Mei 2011


http://www.facebook.com/#!/hariszalkapli/posts/216850701666178

Macam-macam pandangan mengenai jawatan Timbalan Presiden yang sesuai untuk PAS. Ada kawan-kawan yang percaya dengan kepimpinan Ustaz Nasa. Ada yang suka Mat Sabu. Ada yang tetap melihat Tuan Ibrahim sebagai game changer – menurut kata Haris Zalkapli. Haris memang sentiasa membicarakan isu kepimpinan PAS secara objektif. Budak muda yang bagus dan mampu menjadi aset kepada PAS.

Ana cuma nak kita sama-sama nilaikan pandangan kawan-kawan. Jangan nak emosi. Bicarakan isu secara objektif dan rasional. Kita semua sayangkan PAS. Kita semua mahu lihat PAS lebih mantap dan padu di masa-masa akan datang.

Permainan politik sudah menjadi semakin kompleks dan susah. Pemimpin mestilah seorang yang mampu melihat jauh ke depan – tak akan sesekali mengenepikan perjuangan demi kemenangan peribadi yang tidak membawa makna.

Apa yang blog ini zahirkan adalah pandangan kawan-kawan di bawah. Nak tuduh boleh tuduh apa-apa sekalipun. Ana talibarut umno lah. Ana dalang lah. Tapi cuba tengok dan kaji posting ana sebelum-sebelum ini. Ana kritik parti sebab ana sayang parti. Itu sahaja.

Dalam isu Timbalan Presiden ini, cuba kita tengok pandangan kawan-kawan.

Wallahu’Alam.

Alhamdulillah, ana rasa tidak ada hari yang membahagiakan PAS Pahang; selain daripada mendengar kesudian Tuan Ibrahim Tuan Man menyertai pemilihan di peringkat Timbalan Presiden. Ana cukup percaya, rakan-rakan di Felda Jengka, Keratong, Panching – PAS Temerloh, Maran, Kuantan dan sebagainya akan bersorak gembira dengan keputusan ini. Pada kita, memang sudah sampai masanya PAS Pahang diberikan tempat yang baik dalam hirarki kepimpinan Pusat.

PAS Pahang banyak potensi. Ada peluang memberikan impak yang lebih baik di dalam PRU akan datang. Dengan keadaan UMNO Temerloh bergaduh macam budak-budak sesama sendiri; Sharkar dan Saifuddin – pertembungan ‘Dua S’ – kita boleh mencelah ikut tepi. Tuan Ibrahim, sebagai Timbalan Presiden PAS akan dapat hadir di Temerloh sebagai pimpinan PAS. Kita syukur dengan keputusan ini.

Tuan Ibrahim adalah pemimpin yang sangat bersih. Pemimpin yang tidak ada cacat celanya. Tidak pernah nak main politik dengan kawan-kawan. Ikhlas dan mudah dibawa berbincang. Inilah keputusan yang mampu membawa UMNO Pahang terkencing dalam seluar.

Tuan Ibrahim MESTI diberikan sokongan oleh perwakilan. Kita dah rasa kepimpinan Ustaz Nasa. Cukuplah itu. Ustaz Nasa boleh main peranan lain. Mungkin sebagai Bendahari (sebab mempunyai kemampuan). Tuan Ibrahim adalah pemikir dalam gerakan. Sangat setia kepada parti. Sangat bersungguh membawa PAS ke Pahang. Keluar masuk FELDA hampir setiap masa. Almaklum, nak runtuhkan pemikiran jahiliyah dalam FELDA bukan mudah. Semua jenis fikir terhutang budi. Sudahnya tergadai body.

PAHANG ada potensi untuk PAS. Selagi Najib takut nak tukar Menteri Besar ‘Kaki Carut’ Adnan Yaakob; kita ada peluang cerah. Memang ada harapan.

Baru-baru ini, sewaktu Muslimah buat bancian di FELDA pun – arah pemikiran jahiliyah Felda dah banyak berkurang. Mereka dah nampak situasi sebenar. Mereka dah nampak peranan Isa Samad yang dah jadi macam kaki pukul masuk FELDA. ‘Awak mesti undi UMNO. Awak terhutang budi dengan UMNO. Awak makan daripada pinggan UMNO. Anak awak ke luar Negara dengan duit UMNO’. Puas dah kita dengar ayat macam ini daripada Isa. Orang pun dah muak.

Haji Hamid, seorang peneroka FELDA awal di Pahang – meludah depan orang; bersumpah dan berjanji tak akan undi UMNO. Padahal, lima orang anak dia ke luar negara dengan biasiswa JPA. Itu duit rakyat. Bukan duit UMNO kata dia. Sanggup dia buang gambar sewaktu jadi AJK UMNO Cawangan. Benci dia kata.

Perwakilan kena beri ruang kepada pemimpin PAS Pahang yang satu ini. Kena beri tempat. Kami dah lama bersabar tunggu lahirnya pemimpin PAS dari Pahang. Takkan lah satu ini pun tak mampu nak bantu.

MTV World Stage heads to i-City

PETALING JAYA: Expect big names to rock Shah Alam this July 24, as global music television channel MTV brings the third instalment of its World Stage concert to Malaysia.

This year’s edition of the globally-televised concert, first held in Malaysia in 2009, will be staged at i-City, said I-Berhad chief executive officer Datuk Eu Hong Chew.

“We expect a turnout of 15,000 and will be organising a range of activities and events in the lead up to this highly-anticipated event,” said Eu at an event to mark the partnership between IBerhad, MTV Networks, the city of Shah Alam and sponsor Xpax.

Two acts in the line-up were announced — awardwinning American band 30 Seconds To Mars and local outfit Pop Shuvit.

MTV World Stage is a series of concerts that bring together multi-genre talents to play to an audience in over 550 million households in 162 countries.

The previous two concerts at Sunway Lagoon Resort saw top names, such as Katy Perry, Tokio Hotel, Kasabian, All American Rejects, Pixie Lott, Boys Like Girls, Hoobastank and Raygun, sharing the big stage with local bands Bunkface and Estranged.

==========================================

Ana hanya nak sampaikan kerisauan kariah Masjid al-Ridhuan Hulu Kelang; dengan usaha Kerajaan Negeri Selangor nak bawa MTV World Stage ke i-city. Ini betul punya program yang menggalakkan seks bebas dan minum arak. Tahu sahajalah. Kalau MTV. Kalau tak ada perempuan seksi. Kalau tak ada arak. Bukan MTV lah namanya tu.Soalnya, apa pandangan EXCO Agama di Selangor. Cer citer. Cer citer.Takkan kita nak tengok sahaja program maksiat macam ini berlaku di bumi Selangor? Takkanlah kita nak senyap. Di bawah kita beria ajak masyarakat dekat dengan Islam. Sayang Islam. Dekatkan diri dengan Allah. Akhirnya, masuk MTV; kumpul anak muda 15,000 orang. Bagi arak. Buat seks. Apa nak jadi?Pada ramai kariah di masjid ini; ini adalah satu program yang sepatutnya di tolak. Kita cadang buat di Pulau Pinang sahaja. Lebih cantik. Pulau Pinang memang negeri kapiaq. Elok kalau mereka yang perjuangkan benda-benda maksiat ni. PKR di Selangor tak payahlah nak layan sangat program macam ini.

Apa yang kita risau; orang akan kata PAS parti Islam ‘jenis apa’? Jenis ‘hybrid’? Sekejap boleh? Sekejap tak boleh? Masa INUL kita tentang gila-gila. Kali ini kalau dijemput artis kaki bogel ke Selangor; kita nak kata apa? Senyap juga?

Ana minta sangatlah – kalangan YB PAS kita yang ada dalam DUN Selangor; bangkit dan BANTAH program MAKSIAT ini. Bantah! Ini bukan program ISLAM! Ini program MAKSIAT!!!

Ana mendapat sms daripada perwakilan PAS Perak yang memaklumkan bahawa sudah ada cai reformasi di dalam pemilihan PAS. Cai perubahan. Menu perubahan. Kumpulan baru yang dirasakan mampu membawa PAS ke amalan politik baru dan progresif. PAS yang tidak lagi menjadi parti lama; parti serban dan jubah. Tapi PAS yang bersiap sedia dengan generasi yang lebih berani; bawa kereta hebat, pakai pakaian hebat, bercakap hebat, berjuang hebat. Kumpulan ini dikatakan akan menjadi teras kepada perubahan PAS.

Ana sms semula kepada sahabat ana tersebut: ‘baguslah kalau begitu. ana redho dengan perubahan. ana nak PAS kuat’. Memang itupun harapan dan impian ana. Bukannya PAS yang lesu dan tidak bermaya. PAS yang lebih muda akan menampilkan kita sebagai parti yang lebih sihat dan mampu membawa perubahan.

Sebenarnya, itu bukan sms pertama yang ana terima mengenai muktamar. Dah banyak. Yang kempen ada. Yang nak jumpa pun ada. Walaupun ana bukan perwakilan.

Ana akan mengambil sikap berkecuali mulai hari ini. Ana akan menyokong siapa sahaja yang menang.

Tapi bab jawatan yang dilantik – ana harap sangat kita berani melakukan perubahan. Tak payah nak simpan pendekar lama yang parangnya dah tumpul. Tukar dengan muka baru yang dinamik dan berani. Yang ada pemikiran baru.

Ana pun hantar 100 sms kepada kalangan sahabat PAS. ‘Siapa layak duduk jawatan Setiausaha Agung yang baru?’

Daripada 100 sms yang ana hantar – 71 sms memberikan jawapan yang sama. Ana rasa pelik. Tetapi inilah jawapan yang diberikan oleh ahli PAS di bawah. (daripada 100 tersebut; 92 orang adalah perwakilan PAS ke Muktamar). Ana tidak pernah pun telefon atau berborak dengan responden yang ana sms. Tak ada. Memang betul-betul usaha ana nak tahu gelombang pemikiran ahli PAS di bawah. Nampaknya mereka sepakat nak melihat perubahan. Mungkin mereka berharap agar Presiden lebih berani menentukan barisan yang lebih mantap melalui lantikan.

13 orang sms ana dengan nama individu lain. 7 memilih calon Pemuda. 5 mencadangkan wanita. 2 mencadangkan calon import (daripada luar PAS).

Ana kena akui, soalan ana bukan santifik. Sekadar nak menduga minat perwakilan tentang jawatan lantikan. 71 % yang memilih individu sama – Dr Mujahid Yusof Rawa membuktikan bahawa PAS memang benar-benar nakkan perubahan. Mereka nak reform? Soalnya berjaya atau tidak?

Ana bukannya ada masalah dengan Setiausaha Agung sedia ada. Ana suka. Tetapi ana nak membayangkan bahawa perwakilan ada pandangan sendiri. Mereka berhak untuk melihat perubahan.

Soalnya, bersediakah kita?

Wallahu’Alam.

Ana nak tergelak pun ada dengan kajian yang dilakukan Social Matrix Research (SOCMAT) yang memberikan penilaian bahawa sokongan kepada TG Nik Aziz semakin merosot banyak. Nak percaya? Entahlah. Tak tahu di mana puak bodoh SOCMAT ni buat kajian pun kita tak tahu. Mungkin buat kajian di Jeli. Atau di kawasan Pasir Mas. Ataupun mereka buat kajian di kawasan UMNO yang pastinya menolak TG Nik Aziz.

Ada kawan-kawan dari Kelantan yang cemas. Tanya ana, macamana nak undi nanti? Kena undi calon yang TG Nik Aziz setuju atau tidak? Nak ikut saf Nik Aziz atau saf TG Haji Hadi? Ana pun jadi pelik dengan kawan-kawan PAS ni. Semua nak kena tanya orang. Ana memang dari dulu peminat TG Haji Hadi. Ana kalau beri pendapat memang berat sebelah. Nak buat macamana. Sebab itu ana kata, ‘ikut enta la sheikh’. Enta yang buat keputusan. Ana pemerhati sahaja.

Menurut angka yang dibuat oleh SOCMAT; Nik Aziz hanya mencatatkan angka 48.3 peratus. Turun banyak. Antara sebab yang dikenalpasti adalah seperti berikut:-

  • isu boleh bersahabat dengan syaitan;
  • isu Tuhan boleh mencarut;
  • isu ariff fahmi (anak menantu)
  • isu ladang rakyat
  • isu bazaar
  • isu husam (terlampau kaya)
  • isu terlalu rapat dengan Anwar
  • isu terlalu rapat dengan DAP

Puak SOCMAT ini tak berapa pandai buat kajian agaknya. Isu berkawan dengan setan dan tuhan mencarut dah lama selesai. Isu semantik. Isu main ayat. Itu pun tak boleh nak faham. Ariff Fahmi dah bersih. Ladang rakyat tak ada isu. Mantap. Yang lain-lain tu jadi alasan sahaja.

BN/UMNO kena faham bahawa TG Nik Aziz sudah berada di tahap yang tinggi. Dia buat apa sekalipun; UMNO akan tewas di Kelantan. Tak ada jalan. Rakyat senang dengan kepimpinan yang mudah. Ringkas. Kalaupun ada kekayaan yang dikumpul keluarga – apalah sangat dibandingkan dengan orang UMNO.

TG Haji Hadi wajar gunakan SOCMAT bagi memastikan pengaruh Nik Aziz semakin menurun. Kena buat. Walaupun orang akan tetap hormat kepada TG Nik Aziz; Haji Hadi kena bawa PAS ke tahap yang baru. Kena moden. Kena lebih berani. Kena lebih bersungguh nak suarakan isu islam. Tak ada pilihan. Barulah Presiden lebih nampak memimpin; bukan dipimpin. Kita tak mahu Haji Hadi jadi Gus Dur. Kena pimpin. Semua kena beritahu. Semua kena arah. Semua kena suruh.

Kelemahan dan kurang minat orang Kelantan kepada TG Nik Aziz memberikan Haji Hadi lebih ruang untuk menjadi lebih berkuasa dalam memimpin PAS. Ini yang kita perlu.

Wallahu’Alam.

“Saya diberitahu tentang keputusan mahkamah yang memerintahkan DSAI membela diri dalam kes liwat II.

“Nampak sangat bahawa DSAI cuba disabitkan bersalah dalam apa jua keadaan sekalipun,” tulis Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan di laman twitter.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata, berdasarkan bukti beliau mendapati ada kes prima facie sekaligus mengarahkan Anwar yang juga Ketua Pembangkang membela diri.

Anwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari, 25, di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008.

==============================

=============

Alhamdulillah, ana tengok tidak berapa ramai sangat ahli PAS yang berada di Mahkamah Jalan Duta tempohari. Maknanya, sms daripada PKR kepada ahli-ahli PAS nampaknya tidak berjaya menghadirkan ramai ahli PAS di mahkamah. Bukan apa, semakin ramai ahli PAS yang rasa pelik; kenapa PKR perlu sms sendiri kepada ahli-ahli PAS untuk turun menyokong Anwar. Pelik. Apakah PKR tidak percaya dengan usaha PAS untuk menyokong Anwar? Apakah itu alasannya?

PKR kena faham; bahawa PAS akan berdepan dengan pemilihan sikit masa lagi. Ada yang kata; rapat dengan Anwar; maka calon akan menang! Tapi ramai juga yang kata; kalau terlalu rapat – perwakilan akan benci dan memastikan calon tersebut akan tewas. Tak tahu mana satu yang nak kena ikut. Nak dekat sangat dengan Anwar; takut nanti kalah. Jadinya, PKR kena fahamlah kalau ramai pimpinan PAS tak mahu pergi ke mahkamak tempohari.

Bukan kami tak sayang Anwar – tapi pimpinan PAS pun perlu fikir mengenai masa depan sendiri. Kalau rapat dengan Anwar boleh mengurangkan undi; kami ‘jauh’ la sedikit – demikian kata seorang Naib Presiden PAS yang ana temui tempohari.

Pada ana, semua ini ada logik politik. Anwar tak boleh lah nak harap PAS sentiasa dengan dia sepanjang masa. Ada ketika; PAS pun naik angin bila Anwar macam tak ‘bersungguh’ bab Islam. Ini yang jadi masalah kepada kita.

Bab sembahyang hajat; insya’Allah kita akan sentiasa buat. Tak kisahlah untuk Anwar; ataupun untuk ‘kebenaran’. Yang penting kita selalu buat.

Betul kata TG Nik Aziz; Anwar kena banyak bersabar. Perlu banyak istighfar. Kena tengok balik sejauh mana Anwar sudah ‘lari’ daripada setiakawan Islam. Macam kata orang ABIM. Ini bukan PAS yang kata. Orang ABIM yang kata. ABIM bukan suka sangat PAS pun. Tapi ABIM lebih ganas nak serang Anwar. Kita tengok sahajalah.

Apa sahaja yang mampu menguatkan politik PAS – ana memang sentiasa sokong dan memberikan usaha yang terbaik. Ana dan kawan-kawan; memang tak punya harta. Tapi kami memang sentiasa percaya, dengan mengambil jalan politik Islamiyy; kita akan mampu membawa perubahan besar kepada parti dan negara. Ini sebahagian daripada jihad dan sumbangan kita kepada masyarakat. Sudah alang-alang berada dalam parti Islam; tarbiyyah dan paradigma kita mesti tepat dan menurut jalan Islam.

Malam ini ramai kawan-kawan yang masih lagi tertanya-tanya samada kita perlu bersama dalam Munajat Rakyat di Selayang. Ana kata ya. Sebab TG Nik Aziz akan berada sama dalam majlis tersebut. Ini tandanya PAS akan bersama Anwar. Kita semua tahu Anwar akan dapat keputusan mengenai kes liwat pada Isnin nanti. 16hb Mei 2011. PAS perlu berada di samping Anwar ketika susah dan senang. Itulah yang selalu pemimpin kita ingatkan.

Yang perlu bermunajat bukan rakyat. Yang perlu bermunajat atau mungkin ber-uzlah adalah pelaku kepada perkara-perkara yang tidak elok. Bagi mengelakkan lebih banyak fitnah; Dr Wahbah sendiri pernah mencadangkan agar kita mengamalkan – uzlah. Mengasingkan diri. Kalau boleh ke dalam gua. Macam pemuda Kahfi. Tapi takkanlah sekarang ini Anwar kena pergi ke Gua Batu Caves? Atau ke Gua Kelam? Pastinya ada kaedah uzlah yang lebih baik; bagi seorang yang maksum seperti Anwar. Ana agak sahaja.

Ana bukan ulama’. Kita semua tahu itu. Justeru, keghairahan kawan-kawan dalam PKR nak meletakkan Anwar sebagai orang yang ‘maksum’; ana rasa tidak tepat dan tidak wajar. Anwar manusia biasa. Sepertimana Anwar selalu menghina PAS sewaktu dia di dalam UMNO; kita masih lagi bermain dengan pelakon politik yang sama. Anwar sentiasa memikir untuk dirinya sahaja. Tanpa meletakkan orang lain dalam sempoa politik masa depannya.

PAS memang berada dalam keadaan yang berbelah bahagi. Sampaikan ada yang kata; PAS sudah jadi dua kem. KSL dengan kem ANTI-KSL. KSL – Kem Sumpah Laknat. Kumpulan yang mahu Anwar ke depan dan melakukan sumpah bahawa dia tidak melakukan perkara yang dinyatakan. Nasharuddin Isa, Ustaz Harun Taib adalah antara mereka yang secara diam – mengakui bahawa inilah jalan politik terbaik nak membersihkan nama.

Kem Anti-Kem Sumpah Laknat adalah kelompok yang terdiri daripada Anwarista di dalam PAS. Anwar maksum pada mata mereka. Anwar ini tahapnya wali. Anwar ini tahapnya Kiyai. Anwar ini tahapnya Ulama’. Susah nak percaya; tapi kelompok ini juga ramai.

Tak semena-mena PAS sudah jadi dua; bukan kerana PAS – tetapi kerana orang lain. Rosak? Mungkin sahaja.

Anwar Wajar Ber-uzlah

Kalau mengikut kata Dr Wahbah; Anwar patut menyepikan diri dan melakukan uzlah.

Menurut Ibnu Katsir, sebagaimana dikuti Az-Zuhaili, tindakan mengasingkan diri kedalam gua sebagaimana pernah dilakukan ashhabul kahfi adalah di syari’atkan ketika terjadi fitnah atas diri manusia yang membahayakan agamanya.

Az-Zuhaili menafsirkan ayat diatas sebagai berikut :

“Dan ingatlah! Hai ashhabul kahfi akan seruan itu, yang muncul dari antara kamu kepada yang lain. Ketika kalian berketetapan hati untuk melarikan diri, menyelamatkan agama kalian, maka asingkanlah diri kalian. Berpisahlah dengan kaum kalian seraya beruzlah secara fisik dan non fisik dengan berpindah dari tempat tinggal secara mental / kejiwaan dengan ketetapan tidak menyembah apa yang mereka sembah melainkan hanya kepada Allah semata”.

              Menurutnya, Allah memerintahkan mereka beruzlah secara fisik dengan cara masuk ke gua besar didalam gunung secara total. Ditempat yang sunyi itu mereka dapat memurnikan jiwa dengan beribadah kepada Allah dan mampu menjauhi orang – orang musyrik. Ini dilakukan mereka sehingga Allah mencurahkan rahmat-Nya kepada mereka dan memudahkan persoalan mereka serta menjadikannya bermanfaat.
             Berlindungnya para pemuda mukmin yang sebenarnya pemuda – pemuda terhormat masa kekuasaan “Diqyanus” yang kafir kegua adalah wujud pelarian mereka untuk menyelamatkan agama dari fitnah orang – orang kafir penyembah berhala. Peristiwa ini menjadi dalil yang jelas atas tindakan melarikan diri untuk agama dan hijrah untuk berpisah dengan keluarga, istri, anak, saudara, teman dekat, harta benda dan negara karena takut fitnah dan cobaan yang ditimbulkan oleh manusia.Soalnya, sediakah Anwar mendengar pandangan Dr Wahbah? Wallahu’alam.

Laman Berikutnya »