September 2013


Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berpandangan Muktamar Tahunan PAS  kali ke-59 pada November depan menyaksikan perbahasan dari perwakilan  yang semakin matang dalam menentukan hala tuju politik.

Beliau  yang melihat perkembangan itu dari sudut positif dan PAS seharusnya  bersedia untuk menyediakan ruang dan peluang bagi perwakilan menyatakan  hasrat pandangan mereka demi kebaikan parti pada masa akan datang.

“Saya sendiri melihat aspek ini daripada sudut yang positif di mana keyakinan saya PAS harus berbangga dan bersedia untuk menyediakan ruang dan  peluang bagi perwakilan menyatakan hasrat mereka pandangan mereka demi  kebaikan parti.

“Ini dapat saya baca dan tekuni melalui kehadiran dalam majlis mesyuarat agung tahunan PAS peringkat kawasan, di mana  ahli-ahli telah mula peka dengan peraturan dan perlembagaan parti.

Ana sendiri ada jumpa dengan Naib Presiden ini minggu lalu. Lain pula bunyinya. Abang Din cukup risau dengan suasana sekarang. Dia kata, risau sebab ahli Pas makin vokal. Dah tak simpan kuku.

Abang Din sendiri rasa perubahan ini berbahaya. Ahli sudah tak simpan untuk kritik kepimpinan. Abang Din sendiri kena balun teruk.

Betul, perwakilan kita makin matang. Tapi mereka pun makin kasar. Larat tak larat sahaja kita nak layan.

Abang Din sendiri mengaku pada ana, elemen politik Syiah menular teruk dalam Pas. Mereka nak revolusi. Tak nak tunggu.

Advertisements
NGO yang bertanggungjawab memberikan penerangan tentang kesan Perjanjian Perkongsian Trans-Pacific (TPPA), Bantah TPPA  menjelaskan gabungan itu ditubuhkan bukan atas kepentingan politik, perniagaan mahupun mewakili mana-mana kaum.

Sebaliknya, gabungan yang ditubuhkan pada Jun 2013 lalu itu hidup di atas kebimbangan serius dan objektif melihat bahayanya perjanjian TPPA yang bakal ditandatangani kerajaan Malaysia.

“Bantah juga lahir dari kesedaran individu-individu dan NGO yang celik pada bahaya dan ancaman TPPA yang diusulkan NGO, Blindspot, majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) dan Jawatankuasa Anti FTA.

“Malah, ia menjadi gabungan anti-TPPA terbesar negara yang dianggotai 60 NGO  dan sembilan majlis gabungan seperti MAC, MCTC, MTUC, MPM yang setiap satu diwakili lebih dari 50 NGO masing-masing,” kata Bantah TPPA dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily, semalam.

Kenyataan itu dikeluarkan apabila Bantah menyedari terdapat beberapa kesalahan dan kenyataan bercanggah berkaitan organisasi Bantah.

Ana cadang kita buat demo besar-besaran sewaktu Obama datang Malaysia nanti. Jangan bagi chance. Kalau boleh, buat macam Ustazah Ambiga kita buat sewaktu Bersih.

Ini peluang kita untuk tunjukkan bahawa kita kuat dan boleh meletakkan Anwar sebagai Perdana Menteri. Ini masa kita tunjuk kita ada calon PM.

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/kedah-pas-chief-pays-respects-to-chin-peng
Kedah PAS leader Fadzil Baharom was a late visitor to Chin Peng’s  wake this evening, arriving at the Wat That Thong temple in Bangkok  about 7pm together with several friends to pay his respects to the  former Communist Party of Malaya secretary-general.

When met at the wake, Fadzil stressed that he was not representing PAS or PKR but was there in a personal capacity.

Fadzil said he has known members of Chin Peng’s family for about five years and felt it was appropriate to attend the wake.

“I will not be staying for Monday’s cremation as I have to return to  Kedah,” Fadzil said, adding that he had long wanted to meet Chin Peng  personally but did not have the opportunity.

He said despite the Malaysian government’s portrayal of Chin Peng, he considered the latter to be a fighter.

“Malaysia’s history has been changed; I am looking for the unvarnished version.

“Even within PAS, not everyone is really familiar with the facts of the nation’s history and how events actually panned out,” Fadzil said.

Macam ini baru bagus. Kita mesti lawat mayat Chin Peng. Malah, kalau Fadzil Baharom bawak abu balik pun ana suka. Ana akan tabik. Barulah bagus.

Kalau kita buat begini selalu, kita akan dapat undi cina dengan lebih banyak. Ana yakin.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/22136-kajian-rakyat-mahu-najib-letak-jawatan

Pembentangan hasil kajian ‘Politik Malaysia Pasca PRU13’, oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMcedel) hari ini menarik perhatian para wartawan terhadap satu slide yang tidak disertakan peratus keputusannya.

Slide yang hanya diletakkan tanda soal itu adalah keputusan survey yang diperolehi terhadap soalan “Adakah Datuk Seri Najib perlu melepaskan jawatan kerana gagal mendapat majoriti 2/3 dalam PRU13?”

Ketika diasak wartawan untuk mendedahkan angka peratusan tersebut, Pengarah UMcedel Prof Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman berkata, sukar baginya untuk mendedahkannya kerana ianya boleh menyebabkan hidup beliau bermasalah.

“Cuma saya mahu kata, result ini tidak mengembirakan dan boleh meletakkan saya dalam masalah kalau saya dedahkan,” katanya.

Memberi penjelasan lanjut berhubung slide yang penuh persoalan itu, beliau berkata, harapan rakyat termasuk ahli Umno cukup tinggi terhadap Najib untuk mendapatkan kembali 2/3 penguasaan BN di parlimen selepas jatuh teruk pada 2008.

Ana kecewa sebab tokey UMCEDEL tak ada telor nak cakap peratusan yang ada. Apa nak takut? Patutnya dia lambak aje. Ini bukan masa nak main politik condom.

Profesor tersebut patut lambak semua. Kalau kena pecat pun, kita boleh lantik ke Institut Rakyat. Walaupun bukan Pas yang bayar.

Inilah masalah dengan profesor kita ni. Cakap pandai. Buat research pandai. Tapi bab nak nyatakan pendirian, penakut yang amat. Setakat gaji RM30k sebulan, Anwar boleh bayar lah wei.

Ana nak gunakan posting kali ini untuk merungkai mesej tersirat Mamu Mahathir dalam postingnya. Ana nak buat stail macam Syed Outsyed the Box. Blogger nombor wahid penyokong Mamu.

1. Saya berasa serba salah. Saya setia kepada UMNO. Saya ingin lihat  UMNO terus mewakili orang Melayu, mempertahan dan memajukan mereka. Saya sedar akan hakikat bahawa UMNO mengidap sakit tua, dan ia akan maut  kerana sudah tua. Ini naluri manusia. Lambat laun manusia akan menemui  ajalnya.

(TUN M mengakui UMNO sudah sakit. Injured. Patah riok. Macam-macam sebab. Terutama sekali sebab rasuah lah. Bab rasuah dalam UMNO ni mula zaman Mahathir lah pun. La…dia nak salahkan orang lain. Chantek).

2. Pembaharuan umat manusia ialah melalui zuriat. Anak kita, cucu kita,  cicit kita akan kekalkan kita secara tidak langsung di dunia, akan  sedikit sebanyak meneruskan sumbangan kita yang terdahulu.

(Tengok sama lah kat anak dan cucu saya. Kalau bukan Mukhriz, anak Mukhriz. Kalau bukan Mukhriz, Marina. Anak Marina. Depa semua mengaji elok. Boleh jadi PM semuanya).

3. Saya cuba sedarkan UMNO akan usianya yang sudah lanjut. Saya menulis  akan perlunya UMNO diperbaharui dengan penerimaan ahli serta kepimpinan  dari generasi muda. Malangnya ada pihak yang berpendapat tulisan saya  mempunyai agenda tertentu, kononnya kerana saya ingin kekalkan  kepimpinan saya melalui anak saya. Mungkin secara kebetulan ini akan  terjadi. Tetapi jika kerana tuduhan ini saya tidak berusaha untuk  kebaikan UMNO, ini bermakna saya lebih utama imej saya daripada  tanggungjawab saya kepada parti. Jika saya ingin tolong anak saya,  sepatutnya saya berusaha semasa saya Perdana Menteri. Tetapi saya tidak  berbuat demikian. Pada hakikatnya, UMNO sekarang memerlukan pembaikan,  dan walau apa pun tuduhan saya terpaksalah ketepikan, jika sedikit  sebanyak dapat saya sumbang untuk masa depan UMNO dan orang Melayu. Saya tidak penting. UMNO dan orang Melayu tetap lebih penting daripada saya, atau anak saya.

(Semua bekas PM boleh dok jadi pemimpin UMNO. Apa salah anak saya? Apa lagi UMNO mahu?)

4. Saya ulangi UMNO sedang mengidap sakit tua yang tetap akan membawa  maut. Hanya jika UMNO diperbaharui oleh yang muda barulah UMNO dapat  meneruskan perjuangan-perjuangan yang diamanah kepada UMNO oleh bangsa  Melayu. Ahli UMNO mestilah ditambah melalui kemasukan generasi muda yang bersemangat kebangsaan. Demikian juga dengan kepimpinan UMNO di semua  peringkat, terutama di peringkat pusat, di dalam MajlisTertinggi.  Ahli-ahli badan ini mestilah terdiri sebahagiannya daripada yang muda.

(Lagi sekali dok ulang benda sama. Dah nak melingkup UMNO ni pun).

10. Malangnya ramai yang begitu mudah tergoda dengan sogokan wang. Tak  banyak. RM200/- pun boleh mengalih pemikiran sesetengah ahli UMNO.  Mereka bukan menjual undi. Sebenarnya mereka menjual bangsa, menjual  maruah diri mereka. Hentikanlah amalan ini baik oleh yang menghulur  mahupun yang menerima.

(Mukhriz pun sama. Dia pun pakai juga masa lawan KJ. Nak buat lagu mana).

12. Percayalah apabila pemimpin yang kita pilih adalah perasuah, mereka  tidak akan teragak-agak menjual bangsa pun. Ingatlah Negara kita dahulu  lebih besar tetapi kerana duit ia sudah jadi kecil. Ia akan jadi lebih  kecil lagi jika perasuah memimpin Negara ini.

(Duit 1Azam pun mereka boleh kebaih. Gila.)

13. Kita harus akui bahawa UMNO sekarang tidak lagi dipercayai oleh  ramai orang Melayu. Sebab itu mereka menubuhkan ratusan badan bukan  Kerajaan (NGO). Jika mereka mempunyai banyak pilihan, UMNO sudah kalah  PRU13. Tetapi janganlah ahli UMNO, pemimpin UMNO percaya walau apa pun  yang dilakukan mereka, kerana tidak ada pilihan lain maka UMNO tetap  akan menang. Kalau UMNO dipimpin perasuah, parti lawan akan ternampak  lebih baik.

(Tun nak kata Najib ka ni? Awat lah Tun?)

Banyak lagi perenggan, malas nak ulas. Tapi kali ini kita akan nampak pertandingan Mahathir lwn Pak Lah 2.0. Seronok oo.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/22074-liwat-anwar-berjaya-ketepi-tengku-maimon-sebagai-panel-hakim-rayuan
Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Tengku Maimon Tengku Mat hari ini menarik diri dari menganggotai panel tiga hakim perbicaraan kes rayuan liwat 2 yang membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tindakan itu diputuskan secara sukarela selepas kedudukan beliau sebagai panel hakim kes itu mendapat bantahan daripada barisan peguam Ketua Umum PKR itu.

Pengganti Tengku Maimon akan diputuskan dalam perbicaraan yang akan di sambung esok pagi.

Menurut Ketua Pasukan Peguambela yang mewakili Anwar, Karpal Singh, bantahan tersebut dibuat kerana Tengku Maimon merupakan pesuruhjaya kehakiman yang terlibat dalam prosiding saman fitnah Anwar terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung dakwaan homoseksual pada 2007.

“Permohonan dibuat untuk mengenepikan Tengku Maimon dan permohonan itu berjaya. Dia sendiri yang ketepikan diri sendiri sebagai hakim kes ini,” kata Karpal.

Selain Tengku Maimon, dua lagi panel hakim yang mendengar perbicaraan itu, Datuk Ramli Ali (ketua) dan Mohd Zawawi Salleh.

Terdahulu, pada 9 Januari 2012, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan Anwar tidak bersalah atas tuduhan meliwat bekas pembantu beliau, Saiful Bukhari Azlan.

Pada ana, ada sebab Dewan Ulama’ suruh kita kaji semula hubungan dengan PKR. Satu daripadanya isu liwat inilah.
Sumbang sungguh rasanya sebuah parti islam nak mempertahan seorang pengamal seks begini. Dah didapati tidak bersalah? Allah..macam lah kita baru kenal Pak Sheikh.
Bila Harakah penuh dengan cerita liwat, jawabnya makin liatlah undi rakyat kita nak dapat. Pas pun sibuk dalam kes homoseksual. Acaner tu?
Kalau ana editor Harakah, cerita liwat ana tak siar. Yang main dia. Yang sedap dia. Yang masuk dia. Kita pulak nak kena pertahan. Where got road?

dialogues-woth-chin-pengSeorang anggota jawatankuasa PAS pusat Dr Dzulkefly Ahmad berkata pihak  berkuasa Malaysia sepatutnya membenarkan agar bekas pemimpin Parti  Komunis Malaya Chin Peng dikebumikan di negara ini.

Menurut Dzulkefly, pemimpin Malaysia harus bertindak demikian dengan  sebagai tanda kemuliaan hati dan harga diri negara ini, sempena sambutan Hari Malaysia hari ini.

Malaysia perlu memberi kebenaran  tersebut demi keadilan, katanya yang menambah, beliau membuat saranan  tersebut walau tidak bersetuju dengan Chin Peng dari segi ideologi dan  tindakan melampau PKM.

“Tindakan British dan Jepun juga melampau tetapi kita memaafkan mereka, kita melupakan dan berbaik dengan mereka semula.

“Chin Peng memerangi Jepun dan kemudian penjajah British. Beliau juga pernah diberi penghormatan oleh Queen,” katanya.

Kenyatannya itu berbeza dengan pandangan pemimpin Umno dan juga oleh ketua polis  negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, yang berpendapat bahawa Chin Peng lebih sesuai disemadikan di Thailand.

Ana setuju sangat dengan pandangan Dr Dzul. Kita ni, orang Melayu dan umat Islam memang terlalu sensitif dengan perkara yang bodoh dan tidak bertempat. Apa salahnya kalau Chin Peng nak dibawa balik ke Malaysia?

Dosa sangatkah Chin Peng dalam sejarah Malaysia? Pada ana, jasa Chin Peng dalam mencari kemerdekaan negara pun besar. Malahan, boleh jadi lebih besar daripada jasa Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak pun. Orang putih lebih takut kepada Chin Peng berbanding pemimpin Melayu.

Dr Dzul punya fakta yang tepat dan betul. Orang Melayu sahaja yang takutnya melampau-lampau.

Agaknya, khuatir mayat Chin Peng bangun dan mula berarak dan berkawad di Dataran Merdeka. Ataupun Chin Peng terpacak dalam lif di Bangunan Perdana Putra. Ataupun Chin Peng merayau-rayau di KLCC nak beli minyak wangi.

Sampai bila kita nak diperbodohkan. Sampai bila kita nak ditakut-takutkan oleh isu macam ini.

Chin Peng adalah pejuang. Dia banyak berjasa kepada negara – dengan cara dia. Sama macam Kit Siang. Sama macam Guan Eng. Takkan kalau Kit Siang mati, dia tak layak dimakam di Makam Pahlawan. Apa salahnya. Kata 1Malaysia? Patut kena terbukalah.

Pada ana, kalau boleh, biarlah Chin Peng kembali ke Malaysia. Dah mampus pun. Bukannya hidup. Kalau benda mampus pun kita takut, tak payah cakap pasal perjuanganlah. Getik teman.

Laman Berikutnya »