Oktober 2015


Pas ucap tahniah/mabrouk kepada Ustaz Nasharuddin Mat Isa, mantan Timbalan Presiden Pas yang baru sahaja dilantik sebagai CEO Global Movement of Moderates yang baru. Hebat. Kita cukup bangga. Mantap orang no 2 dalam Pas, sudah diangkat tinggi selari dengan Pejabat Perdana Menteri.

Dari dulu, GMM ini memang ada kuasa yang hebat dan besar. Banyak aura Najib peringkat antarabangsa disusun oleh GMM. Bukan calang anak.

Kalau hari ini mantan Timbalan Presiden Pas diberikan amanah susun kekuatan Najib, itu petanda baik untuk kita.

Sampai bila kita nak bergaduh dengan Najib?

Siapa untung kalau kita berseteru dengan Najib?

Tak ada orang pun. Yang untung Anwar dan ahli keluarga dia. Parti tersepit. Islam? Jangan cakaplah.

Sebab itu, pada ana, Ustaz Nasa boleh jadi broker yang berkesan dalam hubungan UMNO dan Pas. Dalam hubungan Marang dan Pekan.

Insya’Allah, kita doakan yang terbaik.

Ada rezeki, Pas dan UMNO akan berkongsi selimut semula. Apa kita buat dalam selimut, orang tak perlu tahu.

Daripada kongsi selimut dengan komunis DAP, baiklah UMNO.

Advertisements

Ana sarankan, semua penyokong dan ahli Pas baca dengan sepenuhnya teks ucapan TG Haji Hadi di Parlimen, yang ana anggap memang luar biasa. Inilah sebab pada ana, Pas masih lagi parti terbaik dalam mengerjakan dakwah dan memberi option kepada kuasa politik.

Isinya kemas. Pandangannya jelas.

Habis pemimpin kerajaan disedarkan tentang amanah dan tanggungjawab mereka. Penuh dengan ibrah dan cerita.

Pada ana, jauh bezanya dengan ucapan Ketua Pembangkang, Kak Wan yang asyik bernostalgia tentang Anwar dan kepimpinannya dahulu.

Zaman dah berlaku. Kita kena balik kepada realiti.

TGHH cakap pasal kepentingan hisbah. Memang itu yang benarnya. Audit di Malaysia ini dah macam jadi bahan lawak.

Entah apa yang diaudit. Entah apa yang dicari.

Antara isu yang disentuh TGHH adalah TPPA. Mudah sahaja pandangan Haji Hadi. Tegas dan cukup berkesan.
TPPA
TPPA ini adalah agendanya, bagi menghapuskan sempadan bumi dan perairan negara,
bersamanya dihilangkan sempadan bumi dan perairan negara, bersamanya dihilangkan sifat
kemanusiaan sejagat dan hak asasi yang adil sesama manusia yang berkeluarga secara masyarakat madani.

Putatan MP Datuk Dr Marcus Mojigoh was appointed to replace Datuk Madius Tangau who is now the science, technology and innovation minister.

Jasin MP Datuk Wira Ahmad Hamzah has replaced Datuk Mas Ermieyati Shamsudin who is now deputy minister for tourism.

Langkawi MP Datuk Nawawi Ahmad has replaced Datuk Reezal Merican Naina Merican while Alor Gajah MP Datuk Koh Nai Kwong has replaced Datuk Chua Tee Yong who is now deputy finance minister.

The minutes of the meeting also stated that Kota Baru MP Datuk Takiyuddin Hassan from PAS has replaced Datuk Kamaruddin Jaafar who left the Islamist party to join PKR last month.

Newly-elected Rompin MP Datuk Hasan Arifin was made Public Accounts Committee (PAC) chairman last Monday, replacing Datuk Nur Jazlan Mohamed who was appointed deputy home minister in a recent Cabinet reshuffle.

————

Kita nak tengok juga sejauh mana kalangan ahli PAC yang baru, akan kejar dan hambat cerita 1MDB di dalam PAC.

Kita untung kerana, kali ini kita diwakili seorang MP yang handal dan bijak. YB Takiyuddin memang bukan calang-calang orang. Kalangan pemimpin UMNO pun anggap YB Taki ini sebagai seorang yang handal.

Kita harap YB Taki dapat bawa semangat yang sama. Kalau cakap banyak dan nampak garang, ada harapan naik saham di kalangan pemimpin UMNO.

Kita harap YB Taki kuat iman, tak tunduk kepada sebarang jual beli yang mungkin berlaku. Kena hati-hati.

Selamat maju jaya YB Taki. Moga dapat pertahan untung nasib rakyat.

Ana cukup tak faham bila kita dah bercakap macam pembangkang. Sedang UMNO Kelantan sendiri tak pernah minta MB Kelantan undur diri dan letakkan jawatan, cakap-cakap kononnya MB kena letak jawatan jika Hudud gagal ini adalah cadangan orang bodoh dan bengong.

Hudud ini isu sudah lebih 20 tahun. Bukan waktu kepimpinan MB sekarang. Waktu kepimpinan Allahyarham TG Nik Aziz pun tak mampu dilaksana. Tapi tak ada sebut minta letak jawatan. Sebab apa? Sebab semua ada kepentingan.

Hudud ini isu yang besar. Bukan kecik anok isu ni.

Pada ana, kalau UMNO Kelantan macam Tok Pa, Anok Dusuki, Jazlan, Wa Muso – tak ada sebut minta MB letak jawatan, apa bodoh orang kita sendiri nak MB letak jawatan?

Dalam politik jangan sampai jadi mereka yang tolol dan lembu. Main ikut sahaja.

Jangan ikut perangai puak AMANAH yang tak ada amanah. Mereka ini tarafnya pelacur politik sahaja. Tak lebih dari itu.

Siapa bayar lebih, dia akan dapat servis AMANAH.

Kalau nak kira janji, banyak lagi janji malah AKAD puak AMANAH yang masih belum terlaksana.

Baiah mereka. Cerai mereka. Talak mereka. Zina mereka.

Bab itu mereka tak ingat.

Yang tahu suruh orang letak jawatan.

Projek Lebuhraya Pantai Timur pertama kali diumumkan pada tahun 1994 oleh kerajaan persekutuan. Pada masa itu, kerja-kerja naik taraf Lebuhraya Karak E8/FT2 daripada lebuh raya dua lorong kepada lebuh raya ekspres penuh oleh MTD Prime sedang berlangsung. Pada masa itu, LPT dirancang sebagai sebuah laluan yang berasingan daripada Lebuhraya Karak E8/FT2, sungguhpun ia dirancang sebagai sambungan daripada Lebuhraya Karak E8/FT2, dengan kod laluan tentatif E22. Kini, kod laluan E22 telah digunakan oleh Lebuhraya Senai-Desaru (SDE) E22.

Pada mulanya, syarikat konsesi asal bagi projek LPT ini adalah sebuah konsortium yang dianggotai MMC Corporation Berhad [melalui anak syarikatnya, Projek Lebuhraya Timur Sdn. Bhd. (Pelita)], MTD dan MRCB. Namun, disebabkan kos pembinaan yang dianggarkan terlalu tinggi, maka MTD dan MRCB menarik diri daripada konsortium tersebut, meninggalkan Pelita meneruskan projek tersebut sendirian. Perjanjian konsesi ditandatangani pada 9 September 1998, tetapi akhirnya langsung tiada sebarang petanda kerja-kerja dimulakan – tiada kelibat jentera mahupun buruh-buruh binaan. Disebabkan tiada sebarang kerja yang dilakukan, perjanjian konsesi terbatal – Pelita akhirnya sudah padam…!!!

Perkembangan tersebut sudah tentunya menjadi kontroversi di kalangan rakyat. Pada tahun 1999, Perdana Menteri pada masa itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad, mengumumkan bahawa kesemua projek lebuh raya ekspres pada masa itu ditangguhkan atas alasan “rakyat Malaysia masih belum bersedia membayar tol bagi menikmati lebuh raya berkualiti tinggi”. Menteri Kerja Raya pada ketika itu, Datuk Seri Samy Vellu kemudiannya menerangkan bahawa projek lebuh raya yang dimaksudkan oleh Tun Dr. M itu hanyalah melibatkan projek-projek yang masih belum ditandatangani, dan LPT tidak termasuk dalam senarai projek yang ditangguhkan itu. Setelah kerajaan negeri Pahang, Terengganu dan Johor merayu agar projek lebuh raya dalam negeri-negeri mereka tidak ditangguhkan, maka kerajaan persekutuan bersetuju untuk meneruskan projek LPT itu.

Untuk membolehkan projek LPT dihidupkan semula, kerajaan persekutuan mengambil keputusan untuk membiayai sendiri projek tersebut dan seterusnya melantik MTD sebagai syarikat konsesi berasaskan perjanjian turnkey contract, yang mana pemilik sebenar LPT ialah kerajaan persekutuan; MTD hanya sekadar membina, menyelenggara dan mengutip tol atas nama kerajaan persekutuan. Ia berbeza dengan kebanyakan model perniagaan lebuh raya ekspres yang lain yang mana syarikat konsesi memiliki lebuh raya yang diselenggara oleh mereka sehingga tamat konsesi. Sebab utama kenapa MTD dipilih sebagai syarikat konsesi bagi LPT adalah kerana MTD berupaya menawarkan kos pembinaan yang paling rendah.

Bagaimana MTD mampu menawarkan kos pembinaan yang rendah…? Ia bukanlah bermaksud MTD banyak menggunakan bahan binaan berkualiti rendah ataupun “menggunakan jalan pintas kejuruteraan”, tetapi sebenarnya penjimatan kos yang sebegitu banyak dapat dihasilkan melalui pemilihan jajaran yang paling ekonomik. Dalam reviu Blog Jalan Raya Malaysia mengenai LPT E8 Fasa 1, anda akan mendapati bahawa majoriti jajaran LPT E8 melalui kawasan hutan tebal, dan jarak setiap persimpangan dari bandar-bandar utama yang dihubungkannya selalunya mencecah sehingga belasan kilometer jauhnya. Pengambilan kawasan hutan sebagai laluan lebuh raya ini telah banyak menyumbang kepada penjimatan kos yang amat ketara, memandangkan kos pengambilalihan tanah dapat diminimakan.

Namun, pembinaan LPT Fasa 1 tidak terlepas daripada onar dan duri. Pada tahun 1999 semasa Pilihan Raya Umum ke-13, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) berjaya merampas negeri Terengganu daripada Barisan Nasional (BN) dengan bermodalkan manifesto memansuhkan kutipan tol di Terengganu. Mereka telah berjaya memansuhkan kutipan tol di Jambatan Sultan Mahmud FT65 sebaik memenangi pilihan raya, dan mereka membantah keras kutipan tol di Lebuhraya Pantai Timur. Akibatnya, projek LPT hanya dilaksanakan di negeri Pahang terlebih dahulu. Selain perselisihan politik di Terengganu, masalah banjir besar di Pahang sedikit sebanyak mengganggu kelancaran pembinaan LPT Fasa 1. Sungguhpun demikian, MTD telah berjaya menyiapkan projek LPT Fasa 1 pada tahun 2004, betul-betul tepat pada masanya. Ia dibuka secara rasminya pada 1 Ogos 2004, manakala sambungannya ke Jabor dibuka pada Julai 2007. Semasa pembukaannya, Lebuhraya Pantai Timur diwartakan sebagai Lebuh Raya Ekspres dengan kod laluan rasmi E8, sebagai sambungan kepada Lebuhraya Karak E8/FT2.

———————-

Ana tak kata lebuhraya ini tak ada guna. Banyak gunanya. Memang bagus untuk rakyat. Tapi kalau dah bina lebuhraya dengan kaedah yang cepat dan murah, sebab itulah nyawa rakyat jadi taruhan.

Pada ana, ada dua faktor lebuhraya ini makan nyawa orang:-

1. Pembinaan yang teruk

2. Sikap pemandu

Ana rasa, artikel yang ditulis kat atas tu boleh beri sedikit gambaran. Ini projek kroni dan nak dapat untung cepat.

Tapi pada ana, masalah pemandu kita pun ya juga. Pemandu kita ni nak cepat sangat. Kalau memandu, mesti nak cepat dari orang lain. Itu petanda kita pakai kereta bagus.

Perjalanan KL-Kuantan sebenarnya memenatkan. Boring pun ya jugak. Tak ada apa nak perhati. Pemandangan sama sepanjang jalan. Bila dah penat, dan kita sambung terus ke Terengganu, mata kita akan cepat penat. Kita mengantuk. Sudahnya, kita landing belakang lori.

Kalau boleh, masuk la Kuantan kejap. Rehatkan diri. Minum teh tarik dulu. Baru mula semula perjalanan ke Ganu.

Lagi satu, tak payahlah TV nak interview MB Terengganu pasal isu ini. Buang masa. Tak pandai lalu bercakap. Teruk sangat lah. Tak ada standard MB lalu. Standard Pegawai PPD sahaja.

Susulan misi antarabangsa Parti Amanah Negara (Amanah) ke Doha, Qatar dan Istanbul, Turki minggu lalu, satu pertentangan pendapat timbul berhubung kewujudan 2 parti Islam di negara ini berdasarkan pandangan ulama besar Prof Dr Yusuf Al-Qaradawi.

Pesiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa, pengerusi Kesatuan Ulama Sedunia itu menolak kewujudan 2 parti berorientasikan Islam di Malaysia.

Katanya, penubuhan Amanah adalah haram kerana ia ditubuhkan selepas adanya parti Islam lain iaitu PAS.

“Yusuf menyatakan haram menubuhkan parti baharu kerana PAS sudah ada. Pendapatnya ini turut ditulis setiausahanya,” kata Hadi ketika memberikan ucapan di Tumpat, Kelantan pada Ahad malam.

Hadi yang juga naib pengerusi kesatuan itu berkata, reaksi itu dibuat tokoh ulama terkenal tersebut ketika menerima kunjungan rombongan dari Malaysia baru-baru ini.

Bagaimanapun kenyataan Hadi yang sedang disebarkan penyokongnya melalui media sosial itu dinafikan Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub dalam satu kenyataannya semalam.

Salahuddin berkata, Naib Presiden Amanah Datuk Dr Mujahid Yusof baru saja berjumpa Yusuf di Doha pada 17 Oktober, ketika dalam perjalanan pulang dari Istanbul, dan tidak berbangkit langsung perkara itu.

———————

Tak payah lah kita nak berdebat dengan puak pentaksub diri sendiri macam mereka ini. Merekalah yang paling pandai. Merekalah yang paling islamiyy.

Kalau susah sangat nak faham, penubuhan parti yang merosakkan parti Islam sedia ada itu merosakkan ukhuwwah, payahlah.

Pakatan Harapan memang team kurang ajar.

Kalau bermula haram. Akhirnya nanti pun haram. Tunggu sudah.

Ana nak ucap tahniah kepada penganjur FASTAQIM yang mampu mengumpulkan lebih 120 ribu orang di Kota Bharu. Pada ana, ini satu pencapaian politik yang luar biasa. Sedang kita dilanyak kononnya Pas sudah kehilangan sokongan, Fastaqim ini mampu buat orang-orang yang benci kepada kita, berasa marah.

Ana tak ada nak komplen apa-apa. Memang semuanya diurus dengan baik. Semuanya mendapat sambutan. Layanan pun bagus. Semua cukup baik.

Pada ana, bila kita tonjolkan kejayaan Fastaqim, ada kalangan YB yang dah masuk AMANAH pun dah mula geleng kepala. Mereka kata, kalau dah macam ini, mereka pun boleh bungkus.

Kan ke kelakar tu. Tahu mereka takut dengan sokongan Pas.

Sebab itu, sebelum nak kurang ajar dengan Presiden parti, kena tengok sokongan dan istiqamah orang yang ada di sekeliling Presiden. Bukan main belasah sahaja.

Bila Pas berjaya dengan Fastaqim mula risau mereka akan gagal menarik sokongan yang kuat di kalangan ahli Pas sendiri.

Pada ana, terlajak kata dan pendirian politik ini hanya menunjukkan kebodohan mereka dalam menilai suasana politik.

Kejayaan Fastaqim ini memang membuka mata. Kawan ana dalam PKR sendiri kata Anwar sendiri baru dapat maklumat, dan dia sendiri risau.

Sebab itu jangan main dengan Pas bro.

Laman Berikutnya »