Jun 2012


Ana turun ke Kota Bharu lagi mulai semalam. Banyak isu nakkan kerjasama blogger. Ana tumpang sahaja. Kita blogger tak bergaji pun. Buat sekadar termampu. Kalau ana ada lebih, ana buat apa yang boleh. Kalau tak ada, ana diam.

Ramai kawan-kawan di Kelantan yang minta ana ingatkan, supaya jentera kita tak senang lenang, seronok- seronok, lepak-lepak dan hoore-hoore; tapi tak tahu apa yang jadi di bawah. Jangan main-main. Macam-macam sudah diedarkan kepada penduduk di kawasan Parlimen tertentu di Kelantan. Nampaknya, mereka ini cukup fokus. Mereka hanya mengedarkan info dan maklumat kepada mereka yang dianggap ‘kelabu’. Yang totok PAS, mereka tak bagi.

Ana dapat satu contoh makalah kecil yang diedarkan oleh individu tertentu di Kubang Krian. Pak Cik ini dah macam ayah angkat ana. Setiap kali ke Kelantan, ana akan singgah rumah dia. Memang ana rasa macam rumah ana sendiri.

Pernah satu ketika, pak cik ini ‘pinang’ ana untuk anak dara dia. Ana kata, ana dah ada 2. Cukuplah. Dia kata, ana ada kepimpinan, sebab itu dia tak kisah nak bagi anak dia pun. Ana tolak dengan cara baik.

Menurut ayah angkat ana ini, ada makalah khas yang menunjukkan projek/janji kerajaan Kelantan yang tidak ditepati selama ini. Janji tinggal janji. Ana pun baca. Memang banyak pun. Kalau campur – bilion janji kita kepada rakyat.

Ana cuba tanya ayah angkat ana, kalau tak buat pun – orang tak marah kan???

Ayah angkat ana cakap mudah sahaja, ‘ikut suka lah. ahli kita pun ramai yang dah mula marah’, kata dia.

Pada ana, kita jangan ambil mudah benda macam ini. Nampak ringan. Tapi besar maknanya.

Advertisements

Pas hari ini secara terbuka mengakui parti itu tiada halangan sekiranya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka semula siasatan ke atas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung pemilikan 20 akaun induk bernilai RM3 bilion.

Sambil mengalu-alukan siasatan semula itu, Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata bukan saja Anwar, malah parti itu sentiasa terbuka untuk melihat suruhanjaya itu menyiasat siapa sahaja termasuk Mursyidul AM Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Bukan saja Anwar, Nik Aziz, malah siapa pun jika perlu disiasat, siasatlah, itu kita tidak ada masalah.

“Kita tidak ada masalah untuk mana-mana pihak membuat siasatan atas
mana-mana tuduhan…itu pendirian rasmi kita,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen ketika ditanya mengenai pendirian Pas berhubung isu pemilikan RM3 bilion Anwar seperti didedahkan dalam akuan bersumpah bekas Penolong Gabenor Bank Negara Datuk Abdul Murad Khalid.

Menurut Ahli Parlimen Kubang Kerian itu, Anwar tentunya tidak mempunyai masalah untuk disiasat kerana ketua pembangkang itu sendiri telah menyatakan sedia untuk bekerjasama malah berani untuk tampil menjawab tuduhan itu ketika perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2012 di Dewan Rakyat Rabu lepas.

Ana nak ucap tahniah sebab Din berani tampil dengan garang begini. Tapi ana harap, Din juga bersedia menerima AMARAH Anwar andai kata Pak Sheikh rasa ini tindakan untuk memerangkapnya dalam isu skandal RM3b. Hati hati Din. Salah jalan, nanti kena. Anwar masih power dalam parti kita ni. Kalau Anwar bagi signal suruh tanam you nanti, habis berkecai cita-cita nak jadi MB Johor.

Pada ana, Din tak perlulah nak tampilkan konon PAS rela Anwar disiasat. Ini bukan game kita pun. Biar Pak Sheikh selesai isu peribadi dia. Kita jaga periuk nasi kita. Jangan heboh dengan hal yang tak melibatkan kita.

Masalah RM3b ini berlaku sewaktu Anwar TPM/Menteri Kewangan. Masa itu, Din kena ingat, Anwar letak PAS setaraf dengan selipar jepun sahaja. PAS bukannya parti Islam yang Anwar hormat. Orang macam Fadzil Noor (Almarhum), Hadi Awang, Nik Aziz – pernah Anwar gelar dengan perkataan ‘ulama’ terompah. Din jangan lupa tu. Sebab itu, ana rasa, mungkin apa yang berlaku pada Anwar hari ini adalah kesan dosa dia mengutuk kita dulu. Sakan dia mengutuk.

Kenyataan Ketua Setiausaha Negara yang baru, Datuk Dr Ali Hamsa disifatkan sebagai sungguh memalukan. Oleh itu, beliau yang baru dilantik sebagai Ketua Setiausaha Negara tidak layak memegang jawatan itu, kata bekas Speaker DUN Perak, V Sivakumar dalam kenyataannya.

Bagi beliau, kenyataan yang menyokong Barisan Nasional secara terbuka  membuktikan beliau bukan seorang yang neutral.

Sebagai seorang penjawat awam  tertinggi di negara beliau harus mengetahui tentang prinsip ‘neutraliti’ yang didokong oleh kakitangan awam, katanya.

Tetapi, beliau telah membuat  satu kenyataan yang bercanggah dengan  etika penjawat awam.

“Persons working in the State services (State servants) are required to act in the course of their duties in a politically neutral manner.  This includes the requirement to act impartially and to implement the Government’s policies.

“The requirement that State servants must be apolitical when carrying out their duties, functions and powers. It is a principle that underpins the continuing employment status of State servants and enables State servants to provide consistent services (including policy development) for the government of the day. This means, essentially, that State servants must keep their jobs out of their politics and their politics out of their jobs. Ana memang tak pandai english sangat; tapi pada ana tak ada salahnya ayat KSN baru ini. Betullah tu. Kakitangan awam mesti keluar daripada kepentingan politik. Apa yang salahnya?

Ana rasa, kita patut beri peluang kepada KSN baru untuk melaksanakan tugasnya. Berdasarkan info kawan-kawan ana di UKAS, KSN baru ini memang tidak ada kepentingan politik. Memang tak ada isu rasuah langsung. Mana tahu, ada rezeki kita pun nak pakai dia nanti. Jangan bantai orang tak tentu hala.

Ana pun tak tahu apa yang bekas Speaker Perak ini angin satu badan…kalau ikut gila mantan Speaker ni, kita pun boleh gila sama.

Ana dapat makluman ramai kawan-kawan yang pergi UMRAH, Imigresen Saudi menjalankan pemeriksaan yang sangat rapi kepada kebanyakan jamaah Malaysia. Maklumlah, sekarang ini musim pergi umrah. Macam-macam pihak yang sponsor. Ada sahaja. YB ajak lah. Pemimpin itu jemput temanlah. Pemimpin lagi satu ajak pergi sekali. Macam-macam jemputan. Maknanya, parti kita pun dah semakin hebat bab-bab beli hati dan jiwa ini.

Ana pun dah lama tak pergi. Niat memang ada nak pergi. Tapi lepas PRU lah kot. Kumpul modal dahulu.

Kali ini kalau ana pergi, ana nak pergi dengan isteri no 2. Barulah adil. Taklah orang kata ana ni berbini sahaja pandai, tapi bab keadilan – bodoh. Ana sedar tanggungjawab. Soalnya, ana nak jawab juga pertanyaan kawan-kawan ni. Betulkah ada pemeriksaan yang lebih teliti.

Bagi yang pandai cakap arab sepatah dua, katanya Imigresen Saudi cari benda-benda yang berkaitan dengan Bersih 3.0. Baju kuning. Risalah politik. Semua kena tahan. Ana tak faham lah pulak siapa yang nak eksport baju Bersih ke tanah haram. Melampau pulak rasanya.

Ada jamaah yang berbual dengan ana, dia memang mengaku kena tahan lebih lama. Soal itu dan ini. Tanya macam-macam.

Kalau betullah jadi begitu, nampaknya ada kesan negatif juga Bersih ni pada kita. Kalau dahulu, sebut nama Malaysia – laju sahaja Pak Arab bagi lalu. Sekarang ni, depa dah tahan pulak dah.

Pada ana, ini semua pengorbanan kecil sahaja. Jangan lah nak komplen sangat. Ingat perjuangan suci Ambiga. Dia pun kena berdepan dengan macam-macam ujian. Askar gila buat tarian tonggeng lah. Usahawan mabuk buat memo lah. Macam-macam.

Kita kalau kena check lama sikit tu…tak payahlah salahkan Ambiga. Buat tenang aje. Buat umrah kan kena tenang. Jangan marah-marah.

Selamat ber-sya’aban semua pembaca.

Ana nak tanya, sebab sewaktu ana menelefon seorang teman DAP Pahang, khabarnya mereka tak nak masuk campur agenda PAS kali ni. Mereka sudah kurang minat dengan isu Lynas. 100 orang yang DAP kumpul di Parlimen kelmarin pun bukan orang Gebeng/Kuantan/Indera Mahkota. Kebanyakannya ahli DAP Cheras. Di Kuantan, DAP sudah slow sikit bab Lynas ini. Mereka cakap, kalau sudah kaji, OK – kasi dia masuk lah.

Eh senang pulak Cina ni cakap. Hari tu masa mereka buat kempen, kita sokong bagai nak rak. Time kita nak buat, mereka boleh nak main tarik tali pulak. Apa ni?

Kawan DAP Kuantan ana cakap, ‘LU PUNYA MP PUN SUDAH SOKONG MA. DIA BANYAK PANDAI PUNYA ORANG PUN KATA OK’.

Nampaknya, DAP kecewa dengan tindakan Ahli Parlimen kita yang sokong Lynas. Ana cakaplah, itu pandangan peribadi dia. Dia pandai, tapi kalau dia sudah kena bayar, apa mau bikin. Ini semua duit punya kuasa.

“Yang membawa isu ni PKR. Jadi saya bersabar lama dan saya pernah dapat warning daripada Penerangan PAS mengatakan YB jangan buat komen apa-apa. Saya terima. Saya tidak bercakap. Tapi tidak adil. Mereka buat komen setiap keluaran Harakah dengan bahasa yang kita kurang senang lah. Adakah Lynas itu sebagai loji nuklear? Pernah Dr Mitzi nampak sebagai loji radiation lah apa semua macam-macam. Dia spin.”
“Saya pun malu. Saya orang PAS juga. Jadi akhirnya saya buat keputusan saya sebagai saintis nuklear, saya datang hari ini. Apa dia orang nak kata, kata lah.” (Dr. Che Rosli Che Mat, Ahli Parlimen Pas Hulu Langat, Selangor)”

Kawan ana pun email pada ana kenyataan di atas. Hantu punya Cina, dia boleh dan sanggup cari dalil pulak.

Pada ana, isu Lynas ini sudah jadi payah. Bukan payah apa. kalau penduduk Gebeng sendiri kata OK, apahal yang kita nak sibuk? Ana yang pergi sama teman-teman nak buat persediaan pun sudah kena tengking dengan penduduk sekitar Gebeng. Antara ayat yang dikata:-

‘Kami tak nak orang luar sibuk-sibuk. Pergi balik Kelantan!’

‘Pahang Bukan Kelantan!’

‘Jangan biar kami MISKIN macam Kelantan!’

‘Pergi Duduk Masjid lah weiiii’.

Kasar juga bunyinya. Ana selidik, mereka ini apa kecenderungan politik. Tak ada kecenderungan. Anak jati Gebeng.

Ana tetap akan hadir hujung minggu ni. Tidur di chalet di Beserah. Nak join? Jom! Kalau orang Gebeng hamun ana lagi – ana terajang aje.

Dr Mohamed Morsy meletakkan semua jawatannya dalam FJP dan Ikhwanul Muslimin Mesir bagi membolehkan beliau menjadi presiden kepada semua rakyat Mesir.

Langkah yang disifatkan sebagai satu tindakan berani ini bertujuan membolehkan beliau diterima sebagai pemimpin untuk semua rakyat Mesir tanpa mengira parti atau kumpulan rakyatnya.

Di Dataran Tahrir, ribuan rakyatnya meraikan kemenangan Morsy, jurutera yang mendapat pendidikan dari Amerika itu, dengan menyifatkan kemenangan ini sebagai berakhirnya regim Mubarak secara rasmi.

Namun, kebimbangan terus disuarakan pelbagai pihak apabila tentera Mesir melalui Supreme Council of the Armed Forces (SCAF) dua hari sebelum mengundi membuat peraturan untuk mengehadkan kuasa ketua negara yang bakal diambil Morsy.

Golongan Islam dan Liberal terus menentang tindakan ini dan menyifatkan ia satu “military coup”.

“Tentera mengalihkan kuasanya kepada tentera,” menjadi tajuk muka depan akhbar bebas,  al-Masry al-Youm.

Hebat pemimpin Ikhwan, sanggup tinggalkan parti bagi menggambarkan dirinya Presiden kepada semua rakyat Mesir. Ini baru hebat. Apa yang nak disampaikan? Parti dan wasilah itu kurang penting berbanding – masalah umat Mesir secata keseluruhannya. Ini kita kena fahamkan dalam-dalam.

Makna kata, demi memastikan semua rakyat dapat terima – jawatan dalam IKHWAN pun sanggup diketepikan. Yang lebih penting adalah rakyat secara keseluruhannya. Memang luarbiasa strategi Dr Morsi ini.

Ana minta sangat, sebagai penggerak PAS – kita semua baca kisah kejayaan Dr Morsi ini dalam-dalam. Renungkan. Sebagai ulama’, dia sendiri sedar, IKHWAN hanaylah wasilah. Sekarang ini Dr Morsi kena fikir mengenai Mesir secara keseluruhannya. Bukan lagi IKHWAN.

Dr Morsi mesti sedar dengan fakta berikut:-

  • a severe drop in overall approval for Islamists. The phenomenon reveals the Muslim Brotherhood’s loyal base of support limited to approximately 5 million voters as reflected in Morsi’s final count;
  • more votes for secular than Islamist candidates;
  • Roughly 25% of Egyptians are very serious about implementing strict Sharia law in the country (such as Muslim Brotherhood and Salafi supporters) – supporters of Morsi.
  • Roughly 39% who care more for social justice;
  • Roughly 36% who care for regaining stability as during the Mubarak regime;
  • The results indicate that the Muslim Brotherhood  suffered a significant decline in popularity over the last few months since the group took historic control of the parliament with more than 45% of the vote.
  • Results also indicate that a significant percentage of Egyptians oppose Egypt becoming a religious state, since the almost all supporters of Shafiq, Sabahi and Moussa (approximately 54% of the voters) are supporters of a secular state.

Makna kata, Dr Morsi FAHAM dan tahu bahawa dia tidak akan mampu memimpin dengan baik sekiranya membawa IMEJ Ikhwan yang totok. Kena ada adjustment. Mesti ada pembaikan strategi dalam menangani situasi.

PAS kena faham dengan kemungkinan ini. Kita ini selalu sahaja mengatakan Malaysia sudah sedia dengan Negara dan cita Islam.

Ana sempatlah ke PWTC. Memang panas ada dalam PWTC ni. Maklumlah, tempat UMNO. Panas aje ana rasa. Rasa macam hangat semacam. Tempat banyak dosa agaknya. hehe… jangan marah. Ana pergi pun sebab memang ana daftar sebagai peserta. Nak juga tahu apa yang UMNO nak spin pasal fiqh mentaati pemimpin ni. Lagipun ana tengok ramai ulama’ antarabangsa yang dibawa masuk. Sebagai peminat kalangan ulama’ Mesir dan Jordan, ana pergi daftar. Layanan memang baik. Sempurna.

Pada ana, bagus sebenarnya mereka dah mula nak cakap pasal Islam dan konsep kepimpinan dalam Islam. Ucapan Najib pun, pada ana, bagus juga. Ada substance. Memang lah ada points yang nak perli PAS, tapi masih ok. Apa yang nak heran. Dia orang politik. Ada masa, dia mesti balun politik.

Semua penceramah dan pembentang kertas kerja memang ulama’ yang mereka tak akan boleh control dan beritahu apa yang nak disampaikan. Memang langkah yang sangat berani.

Imam al-Mubarakfuri rahimahullah berkata,

“Apabila seseorang pemimpin memerintahkan sesuatu yang sunnah atau mubah (harus), maka hukumnya menjadi wajib.” (Tuhfatul Ahwadzi, 5/298)

Kesepakatan (ijma’) ahlus sunnah wal-jama’ah dalam mentaati pemerintah antaranya disebutkan oleh Imam an-Nawawi dan al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani. Ini adalah sebagaimana berikut,

Kata Imam an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H):

“Adapun keluar dari ketaatan terhadap pemimpin (penguasa) serta memerangi (atau membangkang) mereka, maka hukumnya adalah haram menurut kesepakatan (ijma’) umat Islam, walaupun pemimpin tersebut bersifat zalim lagi fasiq.” (Perkataan Imam an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 12/229. Turut disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fathul Bari)

Inilah antara yang ditekankan oleh para penceramah. Demonstrasi dan usaha meruntuhkan gomen ini tidak Islamik.

Pada ana, UMNO berani panggil para ulama’ ini dan bincang isu yang begini sifatnya. Memang dia orang score minggu ini.

Tak apa. Kita biarkan. Ana tengah kumpul maklumat mengenai para penceramah yang UMNO panggil ini. Kita tengok siapa mereka sebenarnya.

Laman Berikutnya »