Dengan cerita-cerita UMNO yang semakin gawat dan berkonspirasi sesama sendiri, ana yakin kita ada peluang yang lebih baik kali ni.
Menang ana tak rasalah. Tapi pada ana, kita patut target untuk dapat 45 % undi pada PRK kali ini. 45% daripada keseluruhan undi.
Kira-kira ana memang simple ajer. Ana rasa, kita patut target untuk mendapat 20,000 undi sahaja kali ini. Target begitu lebih senang. Tak perlu kita cerita lebat nak menang. Kita turun ke tempat mengundi:-
‘Berikan Kami 1 Undi – Untuk Kami Cukupkan 20,000. Ini undi Bantah GST. Kita Tersiksa’
Cukup.
Pada ana, kalau kita boleh dapat 20,000 undi – UMNO akan lebih seronok perang saudara. Ini yang kita nak tengok.
20,000 bukannya banyak. Tambah 6,000 apa yang kita dapat sebelum ini. Kalau betul-betul terjadi, ana rasa memang terbaik lah.
Bukan ana kata tak boleh menang. Tapi angka ini lebih sesuai. Tak perlu menang pun. Tak merubah apa-apa.
Sebelum ini kita dapat 14,926 undi.
Kita hanya nak 5,074 undi lagi. 
Kalau itu terjadi.
Najib OUT. Hisham OUT. Senang cerita.
BODOH la pengundi Rompin kalau tak dapatkan peluang ini.
Ana sempat minum dengan dua orang Ketua Pemuda UMNO Bahagian pagi tadi. Seorang dari Johor. Seorang dari Melaka. Ana terus mengaku bahawa ana orang Pas. Sekadar membantu sebagai blogger.
Ana nampak muka Ketua Pemuda Bahagian dari Johor itu macam pucat lesi. Tak bermaya. Ana tanyalah, ‘Enta penat? Baru sehari enta dah penat?’.
Dia kata, ana letak dalam point ajer:-
  • Bukan penat sebab Pas. Tapi penat dengan perangai orang UMNO sendiri. Minggu lepas suruh julang Presiden. Minggu ini, orang sama cakap pasal Presiden sudah jadi nanah kepada parti.
  • Yakin dalam Pas tak ada usaha nak jahanamkan Presiden sendiri
  • Najib bukan maksum. Tapi gila babi lah kalau nak menang di Rompin, kalau kita masih kata Presiden kita sendiri lemah.
  • Saya malu dengan orang Pas.
  • Orang UMNO dah tak sayang pemimpin.
  • Kasihan Najib, dia orang baik.
Ana tak campur urusan parti orang lain, tapi ana tengok dia memang kecewa.
Dia cakap pada ana, tak patut Naib Ketua Pemuda UMNO keluar ayat macam itu. Dia macam tak tahu berterima kasih.
Ana selidik, NKP UMNO ini adalah Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Kalau da Ahli MT UMNO sendiri kutuk Presiden parti, maknanya, memang sial lah Presiden UMNO ni. Ana anggap gitu ajer.
Ana doa UMNO akan kalah dan pecah di Rompin.
Tak perlulah nak tunjuk pasal calon BN yang dulu jadi Lembaga Pengarah ASPA dan DARA.
Dua-dua dah bankrap.
Sama macam calon BN juga. Muka pun muka sangap.
Dia bertanding sebab kemaruk jawatan. Bukan nak khidmat.
Rujukan kes lama:-
Police will continue their investigations on a former Cabinet minister who allegedly molested a sales promoter at a five-star hotel in the city.

“Our role is to investigate the claims she made. After completing our probe, we will hand over our findings to the Attorney-General’s Chambers which will decide if they want to prosecute or not,” City CID chief Senior Asst Comm (II) Ku Chin Wah said.

The former minister, a Datuk Seri in his late 50s, allegedly fondled a 30-year-old woman last Thursday at one of the hotel’s exclusive sections.

On Wednesday, the woman withdrew her report, claiming that she had “misunderstood” the incident.

Police have yet to record the senior politician’s statement, although it is learnt that he had returned from overseas yesterday.

“We are investigating the case under Section 354 of the Penal Code for outrage of modesty and we will also interview witness if needed,” SAC Ku said, adding that police hoped to complete the probe soon.

————————–
Selama ini Rompin dicemari oleh wakil rakyat yang mempunyai track recod yang kotor dan tidak senonoh.
Ini kali, elok pengundi baca “Bismillah” dan undi dengan mata hati. Bukan dengan duit yang penuh dalam poket (cukup makan tiga hari).
Rompin perlu menjadi daerah yang Islamik dan tidak dicemari dengan sejarah yang kotor. Siapa lagi kalau bukan anak Rompin; yang boleh mendidik kita ke syurga.
Lembut wajahnya. Sedap suaranya. Kacak orangnya. Tidak ada miang keladi. Anak muda yang tak ada kontroversi.
Masih nak mengundi mantan timbalan MB? Penyakit sama tak pernah berhenti. Tamak haloba mata dan hati.
 
Masih ingatkah GST? Kita semua sakit tak terperi. Duit rm50 dah macam tak ada erti. Tapi mereka hidup mewah laki bini. Takke babi?
PAS meminta rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat khususnya DAP memahami perjuangan parti itu dalam isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (EKJS) di Kelantan.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, PAS banyak bertolak ansur dengan PKR dan DAP dalam beberapa isu dan berharap DAP dapat melakukan hal yang sama.

“Tak setuju tak jadi masalah.  Itu hak kita masing-masing seperti mana PAS tak bersetuju dengan pilihan raya PBT, kita beritahu secara terus terang kepada DAP kita tidak setuju.

“Kita tidak boleh terima tetapi kita tidak pernah besar-besarkan isu.  Kita tidak sampai peringkat ugut DAP, tekan DAP tetapi hormat itu perjuangan dia.

“Sikap sperti ini juga yang kita harapkan bila kita bercakap soal undang-undang jenayah Islam. Apa yang kita harapkan ialah persefahaman kawan kita dalam Pakatan Rakyat,” kata beliau yang juga AJK PAS Pusat ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Selayang Kali Ke-32 dekat sini, hari ini.

**********************
Budaya ugut ini memang budaya politik orang Cina. Tak dapat ugut. Nak dekat pilihanraya pun kita dapat tengok macam-macam ugutan.
 
Ingat macamana Suqiu ugut UMNO? Memang kita ketawa waktu itu, tapi kita lupa, rupanya kita pun kena politik ugut.
 
DAP ini memang saki baki komunis. Itu adalah asasnya. Untuk menang PRU, memang tak salah kita kerjasama dengan komunis, tapi mereka pun mesti faham dengan kedudukan kita. Kalau asyik tunduk kepada komunis, kapal politik kita pun mungkin karam.
 
Ini yang komunis DAP ini kurang faham.

Zaharuddin Muhammad, menantu Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memenangi jawatan Ketua PAS Kawasan Subang.

Beliau merupakan anak muda pro ulama di dalam PAS yang akan mencetuskan gelombang baharu bagi mengembalikan hala tuju dan dasar sebenar parti itu.

Zaharuddin yang berusia dalam awal 30-an dan Ketua Pegawai Agama Perangsang Selangor menewaskan penyandang Misni Rahman, seorang jurutera yang juga dari kumpulan pro-erdogan di dalam PAS.

Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata kemenangan Zaharuddin merupakan sebahagian daripada trend kuat pro ulama di dalam pemilihan parti itu.

Katanya, pemimpin pro ulama yang juga berpengaruh di Selangor dengan segelintir pihak menyifatkan ia sebagai negeri pro-erdogan.

Kumpulan pro ulama juga mendominasi di Klang dimana terdapat peralihan mesra dari ulama Nazri Nayan kepada Mohd Prasad Haniff.

Lebih banyak kemenangan kumpulan pro ulama dijangka minggu ini dengan sebahagian besar daripada kawasan di Selangor akan mengadakan mesyuarat agung tahunan (AGM) mereka dan mengadakan pemilihan baharu.

Di Kapar, bekas pesuruhjaya PAS Selangor Dr Rani Osman berdepan persaingan sengit menentang Timbalan Ketua Ulama Kawasan, Najhan Salleh yang menerima sejumlah besar pencalonan.

**** Ana minta maaf cakaplah, pemimpin seperti Dr Rani Osman ini sudah tidak mendatangkan sebarang kebaikan kepada parti. Lembab dan tidak ada pendirian.
Kita memerlukan barisan kepimpinan baru yang ada tenaga, wang ringgit, komitmen untuk menggerakkan parti. Bukan orang tua yang sibuk menggatal dengan bini orang.
Pas perlu lapisan pemimpin yang lebih berkaliber dan berwawasan. Jika kita nak menang besar lagi di Selangor, calon kita mesti tepat dan kena. Kalau setakat Pak Tua janggut labuh, tapi tak ada iltizam nak bantu parti, buang masa.
Tahniah Menantu Haji Hadi dan rakan-rakan, yang sudah mula menunjukkan kemenangan di Selangor. Kepada kalian, kami akan letakkan amanah membawa parti ke depan.

Penang PAS Youth has threatened to boycott the Permatang Pauh by-election campaign in the latest sign of the chronic divisions within Pakatan Rakyat.

According to the PAS chapter’s Youth wing, it will not help campaign for the poll unless its DAP and PKR counterparts retract recent remarks made about the Islamist party’s president Datuk Seri Abdul Hadi Awang and hudud.

Penang PAS Youth chief Mohd Yusni Mat Piah was quoted by Berita Harian saying this was because PKR had allegedly questioned Hadi’s loyalty by asking him to clarify his stand on an “Umno-PAS unity government” while DAP had opposed PAS’s hudud agenda.

“We are purposely not joining the Permatang Pauh by-election campaign because we are urging Penang PKR and DAP Youth to retract those statements.

“Any form of cooperation will only take place once they have retracted their statements. We will wait for them to take action,” Mohd Yusni was quoted saying.

————————

Ana ucap tahniah kepada Pemuda Pas Penang yang berani buat kenyataan macam ini. Ini baru namanya anak jantan. Bukan berkokok. Tapi tegas dalam menyatakan pendirian.

Lim said Hadi had lied to his Pakatan partners by failing to consult PKR and DAP before making his move.

“By breaking his own promise, it is no longer about his democratic right, it is about being cheated by Hadi. Don’t promise things you can’t deliver.

“I am not questioning his democratic right, he has the right. But don’t do it as a Pakatan MP.

Guan Eng pernah kata, TG Haji Hadi ini penipu dan pembohong. Kita rasa, ini kenyataan orang mabuk. Tak baik begitu.

Maka, kalau Guan Eng tak tarik balik dan minta maaf, kita jadi pemerhati sahaja di Permatang Pauh.
Baru dia tahu langit tinggi rendah.
Ana memang angkat tangan dua belah dan bersetuju benar kalau PKR sudi nak berikan kerusi PP kepada Abang Mat Sabu. Bukan soal suka. Tapi ana rasa, Mat Sabu ini perlukan pentas sebenar untuk tunjuk kuat dan handal.
Kalau semua ingat, tahun 1986, Mat Sabu pernah kalah kepada Anwar Ibrahim di Permatang Pauh pada tahun 1986.
1986
Anwar Ibrahim (BN): 17,979 undi
Muhamad Sabu (PAS): 7,500 undi
Majoriti: 10,479 undi
Kalau betul Abang Mat diberikan tempat untuk bertanding kali ini, memang bagaikan sireh pulang ke gagang. Hajat kita nak merampas kerusi Parlimen keluarga ini mungkin sahaja terlaksana.
Soal ana benci Abang Mat tak timbul. Kita nak menang. Kalau dapat kerusi, barulah kita cerita lain.
Ana dimaklumkan, Presiden tak ada halangan untuk melepaskan Abang Mat bertanding di Permatang Pauh. Kalau PKR setuju, kita akan OKAY.
Mungkin selepas ini kita boleh swap kerusi kita untuk PKR. Kerusi macam Titiwangsa, boleh diserahkan kepada Nuha atau anak menantu Anwar yang lain.
Pada ana, kalau betul PKR terbuka, elok bagi kita bertanding. 
 
Barulah ada usaha nak jernihkan keadaan. 
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 49 other followers