Mac 2014


Erdogan rasuah. Polis rasuah. Badan kehakiman rasuah. Keluarga AKP terlibat rasuah. Erdogan haramkan twitter. Haramkan youtube. Punyalah banyak projek gomen yang AKP balun. Sudahnya, AKP juga menang dalam pilihanraya melibatkan jawatan Datuk Bandar dan ahli majlis.
Ana nak ingatkan kepada pimpinan parti kita – Najib mungkin rasuah gila babi; tetapi bila dating pilihanraya, rakyat masih pilih dan percaya mereka. Ini hakikat. Ana bukan nak buat cerita.
Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan on Sunday hailed what appeared to be a decisive victory for his party in local elections, providing a boost that could help him emerge from a spate of recent troubles.Erdogan was not on the ballot in the countrywide polls, but he campaigned as if he were. Hours after the polls closed, Turkish newswires suggested that his party was significantly outstripping its results of about 39 percent in the last local elections in 2009 and roundly beating the main opposition party.

With nearly 70 percent of the votes counted, Erdogan’s party was above 46 percent of the votes while the main opposition CHP was at just over 30 percent, according to state-run TRT television.

“I thank my Lord for granting such a victory, such a meaningful result,” Erdogan said at a victory rally in Ankara, speaking to a crowd of supporters who had been chanting, “Turkey is proud of you!”

Incumbent candidates from Erdogan’s Justice and Development Party, better known by its Turkish acronym AKP, also were leading in high-profile races in Istanbul and Ankara. Voter turnout appeared to be heavy, with people forming long queues at polling stations.

The strong results were a big boost for the prime minister following a tumultuous corruption scandal. In recent days, Erdogan has also provoked outrage at home and abroad by blocking access to Twitter and YouTube.

Gila babi, Erdogan tetap menang lebih 45 % undi. Apa maknanya pada kita?

AKP tak bawa Islam pun dalam perjuangan. Erdogan kata, dia ‘conservative democrat’. Bukan Islamis.

Kita kena belajar banyak dengan politik Turki. Bawa imej Islam yang keras, yang ganas, yang melampau tak bawa kita ke mana pun.

PKR Tanpa Pak Sheikh

Kita kena ambil kesempatan untuk bawa imej yang tepat bersempena ketiadaan Anwar yang bakal dimasukkan ke dalam penjara tak berapa lama lagi. Kalau kita masih ikut bontot PKR, selamanya kita tak maju.

Kita semua tahu, PKR akan hanyut tanpa Anwar Berahim. Entah ke mana. Kalau kita nak ikut hanyut, kita rugi. Ini peluang kita nak jadi lebih hebat dan power berbanding PKR dan DAP. Soalnya imej kita kena betul dan tepat. Kalau silap, memang kita tak layak jadi pemerintah yang hebat.

Advertisements

Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia (PPMM) telah mengikuti
kronologi isu Kasim Ahmad sehingga beliau didakwa di mahkamah syariah
Putrajaya, kelmarin.

“Kronologi peristiwa tersebut diukur berdasarkan parameter
perundangan, perlembagaan dan syariah,” ujar Presidennya, Datuk Zainul
Rijal Abu Bakar dalam kenyataan kepada Harakahdaily malam tadi.

Justeru, katanya PPMM menegaskan bahawa setiap kebebasan yang
dianugerahkan di dalam Perlembagaan Persekutuan ataupun dalam Islam
termasuk kebebasan bercakap bukanlah diberikan secara total tetapi ada
had yang telah digariskan.

Tambahnya, tiada kebebasan mutlak di dalam mana-mana sistem
perundangan di dunia ini.

Menurutnya, PPMM juga menegaskan bahawa pendakwaan terhadap Kasim
Ahmad adalah sejajar dengan undang-undang yang berkuatkuasa.

Beliau berkata, beban pembuktian untuk mensabitkan Kasim bersalah atas
kesalahan yang didakwa masih lagi terletak di bahu pendakwa syarie.

“PPMM percaya pihak penguatkuasa agama telahpun menjalankan siasatan
yang wajar sehingga Ketua Pendakwa Syarie membuat keputusan untuk
mendakwa Kasim Ahmad kerana terdapat bukti-bukti yang mencukupi,”
katanya.

Katanya lagi, Kasim diberi hak sepenuhnya untuk meminta perbicaraan di
dalam mahkamah sekiranya beliau berpendirian tidak bersalah atas
dakwaan tersebut.

“PPMM percaya perbicaraan yang adil akan dijalankan di dalam prosiding
terhadap beliau,” ujarnya lagi.

Di sini kita mahu cabar Jamil Khir untuk  dakwa Mahathir sekali. Dia
yang anjur. Dia yang panggil Kasim. Dia yang puja Kasim. Kenapa dia
tak didakwa?

Nampak sangat Jamil Khir takut dengan Mahathir. Sat lagi kalau dakwa
Mahathir, nama dia pun tak sangkut dalam PRU akan datang. Jangan lupa
Mukhriz MB.

Inilah sempoa akidah UMNO. Ada double standard. Sorang kena. Sorang
lagi tak kena. Kalau nak ikut gila dan kurang ajar kepada Islam, sama
sahaja.

Selagi UMNO ada double standard macam ini, toksah cakap pasal hudud
lah. Buang masa.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/26669-bersihkan-nama-juruterbang-mh370-mahfuz

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, perkara itu perlu dilakukan bagi memulihkan nama juruterbang itu daripada kaca mata rakyat Malaysia dan dunia.

“Dalam masa pengumuman yang dibuat oleh kerajaan berhubung isu kehilangan MH370, perkara yang perlu dilakukan oleh kerajaan adalah membersihkan nama kapten Zaharie.

“Sekarang sudah ada tanggapan negatif telah diberikan terhadap juruterbang itu dan ia perlu diselesaikan segera,” kata beliau sewaktu membahas usul khas di Dewan Rakyat, hari ini.

Usul khas itu dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menzahirkan rasa sedih, dukacita dan pilu terhadap tragedi yang menimpa pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

Ketua Whip Parlimen PAS itu juga meminta kerajaan mewujudkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen bagi menyiasat dan membincangkan insiden tersebut.

Ana minta kita jangan mudah sangat nak support orang. Kaji dulu latar belakang. Apakah kita nak main belasah sahaja?

Cuba tengok Youtube channel mamat tu.

Apa pegangan dia sekarang? Reasons? Atheism? Kebebasan beragama ikut suka?

Pada ana, kita tunggu dulu laporan keseluruhan. Jangan main belasah.

Sat lagi dengan kita-kita pun tenggelam punca.

Ana tak tahu pegangan dia. Tapi kalau tengok pada Youtube channel…ana sangsi sheikh. Sangsi sangat.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan
pemilihan bekas pegawai daerah Dalat, Yossibnosh Balo sebagai calon BN
dalam pilihan raya kecil (PRK) Balingian pada 29 Mac depan.

Yussibnosh , 46, adalah seorang Kristian Melanau tempatan dari Kampung Tellian

Muhyiddin mengumumkan pencalonan Yussibnosh di dewan sivik di Mukah
petang ini, lapor Star Online.

Bercakap dalam satu sidang akhbar kemudiannya, timbalan perdana
menteri berkata BN percaya beliau adalah calon terbaik untuk
bertanding di Balingian.

Muhyiddin berkata jawatan terakhir Yussibnosh ialah sebagai pegawai
daerah di tempat yang sangat dekat dengan Balingian, membuatnya begitu
biasa dengan kawasan tersebut.

Sementara itu, Yussibnosh berterima kasih kepada kepimpinan BN yang
memberi kepercayaan kepadanya untuk bertanding di situ.

Yussibnosh berkata pengalaman beliau sebagai pegawai daerah akan
membantunya berkhidmat kepada rakyat jika terpilih.

“Kerjanya akan sama, hanya dalam kapasiti yang berbeza,” katanya.

Ana nak tanya kalangan Ustaz UMNO, kenapa dilantik pulak Kristian
Melanau ni dibolehkan? Tak ke dia nanti ada gambar salib kat rumah?
Tak ke nanti dia lidah dia ada nampak hitam disebabkan air holy water?
UMNO tak takut ke Yussibnosh akan kristiankan orang di Balingian? UMNO
tak risau ke kalau Yussibnosh edar bible kepada orang di Balingian?

Nah, sekarang korang ambil obat. Muhyiddin sembab dah umum Kapir
Kristian Melanau jadi calon di Balingian. Ambik obat. Mana Noh Omar
nak jerit lagi? Mana segala macam orang yang nampak ini satu usaha
kristiankan orang Sarawak?

Sebab itu, bila Pas masuk dalam gereja, korang kata MP Shah Alam
kapir. Bila Anwar berucap dalam gereja, korang kata dia kapir.
Sekarang lu orang nak bagi Yussibnosh masuk surau pakai kasut? Nak
bagi Yussibnosh sembelih lembu kambing sebab dia ahli kitab?

Mana PERKASA? Mana JATI? Mana Zul Noordin? Mana Ustaz Ismail Mina?
Mana Aidit Ghazali? Mana? Mana? Mana?

Sudahnya korang menjerit naikkan kapir Melanau juga. Tipu lagi. Tipu
dan tipu lagi.

Pilihan raya kecil (PRK) Dun Kajang semalam menyaksikan perkembangan
baik buat Pakatan Rakyat apabila dua peti undi majoriti orang Melayu
berjaya dimenangi.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli berkata,
kemenangan dua peti undi di Sungai Sekamat dan Kantan Permai
menggambarkan Pakatan Rakyat berjaya mengembalikan sokongan daripada
pengundi Melayu.

“Ini satu berita yang menggembirakan, satu perubahan yang luar biasa,” katanya.

Bagaimanapun katanya, Pakatan Rakyat perlu melihat kembali terhadap
penurunan undi kaum Cina kepada mereka dalam PRK ini.

Katanya, yang tidak menolak pengundi di kawasan Cina agak menurun
khususnya di saluran anak muda berkemungkinan mereka tidak ada di
dalam kawasan.

“Mungkin mereka merasakan tidak penting untuk kembali. Dan kita perlu
lihat kedudukan sebenar perkara ini,” katanya ketika ditemui di Pusat
Penjumlahan Undi di Stadium Bangi malam tadi.

Mengulas berhubung dakwaan mengatakan PAS memboikot PRK Kajang, Hatta
menafikan bahkan menjelaskan jentera PAS mula bergerak sejak awal lagi
sebaik sahaja penamaan diumumkan.

Malahan katanya, PAS diberikan peranan besar di beberapa peti undi
khususnya di kawasan Melayu.

“Tiada boikot sama sekali, malah kita buat yang terbaik,” katanya yang
juga Ahli Parlimen Kuala Krai.

Justeru katanya, walaupun undi untuk Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan
Ismail menurun tetapi pencapaian peratusan undi kali ini meningkat
kepada 65 peratus.

SUNGAI SEKAMAT
BN/MCA : 1603
PR/PKR : 1667
UNDI ROSAK : 0
MAJORITI : 64 MENANG

KANTAN PERMAI
BN/MCA : 1031
PR/PKR : 1351
UNDI ROSAK : 24
MAJORITI : 320 MENANG

Pada ana, tak boleh kita nak nilai dua kawasan ini sahaja. Tak boleh.
Kena tengok secara keseluruhan.

Kalau setakat menang 64 undi dan 320 undi, kita bukan main nak jual
bahawa kita sudah dalam perjalanan ke Putrajaya, memang kita ini syok
sendiri.

Pada ana, apa yang berlaku menunjukkan kita masih belum kuat. Ini tara
Anwar Ibrahim ada depan mata. Kalau dia duk dalam penjara, ingat orang
Melayu nak bagi undi kat kita?

Apa jadi selepas ini?

Mampukah Kak Wan kotakan janji nak beri kita jawatan Timbalan Menteri
Besar, Speaker DUN, Pengerusi dan keseluruhan bajet Yayasan Selangor,
5 orang director di PKNS? Jadi ke?

Kita jangan lupa tuntut ini semua. Sehingga ke lubang cacing kita akan tuntut.

Dalam kajian mantap yang dibuat oleh UNISEL, nampak nyata Kak Wan yang
jelita akan memenangi PRK Kajang dengan undi yang cukup tinggi. Kalau
UNISEL kata hampir 80 % pengundi sudah siap untuk mengundi Kak Wan,
penggerak kita di bawah kata BN akan bernasib baik kalau dapat 3000
undi. Itupun undi kalangan mangkuk hayun yang buta hati.

Keyakinan bukan sebab kita bongkak dan takbur. Ini berdasarkan fakta.
Walaupun jentera BN beria mengatakan peniaga Melayu tolak PKR, ini
semua wayang. Peniaga semuanya jenis pasang siap. Memang dibayar untuk
maki hamun.

Sekarang ini kita patut tumpu apa jadi selepas menang? Ada pertukaran?

Apa yang diharapkan oleh PAS, kena beri sedikit ruang untuk PAS
bernafas di Selangor ini. Jangan pinggir kami.

Jawatan Timbalan Menteri Besar mesti segera disiapkan untuk PAS.
Speaker pun seeloknya tukar dan beri pada PAS. Dua ini kita mahu dulu.

Dalam masa sama, kita juga mahu kalau boleh MB buang Saifuddin
Nasution al-Kencingi daripada pejabat MB. Kata nak tolong PAS. Haramm.

PAS juga mahu Mat Taib dijadikan Penasihat Ekonomi Negeri menggantikan
Anwar Ibrahim. Mat Taib dah lama di Selangor. Memang layak dia di
situ. Beri gaji RM40000. Bukan RM1.

Kak Wan tak payah turun kempen lah. Kalau Kak Wan duduk rumah,
nyanyikan cucu pun masih boleh menang.

Setakat bawa ZUMBA ke Kajang….memang jadi ZOMBIE lah jawabnya.
Puteri UMNO yang dah nak menapous pun menari macam perempuan ronggeng.
Apa nak jadi. Berapa nak jual? Ana tak mahu beli lah. Hutan serabut.

Kapal Diraja (KD) Kasturi dan KD Lekiu milik Tentera Laut Diraja
Malaysia (TLDM) memulakan pelayaran ke koridor selatan malam ini untuk
menyertai misi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat Malaysia Airlines
MH370.

Panglima Armada Laksamana Madya Datuk Abdul Hadi A. Rashid berkata dua
kapal itu merupakan kumpulan ketiga aset TLDM bagi misi antarabangsa
selepas KD Selangor, KD Kelantan, KD Terengganu dan KD Pahang.

“Kita akan menjalankan misi SAR di koridor selatan dan selatan
Christmas Island. Kita akan menumpukan di titik-titik yang telah kita
tentukan aset-aset kita akan melaksanakan tanggungjawab itu dengan
merangkumi pelayaran sehingga 1,800 batu nautika,” katanya kepada
pemberita selepas menyempurnakan pelepasan KD Kasturi dan KD Lekiu di
Jeti Operasi, pangkalan TLDM di sini.

Kesemua aset TLDM akan bertemu dan bergabung dengan aset-aset negara
lain yang menyertai misi itu bagi tujuan yang sama dengan pembahagian
kawasan bagi rondaan SAR secara bersama, katanya.

Beliau berkata tumpuan kesemua kapal TLDM dengan kekuatan 560 warganya
adalah pencarian di permukaan lautan koridor selatan yang meliputi
Lautan Hindi dan bergabung dengan aset udara.

“Apabila dua aset udara Super Lynx dan satu Fennec kita membuat
rondaan pencarian, aset kapal akan sentiasa berhubung dengan mereka
memandangkan aset udara boleh meliputi kawasan yang lebih luas dan
lebih jauh dalam tempoh singkat. Kelengkapan radar dan komunikasi yang
baik serta pengesan bawah air atau sonar juga akan membantu kita,”
katanya.

———————————————-

Pada ana, TLDM sekadar jalan-jalan cari makan sahajalah. Tak keluar
rasa malu. Maka, keluarkanlah juga kapal-kapal yang ada kononnya untuk
mencari MH370.

Kalau nak banding dengan kemampuan kapal asing, rasanya memang cukup
jauh kemampuan kita ini. Jauh bro.

Republic of Singapore Air Force
1 x S-70B Seahawk, naval helicopter aboard Steadfast
2 x C-130 Hercules

Republic of Singapore Navy
1 x RSS Steadfast, stealth frigate
1 x RSS Vigour, missile corvette. Includes Scan Eagle UAV
1 x Swift Rescue, submarine rescue vessel, includes deep-diving submersible
Naval Diving Unit aboard Swift Rescue

Formidable missiles

The frigate is armed with the Boeing Harpoon surface-to-surface
anti-ship missile. The Harpoon missile has a range of 130km and uses
active radar guidance. The missile is armed with a 227kg warhead.

“The frigate is armed with the Boeing Harpoon surface-to-surface
anti-ship missile.”
The frigate is fitted with the DCNS Sylver vertical launch system with
MBDA Aster 15 surface-to-air missiles. There are four eight-cell
SYLVER A43 launch modules with 32 missiles. The two-stage Aster
missile is a high-agility and high-manoeuvrability defence missile for
deployment against incoming sea skimming anti-ship missiles which use
evasive terminal manoeuvres and re-attack modes. In anti-missile mode
the Aster 15 has a range of 15km. Aster also provides protection
against manned and unmanned aircraft to a range of 30km.

Gun

The main gun is the Oto Melara 76mm / 62 Super Rapid gun which fires
6kg shells to a range of 16km at a firing rate up to 120 rounds a
minute.

Anti-submarine warfare

The EDO Model 980 ALOFTS active low-frequency towed sonar provides
long-range detection and classification capability against submarines.
ALOFTS comprises a variable depth sonar (VDS) towed body with a towed
array. The frigate has two triple-barrelled lightweight torpedo
launchers and is armed with the Eurotorp A244S torpedo.

Frigate aircraft capacities

The frigate has the capacity to operate a single medium-size
helicopter in the 10t class. The helicopter deck at the stern,
approximately 22m×16m (360m²), has a single landing spot. The hangar
is fully equipped with helicopter support and maintenance systems. The
frigate carries an additional 15 aircrew for helicopter flight
operations.

The Republic of Singapore Air Force will fly the shipborne helicopter
and helicopter mission crew will be from the Republic of Singapore
Navy. In January 2005, MINDEF placed an order for six Sikorsky S-70B
Seahawk helicopters to operate from the frigates.

Sensors

The Herakles multi-function radar, supplied by Thales, is the
frigate’s primary surveillance radar. The phased array radar is a
passive, three-dimensional, search and fire control radar operating
over E and F bands. The radar, installed in a radome on top of the
main mast, carries out long-range air and surface surveillance and
weapon control. The Herakles radar is integrated with the Aster air
defence missile system.

The frigates surface search and navigation radar is the Terma Scanter
2001, operating at I-band.

Laman Berikutnya »