Mei 2012


Ana pun pelik dengan parti Cina mampus bernama Gerakan ni. Parti ni dah nak mampus. Tapi masih menyibuk dengan masalah dan hal orang. Cukup-cukupulah tu, mereka patut pakai baju kerubung dan mula menangis sekarang. Tak lama lagi, Koh Tsu Koon akan jadi watak utama yang akan menguburkan parti Gerakan yang dah tak berapa nak bergerak ini. Sudahlah tak boleh nak bergerak, sibuk dengan isu open tender dan close tender. Ana pun tak pernah masuk tender. Kalau close atau open pun ana peduli apa. Janji Islam bangkit dan menang. Itu sahaja.

Ana terbaca dalam portal berbahasa Inggeris, kononnya seorang watak Cina ‘akua’ dan pondan, Tan Keng Liang heboh satu dunia kononnya kerajaan Islam PAS di Kedah tidak mengamalkan open tender. Cuba lah dia check dan tengok, ada ke manifesto PAS yang cakap pasal open tender? Ada? Cuba tunjuk kalau ada.

PAS janji kerajaan Islam. Bukan kerajaan open tender. Itu pun susah nak faham.

Lagipun, Tan Keng Liang ini kena faham, jangan ingat Cina Pulau Pinang sahaja pandai cari makan. Kita Melayu pakai kopiah biar miskin dan duduk masjid sahaja? Apa punya pemikiran lah.

Projek dilaksana ikut peraturan. Bukannya suka-suka bagi. Itu kena fahamlah.

Tan Keng Liang ini hidup zaman mana? Ingat semua maharaja Cina zaman Middle Kingdom pakai open tender ke? Cina macam Tan Keng Liang ini layaknya jadi tukang angkat najis maharaja Cina pada zaman itu. Bukannya pandai sangat pun.

PAS pun mahu hidup ma. Ingat lu sahaja pandai makan ka? Cilaka punya Cina.

Ana letak apa yang dia cakap pada akhbar Bahasa Inggeris:-

“Azizan was reported to have said that the Aman Central project worth RM500 million and Amansuri Residences worth RM109 million were private funding initiatives, with the Kedah State Development Corporation (PKNK) holding 20 per cent equity in the projects.

The Sungai Limau Hydrocarbon Hub (SULIHH) project worth RM36 billion was also said to be a private initiative, while the Kolej Universiti Insaniah (KUIN) project in Kuala Ketil costing RM330 million was to be implemented through a bank loan by the state government subsidiary company, Kedah Sato.

“Aman Central should be a state government project instead, because the land in Jalan Kancut had been obtained by the state government and gazetted for development by PKNK, which is a company owned by the state government.

“The Amansuri Residences project, although fully-funded by the private sector, the land belongs to Bina Darul Aman Berhad (BDB), a subsidiary company of PKNK and the chairman is the Menteri Besar”.

Apa masalah Tan Keng Liang? Kita baru mahu cari makan – dia bising pasal open tender. Mangkuk.

Advertisements

Bukan main lagi jadi isu nampaknya, samada PAS akan membenarkan PM seorang bukan Melayu menjadi Perdana Menteri Malaysia. Maka melompatlah manusia-manusia rasis kononnya bangsa mereka sahaja yang boleh jadi Perdana Menteri. Sejak bila pula Melayu jadi insan terpilih – dah macam Hitler, kononnya kitalah the chosen one untuk memimpin Negara bertuah ini pada setiap masa.

Hitler wanted a pure Aryan race, people with blue eyes, blonde hair, muscular (in the case of men) and beautiful (the case of women). He wanted all Germans to be racially pure because he wanted to start his own “super” perfect race, even though he did not have blonde hair or blue eyes! Also there was a lot of speculation about him being homosexual, even though he sent homosexuals to concentration camps etc.

Answer

The view that the Nazis wanted a pure “blonde-haired, blue-eyed” race is largely a popular myth. The Nazis aimed to ensure that all members of the state were of “Germanic” stock. In practice that usually meant proving that one’s ancestry for three generations past was free of any mixing with “non-Aryans”, i.e. Jews, Asians, Africans.
However, the emphasis was always on ancestry, which was tested through records. There was no test based on the individual’s hair or eye colour.
Obviously German propaganda depicted individuals with a handsome appearance and with North European features. But blondness was not an exclusive characteristic. Propaganda films, such as films showing members of the Hitler youth, or girls doing gymnastics, display the normal range of physical features found among German, e.g. many blondes, but also many persons of darker colouring.

Macam ini ke yang kita nak? Bangsa Melayu yang terpilih – dan buang orang lain?

Islam itu hebat dan unggul. Syumul. PM hebat tak semestinya orang Melayu. Mahathir bukan Melayu pun. Mamak. Tapi dia pernah jadi PM. Itu pun sudah salah fakta mamat-mamat rasis yang ada di Malaysia ini.

Yang rakyat pentingkan sekarang, integriti. Tidak rasuah. Bijak mengurus ekonomi. Itu yang utama. Bukannya asal dia Melayu, dia layak jadi PM. Itu tak betul. Bukannya dia layak sebab dia Melayu semata-mata. Kalau Bugis apa macam? Keturunan lanun tu. Layak?

Pas pada ana tak perlu nak masuk sangat dalam debat ni. Ini semua debat untuk pancing kita untuk bertelagah dengan DAP. Itu sahaja. Kalau Pas bertelagah dengan DAP; umno boleh masuk jarum dengan fakta kononnya, kita memerlukan PM Melayu pada setiap masa. Kita tak boleh percaya dengan dongeng UMNO ini.

Ana rasa, masanya sudah tiba, untuk PAS mengeluarkan kenyataan – Pas sedia terima pemimpin daripada bangsa mana sekalipun, Kalau Maximum Ongkili, orang Sabah, ada integriti – masuk Islam, Pas boleh letak dia sebagai pemimpin – tak ada masalah. Joseph Pairin pun kita sanggup terima, asal dia masuk Islam dan ada integriti.

Kita jangan terpedaya dengan jerangkap samar ini. Ini semua nak gaduh-gaduhkan kita dengan Dap.

Waima Lim Guan Eng, kalau dia masuk Islam, kita akan letak dia sebagai PM. Apa ada hal. Inilah pemikiran baru politik Islam. Jangan penting diri.

Selepas amaran demi amaran dan bantahan demi bantahan tidak dihirau, Pemuda PAS akan mengadakan demo di perkarangan pejabat akhbar NST Jumaat ini ekoran dakwaan ‘Nik Aziz bapa kafir’.

Setiausaha Dewan Pemuda PAS, Khairul Faizi Ahmad Kamil dalam kenyataannya berkata, demo itu akan diadakan sebaik sahaja selesai solat Jumaat.

“Solat Jumaat beramai-ramai di Masjid Saidina Abu Bakar, Bangsar,” dan selepas itu mereka akan berarak ke pejabat NST.

Menurut Khairul Faizi, Dewan Pemuda PAS Malaysia menyifatkan isu “Nik Aziz is Father Of Kafir” yang dikeluarkan oleh akhbar Nes Straits Times sebagai satu penghinaan kepada PAS serta perjuangannya.

Sebelum ini, katanya, Dewan Pemuda PAS Malaysia juga telah mengambil satu tindak balas segera iaitu berjumpa dengan pihak New Straits Times bagi menyatakan bantahan serta meminta pihak mereka untuk menarik semula kenyataan tersebut.

Maklum balas yang diterima, pihak New Straits Times enggan menarik balik kenyataan tersebut bahkan tidak mahu memohon maaf di atas fitnah yang ditabur oleh pihak mereka ke atas Mursyidul Am PAS dan juga Menteri Besar Kelantan.

Pada ana, kalau kita demo pun bukan boleh mengubah apa-apa. Biarkanlah. Kalangan kita sendiri, ahli PAS pun ramai yang kutuk sama sendiri. Ana pun orang kutuk juga, walaupun nak berkhidmat percuma kepada parti. Apatah lagi kalangan pimpinan macam Tok Guru.

Kita tak perlu bermusuh dengan wartawan dan akhbar. Kita kena buat kawan. Jangan bantai mereka. Kalau itu pandangan mereka – kita biarkan rakyat yang jadi hakim. Kalau rakyat setuju dengan kenyataan itu, kita nak buat macamana.

Debat KJ vs Rafizi

Ramai yang tanya ana, PKR sudah ada pelapis yang baik macam Rafizi. PAS? Siapa yang kita nak ketengah dan boleh berdebat dengan isu-isu begini. Atau kita ni masih lagi pakar bab Islam sahaja? Bab ekonomi? Bab muamalat? Atau kalangan Ustaz kita hanya hebat bab munakahat?

Pas kena cepat lahirkan kalangan pimpinan yang berfikiran tajam dan kritis. Bukan pengampu dan pembodek. Bukan seorang muda yang tak ada pendirian. Bukan main politik lalang. Siapa yang boleh ketengahkan.

Ramai yang kata, Ku Is, Pemuda Perak adalah antara calon yang lebih baik dan bijak. Kita ketengahkanlah. Biar Ku Is berdebat dengan KJ pula lepas ini.

Pas Terengganu masih memerlukan Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk menjadi calon pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), selain terus mengekalkan kedudukannya sebagai presiden parti.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Terengganu, Satiful Bahri Mamat berkata, mengambil kira pengalaman, kepimpi­nan, umur, faktor kesihatan dan sebagainya, beliau melihat Abdul Hadi masih lagi mampu untuk bertanding, sekali gus mempertahankan kerusi Pas.

Merujuk kenyataan Abdul Hadi sebagaimana dilaporkan sebuah akhbar berbahasa Inggeris bahawa beliau tidak akan bertanding di mana-mana kerusi pada pilihan raya umum akan datang, Satiful Bahri menjelaskan, beliau tidak mengetahui sejauh mana kebenaran laporan terbabit.

Rata-rata ahli kita masih lagi menyayangi dan mengharapkan Haji Hadi terus memimpin PAS untuk masa-masa yang akan datang.

Pengalaman dan hikmah Haji Hadi dalam politik tak boleh kita sangkal. PAS mampu bangkit sehingga ke hari ini, kerana kebijaksanaan Hadi yang memimpin kita dengan baik. Memang ada ketika, Hadi nampak macam nak bersama dengan UMNO – tapi ini adalah sebagai sebahagian strategi politik. Tak lebih daripada itu.

Kita jangan pandang Hadi dengan UMNO. Kita kena lihat lebih luas daripada itu.

Kenapa Tuan Guru Haji Hadi merajuk? Sebab banyak tekanan. Pesuruhjaya Terengganu pun sudah mula nak berganjak sokongan kepada orang lain. TG Haji Hadi bukan baru semalam dalam politik. Setiap gerak geri kalangan pimpinan PAS di Terengganu; TG boleh baca arah dan halatujunya.

Andai kata TG Haji Hadi tarik diri dan tidak bertanding dalam PRU13, dengan sendirinya akan mempunyai Presiden baru. Siapa? Mat Sabu?

Ini semua kita kena fikir. Rajuk TG Haji Hadi ini ada sebabnya. Ada alasannya. Dalam PAS ini kadangkala pelik. seorang Presiden yang diterima sebagai Presiden tanpa bertanding pun boleh tidak dihormati. Payah kalau macam ini.

Haji Hadi masih perlu bertanding. Menerajui PAS untuk sepenggal lagi.

Kita tidak mahu ada Presiden boneka, yang hanya mengikut fikrah orang di luar PAS.

 

Seluruh kepimpinan PAS diseru membuat persiapan awal bagi memastikan matlamat himpunan lebih 100,000  di Ijtimak pilihanraya dan Munajat Perdana pada 1 Jun ini di Stadium Darul Aman, Alor Setar, Kedah berjaya.

Himpunan gergasi itu diadakan selepas mesyuarat PAS Pusat yang diadakan pada 13 Mei yang lalu membuat keputusan menangguh muktamar yang dijadualkan awal Jun.

“Seluruh kepimpinan parti perlu membuat persiapan awal bagi memastikan matlamat himpunan lebih 100,000 ini mencapai kejayaan. Setiap ahli perlu mengambil inisiatif sendiri untuk hadir dalam himpunan perdana ini,” seru Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Menurut Tuan Ibrahim, ijtimak akan bermula dengan satu taklimat tertutup kepimpinan tertinggi parti seluruh negara dan ahli yang berhormat bersama Presiden bermula jam 10 pagi di kompleks PAS negeri.

Manakala himpunan untuk semua ahli PAS akan bermula seawal jam 4 petang dan dijangka berakhir jam 12 malam, tambah beliau.

“Bawalah apa-apa yang perlu untuk keselesaan munajat. Semua program parti yang bertindih dengan program ijtimak pilihanraya hendaklah ditangguhkan,” kata Pesuruhjaya PAS Pahang itu.

Manakala amanat Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menjadi acara kemuncak ijtimak dan berakhir dengan pembacaan ikrar oleh seluruh ahli PAS, sebagai baiah dan janji setia bagi menggarap usaha bagi mencapai kemenangan.

Sebenarnya, isu MUZAKARAH dengan UMNO ini tidak ada value langsung kepada PAS. Ya, ana sedar, memang ramai juga kalangan ahli yang mahu kita bermuzakarah. Tapi untuk tujuan dan alasan apa? Kalau setakat nak suka-suka berjumpa; lepas tu mereka balun kita tak cukup tanah – nak buat apa? Cuba habaq bagi?

Pada ana, kita tumpukan sahaja kepada pilihanraya. Kita teguhkan hubungan kita dengan DAP. Lebih baik dan bermanfaat. Kita tak perlu pun nak sembah kaki depa. Tak perlu. DAP lebih setia kepada kita orang PAS berbanding orang UMNO. itu ana boleh bagi tahu terang-terang. DAP tak pandai kutuk belakang. DAP tak pandai kata Tok Guru kita bapa kafir.

Depa dok ulang, kalau ikhlas tak payah bersyarat. Senang cakap. Kalau tak bersyarat – kena tipulah kita. Sebab itu hubungan kita dengan DAP dan PKR pun bersyarat. Bukan kosong dan suka-suka.

Heboh satu PAS kononnya Ustaz Nasha dah bersalam cengkok dan janji setia dengan Muhyiddin. Pada ana, kalau janji pun, dia seorang. Bukannya kita ramai-ramai. Apa ada hal.

Jangan lupa datang Ijtimak Pilihanraya. Bawa duit lebih sikit. Derma kepada parti.

Waktu ana turun bertemu dengan rakan-rakan veteran POLIS yang menganggotai PAS tempohari – mereka mengingatkan ana supaya PAS mengambil sikap yang tepat terhadap anggota. Mereka ingatkan ana, kalau Unit AMAL PAS tendang terajang Polis waktu BERSIH tempohari, hati mereka pun terguris sama. Walaupun dah lama pencen, jiwa dan hati mereka masih bersama pasukan.

Sentimental juga orang lama POLIS ni ya. Kawan kena hempuk, dia masih boleh terasa. Bayangkan tu. Ini dah 5-10 tahun tinggalkan pasukan, tapi setia mereka kepada pasukan bukan main lagi.

Mereka juga mengingatkan ana, LUKA mereka masih terasa dalam isu Bukit Kepong. Mereka tak boleh lupa dengan statement abang mat sabu, bahawa yang KOMUNIS adalah hero sebenar kemerdekaan. Pada mereka, itu adalah kesilapan paling besar oleh Mat Sabu. Mereka masih ingat lagi dengan kenyataan Abang Mat di Tasek Gelugor. Pada mereka, kerana Abang Mat nak naikkan imej DAP – sampai sanggup naikkan komunis. Ini kerja bodoh kata mereka.

Menurut Abang Mat, Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis itu.

Dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang 21 Ogos lalu, Mohamad turut mendakwa Dato’ Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana tokoh tersebut adalah pegawai British.

Beliau juga berikrar untuk mengubah semula sejarah kemerdekaan negara jika pembangkang berjaya merampas Putrajaya kerana dakwanya, sejarah yang tertulis pada hari ini tidak memaparkan fakta sebenar selain hanya memihak kepada UMNO.

“Dekat nak merdeka nanti, siarlah cerita mengenai Bukit Kepong. Bukit Kepong ini, polis yang mati itu polis British. Hat (yang) serang Bukit Kepong itulah pejuang kemerdekaan yang sebenar, yang serang Bukit Kepong itu Mat Indra (Muhammad Indera). Dia Melayu tapi semua sejarah itu ditutup.

“Jins Shamsudin (Tan Sri) buat filem, Jins Shamsudin itu orang UMNO. Cerita Bukit Kepong (yang dibuat Jins) hat serang itu pula penjahat, hero yang mempertahan balai polis. Padahal Mat Indera yang mengetuai operasi itu akhirnya dihukum gantung,” katanya dalam ceramah itu.

PAS kena hati-hati selepas ini. Undi Polis ni banyak juga. Jangan buat main. Kalau kita kurang ajar dengan mereka – susah juga kita. Bawa bertenang. Jangan melampau. Janganlah kita terikut sangat dengan agenda PKR dan DAP yang memusuhi Polis. PAS mesti ada pendekatan sendiri. Jangan ikut orang.

Kalau sampai puji komunis, penyakit besar tu.

Rata-rata budak Polis yang ana jumpa pun kecewa dengan sikap kita terhadap Polis. Pada mereka, Unit Amal dah macam gangster. Pengalaman mereka sendiri, kalangan yang berserban dan berjubah, memanggil mereka ANJING dan BABI kerajaan. Apa nak jadi dengan kita ni? Serban setakat atas kepala? Tapi adab entah ke mana? Ana sendiri bertekak dengan banyak kumpulan yang maki hamun Polis sewaktu Bersih. Pada ana. Ini tak betul.

“Bersempena dengan sambutan Hari Guru pada hari ini, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan penghargaan kepada semua guru yang berjasa besar kepada negara,” kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.  Dalam satu kenyataan hari ini, beliau memetik puisi Allahyarham Usman Awang yang menukilkan “siapapun kita hari ini, sama ada Perdana Menteri, pensyarah, peguam, petani atau nelayan, kita bermula dengan ajaran guru”.

“Sebagai penghargaan kepada jasa guru, PAS bersama Pakatan Rakyat komited dengan janji di dalam ‘Buku Jingga’ untuk menaikkan gaji guru-guru dan seluruh kakitangan berkaitan perguruan selaras dengan tanggungjawab yang besar dipikul mereka,” ujarnya.

Ana puji lah mana-mana pimpinan PAS yang sanggup turun ke bawah dan berjumpa dengan para guru di sekolah-sekolah. Ana nak kongsi cerita bagaimana, menurut seorang teman ana, Pemuda UMNO Gombak menugaskan jentera parti untuk semua sekolah dalam kawasan Parlimen tersebut. Ini usaha mereka yang bersungguh. Kita masih lagi anggap kenyataan akhbar sebagai modal politik. Rakyat tak nampak sumbangan kita.

Ana tak ada masalah dengan kenyataan pimpinan kita bab ini. Baguslah. Rujuk Buku Jingga itu bagus. Tapi, bagaimana dengan usaha kita di sekolah-sekolah pondok di Kelantan. Keadaan masih teruk dan daif. Tak cukup prasarana.

Padahal, tiap kali pilihanraya, kita harapkan mereka bertugas dan berkhidmat untuk kita. Setiap kali. Kita suruh mereka solat hajat untuk kita. Baca yassin untuk kita. Tapi kita tak pernah bersungguh nak jaga mereka. Tak adil rasanya.

Alasan mudah kita – KERAJAAN tidak memberikan khidmat kepada sekolah pondok. Orang pun boleh bertanya, dalam konteks Kelantan – BUKANKAH KITA KERAJAAN? Ya, ana tahulah, memang dalam Perlembagaan isu PENDIDIKAN adalah milik Federal. Tapi, sebagai KERAJAAN juga kita perlu melakukan sesuatu. Ana yang baru balik daripada hantar anak saudara pun boleh menitik air mata melihat keadaan di sekolah pondok. Daif yang amat.

Air bersih kurang. Tandas tak selesa. Najis bersepah. Apa nak jadi ni?

Ana harap sangat, Exco Pendidikan kita jangan relaks sangatlah. Kena usaha. Tak cukup setakat cakap selamat hari guru sahaja. Akhirnya, tindakan kita tak ada,

Laman Berikutnya »