Ana tengok DAP sudah macam ketakutan di Sarawak. Tak tahu pasal apa. Tukang kempen mereka pun cepat marah, cepat emosi. Ada yang dah mula menangis bila kita sebut PAS sudah tidak mahu sama dengan DAP.

Apa yang dia takut dengan kita pun ana tak tahu. Ada sekumpulan tukang kempen DAP yang ana jumpa di Satok, kerapkali beritahu ana.

‘Tuan Aji, kita mesti kawan sama-sama. Kita mesti kasi Najib jatuh. PAS dengan DAP mesti mahu kawan’.

Ana balas:-

‘Kita mahu kawan, tapi lu punya taiko banyak langsi. Guan eng, Kit Siang sudah buat jahat sama Pas. Sudah kulang ajar sama Haji Hali’.

Dia balas cakap ana:

‘Ini bukan Guan Eng punya parti. Ini kita punya parti ma. Dia nanti boleh tulun jugak. Bukan duduk atas lama-lama’.

Ana senyum sahaja lah. Mereka risau DAP akan tewas banyak kawasan kali ini.

Ana tanya, berapa kawasan Putih (selamat).

‘Kurang dari 10’.

Maknanya, 19 seats lain itu masih 50-50. Silap haribulan, tewas semua.

Pas tak kisah sangat kalah di Sarawak. Kita memang tahu akan kalah. Tapi kita target peningkatan undi. 30,000 pun jadilah.

Kalau dapat 30000, kita sembelih babi di rumah panjang.
Advertisements

Parti Amanah Negara (Amanah) Selangor akan bertanding di semua kerusi yang ditandingi oleh Pas dalam pilihan raya umum lalu di negeri itu, iaitu 20 kerusi Dun dan tujuh parlimen.

Pengerusi Amanah Selangor, Ir. Izham Hashim berkata, untuk itu, mereka sedang membuat persiapan rapi dari pelbagai sudut untuk menghadapi pilihan raya umum ke 14 akan datang.

Kata Izham, Amanah Selangor sentiasa bersedia menghadapi apa jua pertandingan sama ada dua atau tiga penjuru mewakili Pakatan Harapan, apabila  pakatan itu membuat keputusan.

“Amanah tidak akan bertanding menentang mana-mana rakan komponan dalam Pakatan Harapan, sebaliknya akan membantu rakan komponan di tempat mereka bertanding,” demikian kata Izham kepada Malaysiadateline baru-baru ini.

Amanah Selangor, katanya, sedang membuat persiapan bagi menghadapi PRU akan datang, termasuk dari segi strategi, calon, jentera dan dana. Semua aspek diambil kira untuk mencapai kemenangan di negeri Selangor, katanya.

Amanah kini adalah rakan komponan dalam Pakatan Harapan bersama PKR dan DAP.

Menurut beliau, Amanah hadir mengisi kekosongan tempat yang dahulunya diwakili oleh Pas dalam Pakatan Rakyat.

********

Nak tergelak pun ada. Isi kekosongan? Ini semua agenda ikut cakap DAP. Bukan sangat sebab perjuangan. Tapi sebab sudah jual maruah dan harga diri. Bila dah jual, jadilah cakap macam orang mabuk.

Siapa tak kenal AMANAH dan mereka yang bersekongkol dengan parti ni. Semua orang kecewa dan tidak ada pengaruh. Mereka yang jika ikut kaedah Pas, yang tidak akan naik selama-lamanya.

Cakap pandai. Kerja kurang.

AMANAH ini lupa agaknya siapa yang jadi tiang kekuatan mereka selama ini. Tak payah cakap pasal orang lain lah. Shah Alam? Sepang? Dua-dua melingkup kalau tak kerana kami yang bantu. Cakap macam orang suka dia sangat.

Ana alu-alukan mereka nak masuk. Tapi ingat, kita bermusuh. Apabila sudah bermusuh, apa sahaja akan dilakukan untuk menghancurkan musuh.

Rahsia semua orang kuat AMANAH dalam poket kami. Tinggal nak lambak sahaja.

Nak tergelak ana tengok perangai parti PKR dan DAP di PRN Sarawak. Huru hara. Macam tak ada mak bapak. Tak ada halatuju.

Kawan ana dalam PKR kata, Baru Bian tak setuju sebab banyak keputusan dibuat di Tropicana dan tak melalui perbincangan di Kuching. Semua Azmin Ali yang buat keputusan tanpa ambil maklum pandangan dari bawah.

DAP tetap dengan pendirian nak tanding kerusi lebih banyak. Tapi nampak boleh bertolak ansur. Yang jadi rosak adalah perangai buruk Baru Bian. Elok tukar nama Baru Gian. Gian nak jadi Ketua Menteri.

PAS setakat ini relaks sahaja. Kita target tak besar. Nak tingkatkan jumlah undi sahaja. 30,000 undi pun kita akan rasa best.

Itu tanda program dakwah kita menjadi. Tak payah nak rebut-rebut.

Putrajaya cemas dengan gerakan kita. Sebab itu, semua agensi seperti JAKIM, IWM, MAIWP, Baitulmal turun buat program di Sarawak.

Cemas lah tu.

Mereka takut kita menang 30000 undi. Kalau dapat 30000 undi, orang seperti Ashraf Wajdi, Jamil Khir elok letak jawatan sahaja.

Maknanya apa? Maknanya mereka adalah Menteri yang gagal

Ana dimaklumkan oleh seorang kawan di Negeri Sembilan, sudah ada usaha PKR mahu meletakkan salah seorang pemimpin mereka sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan sekiranya cakan datang ini mencatatkan keputusan upset.

Berdasarkan kiraan PKR, mereka wajar diberikan seat itu sebab DAP lebih rapat dengan mereka, berbanding parti lain. Katanya sudah ada perjanjian syaitan di antara PKR dan DAP, untuk meletakkan PKR di kerusi Menteri Besar.

Antara kerusi yang diidamkan oleh PKR adalah N14 (Ampangan). BN menang hanya 89 undi sebelum ini. Kalau ikut kiraan PKR, ini kerusi confirm boleh menang.

Orang yang mereka nak letak sebagai calon MB pun bukan main handal. Jangan terperanjat.

Ana dimaklumkan, PKR ready untuk letak Rafizi Ramli sebagai Calon DUN Ampangan dan Menteri Besar NS. Katanya, Rafizi sudah dapat endorsement Yang DIpertuan Besar untuk bertanding dan jadi MB jika menang.

Pas jangan leka dengan perkembangan ini.

Kita pun kena letak calon yang baik. Bukan main belasah sahaja. Anak Mat Sabu yang tak tahu hala asal usulnya letak bertanding di Jelebu. Bungkus.

Padan kan dengan muka kita. Punya ramai Ustaz dan Ulama’, kita letak budak mentah jadi calon. Bangang.

PKR kalau tanding 13 kawasan DUN macam PRU13, memang ada peluang. Tapi kena letak orang betul-betul. Ada peluang.

13 + 11 DAP, ada 24. Ada 19 pun dah cukup jadi MB.

YAB Dato’ Seri Rafizi Ramli. Sedap nama tu.

Ana terkejut bila tengok live ucapan atau tazkirah ilmu saban Jumaat secara live di Kelantan.tv pagi tadi. Setiausaha Akhbar Menteri Besar tazkirah.

Ana tak nampak budaya ILMU dalam ceramah dan tazkirah mingguan pagi tadi. Tak ada budaya ilmu. Tidak ada adab. Lebih kepada ceramah politik. Kalau inilah standard baru tazkirah ilmu kita di Kelantan, pada ana, kita hanya menjemput masalah.

Sebagai SUA kepada MB Kelantan, ana tak rasa elok untuk bercakap soal politik dalam tazkirah ilmu. Buruk sangat nampaknya.

Lagi pulak nak menyerang orang secara politik.

Banyak lagi perkara baik yang boleh disentuh. Tak perlu sebut DAP. Tak perlu sebut PAN.

Kuliyyah Jumaat mesti bawa budaya ilmu.

Bukan tempat belasah orang.

Kalau buat selalu, ana rasa orang tak mari dah dengar kuliah.

Ana rasa kita tak perlu risau sangat lah dengan kemungkinan DAP nak letak calon Melayu di kawasan kita. Tak perlu risau. Kita tahu mentaliti orang Melayu dan Islam. Mereka tidak akan beri undi kepada DAP.

Pada ana, ini hanya wayang DAP sahaja. Strategi mereka, adalah meletakkan AMANAH untuk bertanding dengan kita.

Ana dimaklumkan, AMANAH sudah hantar bil awal untuk gerakerja politik.

Menurut seorang rakan ana dalam AMANAH. Secara lebih kurangnya bajet AMANAH seperti berikut:-

Bakal Calon AMANAH – RM30,000 sebulan

       – Kereta Fortuner sebiji

       – RM10,000 sebulan belanja pentadbiran

       – Jika kawasan Parlimen (RM75,000 sebulan)

Bakal Pentadbir Kawasan – RM12,500 sebulan

Penggerak Masjid AMANAH – RM5,000 sebulan

Semua jumlah ini katanya dah dipersetujui oleh Guan Eng dan Wan Azizah. Sebolehnya bermula pada Mac 2016; dengan kontrak 15 bulan. Berjaya atau tidak, belanja hangus ini mesti DAP dan PKR sediakan.

AMANAH janji untuk deliver 10 Parlimen dan 12 DUN.

Kalau ikut belanja ini sahaja sudah hampir RM20 juta.

Kalau betul begitu, kita tak hairan lah kenapa AMANAH suka sangar kawan dengan DAP.

Ada income besar.

Semalam DAP-PKR-AMANAH sign perjanjian syaitan yang baru. Konon ini kali akan membuktikan Pas tidak ada dalam senarai Pakatan politik mereka. Semua muka-muka kaki main pun diarak di atas pentas untuk sign kerjasama baru.

PAS tak kisahlah nak sign berapa banyak dokumen pun. Nak sign 18 mukasurat ke, 4000 mukasurat ke, ikut suka lah.

PAS sudah tekad, ini kali, kita akan lawan habis-habisan.

Ana suka ketegasan Iskandar Samad di Selangor. Cakap tak ada cover line. Terus kata AMANAH adalah musuh Pas.

Kita tidak perlu berkawan dengan puak munafik dan gila jawatan. Mereka boleh selamanya jadi hamba abdi DAP dan Guan Eng.

Pada ana, kalau pru akan datang, ana sanggup bergaduh dengan puak AMANAH ini. Tak ada masalah.

Kita boleh berdepan dan buka buah silat.

Bila dah musuh ni, AMANAH kena tahu, kita sudah tidak ada jalan untuk terima perbincangan. Lalu depan mata, kami sebat semacam ajer.

Malas nak buang masa.