Februari 2011


Latarbelakang

– Tuan Hj Yuhaizad bin Abdullah dilahirkan pada tanggal 17hb Oktober 1973 di kampong barok Jasin Melaka.
– Beliau merupakan anak ke-4 daripada 5 orang adik-beradik.
– Bapanya Abdullah bin Hj Jumat merupakan bekas Tok sidang kampong chinchin manakala ibunya Hajah Fatimah bt Hasan seorang surirumah sepenuh masa dan merupakan anak kepada imam Hj Hassan Bin Wahab bekas imam kpg chinchin.

.Pendidikan

-Tuan Hj Yuhaizad mendapat pendidikan awal di sekolah kebangsaan chinchin.
-Di peringkat menengah beliau bersekolah di sekolah menengah Dato Bendahara jasin,Melaka.
-Selepas itu beliau melanjutkan pelajaran di Institue kemahiran mara (IKM) Jasin beliau juga menpunyai diploma Tasawur Islam di Ilham

Perkahwinan

-Tuan Hj Yuhaizad memdirikan rumahtangga dengan Shakila bte Mohammad.seorang guru di sekolah kebangsaan chinchin.

Perlibatan dalam politik

-Memilih Pas sebagai medan Politik,beliau mula bergiat aktif dalam parti bermula tahun 1993 sebagai setiausaha cawangan chinchin
-Kemudianya pada tahun 1995 beliau dilantik sebagai ketua dewan pemuda pas kawasan jasin dan tahun 1999 dilantik sebagai Timbalan yang dipertua pas kawasan jasin hingga kini.
-Diperingkat negeri beliau diamanahkan sebagai timbalan dewan pemuda pas negeri dan juga dilantik sebagai Ahli jawatankuasa Badan perhubungan PAS negeri Melaka.
-Beliau sekarang merupakan aktivis Pas sepenuh masa

Misi dan visi

-Tuan Hj Yuhaizad bin Abdullah merupakan calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat bagi pilihanraya kecil dun merlimau
-Beliau menpunyai beberapa misi yang mahu dicapai bebekalkan pengalaman bergelumang dengan masyarakat bebilang kaun di Merlimau sejak kecil

==============================

=====

Kita mendoakan Tuan Haji Yuhaizad dapat menjadi obor kepada perjuangan PAS dalam berdepan dengan kepimpinan Ali RUSTUM di Melaka. Kita tak mahulah, PAS hadir macam tidak bernyawa. Kita perlukan juga kekuatan politik. Kita perlukan suara di dalam DUN Melaka.

Pada ana, kita susah sikit nak serang Ali RUSTUM daripada segi pembangunan. Bab ini dia A. Kita tak boleh nak nafikan. Tapi kalau bab Islam; insya’Allah kita boleh menang mudah.

Ana minta semua penyokong parti untuk fokus kepada usaha memperkenalkan calon kita. Jangan serang Ali sangat-sangat. Kita fokus kepada calon kita. Kita fokus kepada perjuangan kita. Kita fokus kepada asas perjuangan Islam yang kita cuba nak bawa.

Inilah peluang PAS Melaka nak tunjuk taring. Kerdau katanya kita ada harapan menang. Insya’Allah.

Advertisements

Nampaknya, UMNO sungguh-sungguh nak menang besar di Kerdau. Mula pakai graduan Azhar. Graduan Bahasa Arab. Pegawai Khas Agama. Ustaz. Ulama’ la nak ikut kalau menggunakan kayu ukur kita. Nampak UMNO betul-betul nak tanam PAS Pahang ke dalam kubur politik. Yakin sungguh mereka PAS akan merayap mencari untung nasib di Pahang.

Ana nak tegaskan, kita hormat lah dengan keputusan lawan kita ni. Kurang-kurangnya, bagus sebab lebih ramai orang agama yang diberikan peluang untuk menjadi wakil rakyat. Kalau dah namanya orang agama; dia tak tunduk kepada manusia. Dia tunduk kepada Allah SWT. Manusia tidak ada dalam fikiran. Sepatutnyalah. Tapi, ustaz UMNO ni bukan boleh harap. Bila fikir pasal gaji, cari makan, anak bini – mulalah agama pun dia jual. Standard la. Orang UMNO.

Ana suka cadangkan bahawa kita guna mereka yang ada kredibiliti juga. Jangan main letak sahaja. Kita tak mahulah kalah teruk. Kalah sikit itu biasa. Tapi kalau dah kalah beribu-ribu – malu juga kita.

Kita kena lawan api dengan api. Jangan la letak muslimah yang tak berapa nak ada kredibiliti. Payah kita. Tenang sudah memberikan kita pengajaran. Calon bagus. Tapi laki pula jadi masalah kepada parti. Langsung lingkup.

Ana minta sangat kepimpinan jangan ambil mudah DUN Kerdau ini. Kena lawan sampai habis.

Kita kena gunakan strategi burukkan Menteri Besar PAHANG yang agak ‘kurang bijak’ dan ‘kurang siuman’. Dia tak siuman sangat. Sampai buat macam-macam aksi sewaktu pilihanraya lalu. Yang pasti, Najib pun bukan suka sangat pada dia. Najib nak Sharkar jadi calon MB. Long Nan sudah hampir maut politik. Tak tendang pun dia jatuh.

Ana cadang – kita burukkan MB dan Isteri PM. Senang kira. Ini sahaja strategi yang boleh jalan.

Kalau orang tanya; tak apa kah PAS guna kaedah buruk-burukkan orang. Kita kata sahaja ini adalah JIHAD. Habis cerita

Alhamdulillah, ana puji semangat anak muda yang terus memberikan sokongan penuh kepada usaha pembangunan Islam bersama dengan PAS. Apapun dibuat oleh universiti, kementerian pengajian tinggi, khaled nordin, saifuddin abdullah – nampaknya idealisme para mahasiswa tidak boleh diarah-arah. Buatlah apa pun; akhirnya mereka akan bersama dengan kita juga. Inilah yang menjadi kemusykilan kepada sesetengah pihak.

Pada ana, ini soal model dan ikon politik. Anak muda menyampah dengan gaya orang kaya yang BN bawa. gaya orang kaya. Masuk kampus bawa X6, bawa Lotus, bawa Audi Q7, bawa Porsche – budak universiti memang tak hormat dengan semua ini. Bukannya dia orang tak suka dengan benda mewah. Suka, tapi janganlah melampau-lampau. Imej kita pula bersih. Bawa Waja, Proton Perdana, Kancil, Inspira. Ini lah yang menyebabkan anak muda percaya dengan perjuangan kita.

Apa yang berlaku di UM adalah satu benda yang amat kita sangka. VC semua nak main tipu. Cuba nak gagalkan pencalonan. Patutnya mereka menjadi puak neutral. Haram jadah punya pensyarah. Pun nak masuk politik sebab duit.

Ini semua memang membayangkan kelemahan kampus kita. Semua nak ikut telunjuk. Semua nak ikut cakap. Semua nak ikut kebodohan pihak sana. Memang bengap. Patut ditarik sahaja segala ijazah mereka ini. Buang masa.

Ana hormat dan memuji sikap anak muda kita. Berani.

Mereka tak perlu risau kalau failed pun – PAS ada. Mereka boleh terus aktif dalam politik PAS. Cukup bahawa mereka pernah berada di universiti dan memperjuangkan PAS. Cukup.

Ada yang kata, PAS tak bertanggungjawab kerana menggunakan anak muda untuk kepentingan politik. UMNO tidak?

Apa yang berlaku; membuktikan bahawa anak muda masih bersama kita. Ini yang memeningkan pihak kerajaan. Dalam pada mereka kata PAS bodoh; anak muda bersama kita.

* puji anak muda UM….hebat!

Kadang-kadang, kalau orang dah benci – semua benda dia akan kata salah dan benci. Semua benda. Sampai tak ada benda yang betul keluar daripada mulut kalangan pimpinan PAS. Inilah sikap orang UMNO yang bangang tidak boleh diajar. Beri peluang, dengar apa TG Nik Aziz nak kata. Jangan lah nak balun dan tibai semua perkara. Yang betul, kita kena kata betul. Tak payah nak malu dan menegakkan benang yang basah. Apa, PAS tak mampu nak jaga untung nasib orang Melayu? Inilah pandangan yang kurang bernas…

Ada juga orang UMNO yang bangkitkan, bahawa PAS sudah menjual beberapa tanah Negeri Kelantan kepada saudagar Cina DAP. Janganlah cari salah. Habis, UMNO tak ada jual tanah kepada Cina laknat? Tak ada? Ana nak tanya, tanah Kementerian Pertahanan dekat gleneagles intan; dah jual kepada siapa? Bukan kepada orang korea? Kurang-kurang PAS jual tanah kepada orang Malaysia. Dia terus jual tanah pada orang luar! Itu nak kira macamana.

Jangan tengok pada isu Kelantan sahaja. Tengok Kedah. Semua ok. Balak memang kita pakai sikit-sikit; ini sebagai alat kita nak tadbir Negeri. Biasalah tu. UMNO tak jual balak? Cuba tanya Mamak Zambry Kutty Kadeer Perak. Dia tak jual?

PAS boleh jaga Melayu. Tapi kita kena kumpul semua bijak pandai dalam PAS untuk rancang ekonomi orang Melayu. Kita kena beri ‘model pembangunan Melayu’ versi PAS. Tak payah pakai buku jingga banggang PKR tu. Kita buat ‘Buku Hijau’ pembangunan Islam. Barulah elok. Tak payah nak tunggu orang bantu kita.

Kita bukan kurang orang ekonomi. Dr Syed Azman (pun pandai ekonomi). Boleh bentangkan kepada pimpinan PAS. Yang kita dok pakai model PKR dan DAP buat apa. Kita kena tunjuk model pembangunan ekonomi Melayu sendiri. Guna kaedah Islam.

PAS tak mustahil nak bantu Melayu. Dulu, zaman Dr Burhanuddin al Helmi pun kita dah cakap pasal ekonomi Melayu. Semangat kebangsaan Melayu. Kita berjaya tampil PAS sebagai ganti UMNO. Kita guna usaha cara ini. Jangan nak menunggu DAP buat untuk kita. Buang masa.

Alfatihah buat Allahyarhamah bonda Mat Sabu yang menghembuskan nafas terakhirnya tadi. Ana tumpang sedih. Almaklum, Mat Sabu bukan calang-calang pemimpin dan aktivis PAS. Antara yang paling lantang balun UMNO/MAHATHIR/ANWAR pada satu ketika. Sewaktu Anwar dalam UMNO; Mat Sabu adalah orang yang pertama menimbulkan kebenaran tentang acara tidak sihat tokoh politik PR itu. Hari ini, Mat Sabu mungkin ada pandangan berbeza.

Ana merasakan individu seperti Mat Sabu adalah contoh klasik di dalam PAS; bahawa pandai cakap; pandai hentam; pandai balun – belum tentu diberikan jawatan oleh perwakilan PAS. Ana pun tak tahu apa yang jadi sandaran kepada perwakilan PAS. Kalau ikut suara dan hentam UMNO; Mat Sabu wajib berada di dalam hierarki kepimpinan parti. Sayangnya, tewas tersungkur dalam pertandingan.

Parti macam kita ini memerlukan lebih ramai Mat Sabu. Ramai yang komplen kepada ana, Mat Sabu sudah tidak macam dulu. Dah kurang berapinya. Masa zaman Pak Lah; Mat Sabu masih ada kuku. Dia rembat semacam. Sekarang? Dah suam.

Kita kena tanya juga di kalangan pimpinan PAS; kita ni dah kurang modal sangatkah? Hari tu waktu bertanding; janji macam-macam; akan dedahkan itu dan ini – hari ni, PAS jadi macam senyap sedikit? Apa jadi?

Kita kena cari lebih ramai Mat Sabu dalam PAS ini. Tak boleh nak harap dia seorang. Dok rok. Penat dia.

Mana ‘tamrin/latihan kepimpinan’ PAS? Mana kader parti kita? Mana strategi kita nak bina pendokong PAS yang setia? Mana?

Mat Sabu akan jadi semakin lemah kalau kita tidak beri dia kekuatan. Kena beri dia elaun balun. Kena bagi dia wang untuk bergerak. Kalau tidak pengsan.

Salam. Ana mohon maaf kerana terlambat nak tulis dalam blog ini. Ana ke Singapura dalam program khas mencari pengalaman merayakan Maulid di Kota Singa. Alhamdulillah, ana dapat melaksanakan ziarah ini dalam tempoh 4 hari sahaja. Seronok berada di Kota Singa. Walaupun syiar Islam itu tidak terasa sangat – tapi Alhamdulillah, sinar Islam itu ada. Ana tinggal di sebuah hotel murah di kawasan Serangoon. Kawasan yang dikatakan sebagai Little India. Dekat dengan Masjid Angulia. Menarik.

Ana perhati, Maulidur Rasul semakin menyepi di Singapura. Orang Islam sibuk dengan gaya hidup sendiri. Shopping. Jalan-jalan. Maulid di masjid dan surau sahaja. Tak lebih daripada itu. Ana pergi ke kawasan Mustafa Centre – sampai 5 pagi pun Melayu pergi shopping. Bukan Melayu Singapura pun. Melayu Malaysia pun ramai. Ana pun tak tahu apa yang murah sangat di Mustafa ni. Ana tengok semua benda mahal. Dah tukar ke duit kita pun mahal lagi.

Beza Melayu kaya dan Melayu miskin di Singapura – adalah beza antara Orchard Street dan Mustafa Centre. Jauh bezanya. Kalangan penduduk Cina akan berada di Orchard. Mereka seronok dengan hidup mewah di Singapura. Mereka pegang semua benda. Ekonomi, politik, sosial dan segala-galanya.

Memanglah bebas beragama di Singapura; tapi Islam itu di mana duduknya? Di kalangan sufi? Di kalangan mereka yang duduk dalam masjid? Di kalangan mereka yang amal dan hidup dengan gaya Islam sahaja?

Memang banyak perkara yang PAS boleh belajar daripada syiar Islam di Singapura. Banyak sangat. Ana insaf – bila Islam hanya berada di tepian dan tidak menjadi sebahagian daripada usaha kerajaan di Singapura.

Ana nak ucap terima kasih kepada seorang pembaca, Sdr Jason Wong yang terlalu risau jika PAS berkuasa kerana ianya akan menjadikan Malaysia sebuah Negara Islam. Jason perlu tahu, Islam sudah memimpin dunia pada satu ketika; dan terbukti Islam lebih mampu memuliakan umat berbanding mana-mana agama lain. Jason tak perlu risau; kena tengok model Negeri Islam Kelantan yang hebat dan mampu menjaga kepentingan semua pihak.

Jason tidak keseorangan. Ramai lagi anak muda yang takut jika PAS berkuasa. Anak Melayu profesional yang biasa minum di Telawi; tunggang Martini, Wiski, Red Wine di Bangsar Shopping Centre; yang duduk bersama dengan girlfriend di Hartamas – tak perlu risau. Kalau PAS berkuasa pun; belum tentu kami dapat laksanakan. Kami akan laksana Islam sekadarnya sahaja. Kalau nak jadi Taliban sangat – siapa yang akan undi kami kan? Betul tak? Oleh yang demikian, kami akan laksana Islam sesuai dengan apa yang PR setuju. Boleh begitu? Boleh undi PAS?

Salam.

Ana naik hangat hati dengan ingatan demi ingatan yang diberikan oleh pimpinan PR kepada PAS. Anak nak ucap tahniah dan takziah kepada Ketua Pemuda PAS. Mana taknya. Dalam ramai-ramai golongan ulama’ dalam parti kita ni; dia seorang sahaja yang mempertahan pandangan untuk melakukan amal maaruf nahy mungkar di hari Valentine ini. Berani. Memang ini kita mahu kepada pemuda PAS. Bab Islam kita jangan main tarik tali. Perlu terus suarakan. Jangan tewas dengan tekanan.

Tapi sayangnya, Ketua Pemuda PAS akhirnya terpaksa akur dengan marahnya Anthony Loke dan Khalid Samad. Anthony Loke kita faham lah. Totok kristian. Bab Khalid Samad sokong Valentine day ini ikut hukum mana pulak? Kita tahu Khalid selalu bersenda gurau dalam gereja; beri bantuan itu dan ini – tapi bila bab sokong perayaan Kristian ini kita tak fahamlah pulak. Mungkin Khalid Samad berkongsi ulama’ dengan abangnya Shahrir Samad. Ulama’ UMNO semua lulus. Yang haram pun boleh lulus. Silap-silap babi pun boleh makan.

Sampai bila kita ni nak kena ‘catuan’ bila bercakap? Bila cakap pasal Islam; orang PR akan bangun dan marah! Bila Islam dalam PAS nak makmur? Bila? Nak tunggu apa lagi? Nak tunggu PAS menang semua kawasan Melayu? Nak tunggu UMNO tersungkur?

Ana nak cakap kepada DAP – antum ini sudah jadi kafir yang melampau. Melampau sangat. Ana tahu bahawa TG Nik Aziz ana itu akan mempertahan antum semua; tapi takkanlah sampai kita tak boleh cakap sikit pasal Islam. Gila!

Ketua Pemuda PAS cakap pasal langkah pencegahan. Kita tak mahu ada anak luar nikah. Kita tak mahu ada parti seks. Kita tak mahu ada acara ‘pecah dara’. Kita tak mahu ada pesta arak. Kita tak mahu ada acara tukar-tukar seluar dalam. Kita tak mahu ada acara cabut bra. HARAM! Ini negara Islam! Bukan negara kafir harbi.

Inilah yang patutnya PAS buat. Bukan duduk diam dan hanya angguk cakap Anwar dan DAP. Ini yang patut kita perjuangkan.

Kalau dah kita bercakap pun jadi salah….apa lagi untung nasib kita…

Laman Berikutnya »