Sarawak PKR today told their partners in the opposition coalition that the 49 seats they were allocated in the last state election in 2011 “are not up for grabs” and they would contest the same seats in the forthcoming state polls.

Only the 11 new seats that the Election Commission is planning to create are negotiable, said the state PKR election committee deputy chairman Baharuddin Mokhsen.

In the distribution of the 71 seats, DAP were allocated 15, mostly in Chinese majority constituencies, while PAS were allocated only seven.

The nod to have the 49 seats non-negotiable appeared to have come from PKR deputy president Mohamad Azmin Ali who ended his three-day working visit to the state yesterday.

“The party’s deputy president has made it clear that we are now to focus on all our seats,” Baharuddin said. “PKR will focus on all the 49 seats we contested in the 10th state election in 2011.”

The 49 seats, mainly Malay majority and rural Dayak majority areas, were allocated to the PKR when PR was an entity.

——————–

Kalau ikut kira-kira Azmin Ali, mungkin PKR nak bertanding di 71 kawasan. Kononnya kuat dan mempunyai duit yang banyak.

Kita patut beritahu Azmin, dulu pun kata macam tu. Bertanding di 49 kawasan, menang 3. Makna kata, peratus kejayaan setakat 6.1 % sahaja. Kali ini nak lagi pakai angka sama. Ke parit lagi.

6.1 % itu sewaktu Anwar ada. Lepas. Bukan banduan. Anwar sendiri datang ke Sarawak dan disedapkan oleh gadis bidayuh di banyak hotel di Kuching.

Anwar ada. 6.1 %. Azmin? Rasanya tak sampai 3 %. Kalau adapun kawasan yang dijaga oleh Ali Biju. Lain? Hancurrr.

Azmin patut sedar diri, politik di Sarawak ini lain. Mereka nak parti tempatan. Pas pun tak diterima. Kami sedar diri.

Tapi, kami tak pula demand lebih-lebih. Setakat ada sahaja ok lah. Tapi nampaknya PKR ini memang jenis tamak haloba. Dah tahu kalah pun masih mahu bertanding di 49 kawasan.

Pada ana, Sarawak ini kita kena guna DAP lebih banyak. Bagi mereka peluang. Biar Sarawak jadi kubu kuat mereka yang kedua. Selepas Penang.

Ana memang respek dengan cara berniaga Ahli Parlimen Tumpat (KJ Pas). Memang cekap. Ana pelik, kerana walaupun sudah lama berada di dalam parti kita, tapi lubang bisnes dalam kerajaan tidak pernah tertutup. Cakap sahajalah, Petronas, Tabung Haji, Sime Darby, MARA – semua KJ Pas ada bisnes.
Pada ana, kehebatan ini mesti kita akui. Kalaupun mungkin KJ Pas ini adalah orang Anwar, tapi dia tidak kedekut dengan blogger. Setakat RM1k-2k ini biasa sekali jumpa
Pada ana, Najib sebenarnya membantu kita bilamana kontrak Raja Ariff disambung sebagai KP BTN. Ramai orang BTN sendiri memberitahu ana, jika kontrak disambung, sebenarnya, 30 % gerakan Pas dan PKR dimudahkan di kampung-kampung.
Sebab itu, bila Himpunan Renaisans Melayu terjadi, ana dah dapat rasa bahawa kontrak kepala BTN akan disambung lagi.
Kita cukup gembira bila ini berlaku. Bukan apa, mudah kita nak bergerak. Bila pemimpin UMNO sendiri diperbodohkan, kita lagi mudah. Senang nak buat kerja.
Bayangkan kalau kontrak BTN pun banyak dapat kepada orang kita dan ABIM, itu kan petanda yang baik.
Mana lagi kita nak buat duit kalau bukan agensi yang pegang duit TANPA HAD dan pemegang AKAUN 5 (AKAUN KHAS) PM tidak membantu.
Tahniah Najib. Kita harap kekalkan juga ramai lagi yang simpati dengan perjuangan Pas. TNC di Universiti. Ahli Lembaga Pengarah GLCs.
Bukan main lagi banyak cadangan, kononnya di atas faktor umur dan pemikiran politik yang sudah berumur, TG DSHH wajar diletakkan sebagai Mursyidul Am dan melepaskan jawatan sebagai Presiden Pas.
Pada ana, cadangan ini semua melambangkan thiqqah budak-budak muda dalam Pas yang semakin jauh dengan ulama’. Mereka ini sudah mula nak menunjukkan rasa bangga dan takabbur, kononnya merekalah yang sebenarnya menjadi sendi kekuatan parti.
Ana nak ingatkan, orang seperti Firdaus Masod (budak Segamat), jangan bongkak sangat dengan Ulama’. Enta pun bukan taraf Ustaz. Bukan orang tak kenal dengan enta. Enta pun bukan kuat sangat ilmu agama. Liberal.
Enta pun guna syarikat enta, ‘Izaidin, Firdaus dan Mahendran’ untuk cari makan. Lobi sampai ke Kelantan dan Terengganu. Merempat dan mengatakan enta miskin. Mula lupa diri bila sudah senang sedikit.
Ana nak ingatkan enta sheikh, nama enta sudah berapa kali nak dipadamkan jadi calon. Dah berapa kali. Tak pernah menang.
Nama enta sudah dipinggirkan lama. Tapi sebab respek kepada jawatan enta, dikekalkan.
Dalam perjuangan, mulut jangan longkang sangat. Luka hati ulama’ petanda enta juga akan beransur pergi.
Hahaha. Hahahaha. Hahahahaha. Nak tergelak baca bila Najib cakap kononnya demi banjir dan perpaduan ummah, UMNO tak jadi nak tanding di Chempaka. Najib, dengan wajah sugul dan sayu, mengatakan adalah lebih elok, tumpuan diberikan kepada usaha membantu mangsa banjir.
Kalau blogger umno kata Mahfuz Bean, mereka tak tahu sebenarnya Najib lah ketika ini kelihatan macam PM Bean. Hancur. Tak tahu muka nak letak kat mana.
Tiba-tiba Najib sayang TG Nik Aziz? Jangan buat lawak lah.
UMNO ni, sejak zaman azali mana ada hormat kepada ulama’. Waktu Presiden Pas, Allahyarham Ustaz Fadzil Noor meninggal tahun 2002, UMNO dalam keadaan hancur. Mahathir dah umum dia nak letak jawatan. Haru dibuatnya.
Tak ada pulak ayat perpaduan ummah.
UMNO lawan dan maki tak cukup tanah. Bagai nak rak.
Kali ini pulak sentimental. Puiiii.
Biar blog ini bagi sebab UMNO tak nak bertanding:-
1. Takut KALAH.
2. UMNO Pengkalan Chepa macam dah koma. Tengok facebook dia, 172 orang sahaja like. Hanyut.
3. Kenyataan Rosmah pasal dandan RM1200 buat Najib nampak super bodoh.
4. Ahmad Maslan yang menganjurkan GST pun sama bodoh.
5. Najib takut cerita majlis kahwin anak dia jadi isu. 8 kali majlis bersanding. Dalam dan luar negara. Belanja? Tak apa, Tun Razak kaya.
6. Tok Pa kecut telur.
7. Asyraf Wajdi Dusuki pun tak ada telo.
8. Calon UMNO tak ada telo.
9. UMNO Pengkalan Chepa dianggotai orang bingai.
10. UMNO Kelantan pun bingai.
11. Annuar Musa pun tak konpiden boleh menang.
12. Sirul akan lambak cerita.
13. Sirul akan interview dengan media.
14. Cerita Sirul akan keluar di Kelantan.
15. Najib dengar cakap bini.
16. Bini tak dengar cakap Najib.
17. Dua dua tak dengar cakap.
18. APCO tak bagi tanding.
19. Nasihat mantan SUPOL, Fatmi yang haprak.
20. Takut kena boo lagi macam pergi pengebumian TGNA.
Jib, tak payah la bagi alasan perpaduan ummah. Bodoh sangat nampaknya. Kahkah.
PAS tidak menghalang ahlinya yang menyertai mana-mana NGO untuk bertanding dalam pemilihan parti itu kali ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS, Asmuni Awi berkata, selagi ahli tersebut tidak melanggar perlembagaan PAS, dia layak bertanding walaupun menyertai NGO lain termasuk Pertubuhan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa).

“Peraturan ini tidak menghalang mana-mana ahli NGO untuk menjadi calon.

“Ahli PAS bebas menyertai mana-mana NGO, tidak ada sekatan. Kecuali kalau ada sekatan selepas ini. Sekarang tak ada sekatan.

“Dia nak jadi ahli Abim ke, Ikram ke Jim ke, selagi dia ahli PAS dan tidak langgar syarat yang ditetapkan dalam perlembagaan PAS maka dia layak menjadi calon,” kata beliau pada sidang media berkenaan pemilihan parti itu di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan pemberita mengenai andaian ahli PasMa bertanding pada pemilihan kali ini.

Pemilihan PAS di peringkat kawasan akan berlangsung pada 1 Mac hingga 21 April ini.

 
——————–
 
Ana harap sangat Muktamar kali ini akan menjadi langkah pembersihan kepada kepimpinan Pas secara menyeluruh. Dari bawah sampai lah ke atas. Kalau ada kawan-kawan yang nampak macam dah berat nak ke syiah dan Anwar, kita pangkah dan biarkan mereka tewas di peringkat akar umbi.
 
Pada ana, ini pemilihan paling penting dalam sejarah Pas. Ini penentunya. Kalau kita salah pilih, Pas akan jadi parti yang huru hara. Islam tidak. Moderat pun tidak. Tengah-tengah. Hancur jadinya.
 
Kita kena fokus. Menang Kelantan. Menang Kedah. Menang Johor. Baru Pas ada kekuatan. Tak boleh nak harap kat Kelantan sahaja. 
 
La ni Terengganu dah jadi lebih Islam daripada kita. Jangan main-main. Apa modal kita nak lawan di Terengganu nanti. 
 
Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) akan meningkatkan penguatkuasaan khusus di kalangan golongan remaja yang berkelakuan tidak sopan di tempat awam, kata Ketua Penguatkuasaan Syariahnya Mokhtar Salleh.

Katanya antara tumpuan penguatkuasaan termasuk ke atas mereka yang menaiki motosikal bersama individu yang bukan muhrim, wanita berpakaian mencolok mata dan lelaki berpakaian seperti wanita.

Mokhtar berkata, ketika ini ia bagaikan satu trend dengan kaum wanita sering dilihat membonceng motosikal dalam keadaan tidak sopan dengan lelaki yang tiada ikatan keluarga.

Katanya Maidam akan bekerjasama dengan pihak penguat kuasa seperti polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ketika operasi bagi mengesan pesalah yang melakukan perbuatan seperti ini.

“Kita akan terus mencegah perbuatan berkenaan daripada terus berleluasa dari semasa ke semasa. Kita sebenarnya tiada kuasa untuk menahan mereka di jalan raya dan oleh sebab itu kita bekerjasama dengan agensi yang lain membanteras perbuatan tidak sopan ini.

 
Kita nak lawan macamana lagi?
Pada ana, mereka yang terlibat dengan PasMa ini adalah golongan manusia yang tidak sedar dek untung. Mereka dulu kosong dan tidak ada aura politik, tetapi Pas yang bentuk dan bina karakter mereka.
Pada ana, tamrin dan latihan dalam Pas adalah soal hormat dan sentiasa wala’ kepada pemimpin. Itu nombor wahid. Kalau tak ada disiplin itu, rasanya elok beransur dan masuk parti lain sahaja.
Pada ana, sudah tiba masanya PasMa(mpus) masuk parti seperti PKR atau DAP. Mereka akan jadi lebih mudah diurus. Mereka patut tengok samada mereka diterima atau tidak dalam parti lain?
Ada yang kata pada ana, orang seperti Husam, kalau kata nak masuk PKR – salah seorang Naib Presiden sedia beri laluan. Malahan, katanya Rafizi sedia kosongkan tempat sebagai Naib Presiden dan hanya tumpu kepada Setiausaha Agung. Begitu hormat dan kasih mereka kepada Husam.
Pada ana, kalau betul begitu, lompatlah. Apa tunggu lagi.
Tengok samada Husam boleh hidup di bawah kelengkang Kak Wan.
Heboh di kalangan orang kita, antara orang yang terkaya di kalangan ulama pada ketika ini adalah Nasharuddin Mat Isa. Kata orang yang rapat dengan Nasa, duit dia melimpah ruah macam tak pernah habis. Sentiasa senyum dan buat harta.
Kalau nampak duit dah susut sedikit, jumpa sahaja MASTER JI, terus dapat peruntukan baru. Cakap sahaja berapa. RM300 ribu? RM400 ribu? Sentiasa ada dalam simpanan.
Ada yang kata masalah dalam Pas sekarang ini, adalah juga dengan daya usaha dan bajet berterusan Nasa kepada beberapa orang pemimpin Pas.
Berapa nak? Cakap?
Mudah sahaja duit dari Nasa ini.
Nasa agaknya tahu, waktu dia dalam Pas, duit lah yang tewaskan dia dalam pemilihan. Game Mat Sabu. Game Husam. Itu yang buat dia terjunam.
Tapi dengan pendekatan baru ala Ulama Korporat, nampaknya strategi Nasa menjadi betul. Sementara strategi politik dalam Pas menjadi, strategi peribadi pun menjadi juga.
Presiden: TG Hj Hadi Awang (MTB)

Timbalan Presiden: Hj Mohamad Sabu (588)

Naib Presiden:
Ust Tuan Ibrahim Tuan Man (917)
Salahuddin Ayub (849)
Husam Musa (520)

Kena ingat permainan duit dalam Muktamar. Sama dahsyat dengan permainan anak Hussein Onn dalam UMNO. Sama dahsyat dengan permainan Menantu Pak Lah dalam UMNO. Wang itu king.
Kita ucap tahniah kalau Nasa pandai main game baru. Tak perlu berselindung. Lawan dengan wang. Baru ada kesan.
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 48 other followers