuangkan Islam sebagai Ad-deen dalam pentadbiran negara dan kehidupan rakyat.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
21 Disember 2015

**************

Hahaha, lawak pun ada bila tengok anak mantan PM yang bercakap tentang imej Islam. Eloklah tengok kehidupan sendiri, jengoklah anak cucu samada mereka dah buat apa yang selari dengan imej Islam. Sembang memang mudah. Buat tu yang susah.

Sekarang kita minta H20 ulas apa yang Tuan Ibrahim sampaikan ini. Sanggup buat macam itu? Berani?

Jangan cakap pasal imej Islam kalau imej sendiri pun kacau bilau. Isteri dah bertudung ke duhai Menteri UMNO? Anak?

Sebab itu, untuk pemimpin yang ada, elakkanlah bercakap pasal imej Islam kalau imej sendiri pun caca marba. Elok buat diam.

Datuk Ibrahim Ali hari ini menegaskan PAS akan menjadi pilihan kumpulan pendesak Melayu PERKASA menjelang pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, presiden PERKASA itu berkata pilihan tersebut hanya akan dibuat sekiranya parti Islam itu berubah menjadi parti progresif.

Bekas anggota Parlimen Pasir Mas itu berkata, pilihan raya lepas PERKASA memberikan sokongan jitu kepada Umno-BN.

Namun, PERKASA menetapkan bahawa pertubuhan itu tidak akan menyokong Umno lagi jika parti Melayu terbesar itu masih gagal memperbaiki kegagalan mereka.

“PERKASA tidak memberikan sokongan kepada mana-mana pihak, waima Umno, BN atas dorongan emosi dengan perkiraan semberono atau prinsip membuta tuli.
*****

Rasanya tak payahlah seronok sangat dengan kenyataan sokongan Yem Ali dalam PRU14.

Ana tanya kawan-kawan, apakah PERKASA masih kuat seperti awal penubuhannya? Ramai yang kata, PERKASA ini make up sahaja cantik. Tapi ahli tidak seramai mana.

Ramai yang kecewa dengan perjuangan ringgit-dan-sen dalam PERKASA. Kalangan yang pegang jawatan semuanya ligan projek bagai nak rak. Tak kira dalam UMNO atau PKR.

Geng korporat PERKASA jenis tak tahu malu. Projek punya pasal, kaki Azmin Ali pun mereka sanggup sembah.

Orang macam ini, kita tak payah percayalah.

Buang masa.

Sedutan Ucapan Penutup Multaqa Ulama .

“Dan Kami jadikan di kalangan mereka pemimpin-pemimpin yang mengambil petunjuk berdasarkan perintah Kami tatkala mereka terus bersabar.”

1. Kita bersyukur menjadi salah seorang pejuang dalam Parti Islam Se-Malaysia PAS yang merupakan mata rantai gerakan Islam yang tidak berakhir hanya dengan wafatnya Nabi s.a.w.

(apa kelas UMNO, Pas perlu terus dihormati dan wujud di bumi Malaysia)

2. Allah gantikan tugas menyambung risalah nabi-nabi dengan gerakan Islam yang disebut sebgai “taifah” dalam hadis. Kumpulan ini menyambung tugas mendaulatkan pemerintahan Islam.

(Pas tetap jadi pilihan)

3. Walau tak ada negara islam berdaulat namun kumpulan Islam tetap muncul kerana cahaya Islam dijanjikan oleh Allah tidak akan padam.

(Dalam UMNO hanya ada cahaya 1MDB)

4. Mungkin ada yang tak sedar kalau tidak dibaca sejarah Islam. Alam Melayu adalah negeri awal dijajah di kala negara-negara Arab masih lagi di bawah kuasa khilafah Uthmaniyah dan belum dijajah.

5. Maka ulama Melayu bangkit menentang penjajahan dengan menubuhkan Syarikat Islam 1908. Berkembang cawangan di seluruh Tanah Melayu.

6. Mereka bangkit menentang sekularisma yang memberikan kuasa agama kepada raja manakala kuasa pemerintahan lain kepada penjajah hingga meranapkan kefahaman Islam.

7. Kumpulan Islam menubuhkan pondok dan institusi pendidikan serta mengadakan kuliah di masjid surau mempertahankan Islam.

8. PAS adalah mata rantai gerakan Islam ini. Malah kita lebih awal berhadapan dengan demonstrasi di kala saudara-saudara kita di Asia Barat belum berhadapan dengannya.

9. Ulama mempunyai peranan lebih besar berbanding golongan lain dalam memimpin tanggungjawab ini.

10. Perkataan ‘ulil amri dalam al-Quran disebut dalam kitab tafsir merujuk kepada ulama dan pemerintah dengan maksudnya kedua-duanya mesti ditaati.

11. Ulama adalah uli amri kepada rakyat. Ini disebut dalam kitab-kitab tafsir. Kedudukan ulama ini jangan dilupakan.

(Kepimpinan Ulama’ diperhebat!)

12. Perlembagaan PAS adalah al-Quran, hadis, ijmak, qiyas dengan aqidah ahli sunnah. Tiada yang boleh menjaga dasar ini melainkan ulama.

(UMNO? Nasionalis 1MDB?)

13. Sepanjang perjalanan PAS dapat memelihara bahtera perjuangan tanpa bocor dan tenggelam sama ada cabaran dalam bahtera atau cabaran luar iaitu ombak dan gelombang.

14. Ketika ditubuhkan berlaku pertembungan antara kaum tua dan muda. Kaum muda membawa pemikiran tajdid yang berhadapan dengan penjajah. Ada yang melampau dan ada yang mempermudah-mudahkan. Tapi PAS berjaya mendamaikan antara dua pihak.

15. Fiqh awlawiyyat mesti ditekuni oleh ulama.

16. Ada golongan melampau yang nak laksana Islam serta merta. Ada pula yg meringan-ringankannya hingga tak boleh bercakap tentang hudud dan qisas. Di sinilah ulama berperanan menjadikan PAS istiqamah dengan perjuangan menegakkan Islam.

17. Kita berhadapan cabaran luar yang tak benarkan Islam berkuasa.

18. Barat bimbang dengan perubahan rakyat di Turki dan Mesir

19. BN tahu teras politik ialah Melayu Islam. Mereka tak pedulikan MCA dan MIC Cina dan India kerana bagi mereka teras politik adalah Melayu.

20. Roadmap kita ialah dapat 40 kerusi tapi hanya dapat 21 kerusi. Tapi mendapat pertambahan kerusi di peringkat negeri.

21. Saya harap multaqa ini menjadi muzakarah penting yang tidak habis di sini sahaja tapi dengan melaksanakannya di seluruh pelosok tanah air.

22. Allah tidak bertanya tentang kemenangan tetapi apa yang kita amalkan untuk mendapatkan kemenangan.

Sekarang ini kecoh di Putrajaya bilamana Kerajaan nak perkenalkan sistem keluar baris, kepada kakitangan awam yang tidak menunjukkan prestasi yang memberangsangkan. Sebelum ini, kakitangan awam kelompok istimewa, tuang dan ponteng lah macamana pun, malas lah, tetap dapat gaji dan dapat kemudahan.

Pada ana, sistem ini baik juga. Kurangkan perbelanjaan kerajaan kepada kelompok malas dan tuang kerja.

Ana cadang, perkara sama dibuat di Kelantan juga. Ana bukan apa, ramai juga ana tengok kalangan pegawai/kerani di SUK Kelantan yang kaki tuang. Ponteng tak tentu hala. Cuti beratus. Konon tak pernah tak datang kerja. Padahal memonteng setiap masa.

Kalau kita bawa imej Islam, kita pun kena buat benda yang sama.

Kita buat kenyataan, konon nak pertahan penjawat awam, tapi kita tak sedar, sebenarnya kita ini hanya pertahan orang yang tidak amanah.

Ana setuju sangat dengan cara Putrajaya buat jalan keluar untuk kakitangan yang malas.

Ini tindakan betul.

Kakitangan yang tak serius kerja, elok dibuang sahaja.

Termasuklah Cikgu yang sibuk berniaga dan tidak buat kerja. Buang.
Nampaknya belum pun Pas mengambil keputusan nak bersama dengan Najib Razak, sudah ada pihak yang cemas dan risau. Takut seluar tertanggal dan hilang jawatan?

MCA tak perlu risau sangat, sebab kita pun tak buat keputusan apa pun. Petang ini ada Multaqa Al Azhar, katanya akan bertemulah Hadi dan Najib Razak.

Pas memang dari dahulu biasa hidup sendiri. Kalau tak ada Anwar pun Pas hidup. Kalau tak ada Ku Li pun Pas hidup. Kalau tak ada Najib Razak pun, Pas tidak akan mati. Yang sudah semakin nazak, rasanya orang lain.

Kita tak desperate. Kita biasa-biasa sahaja.

Kalaupun kita nak bersama anak Razak, sebab maslahah ummah. Bukan sebab lain.

Kalau berkawan dengan anak Razak ada mendatangkan untung, kenapa tidak. Kita tak perlu bermusuh dengan semua orang pada setiap masa.

Kita serah sahaja kepada Presiden menentukan jalan politik.

Anak Razak perlukan kita lebih berbanding kita perlukan dia.

Pas tak ada masalah. Kalau nak berkawan, buat cara berkawan. Hudud mesti beri lulus. Bukan tangguh.

Laman Berikutnya »