Oktober 2011


Ana minta maaf cakaplah, memang ana sangat tertarik dengan kemenangan Nahda di Tunisia. Tidak lain tidak bukan, peranan pemimpin yang moderat, yang liberal, yang sangat pragmatik seperti Rashid al-Ghannushi penting dalam memastikan sebuah parti Islam mendapat tempat di hati rakyat. Kita jangan bohong dengan diri sendiri. Dalam suasana politik di Malaysia – pemikiran Islam yang terlalu Wahabist dan Talibanist tidak akan menarik perhatian rakyat. Ambil iktibar perjuangan Rashid al-Ghannushi.

Sebab itu ana selalu katakan, pendekatan politik PAS kena berubah. Tak boleh nak serius sangat bab Islam. Bab nakkan hudud. Bab nakkan pemerintahan khalifah. Perjuangan Rashid membuktikan bahawa pendekatan moderat dan sederhana menjadi jalan yang sangat menarik pengundi. Nah…buktinya di Tunisia.

Sayang, bila bab Elton John nak datang menyanyi – menggelabah pemuda PAS buat bantahan. Apa dah tak ada isu lain ke? Lantaklah dia itu gay atau apapun. Soalnya, rakyat nak tengok dia beraksi di pentas muzik. Bukannya di ranjang. Pendekatan pemuda PAS ini sudah ketinggalan zaman. Ana memang berdoa agar kita dapat pemimpin muda PAS yang lebih dinamik. Tak macam ustaz Taliban sorang ni.

Pemuda PAS kena banyak membaca. Baca perjuangan Rashis al-Ghannushi. Faham pendekatan politik. Jangan nak main hentam keromo sahaja. Ini politik bang.

PAS kena ada orang macam Rashid al-Ghanusshi. Kena ada. Ana nampak elemen sama dalam diri Ustaz Nasharuddin Mat Isa dan Mujahid Yusof Rawa. Tapi kedua-duanya sudah menjadi diam sikit. Nasha lagi teruk – dah terlalu baik dengan orang UMNO. Selalu jumpa di lobi hotel. Mujahid sudah senyap.

In discussions of plurality within Islamic societies, Rashid Al-Ghannushi believes that non-Muslim citizens should not be barred from positions in government, setting himself against more conservative viewpoints.[8]

On 22 January 2011, in an interview with Al Jazeera TV, Rashid Al-Ghannushi confirmed that he is against an Islamic Caliphate, and supports democracy instead, unlike Hizb ut-Tahrir. In the interview, Al-Ghannushi accused Hizb ut-Tahrir of exporting a distorted understanding of Islam.[9] For expressing moderate views, Rachid Ghanouchi is banned from entering Iran and Saudi Arabia.[10]

In a May 2011 interview, Al-Ghannushi said that the Palestinian problem lies at the heart of the Nation [umma], and that all the land between the mosque in Mecca and Jerusalem represents the heart of the Islamic Nation. He said that any [foreign] control over part of this heart is a stamp on the umma’s illness and predicted that Israel will soon come to an end.[11]

In the aftermath of the 2011 Tunisian election, Al-Ghannushi reached out to the Jews of Tunisia, sending them delegations and gifts to Jewish nursing homes.[12]
Kita kena belajar macamana Rashid menarik perhatian pengundi Yahudi di Tunisia. Bagaimana dia menolak pemerintahan Khalifah. Bagaimana dia mempunyai sikap yang sangat positif terhadap memberi jawatan kepada bukan Islam.

Ana cadang kepimpinan buat lawatan segera ke Tunisia. Belajar daripada Rashid al-Ghanusshi.

Advertisements

The Auditor General has rated the Kelantan state government’s financial position in 2010 as satisfactory.

The state saw a revenue increase of RM51.07 million or 52.5 percent, from RM97.23 million in 2009 to RM148.30 million in 2010.

“Analysis of 5 years into the consolidated revenue from 2006 to 2010 shows a dip in 2007 and 2008 and then increase in 2009 and 2010. Cash reserves and investment rose in 2010, with the balance of RM97.23 million in 2009 increasing to RM148.30 million in 2010,” reads the AG’s report released yesterday.

The AG has advised Kelantan to spend prudently without affecting quality of service and development, citing an increase in state debt by RM118.25 million, from RM993.75 million in 2009 to RM1,112 million in 2010.

It however praises financial management of all government agencies in Kelantan, with four state agencies being rated as ‘very good’ and the other 15 as ‘good’.

This shows an improvement in financial management of the state compared to 2009 where only two agencies were rated as ‘very good’ and 12 as ‘good’,” it added, saying state performance could be improved through financial and management training for state officers.

———————————————————-

Alhamdulillah, english ana ni tak ada lah hebat sangat, tapi berdasarkan faham ana – pengurusan kewangan di kelantan berada di tahap yang baik. Dua agensi kerajaan Negeri dikategori sebagai very good (amat baik). Ini pada ana menyatakan bahawa kerajaan kita di kelantan mengendalikan kewangan di baik.

Kita bandingkan dengan puak BN di Pusat. Gila. Beli kuda macam beli jagung bakar. Selamba sahaja bakar duit rakyat. Macamana tu? Lepas tu Menteri boleh kata – kita belanja salah sebab kita bukan negara pengeluar kuda. Mangkuk hayun punya menteri.

Ana rasa kita perlu teruskan perbelanjaan yang bersifat zuhud begini. Kurang belanja. Tak mewah. Tetapi sunguh-sungguh mendekati rakyat. Insya’Allah rakyat akan sayang dengan kita. Kalangan exco tak perlu tunjuk banyaknya harta. Kena zuhud dan tenang sahaja. Tak payah nak ikut sangat mewahnya kerajaan Pulau Pinang dan Selangor. Kalau nak beza, memanglah kita di Kelantan dan Kedah agak jauh. Tapi ini tidak bermakna kita gagal.

Pada ana, dalam pada kita terhimpit dek tekanan Persekutuan, kita masih boleh mengurus Negeri dengan baik dan berkesan. Alhamdulillah.

* minta maaflah ana pakai gambar lama..tahun 2006…

Alhamdulillah, ana tumpang gembira apabila perhimpunan yang dikata-katakan menjadi rekod himpunan teramai dalam sejarah Malaysia – gagal segagal gagalnya. Menarik kalau kita analisakan. Perhimpunan yang patut menjadi tempat kita MENYELAMATKAN AKIDAH – sudah menjadi perhimpunan MENYELAMATKAN MUKA sahaja. Nak tergelak pun ada.

Ana nak ucap tahniah kepada YB Nasharuddin Mat Isa dan Ustaz Ketua Pemuda PAS yang membuat keputusan politik yang tepat untuk tidak menghadirkan diri. Fikir politiklah. Semua orang tahu isu murtad ini jadi alat umno sahaja. Macamlah mereka itu semua pejuang agama semuanya.

Ustaz Nasa dan Ketua Pemuda mempunyai jangka hayat politik yang masih panjang dalam PAS. Jangan gadaikan masa depan dengan satu-dua isu yang bersifat remeh macam ini. Hasan Ali itu memang darahnya UMNO. Memang anak beranak taik UMNO. Bukan setia dengan PAS pun. Kita tahulah. Kalau tidak kerana UMNO, dah lama Akrab Academy itu bungkus. Bukan kita tak tahu bahawa UMNO banyak bantu Akrab Academy. Ini semua kes hutang budi, tergadai body.

Ketiadaan PAS dalam HIMPUN membuktikan undi Melayu masih dengan kita. Sementara itu, imej kita yang tidak anti-Kristian juga terjaga dengan elok. Kalangan pimpinan kita boleh terus mendekati gereja dalam menyampaikan dakwah bil hal. Ini hebatnya kita.

Ana diberitahu Noh Omar semalam pucat lesi bila dapat tahu hanya 3k orang hadir di Shah Alam. Nak menang Selangor macamana? Nak tawan Shah Alam semula macamana? Nak letak winnable candidate macamana lepas ini?

PAS buat keputusan tepat tidak hadir di HIMPUN. Keputusan tepat.

Buat konsert pun orang tak datang. Kesiannnnnnnnn….

Antara syarikat utama yang taja HIMPUN semalam adalah Protasco Berhad. Siapa belakang PROTASCO? Enta carilah sendiri…

Ana menerima sms untuk menghadirkan diri di perhimpunan HIMPUN. Pelik kerana nombor ini adalah nombor sahabat lama – PAS Kedah. Ana sms semula dan bertanya, apakah ini keputusan yang diambil pimpinan parti? Apa jadi dengan patuh dan setia kepada pemimpin? Apa jadi dengan keperluan kita menurut cakap pemimpin?

Rakan ana sms semula: ‘kalau pemimpin tidak dahulukan Islam…enta masih nak bersama’?

Ana sms rakan baik ana: ‘tiada bukti pemimpin tolak Islam. HIMPUN bukan agenda Islam. HIMPUN agenda nak naikkan Ezam dan Yusri Mohamad di Selangor. Masih tak nampak?’

Masih ada ramai rakan-rakan kita dalam PAS yang masih mahu bersama dengan HIMPUN. Pada ana, lantaklah. Kalau itu jalan yang mereka pilih untuk KHIANAT kepada perjuangan parti. Ana nak apakan. Jalan masing-masing. Tapi ana kecewa.

Ana kecewa sebab pengikut PAS sudah tidak macam dulu. Setia kepada pemimpin dalam apa juga keadaan. Menurut arahan parti dalam apa sahaja situasi. Sekarang PAS sudah terikut-ikut dengan budaya politik songsang. Budaya politik mengikut kepentingan diri.

Ana tahu – akan ada dua atau tiga orang watak pemimpin dalam PAS yang akan menyertai HIMPUN di atas kapasiti peribadi. Pelik, mereka ini yang bertanding dalam keadaan demokratik – akhirnya tunduk kepada desakan pihak tertentu untuk bekerja demi kepentingan UMNO. Mereka ini penting diri. Mereka ini khianat kepada parti. Mereka ini manusia yang tidak mengenang budi PAS kepada mereka.

Ana doakan mereka selamat dunia dan akhirat. Jangan kembali kepada PAS kalau sudah sekali tersesat. Jangan jadi mabuk kuasa – sehingga lupa kepada tamrin dan tarbiyyah kepimpinan yang kita dan lama tekankan.

HIMPUN akan menyebabkan PAS pecah sedikit. Tak banyak. Tapi akan pecah. PAS Pusat akan terpaksa membuat beberapa keputusan penting – khususnya kepada beberapa watak-watak PAS yang masih bertekad nak bersama dengan HIMPUN (kononnya di atas landasan menyelamatkan akidah). Ini semua hipokrasi.

Siapa dia watak-watak PAS tersebut? Seorang daripadanya adalah MANTAN TIMBALAN PRESIDEN….tak percaya? Tungguuuuuuu……

Ana ucapkan tahniah di atas keberanian pimpinan PAS buat keputusan untuk tidak menyertai HIMPUN. Takbir!

Kita jangan takut sangat dengan permainan media UMNO kononnya kita sudah tidak lagi berjuang soal ISLAM. Sudahlah. Ini semua taktik lama la der. Dah tak jalan. PAS berjuang demi agama tak perlu di atas landasan UMNO. Kita tak main kolam dengan UMNO. Kita gerak sendiri.

Ana nak ingatkan rakan-rakan PAS; HIMPUN hanya ada satu niat iaitu menampilkan beberapa orang winnable candidate bagi merampas Selangor daripada Pakatan Rakyat. Tak lebih dan tak kurang.


Nama Yusri Mohamad (ABIM) dikatakan sudah timbul dua tempat di Selangor. Satu di bawah DUN di Shah Alam. Dan satu lagi di DUN Hulu Kelang (untuk berentap dengan YB Saari Sungib). Apa UMNO ingat kita tak tahu cubaan dia? Silap haribulanlah!

Beberapa nama yang akan ditampilkan sebagai penceramah pada malam itu juga akan diletakkan sebagai calon. Mana satu ni? Nak selamatkan akidah atau nak selamatkan politik UMNO? Bangsat! Main agama untuk kepentingan politik.

Kita pun ada kawan kalangan orang Kristian. Tak ada pulak kita balik dan letak salib di pintu rumah. Tak ada. Yang ramai budak-budak, remaja, perempuan yang murtad ini bukannya ahli PAS pun. Mungkin ahli UMNO kot…hehe. Iman tak kuat.

Tak payahlah UMNO nak selindung di sebalik akidah bagi menyelamatkan Selangor. Buruk benor nampaknya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/6028-himpun-keputusan-pas-malam-ini

Sama ada PAS menyertai atau tidak Himpunan Sejuta Umat (Himpun) yang dijadualkan Sabtu ini akan diputuskan malam ini. Keputusan itu akan dibuat pada Mesyuarat Lajnah Politik PAS Pusat yang akan diadakan malam nanti.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, keputusan itu mungkin dapat diketahui sekitar jam 11.00 malam ini.

Ketika dihubungi pagi ini, beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, keputusan itu nanti dipatuhi semua organisasi PAS.

Semalam, PAS Selangor menyeru penganjur Himpun supaya menjauhkan dari sebarang usaha melaga-lagakan penganut agama hanya disebabkan dakwaan tanpa bukti mahkamah.

Pesuruhjayanya, Dr Abd Rani Osman berkata, biarpun Kristianisasi adalah satu ancaman, namun ancaman lebih besar yang sedang merosakkan akidah majoriti rakyat di negara ini adalah doktrinasi fahaman perkauman, sekularisme dan materialisme.

=============================

Pada ana lah kan, ini semua kerja politik dan alat politik UMNO. Dah tak ada kerja lain. Sibuk nak buat demonstrasi dan himpunan pulak. Gunakan salib sebagai modal kononnya nak mempertahankan Islam. Tolonglah…jangan jadi hipokrit.

Setelah ana merisik dengan kawan-kawan, mereka menganggap HIMPUN ini sebagai alat politik UMNO. Terang. Jelas. Memang UMNO menggunakan isu kristian sebagai modal nak dapat undi Melayu. Rakyat dah bijaklah. kalau setakat berhimpun, dapat apa? Dapat apa? Cuba cakap dapat apa? Setakat berhimpun, tapi lesen untuk bina gereja paling besar di asia tenggara di bagi jugak. Tapi cakap pasal nak bendung kristian. Pi rah. Berlakon kuat.

tengok sahaja di : http://himpun.org/senarai-ngo

SENARAI PENYOKONG HIMPUN

1.  Pemuda Parti Islam SeMalaysia (PAS) | PEMUDA PAS (website)

2.  Pemuda Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) | PEMUDA UMNO (website)

3.  Wanita Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) |Wanita UMNO

4.  Oh Media Network | Oh! Media (website) (facebook)

5.  1,000,000 umat Islam sokong JAIS & Hasan Ali cegah Murtad| (facebook)

6.  Halaqah : Forum Komuniti Muslim & Muslimah | (website)

7.  Islam Itu Indah | (website) (facebook)

8.  BeautifulNara | (website) (facebook)

9.  Nasyeed.com | (website) (facebook)

Pemuda UMNO & Wanita UMNO kononnya nak sokong HIMPUN. Selama ini Kristianisasi tak berlaku dalam kerajaan BN? Tak ada yang murtad? Tolonglah…jangan nak menipu.

Ana pun tak faham dengan Pemuda PAS…main ikut sahaja. Tak ada pendirian langsung.

Tak selamat AKIDAH dengan himpun tak tentu hala macam ni…tak selamat. Ini semua agenda politik – sebab nak naikkan Dr Yusri sebagai calon UMNO dalam pilihanraya. Kalau tak nampak juga…memang kita cari penyakit.

Parti GERAKAN, pada pandangan ana sudah nazak. Ibarat kata, memang menunggu mati. Dah tak boleh pakai bantuan pernafasan pun. Koma. Kalau Najib PM nak bantu pakai CPR pun…bayangkan kena tiup udara kat mulut Tsu Koon. Eeee…geli geleman.

Tsu Koon ini sudah ditolak oleh partinya sendiri. Dalam konvensyen GERAKAN, mood perwakilan pun kita boleh agak. Ana hadir sebab temankan seorang kawan dari DAP yang nak buat kerja intelligence sikit. Nak tahu semangat dan kemahuan parti GERAKAN. Kesimpulan….GERAKAN sudahpun meninggal. Kawan ana yang ahli DAP pun gelak tengok perangai Tsu Koon. Macam badut. Kena balun dengan Ketua Wanita pun dah menggelabah dan korbankan diri.

Berdasarkan pergaulan ana sehari suntuk dengan ahli GERAKAN – memang ahli parti ini semuanya fikir kepentingan diri. Mereka tak macam DAP. DAP lebih tahu menghargai sahabat dalam apa juga keadaan. DAP tahu macamana nak bantu kawan-kawan. GERAKAN hanya tahu nak jaga kepentingan sempit tokey Cina yang kaki ampu. Ana jumpa lebih 50 orang ahli GERAKAN – ana duduk dan berborak – kesimpulan ana; kesemua ahli memang sudah menyampah dengan Tsu Koon.

Tak macam Guan Eng dan Kit Siang; Tsu Koon bercakap macam pondan tua. Tak ada halatuju langsung. Berapa ramai perwakilan yang tidur. Yang keluar dan buat hal sendiri pun ramai.

Ana harap sangat, PAS tak ada pemimpin yang bacul dan pengampu macam Tsu Koon ni. Kat mana Presiden ada – dia ada. Kat mana kereta Presiden berhenti – dia tolong buka pintu. Sembahyang jamaah, pastikan sebelah Presiden parti. Sebab apa? Sebab nak pastikan diri sendiri jadi calon dalam pilihanraya.

PAS tak perlu orang macam Tsu Koon dalam parti ini. Guna tempat untuk kepentingan diri sendiri.

Ahli PAS kena amal dan tarbiyah diri sendiri dengan budaya politik berasaskan AMILIN HARAKI. Kena ingat tu. AMILIN HARAKI. Nanti ana terangkan apa dia AMILIN HARAKI.

Lega ana lepas balik dari perhimpunan GERAKAN – lega sebab Tsu Koon ini bukan kawan kita dalam Pakatan Rakyat. Kalau tidak…hancusssssssss……

Laman Berikutnya »