“Mungkin ada kewajaran untuk meneliti dan menimbang kembali perkara ini. Buat masa ini, sistem politik dan pilihan raya adalah tidak adil buat ADUN atau MP yang meletak jawatan kerana mereka tidak dapat bertanding semula selama lima tahun,” katanya.

GHB akan mengumumkan penubuhan parti Islam baru pada 31 Ogos ini. Dilaporkan parti itu bakal dikenali Parti Amanah Rakyat.

Dr Dzulkefly mengulas gesaan Hadi supaya anggota parlimen dan ADUN PAS yang bertindak menyertai parti lain perlu mengosongkan kerusi yang dimenangi pada pilihan raya umum lalu.

MP Marang itu berkata tindakan tersebut perlu kerana mereka telah berbaiah semana menerima tawaran bertanding menjadi wakil rakyat, lapor Mingguan Malaysia hari ini.

————-
Ini cakap orang tak tahu malu. Tak sedar diri bahawa awak selama ini didokong oleh jentera dan kekuatan parti. Baru sekarang cakap soal keadilan?
Apakah adil bila mereka belasah parti sendiri dan khianat kepada perjuangan dan baiah?
Jangan ambil pendirian yang mementingkan diri sendiri. Matanglah sedikit. Sudah dimaki hamun parti Pas bagai nak rak, masih lagi mahu pegang jawatang yang diperoleh melalui lambang dan jentera Pas? Ini kebodohan yang melampau.
Soal tak boleh bertanding 5 tahun itu isu peribadi. Bukan parti. Awak diletakkan parti, bukan atas nama sendiri. Ingat tu.
Payah kalau orang bodoh tapi berlagak pandai.

Datuk Seri Anwar Ibrahim will be Malaysia’s next prime minister if the opposition claims Putrajaya the next federal polls, members of PAS splinter group Harapan Baru (HB) said, joining ally DAP in endorsing the jailed PKR leader for the post.

The leaders admitted that the matter has not been formally deliberated but said there has never been any doubt among them that Anwar is the only leader capable of uniting the opposition.

“HB has no problem with the suggestion, we feel he is a deserving candidate who can inject new hope, politically,” Parit Buntar MP Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa told Malay Mail Online over phone when contacted for comment on the nomination of Anwar as the PM-designate.

He cited Anwar’s track record, pointing out that the leader had successfully led Pakatan Rakyat (PR) for many years before he was sent to prison earlier this year for sodomy.

Mujahid acknowledged the demise of PR, however, but said that the opposition front was merely suffering a “minor hiccup”.

On Monday, DAP adviser Lim Kit Siang said in a statement that the soon-to-be-formed opposition coalition to replace PR will name Anwar as its PM-designate.

The pact that some have dubbed “Pakatan 2.0” and “Harapan Rakyat” is expected to comprise PKR, DAP and HB, which is expected to register next month as a political entity; other potential components have not been ruled out either.

—————

 
Pusing punya pusing, orang yang sama juga dimahukan jadi Perdana Menteri. Ana tak pelik langsung dengan puak ini, memang itupun yang mereka mahu selama ini. Pada mereka, Presiden PAS ini tak layak jadi PM. Layak jadi pak pacak sahaja. Maka, penjenayah jugalah yang dimahukan jadi PM.
Soalnya, Islamik ke kita nak berketua-kan penjenayah ni? Apa pandangan hukum? Halal? Boleh? Asbab?
Pada ana, kalau inilah yang diperjuangkan, rasanya tak relevan dah perjuangan GHB ni. Nampak sangat. Kalau macam itu, elok dulu lagi masuk PKR. Apa ke jadahnya duduk dalam Pas? Menang dengan lambang Pas? Makan duit Pas? Hisap segala madu yang Pas beri?
Tidak ada keberkatan berjuang untuk penjenayah. Percayalah.
Ana cabar sangat GHB bertanding di kawasan Melayu. Tengok sejauh mana kuatnya mereka.
Jangan cakap sahaja. Lawan. Baru tahu langit tinggi ke rendah.
Katanya, konpem 31 Ogos ini akan tertubuhnya sebuah parti Islam sederhana, wasatiyyah bernama PAR – Parti Amanah Rakyat. Tak tahu siapa sponsor, tapi katanya memang mendapat sumber daripada rakan-rakan lama. Arab Saudi juga? Kalau Arab, mahunya parti ini dapat kolek bilion-bilion.
Mula-mula, nama Parti Amanah Nasional (PAN) menjadi pilihan. Tapi Presiden baru tak setuju. Dia takut nanti orang buat lawak, Presiden PAN memang kaki PAN@@@. Dia dah boleh agak orang akan buat macam itu.
Sebab itu tukar nama kepada PAR. Parti Amanah Rakyat.
PAN dikatakan mirip sebuah parti di Indonesia. Parti Amanat Nasional, pada PEMILU 2014, mencatatkan angka sokongan yang agak baik. 7.59 % (dengan hampir 10 juta undi).
Ada cadangan kalangan GHB, untuk Mat Sabu menggunakan PAN sebagai asas sokongan politik. Nampak kemas, ada kerjasama antara Malaysia dan Indonesia. Tetapi usul itu ditolak kerana tidak dipersetujui DAP.
DAP tak mahu PAR ada imej Islam yang berlebihan. Mesti tengah-tengah. Tak Islam sangat. Tak liberal sangat. Yang penting dapat undi Melayu.
Mat Sabu dikatakan akan diminta bertanding di Kuala Lumpur atau Selangor. Satu Parlimen di KL, satu DUN di Selangor. DAP akan berikan ruang untuk itu. Gunakan nama PAR, tapi bekerja untuk DAP.
Kita harap kawan-kawan dalam PAR dapat letakkan jawatan sebagai wakil rakyat dan peroleh mandat baru.
Jangan cerita banyak. Kita tanding dalam gelanggang.
Kalau tak letak jawatan, tanda pengecut lah tu.

Ana setuju sangat ayat Setiausaha Agung PAS yang baru, supaya mereka yang nak berhenti menjadi ahli PAS agar segera berbuat demikian. Tak perlu berlengah lagi. Inilah masanya. Alang-alang kita nak persiap untuk PRU14, elok mereka ini dibuang sama sekali daripada parti.

Soalnya, bila mereka berhenti, mereka sabo parti. Mereka kutuk Presiden. Mereka maki Timbalan Presiden. Mereka cela Naib-Naib Presiden. Mereka buat jamaah benci kepada mereka. Ini karut.

Ini usaha nak jahanamkan Pas. Ini sudah lebih.

Apa untungnya kepada GHB jika PAS melingkup terus? Untung bukan kepada Islam dan jamaah. Tapi kepada DAP. Apa yang susah sangat nak faham. GHB ini jadi alat kepada DAP. Kita usaha nak kuatkan jamaah. Mereka balun kita supaya Pas hancur.

Pada ana, GHB ini memang sudah melampau dan berlebihan.

Sudah macam bukan saudara kita lagi. Mereka ini tamak jawatan dan berfikir pasal poket sendiri sahaja. Pasal kita mereka tak fikir. Pasal ummah? Jauh sekali. Tak langsung disebut.

Imam Muslim meriwayatkan hadis dari Ibnu Umar.

Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabat: “Apabila khazanah2 perbendaharaan Parsi dan Romawi telah dapat kamu kuasai, bagaimana keadaan kamu waktu itu?”

Abdul Rahman Bin Auf menjawab “Kami akan tetap bersatu seperti apa yang di perintahkan oleh Allah SWT kepada kami”.

Rasulullah mencelah “Bahkan kamu waktu itu akan saling berebut2an, saling dengki mendengki, kemudian saling menolak kebelakang dan benci membenci, kemudian kamu pergi ke rumah2 kaum muhajirin maka kamu tindas satu dengan yang lain nya”.

Apa yang terjadi di Indonesia hari ini. Hari ini dalam sejarah, apabila keluarga Bekas Presiden, diminta membayar kembali hutang piutang selewengan rasuah yang dibuat bekas pemimpin terdahulu.
Ini baru undang-undang yang telus dan membantu rakyat. Bukan undang-undang asal boleh.
Bayangkan kalau anak/menantu/cucu/cicit orang UMNO kena bayar semula hutang piutang duit rasuah mereka? Rasanya pengsan pemimpin UMNO. Berapa banyak Tunku Abdul Rahman kena bayar? Tun Razak? Tun Husssssein? Tun Mahathir? Tun Lah? Tun Najib?
Berapa banyak? Ana rasa kurang lebih RM100bilion.
Ini barulah keadilan. Bukan omong kosong.

Indonesia’s Supreme Court has ordered the family of former president Suharto to pay back to the state 4.4 trillion rupiah (S$452.1 million) in funds misappropriated during the late strongman’s lengthy reign.

The court ruled in favour of the prosecution in a civil case against the now-defunct Supersemar Foundation, controlled by the Suharto family. The ruling, made on July 8 but not announced on the court’s website until yesterday (Aug 10), revised an earlier ruling in 2010 which ordered the family to pay just a tiny fraction of the losses to the state.

The court repealed a 1976 government regulation issued by the former president ordering all state-owned banks to set aside 2.5 per cent of their profits for the foundation. The court ruled that the funds accumulated since the foundation was established — a total sum of US$420 million (S$586.9 million) and 185 billion rupiah — were largely embezzled and never used for their stated purpose: education.

The court has now ordered the foundation to pay 75 per cent of the funds it had amassed over the years, while the 2010 ruling had ordered the Suharto family to pay US$315,000 and 185 million rupiah — a small sum for the once-powerful family — instead of the US$315 million and 185 billion rupiah the Attorney General’s Office had sought. The court claimed this was due to a typo.

The AGO only filed for a case review in 2013, around the same time the Suharto family filed a separate motion looking to reverse the order.

The court “granted the case review filed by the state (the AGO) and rejected the case review filed by the Supersemar Foundation”, the latest ruling states.

Hearing the case were Supreme Court judges Suwardi, Soltony Mohdally and Mahdi Soroinda Nasution.

Di Malaysia, Hakim/Majistret/Typist/Tukang Daftar Kes pun boleh kena beli. Habis cerita. Semuanya aman makmur dan sentosa.

Ana pun pelik dengan keputusan kawan-kawan kita di bawah. Dah kena maki. Dah kena perli. Dah kena halau. Dah kena balun. Dah kena caci. Dah kena kencing. Masih lagi nak buat Rumah Terbuka secara bersama dengan DAP dan PKR.
Pada ana, ini jenis ahli yang tolol dan tidak pandai mendengar kata. Jenis nak tunjuk lagak diri sendiri, kononnya hebat dan terbuka. Kononnya tak mahu terlibat dengan komplot dan masalah politik nasional.
Bayangkan, boleh pula PAS Subang kerjasama dengan R Sivarasa, mat yang banyak balun Pas, kiri dan kanan.
Ini kegilaan apa? Kebodohan apa?
Pada ana, Ahli Majlis MBSA (Pas) ini patut segera bertaubat. Tak elok rasanya bertudung labuh, tapi tak mahu menjaga disiplin jemaah. Siapa anda nak buat keputusan sendiri.
Pada ana, inilah jenis manusia yang tak sayangkan parti.
Parti kena caci. Kena maki. Dia tetap sahaja senyum sebab bangga muka sendiri ada dalam banner dan bunting. Besarkan diri sendiri.
Pada ana, mesti ada arahan, tak boleh buat rumah terbuka secara bersama. Sebab Anwar ibrahim sendiri dah kata, Pas tak ada dalam perancangan politik Pakatan yang baru.
Kita masih nak sendu dan makan duit haram?
Ini semua kerja bodoh.
* 4,600,000 sq km kawasan pencarian
* 345 misi pencarian (hampir 3000 jam)
* 30 % anggota pencarian warga Australia
* 25 juta liter minyak digunakan
* 19 kapal perang
* 5 x Australian ships (1 x Replenishment Ship – HMAS Success, 1 x Frigate – HMAS Toowoomba including 1 x Seahawk Helicopter, 1 x Frigate – HMAS Perth, 1 x Australian Defence Vessel – Ocean Shield, 1 x Motor Vessel – Seahorse Standard)

1 x USA ship (1 x Replenishment Ship – USNS Cesar Chavez)

 2 x UK ships (1 x Survey Ship – HMS Echo and 1 x Submarine – HMS Tireless)

  9 x Chinese ships (1 x Destroyer – Haikou, 2 x Amphibious Landing Dock – Kunlunshan &

Jinggangshan, 1 x Coast Guard Vessel – Haixun 01, 2 x Ocean going Rescue Vessel – Donghaijui 101 & Nan Hai Jiu 101, 1 x Ocean going Rescue Vessel – Ben Hai Jiu III Wars 115, 1 x Replenishment Ship – Quindao Hu, 1 x Ice Breaker – MV Xue Long including Chinese Helicopter 7102)

2 x Malaysian ships (1 x Frigate – Lekiu 30, 1 x Replenishment Ship – Bunga Mas Enam BM-6)

Tiba-tiba, MH370 pun timbul. Kebetulan betul. Di saat negara Malaysia nak tenggelam, dia pun timbul. Pelik? Ajaib?

Ketika mana orang bagi derma RM2.6 bilion tanpa minta balasan, apa yang nak dipelikkan bila MH370 ditemui. Semua secara kebetulan lah kot. Kot.

Memang patut pun ahli keluarga minta pencarian disegerakan. Hanya dengan adanya Black Box, barulah perkara ini selesai sepenuhnya.

Kita doakan yang terbaik sahajalah. Macam staff SPRM juga, kita hanya ada Allah SWT. Moga Allah SWT melorongkan segala perkara yang benar dan sahih. Kuasa manusia itu terhad. 

Kebenaran MH370 ini memang kita tunggu. Apa sebenarnya berlaku? Jangan ada wayang. Biar telus.

Kepada warga SPRM, berhati-hatilah. Ombak dan badai sedang melanda. Kalian perlu cekap dan setia. Cekap dan setia kepada Allah SWT semata-mata.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 49 other followers