Jun 2011


Pihak kerajaan dan pengamal media tertentu sengaja memainkan peranan seolah-olah ingin merancang huru-hara pada himpunan aman Bersih 2.0 yang diadakan 9 Julai ini.

Demikian kata Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan sebagai merujuk kepada laporan berita bertajuk, “Batalkan Jika Tidak Mahu ‘Perang’ – Omardin” yang telah dimuatkan dalam akhbar Utusan Malaysia pada tarikh 27 Jun 2011.

“Sejak pihak Dewan Pemuda PAS mengeluarkan kenyataan media mengenai teknik kerajaan menakutkan rakyat untuk menghadiri Himpunan Bersih 2.0 beberapa hari lalu, kami telah menjangkakan tekanan dan ugutan yang lebih dahsyat akan dipertingkatkan menjelang 9 Julai nanti,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Katanya, keadaan pada hari ini bertambah getir apabila provokasi demi provokasi terus dimarakkan oleh akhbar lidah Umno, Utusan Malaysia.

Terbaru, seperti mana petikan daripada laporan akhbar Utusan Malaysia yang disiarkan pada 27 Jun, secara jelas Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia mengeluarkan kenyataan yang agak keras dan keterlaluan.

———————————————————————————————

Ana naik pening kepala apabila seorang tua yang duduk atas kerusi roda masih lagi nak ugut mereka yang hadir dalam BERSIH dengan perkataan BERTEMPUR. Apa masalah orang tua bernama Mahaguru (Maharaja Lawak) Megat Omardin Mauju al-Kutty (ini ana tambah)? Siapa dia yang nak ugut orang nak bertempur segala? Dah terer dan handal sangatkah? Dah ada keris dan lembing terbang ke? Atau nak bertempur atas kerusi roda?

Ana bukan nak mengutuk atau apa – tapi elok Maharaja Lawak Omardin ini duduk di rumah; dan perbanyakkan amalan. Lebih elok dan baik. Tak payah campur urusan politik dan kepentingan rakyat. Kita tahu, Maharaja Lawak Omardin nak ampu dan bodek. Al maklum, Alphard yang Maharaja Lawak pakai pun belum habis bayar. Anak Maharaja Lawak pun belum dapat lagi lampu hijau nak bertanding di Gombak. Kononnya nak lawak Pendekar Azmin.

Maharaja Lawak Omardin ini patut berehat dan jangan sibukkan diri dengan Bersih. Ini bukan game Maharaja Lawak Omardin. Ini game dan permainan rakyat. Janganlah duduk atas kerusi roda tapi buat lawak macam orang muda. Sedih menengoknya.

Kita penat lah nak layan ugutan orang yang dah tak berapa nak boleh berdiri ni. Penat.

Bagi kita berdepan dengan rakyat – bukan dengan Maharaja Lawak.

PAS Gombak tahu sangat permainan bodek Maharaja Lawak Silat Lincah ni. Silat Lincah ni lebih kurang macam penipuan MLM juga. Upline hidup senang. Anak buah di bawah hidup setakat jadi bouncer di kelab-kelab malam dan kelab bogel. Itu sahaja. Upline pakai Alphard. Budak-budak bawah? Upline ‘lincah’ membodek pemimpin? Anak buah di bawah makan pun belum tentu lepas.

Website Silat Lincah pun dah kena suspend. Tak bayar lah tu. Banyak duit buat beli Alphard!!!

Kita seronok juga tunggu Megat Zulkarnain tanding di Gombak. Tak sabar tunggu dia kena mandi dek penyokong UMNO sendiri. Hj Rahim (ketua bhg umno gombak) memang tak sabar nak ‘sembelih politik’ anak Maharaja Lawak ni….

Advertisements

Dewan Ulama PAS Pusat menyeru diadakan Munajat Perdana di seluruh negara sempena himpunan aman Bersih 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai ini.

“Sempena himpunan aman Bersih 2.0 yang insya Allah akan diadakan 9 Julai ini, maka Dewan Ulama PAS Pusat menyeru supaya seluruh pendukung PAS pimpinan, ahli dan penyokong mengadakan munajat perdana secara besar-besaran di stadium, padang-padang, markaz atau di mana-mana lokasi yang sesuai,” kata Penolong Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Nazmi Nik Din dalam satu kenyataan.

Katanya, Dewan Ulama setiap negeri diberikan tugas untuk menggerakkan dan merealisasikan ketetapan itu.

“Seluruh ahli dan pendokong PAS diseru supaya berdoa dan memohon kepada Allah SWT dengan rasa rendah diri dan tawadhuk di atas luar keupayaan kita untuk menghadapi tipu daya dan kejahatan oleh pihak-pihak tertentu yang mencemarkan proses pilihan raya di negara ini.

========================

Ana sokong penuh dengan cadangan Dewan Ulama’ PAS Pusat supaya diadakan MUNAJAT PERDANA bagi meletakkan kita di landasan yang betul di dalam isu BERSIH ini. Ramai juga yang tanya ana, bolehkah berhimpun dan menganggu gugat ketenteraman awam? Ana kata, kita tidak pernah ada niat nak buat kacau bilau pun. Memang nak berarak sahaja. Tak lebih daripada itu. Yang kata kita nak buat kacau itu siapa?

Pada ana, munajat ini penting bagi mengikhlaskan diri kita dalam membantu perjuangan Ambiga. Pada kita, agama apa yang dianut oleh seseorang itu tidak penting – yang penting adalah perjuangan yang dibawa. Untuk siapa? Demi siapa? Untuk apa?

Ramai juga yang mengutuk PAS kerana menjadi kuda Ambiga. Puak ni memang jenis yang tak tahu adab. Bukan soal siapa kuda siapa. Itu tak penting. PAS turun demi menyatakan keinginan kita untuk melihat pilihanraya yang lebih adil dan saksama – itu sahaja. Salah? Tidak kan. Ada masalah dengan Ambiga? Pada ana, Ambiga adalah seorang pejuang yang perlu diberikan bantuan dan dokongan sepenuhnya. Perjuangan ini bukan soal agama. Soal keadilan dan kesaksamaan.

Biarlah kita bermunajat – dan memanjatkan doa yang ikhlas agar niat kita akan dibulatkan; bagi membantu Ambiga dan mendapat keadilan yang dimahukan. Kita turun kerana Allah – demi untuk memastikan Negara kita tidak terus dijadikan alat pihak tertentu untuk mendapatkan kuasa yang berterusan; tidak amanah, korup dan munafik sifatnya.

Tidak salah kalau kita mendoakan agar perjuangan Ambiga dan kita akan mendapat kemudahan. .

Pada ana, tidak ada isu atau tidak ada khilaf (setakat yang saya ketahui) mengenai keharusan mendoakan kesejahteraan bukan Islam di luar khutbah. Ini dijelaskan oleh peristiwa-peristiwa yang berlaku di zaman Rasulullah SAW sendiri apabila mendoakan supaya Islam dikuatkan dengan masuknya antara Abu Jahal ataupun Umar al-Khattab. Bahkan apabila Nabi SAW diusir dan dan dipukul dalam dakwahnya sehingga berdarah, Nabi berdoa: Ya Allah, berilah hidayah kepada kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui

Ana selalu ingatkan diri ana sendiri, mahupun kawan-kawan di bawah bahawa kepimpinan bukannya satu keistimewaan; kepimpinan adalah amanah. Akan ditanya di Mahsyar. Kita buat apa. Kita pimpin apa. Kita dakwah apa. Kita kata apa. Kita tulis apa. Kita borak apa. Kita sampaikan apa. Semua ini adalah perkara yang ana rasa sangat penting dalam pada kita bercakap pasal perjuangan. Kedudukan, samada sebagai Pesuruhjaya, Bendahari, Setiausaha, AJK semuanya akan ditanya Allah SWT. Larat ke kita nak pegang terlampau banyak jawatan.

Sebab itu, pada ana apa yang dibuat oleh PAS Kedah ini wajar diikuti di negeri lain. Yang sudah ada jawatan tinggi di Pusat; tak payahlah nak sibuk di peringkat Negeri. Jaga pusatlah. Jangan nak main politik di peringkat Negeri. Jangan nak kacau kepimpinan Negeri.

Pada ana, ini adalah pendekatan yang amat baik. Amat dialu-alukan oleh parti. Jangan kita nak guna orang sama untuk semua benda. Tak maju organisasi kita. Tapi ada pula yang buat bunyi – apahal Azizan letak ramai sangat orang Pejabat MB di dalam struktur organisasi PAS Negeri? Apa kena? Apa yang nak pusatkan semuanya di Pejabat MB? Awat, orang lain tak berapa nak layak ka Ustaz? Awat, hanya orang Pejabat MB sahaja yang bijak laksana? Hanya Setiausaha Politik, Pegawai Khas MB yang boleh berfikir untuk PAS ka Ustaz? Yang tanya banyak soalan ini bukan orang lain – semuanya orang Kedah. Orang Kuala Ketil ada. Orang Kulim ada. Orang Baling ada. Semua hairan dengan tindakan Ustaz Jijan ni.

Ana cuma sampaikan sahaja Ustaz. Tak menambah sedikit pun. Tapi, pada ana ada juga asasnya pertanyaan depa ni. Manakan tidak; kalau sudah semua dibolot oleh kakitangan MB – mulalah ianya menimbulkan fitnah dan rasa tidak puas hati.

Sekadar ingatan kepada kita semua; janganlah seronok nak kumpul ‘kekuatan’ di dalam pejabat kita sendiri. Ini semua resipi nak rosak organisasi. Bila dah rosak – yang rugi kita semua dalam PAS.

Ada seorang rakan ana dari Jerlun – kata Azizan dah nak jadi Pak Lah nombor 2. Semua kumpul di Pejabat MB. Buat keputusan dalam Pejabat MB. Laksana ikut orang Pejabat MB. Yang kaya raya semua orang Pejabat MB. Ah sudah…ini semua boleh merosakkan imej MB Kedah.

Kita kena beri masa kepada Jawatankuasa yang dilantik untuk melaksana amanah. Jangan buat keputusan terlalu cepat bahawa semua mereka akan merosakkan parti. Belum tentu. Kalau mereka komited – kita patut bersyukur dan berterima kasih.

Kedah sangat penting untuk PAS – jangan silap pilih pasukan. Takut merudum pula kita nanti.

Pagi ini ana nak menenangkan rakan-rakan PKR yang cemas dan lemas dengan rancangan Buku Hijau yang diumumkan oleh Presiden PAS baru baru ini. Ada seorang Ketua AMK Cabang di Selangor sms ana – ‘haji, apa pulak nak buat buku hijau? kita dah setuju Buku Jingga! apa nak Hijau pulak? apa PAS ni?’

Seorang lagi ahli PKR sms ana – ‘PAS janganlah ghairah sangat. Ingat buku jingga. Tak payah banyak buku. Nanti pening kepala rakyat’.

Ana hanya balas sms tersebut secara sama sahaja. ‘Tuan yang dihormati, tenang jangan cemas. Tunggu dahulu apa yang bakal dicadangkan nanti’.

Inilah masalahnya dengan PKR. Semua benda nak jadi boss. Tak boleh orang lain nak cuba dengan benda baru. Apa salah kalau PAS keluar Buku Hijau? Di mana salahnya? Apa yang takut sangat? Takut rakyat pening kepala? Rakyat memang dah pening. Macam-macam kes. Kes sondol. Kes bogel. Banyak kes. Memang dah pening pun.

Oleh yang demikian, tak ada salahnya PAS nak keluar dengan Buku Hijau.

Buku Hijau (bahasa Arab الكتاب الأخضر) adalah sebuah buku yang ditulis oleh pemimpin Libya, Muammar al-Gaddafi. Buku ini diterbitkan pertama kali tahun 1975, berisi tentang pandangannya atas demokrasi dan filosofi politiknya.

Pada buku ini terdapat 3 bagian:

  • Solusi permasalahan demokrasi: ‘Kekuasaan rakyat’
  • Solusi permasalahan ekonomi: ‘Sosialisme’
  • Basis sosial teori ketiga

Buku ini adalah buku yang kontroversial dimana buku ini menolak demokrasi liberal. Muammar Ghadafi pun ada Buku Hijau. Tengok bagaimana dia pimpin Negara selama berpuluh tahun. Semua falsafah diterima baik oleh rakyat. Sekarang sahaja yang rakyat tak puas hati.

PAS kena ada BUKU HIJAU kalau nak main politik lama di Malaysia. Buku Jingga tak Islamik. Tak ada nilai Islam. Semua bab cari makan. PAS lebih minat bab kebajikan dan kepentingan rakyat. Tak macam buku jingga yang dah macam warna tok pek kong Cina. Kita guna warna Hijau. Warna Islam. Warna PAS.

Ana harap sangat PKR jangan cemas dengan Buku Hijau. Relak ajer.

Jangan sampai jadi buku ‘555’ sudah. Bahaya.

Ana secara kebetulan membaca FMT pagi tadi. Sengaja nak tahu isu-isu semasa. Akhirnya, terserempak dengan satu artikel yang membicarakan soal keputusan MUKTAMAR PAS yang lalu. Kita tahulah, FMT memang mendokong perjuangan Pakatan Rakyat. Portal ni pun dilayari oleh ramai anak muda pelbagai bangsa. Ada Melayu. Ada Cina. Ada India. Memang bagus untuk menilai sejauh mana penerimaan mereka terhadap perjuangan PAS selama ini.

Ana selalu pesan kepada kawan-kawan rapat ana; dalam perjuangan politik ini jangan kita sangka kita terlalu kuat. Ini masalah UMNO. Bila dia rasa terlalu kuat; buat RASUAH pun dah tak rasa takut. Kita baca sahaja bagaimana Khir Toyol menggunakan tempat dan kuasa untuk mendapatkan kemudahan. Harga barang RM6.5 juta. Boleh dapat diskaun sampai RM3.5 juta. Tak ke gila. Buat rasuah macam harta mak bapak sendiri. Apa masalah depa ni? Kurang didikan agama.

Ana masih ingat, masa awal perlantikan Jawa Murtad Khir Toyol ini – Mahathir suka sebab dia pandai baca doa. Doa sahaja. Benda lain belum tentu tahu. Lepas baca doa – habis orang aminkan doa dia. Apa dia baca; dia sendiri pun tak tahu. Tapi makbul doa dia. Dapat jadi MB. Kuat rasuah lagi. Cemerlang. Bini yang hidung pesek pun boleh dimancungkan. Diri sendiri yang legap muka Jawa totok – pun boleh jadi putih dan gebu. Subhanallah. Habis nak ditukarnya ciptaan Allah. Sudahnya, Allah SWT terbalikkan kepada dirinya. Dah sangap.

Kita biarlah si Jawa ini dengan kekayaan dia. Kita balik kepada cerita PAS. Cerita kita.

Menurut survey FMT; hampir 77 % responden bersetuju bahawa PAS sudah menjumpai TEAM PILIHANRAYA yang tepat selepas MUKTAMAR yang lalu. 77 %. Terbaik. Ini bermakna, memang pemilihan para perwakilan kena tepat dengan citarasa orang di bawah. Memang tepat. Tak ada keraguan lagi. 77 % ini angka yang besar dan baik. Tahap cemerlang. Ini bermakna, daripada 100 orang pembaca FMT – 77 amat bersetuju bahawa PAS sudah memilih kalangan yang hebat dan wibawa untuk pilihanraya.

Hanya 4 % yang kata PAS sudah dicucuk hidung oleh DAP. 4 %. Haha…UMNO gagal lagi. 4 % sahaja yang percaya dengan tuduhan kita dicucuk oleh DAP. Terbaik.

Tapi yang ana sedikit pelik – angka 77 % itu tidak kekal apabila ditanya soalan samada PAS akan berjaya ke Putrajaya. Hanya 8 % kata YA.

Macamana yakin dengan pasukan – tapi tak yakin dengan kemungkinan PAS ke Putrajaya? Mungkin mereka ini menganggap bahawa PAS akan hanya menjadi feeder kepada kerajaan kepimpinan Anwar Ibrahim. Bila sahaja TG Haji Hadi kata tak mahu jadi PM – terus mereka ini tak berjaya bahawa PAS akan jadi parti yang penting di Putrajaya. Kita kena yakinkan rakyat; bahawa PAS akan menjadi parti tunjang kepada kerajaan baru Putrajaya. Bukannya parti nombor 3.

Kita kena peka dengan segala macam pandangan masyarakat kepada PAS…tak ada pilihan. Kita kena peka, supaya kita tak ketinggalan dalam menilai pandangan sebenar masyarakat kepada kita. Barulah kita jadi parti yang hebat.

Mahkamah Syariah menerima 863 kes permohonan untuk menukar status agama Islam dari tahun 2000 hingga 2010, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom di Parlimen. Jawapan bertulis. 863. Daripada berapa juta tu. Kiranya, masalah MURTAD ini tidaklah terlalu berat sangat. Tapi tak boleh pula kita nak pandang sebelah mata. Soalnya, mana perginya bajet dan peruntukan JUTAAN ringgit yang diberikan kepada agensi Islam untuk menjalankan amanah memastikan tidak ada kes yang sebegini lagi.

Paling ngetop dalam kes MURTAD di Malaysia adalah SABAH. PAS ada juga di Sabah. Tapi tak ada lah kuat sangat. Susah nak hidup dalam politik Sabah yang semuanya menggunakan wang dan fulus. Musa Aman jaga Negeri macam Mubarak. Semua disumbat dengan makanan dan wang. Kita susah nak bukakan hati kelompok manusia Sabah yang memang dah macam GELAP; kerana selalu minum Holy Water BN selama ini. Maaflah ana bergurau kasar.

Pada ana, kes MURTAD ini memerlukan pandangan dan kerjasama semua pihak. Kadangkala, ana pun rasa kita perlu ketepikan kepentingan politik dalam membicarakan isu MURTAD. Ana pernah ke pedalaman Sarawak. Yang selalu jumpa dengan orang pedalaman di Sarawak adalah MISSIONARY Kristian. Mereka masuk bawa beras. Mereka masuk bawa MILO. Mereka masuk bawa susu. Mereka masuk bawa makanan. Mereka masuk bawa buku. Mereka masuk bawa BIBLE.

Kita ini selalu bertelagah sama sendiri. Missionary Kristian masuk dengan selamba. Bukannya kalangan missionary tua bangka. Kadangkala dibawa masuk kalangan Paderi Muda. Ada amoi yang sanggup labur masa dan tenaga selama 4 bulan sebagai jalan agama. Ajar bible kepada anak-anak bangsa pedalaman di Sarawak. Kita? Buat apa? Kita hanya seronok berceramah di dalam masjid dalam bandar. Kalangan yang dalam hutan? Kita biarkan.

Tak payah cerita pasal Sabah, Sarawak. Pahang pun sama. Orang asli dah abis kena masuk Kristian. Selamba ajer. Peduli apa. Dia orang selama ini pun sembah pokok. Bila ada missionary bawak Milo; tukar agama pun mereka sanggup.

Yang paling ana seronok – KELANTAN mencatatkan angka SIFAR MURTAD sepanjang tahun 2000- 2010. Patutnya, Jamil Khir kena tunjuk pula angka yang masuk Islam. Kita tengok Kelantan nombor berapa. Ana rasa nombor wahid. Inilah hebatnya serambi Mekah. Membuktikan kepimpinan Islam di Kelantan memang memuliakan SYIAR ISLAM. Tak macam MUSA AMAN di Sabah. Macamana MUSA AMAN boleh tidur malam; sedang banyaknya jumlah orang MURTAD di Negeri tersebut? Ana pun naik hairan?

Ana nak cadangkan, PAS kena buat Lujnah Dakwah yang lebih aktif. Fokus kepada agenda dakwah di pedalaman; Sabah dan Sarawak. Ajak orang muda, turun ke sana – tinggal dalam hutan barang seminggu dua. Bawa makanan. Bawa al-Quran. Bawa syiar Islam kepada rakyat di pedalaman. Daripada kita asyik ceramah, solat hajat untuk orang – baik juga kita turun dengan usaha dakwah bil-hal yang lebih mantap. Kita kasi ajar MUSA AMAN macamana nak perteguh iman masyarakat. Jangan ingat mahu buat kekayaan sahaja. Kita mesti ajar anak Said Keruak; tentang dakwah dan Islam. Kita mesti ajar Shafie Apdal dengan isu dakwah yang meluas. Mereka semua ini macam orang yang tak ada petunjuk.

Duit zakat pun janganlah kedekut sangat. Asyik nak buat bangunan tinggi. Beri pada usaha dakwah. Tak kira PAS atau UMNO. Barulah Islam itu diletakkan di tempat yang hak dan tinggi.

Takkan kita nak tunggu 10,000 orang MURTAD setahun baru nak turun ke bawah kot???

Ana memang tabik spring dengan Kit Siang. Pada ana, anak jati Batu Pahat ini memang mempunyai integriti politik yang sangat tinggi. Kit Siang memang sentiasa sahaja meletakkan semangat kerjasama di tempat yang sebaiknya. Kepada Kit Siang, kerjasama DAP dan PAS adalah tiang seri kepada Pakatan Rakyat. Daripada menjadikan PAS sebagai musuh – Kit Siang lebih gemar menjadikan PAS sebagai kawan rapat dan strategik. Ini yang kita rasa besar hati. Kit Siang sanggup bersusah senang dengan kita. Sama juga dengan anak dia, Guan Eng. Lebih banyak dia memahami Islam, Guan Eng akan lebih dapat memimpin dengan baik.

Selepas Muktamar – dalam banyak pertemuan dengan pihak media dan kawan-kawan berbangsa Cina – kawan ana bernama Thiew Tian Har; ahli DAP Bukit Bintang selalu memberitahu ana bahawa Kit Siang puji PAS di hadapan masyarakat Cina. Kit Siang menganggap PAS yang ada – adalah PAS baru. PAS yang tidak lagi berfikiran lapuk dan lama. Kit Siang selalu puji bagaimana seorang yang sederhana seperti Mat Sabu sudah diangkat sebagai pemimpin no 2 PAS. Sebab itu, bila Mat Sabu bergurau bahawa dia boleh menang kalau bertanding di Bukit Bintang; adalah satu penghinaan kepada UMNO. Sampai tahap itu, cina pelacur, bapak ayam, tokey The Sun complex, GRO jalan IMBI boleh terima PAS. Ini semua kerana kerja kuat Kit Siang jual PAS kepada orang Cina.

DAP memang teman politik yang jujur. Ana yang terlibat di pilihanraya Sarawak perlu mengakui bab ini. Mereka sangat setia. Sanggup bersusah payah demi kawan. Apa yang ada dalam poket; mereka akan sanggup beri demi Islam. Ana masih ingat bagaimana YB Chong (Kuching) beri RM7,000 kepada petugas PAS di Beting Maro. Sekali minta sahaja. Ana puji sikap DAP yang begini.

Berbalik apa yang Kit Siang puji kita. Dia tulis dalam Bahasa Inggeris. Tapi ana fahamlah sikit-sikit. Antaranya:-

1. Building a welfare state

The party elections buried the main theme of the muktamar, which was building the welfare state – ‘negara berkajikan’. At the core of this concept is the idea of welfare, namely that health, education, shelter and food are basic needs.

2. Entrepreneurship and anti-monopolism

Party president Abdul Hadi Awang’s speech and the subsequent delegate discussions also pointed to the evolution of a new economic policy, one in which the market place and competition play a greater role.

3. Efficient and fairer governance

While the first two ideas were buried in speeches and the debate at the muktamar, the main theme highlighted was about changing the style of governance. This came most focused from the new deputy president of the party who focused his target on the election machinery.

4. Pluralism

In avoiding the narrowness of the disturbing racialised discourse that has dominated political debates since March 2008 – with many BN national leaders continuing to identify themselves with one community rather than the country as a whole and important concepts such as 1Malaysia being used as a campaign vehicle for one political side rather than as a integrative national framework, PAS leaders both explicitly and implicitly acknowledged one of Malaysia’s greatest strengths – its pluralism.

5. Nationalism

The final theme that resonated among PAS’ new leadership is nationalism. There is clearly a harping back to the past when the party was driven by the nationalistic spirit that underscored Malaysia’s independence movement. This element of nation-building, of ethnic integration, of collaboration and spirit of hope is a fundamentally new message.

Lima perubahan ini akan membuatkan PAS lebih hebat dan kuat – menurut kata Kit Siang. Ana setuju sangat. Negara berkebajikan adalah satu idea yang hebat. PAS juga berjanji nak menyediakan peluang ekonomi yang samarata samarasa. Adil buat semua kaum. Mat Sabu juga setuju – supaya negeri pimpinan PAS meniru kepimpinan DAP di Pulau Pinang. Semua ini akan menjanjikan PAS yang lebih kuat – lebih mampu memenangi hati masyarakat Cina di Malaysia.

Ana yakin, kalau orang seperti Kit Siang pun boleh sokong PAS – takkanlah Melayu tak nak sokong PAS kot! Tak malu kah kepada Kit Siang….

Laman Berikutnya »