Ana memang sedih awal pagi tadi. Bila dapat berita daripada seorang
sahabat DAP di Ipoh bahawa Karpal terlibat dalam kemalangan jalan
raya. Ana kenal keluarga Karpal. Ram dan adik beradiknya yang lain.
Memang keluarga yang hebat.

Pada ana, memang lah Karpal menentang Hudud. Itu hak dia sebagai bukan
Islam. Ini soal perjuangan dia. Ana tak kisah pun. Pada ana, Karpal
berhak untuk menyampaikan pandangan. Lagipun, ulama’ muktabar pun
masih belum sepakat mengenai undang-undang shariah dan pelaksanaannya
kepada non-Muslim.

Pada ana, kita kena bezakan antara politik dan persahabatan. Karpal
ini masih sahabat yang baik kepada Pas. Tahaluf siyasi kita pun
disokong kuat oleh Karpal dan keluarga.

Ana daripada dulu kata, politik mesti mendahului hudud. Buat ketika
ini. Dalam Islam ada istilah fiqh-al waqi’. Realiti semasa, kita mesti
dahulukan politik. Itu pandangan ana.

Sebab itu pada ana, Karpal ini sahabat yang lebih baik kepada Pas,
berbanding orang UMNO.

Pada ana, Karpal ini jauh 1000 % lebih baik berbanding orang korup
seperti KJ, Shahidan kasim, nazri aziz dan sebagainya ni. Lebih baik.

Pada ana, tolak hudud bukan bererti Karpal tolak Islam.

Terus terang ana kata, ana akan menangis di tepi keranda Karpal.
Manusia hebat yang walaupun tidak menyokong Hudud, tetapi menyokong
kita di dalam Pas. Itu lebih penting.

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) yang diadakan pada 5 Disember
2012 lalu telah meluluskan program ini dengan kadar RM200 bagi seorang
pemohon.

“Namun pada 8 Januari lalu MMKN telah bersetuju untuk menaikkan kadar
tersebut daripada RM200 kepada RM500 seorang bermula 1 Januari lalu.

“Insentif ini disalurkan melalui akaun Tabung Haji bagi yang beragama
Islan dan yang bukan beragama Islaam melalui Sijil Simpanan Premium
Bank Simpanan Nasional (BSN),” jelasnya pada sidang media di lobi
Dewan Negeri Seangor (DNS).

Jelas beliau, pada 2013 sebanyak 5,777 permohonan telah diterima dari
Fasa 1 hingga Fasa 19, dari jumlah tersebut sebanyak 4,425 permohonan
telah diluluskan.

“Sejumlah RM885 juta peruntukan disediakan kerajaan negeri bagi 4,425
permohonan yang lulus.

“Seterusnya pada tahun 2014, jawatankuasa telah menerima sebanyak 850
permohonan bagi Fasa 1 hingga Fasa 10.

——————-

RM885 juta untuk subsidi kahwin. Ana pun rasa Selangor memang sudah
layak diangkat sebagai Serambi Mekah yang baru (walaupun ada Kilang
Carlsberg).

Macam ini barulah kerajaan Islam. Air percuma. Subsidi kahwin. Ana
cuma harap selepas ini ada bantuan kahwin kali kedua untuk warga
Selangor. Memang terbaik.

Inilah yang sepatutnya kerajaan Islam buat dan laksana. Kalau lepas
ini ada bekalan elektrik percuma di Selangor, ana akan declare
Selangor sebagai NEGERI ISLAM TERBAIK di Malaysia (walaupun ada kilang
carlsberg).

Ana pun pelik dengan sesetengah pemimpin kita ni. Yang sedang
berlangsung adalah pemilihan PKR…tapi nampak gaya perpecahan di
kalangan kita yang lebih. Ada Exco Pas yang sokong Team A. Ada yang
sokong Team B. Ada yang sokong Team C. Apa halnya ni? Sejak bila kita
jadi macai kepada PKR.

Ana rasa benda ini tak bagus. Sangat tidak bagus. Biar mereka dengan
pemilihan mereka. Kita tak perlu masuk campur.

Yang teruk sekali di Selangor, punyalah ramai Exco yang kelam kabut
turun ke bawah, kononnya bantu Team itu dan ini. Tugas pada Negeri
terbengkalai. Exco sibuk turun ke bawah jumpa dengan pengundi PKR. Ini
bangang punya kerja. Ada Exco yang siap susun jadual usrah di rumah,
nak bantu kawan.

PAS

N15 TAMAN TEMPLER
PAS: Zaidy Abdul Talib

N17 GOMBAK SETIA
PAS: Hasbullah Mohd Ridzwan

N18 HULU KELANG
PAS: Saari Sungib

N2 SABAK
PAS: Sallehen Mukhyi

N20 LEMBAH JAYA
PAS: Khasim Abdul Aziz

N21 CHEMPAKA
PAS: Iskandar Abdul Samad

N23 DUSUN TUA
PAS: Razaly Hassan

N26 BANGI
PAS:Mohd Shafie Ngah

N29 SERI SERDANG
PAS: Noor Hanim Ismail

N38 PAYA JARAS
PAS: Mohd Khairuddin Othman

N42 MERU
PAS: Abd Rani Osman

N45 SELAT KLANG
PAS: Halimah Ali

N51 SIJANGKANG
PAS: Ahmad Yunus Hairi

N53 MORIB
PAS: Hasnul Baharuddin

N54 TANJUNG SEPAT
PAS: Mohd Haslin Hassan

Kata seorang ADUN pada ana, ‘memang yang lawan mereka sama mereka.
tapi ini soal duit dan peruntukan sheikh. kalau ana tak tolong
MB…buatnya kaki main dalam toilet jadi MB, masak kita. ana nak jaga
kawasan. nak jaga jamaah. duit kena ada. kalau ana tak ada duit, enta
pun tak mahu kawan dengan ana’.

Menurut ADUN tersebut pada ana, kalau sudi memberi pertolongan kepada
MB Selangor (ada peruntukan lebih yang akan diturunkan. dekat RM300
ribu juga). Boleh tolong ahli dan rakyat.

Oklah kalau ada upah. Jangan buat kerja bodoh sokong orang tak ada
upah. Sudah-sudahlah kita dibodohkan oleh PKR selama ini. Kita kena
maju sedikit. Kalau setakat tolong air liur, buat membazir sahaja.

gst1Plakad bantahan dipamerkan mengiringi pengumuman kelulusan Rang
Undang-Undang (RUU) Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) di Dewan
Rakyat hari ini.

Tindakan itu dibuat ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat sebagai
menyatakan pendirian konsisten membantah akta itu walaupun diluluskan
dengan undian hari ini.

Mereka juga sempat merakam aksi bantahan itu dan memuat naik ke media sosial.

Pungundian lewat petang tadi menyaksikan 118 ahli parlimen BN
menyokong RUU itu sementara 81 ahli parlimen Pakatan Rakyat menyatakan
tidak bersetuju.

Ekoran penolakan total Pakatan Rakyat terhadap RUU itu, maka ianya
tidak memerlukan kepada perbahasan peringkat jawatankuasa.

Sebaliknya ia akan terus dibawa ke peringkat Dewan Negara sebelum
diluluskan dan dilaksana April tahun hadapan.

——————————————–

Terus terang ana kata, ana tidak puas hati dengan prestasi wakil
rakyat kita. Macam tak ada idea. Semua cakap kosong. Jauh beza dengan
wakil rakyat DAP dan PKR.

Ana diberitahu, ini semua kerana Dr Dzul kedekut ilmu dan tidak
berkongsi hujah dengan MP lain. Dia syok sendiri. Sedangkan dia bukan
MP lagi. Kita pun tahu Dr Dzul dapat hujah dari mana. Kakitangan
Securties Commission yang beri. Dulu pun macam tu jugak.

Akhirnya, kita dapatlah MP yang sekadar sengih tayang perut.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/26855-hudud-k-tan-bawa-private-bill-ke-parlimen

Kerajaan Kelantan akan membawa satu rang undang-undang persendirian
(private bill) berkaitan dengan isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2)
1993 ke Parlimen dalam masa terdekat.

Menteri Besar Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata perkara itu diputuskan
dalam mesyuarat exco hari ini sebagai menyahut seruan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom bahawa pusat
bersedia membantu Kelantan melaksanakan undang-undang itu.

“Kerajaan Kelantan dengan ini akan menyiapkan satu rang undang-undang
persendirian (private bill) yang akan dibawa ke mana-mana sidang
Parlimen yang terdekat oleh salah seorang ahli parlimen bukan kerajaan
bagi mendapat kebenaran untuk Kelantan melaksanakan undang-undang
tersebut seperti yang diperuntukkan oleh Perkara 76 (A) Perlembagaan
Persekutuan.

“Satu rang undang-undang persendirian (private bill) juga akan dibawa
bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa) 1965 untuk memberi
bidang kuasa yang lebih luas kepada Mahkamah Syariah Negeri Kelantan
bagi membolehkannya menghukum sebagaimana peruntukan dalam Enakmen
Hudud,” kata beliau pada sidang media hari ini.

Beliau berkata, keputusan kerajaan negeri itu dibuat kerana sebahagian
besar dari kesalahan jenayah hudud dan qisas seperti mencuri,
merompak, merogol, mencedera dan membunuh terletak dalam bidang kuasa
Kerajaan Persekutuan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Kanun
Keseksaan (Penal Code), begitu juga agensi-agensi pelaksana seperti
polis dan penjara.

—————————————

Kali ini kita tengok samada nama-nama berikut akan menyokong HUDUD Kelantan.

- Anuar Musa
- Reezal Naina Mericanto
- Ajeej Rahim
- Noh Omar
- Shahidan Kasim
- Bung Mokhtar
- Ghafur
- Irmohizam

Ana pun nak tengok kalangan Ahli Parlimen PKR untuk menyokong kita.

- Anwar Ibrahim
- Nurul Izzah Anwar Ibrahim
- Azmin Anwar Ibrahim
- Tian ‘Anwar’ Chua Ibrahim
- Shamsul Anwar Iskandar Md Akin
- Sivarasa Anwar

Jangan sedap cakap sahaja konon nak tengok Hudud terlaksana. Kali ini
kalian ada peluang nak tunjuk kejantanan masing-masing. Mari pakat
sokong HUDUD. Jangan tarik diri dan ponteng Parlimen.

Siapa ponteng…baik potong benda alah tu dan lempar kepada anjing.

reezalKenyataan Ahli Majlis Tertinggi Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki yang menggesa PAS agar membentangkan draf undang-undang hudud di Parlimen jika benar-benar mahu menyaksikan satu perubahan besar dalam pelaksanaan undang-undang Islam di negara ini.Beliau mengulas kenyataan terdahulu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom bahawa Kerajaan Pusat bersedia untuk memberikan laluan pelaksanaan hudud dan memberikan syarat agar ia dibentangkan di Dewan Rakyat terlebih dahulu.

Saya melihat kenyataan Asyraf hanyalah bermotif politik semata-mata dan berhasrat untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat. Beliau sedar bahawa PAS hanya mempunyai 21 kerusi parlimen sahaja di Dewan Rakyat.

Menggesa PAS untuk membawa deraf hudud ke Parlimen membuktikan Asyraf hanya bermain politik dan tidak ikhlas dalam isu ini. Sedarkah beliau bahawa seseorang ahli parlimen bukan kerajaan yang ingin membawa rang undang-undang persendirian (private bill) perlu memohon izin selama sebulan sebelum tarikh pembentangan dan empat belas hari untuk usul.

—————————

Tulisan di atas ana dapat daripada Harakahdaily. Tulisan biasa-biasa sahaja. Alasan biasa. Tak cukup masa. Private bill susah lulus.

Pada ana, apa yang dikatakan oleh anak Dusuki itu ada betulnya. Apa salahnya kalau PAS yang bentang. Kita memang ada pakar bab ini. Salah?

Kita ramai ulama’ dalam Parlimen, takkanlah seorang pun tak boleh bentang cadangan pelaksanaan Hudud. Lemah sangatkah kita. Anuar Musa sokong. Merican Naina sokong. Kalau betul ini komitmen mereka, kita balunlah. Apa tunggu lagi.

Soal orang macam Merican Naina sokong Hudud itu kita serah pada dia dengan Allah SWT. Soalnya, kita bawa dulu di dalam Parlimen. Itu yang orang kita nak di bawah. Bukan soal politik ni. Soal maruah parti.

Sedih tidak terkira rasanya ketika mendengar berita Tuan Guru Datuk
Nik Abdul Aziz Nik Mat semakin bertambah uzur, walaupun ada juga
ketikanya beliau menyampaikan juga ucapan dan tazkirah di beberapa
tempat.

Keadaan tokoh pemimpin yang satu ini mengundang doa dari umat Islam di
sana sini semoga beliau dipulihkan dari keuzuran untuk meneruskan
perjuangan.

Beliau kini berumur 82 tahun dan baru-baru ini beliau menggagahkan
diri menyampaikan Kuliah Subuh di masjidnya di Pulau Melaka dengan
suara yang tertahan-tahan, mengundang rasa pilu para jamaah.

Kasih sayang rakyat kepadanya sepanjang masa justeru sepanjang
hayatnya beliau telah mendambakan perjuangannya kepada Islam melalui
wadah PAS. Menyampaikan ribuan kuliah dan ceramah, melayani rakyat
pelbagai kaum dan agama di mana-mana.

Beliau adalah legasi yang akan terukir dalam sejarah dan akan dikenang
lama, bahawa seorang pemimpin yang menjalani kehidupan serba
sederhana, bersuara lembut, tetapi tegas telah mengambil peranan
penting mewarnakan perjuangan politik Islam di tanah airnya.

Kini Kerajaan Negeri Kelantan telah menubuhkan ‘Institut Pemikiran Tok
Guru’ sebagai mengenang jasanya bukan saja sebagai Menteri Besar
Kelantan selama 23 tahun, bahkan sebagai tokoh ulung pimpinan dan
pemikir gerakan Islam PAS sejak puluhan tahun.

Demikian ulasan di dalam Harakah online. Pada ana, apa gunanya kita
nak puja sangat Tok Guru pun. Kita kena akui, sebagai MB, beliau
banyak kelemahan dan dosa kepada rakyat. Bukan sahaja dosa kepada
rakyat yang menyokong, yang tidak menyokong pun sama juga.

Ana cukup tak gemar kalau ada orang kita yang nak julang Tok Guru
secara melampau-lampau. Ada yang sudah mula tempah jubah milik Tok
Guru untuk disimpan sebagai kenangan. Ada yang sudah menempah untuk
memikul keranda dan sebagainya.

Jangan jadi bodoh dan taklid. Tok Guru manusia biasa. Ada kelemahan.
Tak perlu nak lambung lebih-lebih. Dosa kepada rakyat, biar Tok Guru
bawa ke mahsyar.

Perhatikan Firman Allah Q.S.al-An’am:2, bermaksud:

‘ Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukannya
ajal atau kematianmu, dan lagi suatu ajal yang ditentukan [untuk
berbangkit] yang ada pada sisiNya [yang Dia sendirilah
mengetahuinya].’

Dan lagi FirmanNya Q.S.an-Nahl:61, bermaksud:

‘ Maka apabila sudah tiba ajal seseorang tidak akan dapat diundurkan
atau dimajukan walaupun hanya sesaat.’

PINTU

Dunia yang kita diami sekarang mempunyai dua pintu.

1] Pintu masuk kedalam dunia, melalui rahim ibu;

2] Pintu keluar dari dunia ini, dinamakan liang lahad/kubur.

Kita bernama manusia ini tinggal didunia adalah ibarat dagang merantau
dan lambat laun pastinya kembali juga kenegeri asal, yakni, liang
lahad / akhirat!

Sampai waktu, kalau Tok Guru kena pergi, pergilah dia. Macam kita juga.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers