Ada kawan-kawan dalam Pas yang risau juga bila Najib kena tekan kanan dan kiri mengenai RUU yang TGHH baru bentang di Parlimen. Kacau bilau. MCA marah. MIC marah. Gerakan marah.

Bila semua orang marah, Najib nampak semakin lemah. Kalau Najib lemah, kita akan susah bergantung. Kalau Najib kuat, kita tumpang kuat. Kalau Najib lemah, kita pun jadi tak tentu hala.

Dalam sejarah UMNO, Najib seorang Presiden yang paling sayang kepada Pas. Najib lah yang memberi kita bantuan kewangan bila diperlukan. Najib juga yang jadi tempat mengadu pemimpin kita bila kurang bajet nak buat sesuatu.

Zaman Mahathir dan yang lain, jangan harap. Pas ini macam sampah. Zaman sekular Tunku Abdul Rahman, Pas ini macam jahat sangat dilayannya. Macam kita ini musuh kerajaan UMNO.

Tapi zaman Najib, kita dilayan baik. Kita diangkat sebagai sahabat. Sampaikan RUU Persendirian pun disokong oleh kerajaan. Mantap sungguh.

Soal Najib dengan kawan-kawan BN dia yang kurang cerdik, kita biar Najib selesaikan. Mudah sahaja tu.

Segala monyet seperti Tiong Lai, Mah See Keong, Wee Ka Siong, Subramaniam ini semua gila duit. Najib tabur duit. Selesai masalah.

Najib beri jawatan, mereka pun happy.

Pandai Najib lah nak kencing kawan-kawan dia.

Advertisements

Datuk Ibrahim Ali hari ini menegaskan PAS akan menjadi pilihan kumpulan pendesak Melayu PERKASA menjelang pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, presiden PERKASA itu berkata pilihan tersebut hanya akan dibuat sekiranya parti Islam itu berubah menjadi parti progresif.

Bekas anggota Parlimen Pasir Mas itu berkata, pilihan raya lepas PERKASA memberikan sokongan jitu kepada Umno-BN.

Namun, PERKASA menetapkan bahawa pertubuhan itu tidak akan menyokong Umno lagi jika parti Melayu terbesar itu masih gagal memperbaiki kegagalan mereka.

“PERKASA tidak memberikan sokongan kepada mana-mana pihak, waima Umno, BN atas dorongan emosi dengan perkiraan semberono atau prinsip membuta tuli.
*****

Rasanya tak payahlah seronok sangat dengan kenyataan sokongan Yem Ali dalam PRU14.

Ana tanya kawan-kawan, apakah PERKASA masih kuat seperti awal penubuhannya? Ramai yang kata, PERKASA ini make up sahaja cantik. Tapi ahli tidak seramai mana.

Ramai yang kecewa dengan perjuangan ringgit-dan-sen dalam PERKASA. Kalangan yang pegang jawatan semuanya ligan projek bagai nak rak. Tak kira dalam UMNO atau PKR.

Geng korporat PERKASA jenis tak tahu malu. Projek punya pasal, kaki Azmin Ali pun mereka sanggup sembah.

Orang macam ini, kita tak payah percayalah.

Buang masa.

Ketika pihak lain berbalah sama ada PAS patut menyertai pakatan pembangkang yang baharu atau tidak, presiden parti Islam itu dilaporkan berkata, ia tidak akan terjadi, lapor sebuah laman portal semalam.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilaporkan laman Ismaweb berkata, tidak akan ada penyertaan daripada PAS dalam gabungan parti pembangkang baharu atas sebab agenda yang tersirat di sebalik pakatan tersebut.

“Kita tidak boleh hanyut. Pakatan baharu semata-mata hanya untuk menang pilihan raya akan datang. Mereka tiada agenda untuk memartabatkan Islam,” beliau dipetik berkata selepas pertemuan dengan Sekretariat Sidang Kemuncak Kuala Lumpur (KL Summit 2015) di Bangi pada Rabu.

“Konsep kita, mahu Islam didaulatkan dan dimartabatkan kerana kita tahu negara kita mempunyai majoriti beragama Islam,” katanya kepada Ismaweb, sambil menambah pakatan baharu membawa agenda sebaliknya.

Sebelum ini, Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali bertegas PAS akan menjadi sebahagian pakatan pembangkang baharu, menyatakan ia pendirian kolektif parti selaras amanat ketua umum mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menerima mana-mana pihak menentang Barisan Nasional.

Tetapi, ia tidak dipersetujui Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang percaya parti sekular mereka tidak lagi boleh bekerjasama dengan parti Islam itu susulan pengalaman buruk mereka dalam Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini hingga menyebabkan pakatan itu terbubar.

***********************

 
 
Pada ana, ini keputusan paling berani yang diambil oleh Presiden parti. Tak ada segan silu. Straight forward. Pas bukan dalam Pakatan 2.0.
Apa makna?
– Kita akan bergerak sendiri dan tidak ada sebab untuk bekerjasama dengan DAP.
– Kita akan bertanding lebih banyak kerusi dalam PRU akan datang
– Kita akan berdiri dengan kekuatan sendiri
– Kita ada banyak option dalam politik
– DAP bukan TAIKO politik kita
– Jangan ada orang yang nak persendakan Islam
– Tuan Guru ada pendirian yang tegap
Pada ana, ini mesej yang cukup berani dan hebat. TG HH adalah seorang Presiden yang paling berani dan berpegang kepada prinsip.
DAP boleh pergi jahanam. PKR yang tak mahu kawan dengan kita pun boleh pergi jahanam. PAN? Tak ke mana. Esok lusa akan mati sendiri.
Hebat TGHH.
Bekas Naib Presiden PAS, Ahmad Awang akan mencabar Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk jawatan presiden pada pemilihan parti itu pada Jun ini.

Ahmad, 79, berkata beliau menerima pencalonan yang ditawarkan kepadanya kerana percaya parti Islam itu perlu ada perubahan kepimpinan selepas lebih sedekad di bawah Hadi.

“Ini sebuah parti mengamalkan demokrasi dan kita mahu memperkasakan parti,” kata Ahmad selepas menyerahkan pencalonannya di Pejabat Agung PAS di Kuala Lumpur, pagi tadi.

Ini merupakan pertama kali Hadi dicabar semenjak memegang jawatan presiden selepas Datuk Fadzil Mohd Noor meninggal dunia.

Katanya, beliau sedar pelbagai komen dibuat terhadapnya menerusi media sosial walaupun beliau baru saja dicalonkan.

Ahmad berkata, beliau juga sedia menerima pencalonan sebagai pemeriksa kira-kira yang disifatkannya penting.

“Saya bukan saja dicalonkan bagi jawatan presiden tetapi turut menerima pencalonan bagi jawatan pemeriksa kira-kira di beberapa tempat.

———–
Atas kertas, ana kata atas kertas, (Ust) Ahmad Awang akan tewas tiruk dalam pertandingan Presiden kali ini. Atas kertas, ini akan buat Ust malu dan tewas teruk.
 
Tapi, rupa-rupanya, ada skim tajaan untuk pertandingan ini. Katanya ada peruntukan RM300,000 kepada sesiapa yang mahu bertanding dengan Hj Hadi. 
 
Baik juga, kalau ada sponsor dan tajaan. Ini akan memeriahkan pemilihan kita. Ada juga kemungkinan dana ini turun dan menambah BR1M yang diterima perwakilan kita. 
 
Apasal ada tajaan? Kononnya, ini adalah suara demokrasi yang berasaskan ringgit dan sen. Tengok siapa lebih power. Ini bukan untuk jawatan lain. Hanya jawatan Presiden. 
 
Menarik muktamar kita kali ini. Pastinya saling tak tumpah macam pemilihan UMNO di PWTC. 

Zaharuddin Muhammad, menantu Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memenangi jawatan Ketua PAS Kawasan Subang.

Beliau merupakan anak muda pro ulama di dalam PAS yang akan mencetuskan gelombang baharu bagi mengembalikan hala tuju dan dasar sebenar parti itu.

Zaharuddin yang berusia dalam awal 30-an dan Ketua Pegawai Agama Perangsang Selangor menewaskan penyandang Misni Rahman, seorang jurutera yang juga dari kumpulan pro-erdogan di dalam PAS.

Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata kemenangan Zaharuddin merupakan sebahagian daripada trend kuat pro ulama di dalam pemilihan parti itu.

Katanya, pemimpin pro ulama yang juga berpengaruh di Selangor dengan segelintir pihak menyifatkan ia sebagai negeri pro-erdogan.

Kumpulan pro ulama juga mendominasi di Klang dimana terdapat peralihan mesra dari ulama Nazri Nayan kepada Mohd Prasad Haniff.

Lebih banyak kemenangan kumpulan pro ulama dijangka minggu ini dengan sebahagian besar daripada kawasan di Selangor akan mengadakan mesyuarat agung tahunan (AGM) mereka dan mengadakan pemilihan baharu.

Di Kapar, bekas pesuruhjaya PAS Selangor Dr Rani Osman berdepan persaingan sengit menentang Timbalan Ketua Ulama Kawasan, Najhan Salleh yang menerima sejumlah besar pencalonan.

**** Ana minta maaf cakaplah, pemimpin seperti Dr Rani Osman ini sudah tidak mendatangkan sebarang kebaikan kepada parti. Lembab dan tidak ada pendirian.
Kita memerlukan barisan kepimpinan baru yang ada tenaga, wang ringgit, komitmen untuk menggerakkan parti. Bukan orang tua yang sibuk menggatal dengan bini orang.
Pas perlu lapisan pemimpin yang lebih berkaliber dan berwawasan. Jika kita nak menang besar lagi di Selangor, calon kita mesti tepat dan kena. Kalau setakat Pak Tua janggut labuh, tapi tak ada iltizam nak bantu parti, buang masa.
Tahniah Menantu Haji Hadi dan rakan-rakan, yang sudah mula menunjukkan kemenangan di Selangor. Kepada kalian, kami akan letakkan amanah membawa parti ke depan.
Ana selepas pertemuan di Johor baru ini, cukup terangsang dengan sikap dan pendekatan baru Presiden PAS. Ana dah lama impikan seorang Presiden yang tegas, yang berani menyampaikan pandangan secara terbuka, tanpa simpan-simpan.
Celaka, Barua, Syaitan, Haram – benda biasa yang kita guna dalam perbualan. Kalangan orang UMNO pun biasa pakai. Mereka suka jadi MACAI. Macai dengan barua ini tak jauh beza. Cuma Macai ini kira low standard lah. Macai ini tahapnya macam budak peon.
Apa yang nak marah sangat pun ana tak tahu. Siap minta bukti lagi. Presiden PAS kalau tak ada bukti tak cakaplah. Bukan macam Presiden UMNO.
Pada ana, MB Selangor ini sudah membuka siapa kawan dan lawan di kalangan kita. Sudah nampak jelas.
Kita kena bertegas dengan pendekatan politik. Kalau perlu pecat, kita pecat sahaja mereka yang membaruakan diri untuk kepentingan parti lain. Buang masa.
Pada ana, TUAN GURU HAJI HADI sudah dapat kembali skill zaman muda-muda dulu. Ini yang kita nak.