November 2014


Jawatankuasa Persempadanan Semula Pakatan Rakyat menegaskan bahawa tidak ada sebarang perjanjian yang telah dibuat oleh Pakatan Rakyat (PR) dengan pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) iaitu pihak yang bertanggungjawab untuk menjalankan persempadanan semula.

Pakatan Rakyat tidak boleh menerima ataupun menolak penambahan kerusi parlimen sebelum peta-peta baru dikemukakan oleh SPR.

“Kami ingin juga menegaskan bahawa sebarang penambahan kerusi yang bersifat tidak adil dan saksama akan ditolak oleh Pakatan Rakyat,” ujar Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, Dr Mohd Hatta Ramli (Kuala Krai) dan Dr. Ong Kian Ming (Serdang) dalam kenyataan media bersama.

Pada 7 November 2014, pihak Bersih dan Tindak Malaysia telah mengeluarkan kenyataan untuk menegur Pakatan Rakyat supaya tidak menyetujui untuk menambahkan kerusi parlimen dalam persempadanan semula yang akan bermula tidak lama lagi.

– Hati hatilah dengan game persempadanan semula ni. Ini semua permainan politik. Kalau kita ikut, jahanam.
– Kenapa desperate sangat nak susun semula. Gelabah PRU14?
– Jangan ingat semua orang bodoh macam orang UMNO.
– Jangan ingat rakyat ikut sahaja cakap apa yang mereka nak.
Kita kena tentang habis-habisan, atau kita ada masalah nanti
Lawan tetap….LAWAN.
Advertisements
Oklah, ana mengaku, banyak juga posting blog ini yang membangkitkan rasa tak puas hati kepada Saari Sungib. Ana akan pergi jumpa YB dalam masa terdekat ini dan minta maaf pada dia.
Ana rasa, ucapan YB Saari di DUN semalam memang tepat dan berani. Cakap terus terang walaupun YB Saari tahu, dia hanya boleh diselamatkan oleh MB dan bukan PAS untuk PRU14.
Terus terang YB Saari kata, supaya Azmin tak jadi besar kepada dan menganggap Kerajaan Negeri Selangor sebagai harta peribadi. Ana terkejut di galeri awam. Pada yang nampak, bontot ana memang terangkat sedikit.
Macamana YB Saari boleh begitu berani dan membangkitkan soal itu. Memang sungguh berani. Ana tabiklah.
Saat semua orang bodek Azmin bagai nak rak, ada orang yang berani tegur MB Azmin macam itu. Bukan calang orang.
Contoh Abu Muslim al-Khaulani
Satu ketika, Khalifah Mu`awiyah (r.a) telah menyekat pemberian kepada orang ramai. Abu Muslim al-Khaulani lantas menegur Mu`awiyah (r.a) yang sedang berada berucap di atas mimbar di khalayak ramai: “Wahai Mu`awiyah! Harta tersebut bukanlah hasil usaha kamu, juga bukan hasil usaha bapak kamu, malah juga bukan hasil usaha ibu kamu!”
Mu`awiyah (r.a) lantas murka teramat sangat. Beliau lalu turun dari mimbar sambil berkata kepada orang ramai; “teruskan berada di tempat kamu sekarang”.  Beliau menghilangkan diri sebentar kemudian keluar semula bertemu mereka lalu berkata: “Sesungguhnya Abu Muslim telah bercakap sesuatu yang menimbulkan kemarahanku. Saya pula telah mendengar Rasulullah saw bersabda: “Marah itu daripada syaitan. Syaitan pula dicipta daripada api. Api hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu sekiranya seseorang kamu merasa marah maka hendaklah dia mandi.” Sesungguhnya saya telah masuk ke dalam sebentar tadi dan mandi. Benarlah kata-kata Abu Muslim. Ia bukanlah hasil usahaku. Bukan juga hasil usaha bapaku/ Oleh itu bersegeralah kamu mengambil agihan-agihan kamu.”
Hebat YB Saari. Ana jadi peminat anta sekarang.
Maafkan dosa-dosa lama ana, termasuk memanggil enta barua dan sebagainya. Maafkan ana Ustaz.
Peluang Orang Muda
Cuma peluang orang muda dijadikan calon itu, sebenarnya boleh diunjur, boleh diperlebihkan lagi. Kalau kita perhatikan pihak sebelah sana, PAS, DAP dan PKR, mereka tampak lebih bersedia menonjolkan calon muda, jika nak dibandingkan dengan kita. Mungkin ini sesuatu yang boleh pucuk pimpinan pertimbangkan di masa akan datang, barulah UMNO dilihat segar dan melaksanakan peremajaan sepenuhnya.
Demokrasi
9. Lihat sahaja DAP dan PAS yang tak sudah-sudah menabrak sistem pilihan raya negara dan SPR, sudahnya malu sendiri. Pilihan raya DAP yang ada dua ribu lebih pemilih pun tunggang langgang, habis semua orang disalahkan. Akhirnya terpaksa buat pemilihan semula selepas sembilan bulan pemilihan pertama dibatalkan. Tapi biasalah… semua itu bukan salah mereka.

10. PAS bulan lepas apa kurangnya? Berdalih melewatkan keputusan, konon silap sistem yang menguruskan cuma seribu orang itu. Tiba giliran PKR, lain plot cerita, gegak gempita memperjuang ketelusan, pemimpin wahid sendiri kebal demokrasi. Bahkan jawatan pun langsung tak wujud dalam perlembagaan parti.

} Bro KJ, lu ingat kalau UMNO tak main duit Lu boleh menang ke? Tuhan orang UMNO macam Lu hanya duit. Itupun Lu nak cakap pasal Demokrasi. UMNO? DUITKASI bukan DEMOKRASI. Bab ini Lu fail lah Bro. Failed
 
Sombong dan Bongkak
 
17. Pada masa yang sama, selain dari melunaskan amanah sebaik mungkin, akhlak dan budi dilupa jangan, kerana jawatan itu bukannya tiket untuk bermegah dan sombong. Sama-samalah kita sentiasa merendah diri, sama-samalah kita sentiasa ingat pada akar umbi. Allah S.W.T. berfirman di dalam Surah Al-Isra’ ayat ke 37:

Yang bermaksud: “Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang.

 
} Ini retorik tahap gaban bro. Tahap gaban. Lu punya jam tangan, boleh beri makan 200 anak yatim selama 2 tahun. Lu biasa dengar budak Exco lu cakap? Kalau tak ada RM juta2 dalam akaun, bukan Exco Pemuda. Lu jangan buat lawak bro. Busuk
 
Bodek
 
35. Tapi jangan lupa rakan-rakan, walaupun kita berjaya meraih sokongan sebahagian besar golongan muda Melayu, kita masih punya banyak kelemahan. Kita ingat fenomena tsunami politik 2008 dahulu – di mana kedengaran ungkapan “berubah atau rebah” dari segenap pengulas dan pemerhati. Pada waktu itu, kita bermuhasabah – menyedari bahawa UMNO dan BN memerlukan pembaharuan hakiki untuk kembali bangkit dari belenggu kekecewaan PRU12. Syukur, kita tidak perlu pandang jauh untuk mencari inspirasi – kerana kita telah mengambil iktibar dari contoh perubahan hampir serupa yang dilalui Y.A.B. Presiden kita sendiri.

36. Saya masih teringat ketika mana Y.A.B. Presiden telah melalui cabaran getir di kerusi Parlimen Pekan pada tahun 1999. Namun, berkat kebijakan mencongak strategi yang progresif dan inklusif, beliau berjaya mengubah pendulum politik sehingga mencatat antara majoriti kemenangan terbesar pada pilihan raya umum 2004. Inilah satu kisah kejayaan dan peringatan yang besar untuk kita semua. Sebagaimana pepatah Arab ada menyebut: “man jadda wa jada, wa man shabara zhafira” yang bermaksud siapa yang bekerja keras pasti beroleh kejayaan, dan siapa yang sabar, merekalah yang beruntung.

 
} Murah sangat bodek ko ni bro. Level Wak Doyok punya bodoh.
 
Retorika Gaban
 
Jika ditanya siapa kita, siapa kita?
Kitalah sayap hulubang parti,
Kitalah penabur khidmat dan bakti
Kita bangkit bila jatuh, berjalan kita dengan tegap, berlari kita dengan memecut,
Kitalah pejuang paling hadapan,
Kitalah denyut dan nadi anak watan,
Kitalah penegak kewarasan iltizam,
Kitalah nakhoda meredah zaman,
Kitalah sayap Pemuda UMNO!
 

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bangi daripada PAS Mohd Shafie Ngah dipilih sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Negeri Selangor (DNS).

Pemilihan itu dibuat pada persidangan DNS pagi ini.

Nama Shafie dicadangkan oleh Adun Cempaka, Iskandar Abdul Samad.

Adun Sekinchan, Ng Sue Lim juga dicadangkan untuk jawatan itu oleh Adun Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah.

Sementara itu, Ketua Pembangkang DNS iaitu Adun Sungai Burong, Datuk Mohd Shamsuddin Lias yang mencelah selepas Yang Dipertua DNS, Hannah Yeoh memaklumkan pengundian dijalankan sulit bahawa Adun BN berkecuali.

Shafie mendapat 28 undi sementara Ng 14 undi dan satu undi rosak.

—————-

Pada ana, ini soal setiakawan dalam tahaluf siyasi. DAP nak tunjuk kepada kita, Cina tak terima Pas sebagai Timbalan Speaker. DAP nak tunjuk kepada kita, konon mereka tak pernah redha dengan perlantikan ini.

Pada ana, mesej ini adalah mesej jahat oleh cina komunis DAP di Selangor kepada kepimpinan Pas. Apabila ADUN Chempaka mengemukakan nama, ada calon DAP yang mula berbisik-bisik untuk mengenepikan cadangan Pas.

Pada ana, politik ala komunis, hati kaudu dan jahat seperti ini memang lambang stail politik DAP lah. Susah nak kawal. Cina Sekinchan yang poyo itu nak diletakkan sebagai Timb Speaker. Muka pun macam Chin Peng ada hati nak jadi Timb Speaker.

Yang jadi paling baghal dan bodoh adalah UMNO. Ada ke ambik keputusan berkecuali. Pada ana, ini adalah keputusan paling bodoh oleh Pembangkang di Selangor. Patutnya mereka bagi solid kepada Pas. Barulah mantap.

Kita kena tengok mesej politik DAP ni. Kita kena hati-hati. Permainan ini sangat jahat kalau kita tak waspada.

Fuhh, sebab ana puji Bajet Johor, teruk ana kena balun dalam sms/whatsapp/viber/telegram. Ada yang kata, Khaled Nordin dah beli ana dengan sekian sekian harga.
Ana dah tulis, ana cakap benda yang ana nampak di DUN Johor. Ana masuk. Ana perhati. Ana bantu ADUN kita buat ucapan. Tapi bila ana tengok cara Khaled Nordin kerja, ana kata kita ada masalah.
Macam itu pun, antum semua carutkan ana. Sampai tuduh ana kena sontot dengan UMNO Johor.
Macam inilah, ana bukan puji sebab ana nak duit UMNO. Tapi ana nak kita semua ingat, cita-cita nak tawan Johor ni jangan jadi macam angan-angan mat jenin. Tak mampu pun.
Sebab itu ana kata, kita kena fokus di Kedah. Sebab Mukhriz ini bukan pemimpin yang bijak dan cekap. Pentadbiran dia huru hara.
Kalau tak kerana Mahathir, tak ada satu projek pun yang jalan. Nasb baik Mahathir arah Putrajaya Corporation labur habis duit di Kedah. Buat projek. Kalau tidak, apa pun tak ada.
Johor ni, pada ana, kita lupakanlah. Macamna kuatnya pasukan bola dia, itulah politik Johor. Kena pula rakyat semakin dibodohkan. Kita tak ada peluang.
Kerajaan Negeri Johor Darul Takzim, pada ana, berbelas-belas takuk lebih pandai dan bijak berbanding dengan Kedah. Ana minta maaf cakaplah, apa yang ana dengar di DUN Johor tempohari membuatkan ana lebih tidak yakin kita mampu buat apa-apa usaha politik di Johor.
Khaled Nordin ini nampak tidak bijak. Tetapi dia seorang yang sangat teratur dan berseni dalam menyusun perancangan negeri. Tidak macam anak Mantan PM yang berlagak pandai, tetapi gagal mengurus.
Pelaburan Johor, kalau nak dikira semua RM156 bilion
Pekerja – 1.827 juta orang
Projek Besar – PIPC (Pengerang)
Bandar Pendidikan – Iskandar dan Pagoh
Bioekonomi sebagai punca pendapatan baru
Contract farming (Lembu tenusu, rumput ternakan, stevia, Herba)
Program Galakan Usahawan Pertanian
Ladang Lembu Berskala Besar (Kota Tinggir, Muar dan Segamat)
Pemodalan Darul Ta’Zim
‘Rainforest to Reef’
Program makanan 15,000 orang murid sekolah agama
37,000 rumah mampu milik
Rizab Melayu
Banyak lagi sebenarnya. Tapi ana dan ADUN naik malas nak tulis. Dalam perbincangan kami, mengakui kalau tak ada skandal besar, memang susah nak jatuhkan Johor.
Ana cuma nak beri ingat pada kawan-kawan, jangan ingat nak jatuhkan Johor ini mudah. Susah. Ana dah dengar ucapan Bajet MB…ana rasa, memang jauh panggang dari api.
Baik kita fokus kepada Kedah. Lebih mudah,
The Kelantan government should axe all plans to use a guillotine in implementing hudud law in the state, said DAP central executive committee member Liew Chin Tong.

“The obsession with such inhumane methods of punishment on the part of Deputy Mentri Besar Datuk Mohd Amar Abdullah is disappointing.

“Like many other proponents of human rights, I have been campaigning for the end or reduced usage of cruel punishments such as the death penalty and judicial caning,” Liew said in a statement.

He was responding to a report that Mohd Amar, who is the chairman of Kelantan’s hudud law technical committee, said he would suggest to the panel to use such a guillotine, which would not need a surgeon to operate.

Mohd Amar said the guillotine was fast, effective and needed only one person to pull the lever, two others to hold down the offender and a doctor to ensure the punished person does not drastically suffer from the punishment. The judge who meted out the sentence must also be present.

 
=================
Cemas sangat DAP bila Kerajaan Negeri Kelantan nak perkenalkan kaedah hukuman. Apa yang cemas? Dah berapa kali nak ulang, kalau buat pun, ini tidak melibatkan kalangan kafir laknat. Itu pun susah nak faham?
 
Suka hati Kerajaan Negeri Kelantan lah nak buat dan perkenalkan kaedah hukuman apa pun. Apa yang risau sangat? PP boleh suka hati bebas nak buat apa pun. Kita tak kacau.
 
PAS mesti hidup dengan kaedah hukuman hudud. Kita dah janji kepada rakyat. Tak ada ruang untuk kita kencing lagi. Kalau dah janji kita kena buat.
 
Ana ucap tahniah kepada Dr Nik Amar sebab bersungguh dengan hudud. 

Laman Berikutnya »