Dato’ Seri Anwar Ibrahim has released this message to the public through his lawyers on 21 July 2015:

“Our country continues in a state of worsening crisis, whilst the BN government remains in denial. The value of the ringgit is plummeting, whilst corruption and financial scandals have reached levels unprecedented since Merdeka.

At this crucial time, Malaysians must come together, united and resolved, to save our country.

We are working towards a strengthened coalition which will work together with all progressive forces, including NGOs such as the BERSIH coalition, ABIM, IKRAM and newly formed Gerakan Harapan Baru.

This coming together of a wide range of groups committed to reform and change, will offer a genuine democratic and just alternative to the Rakyat.

Let us all put aside all other considerations and differences, and focus upon this great struggle to save Malaysia.”

Fahmi Fadzil
KEADILAN Communications Director

++++++++++++++++

Pada ana, ini semua kenyataan orang yang tidak sedar diri. Waima diri dipenjara kerana kes liwat, masih lagi ada kesombongan nak menentukan nasib bangsa dan negara.

Ini satu contoh manusia yang tidak tahu malu. Diri yang bergelumang dengan noda pun mahu ditampikan suci dan bersih.

Kononnya PAS tidak ada nama di dalam Pakatan 2.0. Gerakan Harapan Baru lebih dipercayai.

ABIM dan IKRAM lebih suci.

Tidak ada apa yang PAS perlu takut dengan kenyataan seperti ini. Rakyat sedang menilai sejauh mana perlu kita mendengar ayat manusia yang songsang segalanya.

Kita biarkanlah sahaja.

Mungkin kesepian di dalam penjara membuatkan beliau isim dengan suasana politik.

Biasalah bab Harapan Baru ni. Sekejap sahaja. Di Amerika pun ada juga perangai ini, ‘Church of New Hope’ (gereja Harapan Baru). Tak ada pengaruh pun.

Advertisements
Kita ucap tahniah kepada anak Dato’ Dusuki yang bijak main politik di Pengkalan Kubor. Walaupun dioffer beberapa kali, ditolak kononnya nak tumpu kepada gerakerja di YADIM (yang sedang bagus dipelopori oleh bekas budak-budak PKPIM dan ABIM). Bajet puluhan juta. Hebat.
Asyraf tahu, kalau dia terima dan kalah, makna kata, itulah KUBOR kepada politik dirinya. Di akar umbi, anak Dato’ Dusuki ini tidak ada kekuatan. Longgar. Siapapun tak hormat. Ibarat kata, kalau bertanding, kalah dah tentu.
Menurut orang kanan Asyraf, anak Dato’ Dusuki itu sedang menimbang beberapa kawasan lain untuk PRU14.
– Gua Musang
– Ketereh
– Setiawangsa (kawasan urban)
Anak dato’ Dusuki tahu, Tumpat ini bukan kecik-kecik anak. Dah serik dia kalah. Ahli Parlimen kalah. Bertanding Ketua Pemuda pun kalah. Kalah dengan budak tak sekolah.
Kalau bertanding hari tu, konfem dah akan kalah entah kali ke berapa.
Pandai budak ni buat keputusan politik.
Boleh fokus kepada mengurus bajet YADIM yang juta-juta itu.
Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa pihak kerajaan khususnya agensi di bawah Kementerian Penerangan agar mengurangkan aktiviti berbentuk hiburan sepanjang akhir bulan Ramadan al-Mubarak ini.

Naib Presidennya, Hasri Harun berkata kedapatan usaha-usaha pihak-pihak yang terlibat khususnya stesen radio dan televisyen menggerakkan program sambutan menjelang hari Raya Idulfitri.

“Sesungguhnya Abim berpandangan bahawa pihak berwajib harus peka dan prihatin dengan suasana dan permasalahan terkini yang berlaku khususnya di bulan yang mulia ini.

“Ia termasuklah isu pembunuhan rakyat Islam di Palestin oleh tentera rejim Israel yang amat mendukacitakan seluruh dunia,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, Abim juga menyeru agar kempen digerakkan oleh seluruh rakyat malaysia agar mengurangkan aktiviti hiburan yang mana ia bertujuan untuk menghormati bulan Ramadan yang masih berbaki dan memberikan keselesaan kepada umat islam untuk beribadah dengan tenang sepanjang akhir Ramadan ini.

Tiba-tiba pula ABIM bersuara. Dah lama sangat tidur agaknya. Baru bangun.
ABIM sudah tidak seperti dulu. Suara dah tak sekuat dulu.
Kata orang ABIM sekarang satu gerakan dakwah yang keliru. Sekejap ke sini. Sekejap ke sana. Macam haiwan dua alam. Bila Gomen panggil. Dia lompat. Bila kita panggil dia lompat.
Bilalah ABIM nak matang semula…

Ana pagi ni hilang selera nak sarapan. Hilang. Bila tengok muka hadapan Berita Harian, ana rasa nafsu makan ana masuk ke longkang. Bukan apa, teringat wajah Sasterawan Negara yang pernah menerbitkan buku yang ana anggap tahap sampah. Membayangkan betapa minda Sasterawan Negara ni pun kadang-kadang bukannya betul sangat. Kalau ikut tempat ana, orang panggil kurang ajar.

Pada ana, walaupun mungkin berkongsi citarasa politik, SHIT karya Cikgu (layak ke dipanggil cikgu?) Shahnon memang ana benci tahap tertinggi. Benci. Pada ana novel tersebut sangat kotor dan biadab. Banyak-banyak cerita, nak cerita pasal NAJIS buat apa.

Hari ini, Sasterawan SHIT ini bersuara lagi. Dia kata, PAS tak tepati Islam. Muka depan Berita Harian.

Ana malas nak ulas apa yang dia cakap kita tak tepati Islam. Tapi perlu ke kita beri tumpuan kepada Sasterawan SHIT ini? Pada ana, kita ambil maklum sahajalah. Nak ikut sangat cakap dia bukannya boleh. Nyanyuk. Tak perlu ikut.

Ana hanya akan dapat respek Sasterawan SHIT ini kalau dia minta maaf dan kesal dengan perbuatannya. Samada kita mahu terima atau tidak, karya tahap SHIT ini tak beri untung politik pada kita pun. Mahathir menang besar PRU 1999. Menang besar. 2/3 majoriti. Tak ada kesan.

Di sebalik apa yang dikatakan SHIT (Sasterawan Hina Intelektual Terganggu) itu, ana rasa, kita ambil iktibar sahaja. Masalah kita, bukan DAP. Pada ana, masalah kita adalah sikap kita sendiri. Kita tak letak diri kita macam partner. Kita letak diri kita macam budak-budak. Itu yang orang nampak kita macam ikut cakap DAP sangat tu.

Kita perlukan pemimpin yang lebih tangkas, tegas, wibawa dan ada visi. Sayangnya, tak ramai yang ada semua tu dalam parti kita.

Kalau adapun, dalam ABIM. Tapi ABIM terlalu ikut Anwar. Masalah juga pada kita.

Buat Sasterawan SHIT. Duduk diam-diam boleh tak. Kami nak pakai Pak Samad sahaja. Sasterawan tahap SHIT kami tak mahu nak layan.

Pak Sheikh ini memang pernah menjadi antara objek dibenci oleh ABIM. Benci bukan kerana personal. Benci kerana kengganan Anwar dalam membuat keputusan dan pendirian dalam beberapa isu penting. Presiden ABIM sebelum ini memang tidak sebulu dengan perjuangan Anwar. Tidak sebulu kerana perjuangan Anwar secara jelas sudah tersasar daripada matlamat kewujudan ABIM itu sendiri. Sudahnya, ABIM tampil sebagai sebuah NGO neutral dan tidak memihak kepada Anwar.

Sepanjang tempoh itu, ABIM sudah jauh dengan Anwar. Jemput ke majlis Anwar sekalipun sudah jarang. Sedangkan ABIM sangat sinonim dengan Anwar. ABIM – Anwar Bin Ibrahim Malaysia (ABIM). Sampai setakat itu dekatnya Anwar dan ABIM.

ABIM sewaktu Anwar menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri/Menteri Kewangan adalah juga menjadi tempat ‘dana politik’ Anwar ditempatkan. Jutaan ringgit dibelanja untuk memperkasa ABIM. Jutaan ringgit. Malahan ada yang kata hampir puluhan juta.

Pada waktu itu, ABIM adalah juga menjadi wadah Anwar mendekatkan diri dengan kelompok ulama’, cendikiawan dan orang muda. ABIM jadi ‘recruiter’ kepada usaha mencari lebih ramai TOTOK ANWAR. Itulah peranan utama ABIM. Selain daripada, kononnya, memperjuangkan isu-isu Islam yang terpilih.

Dengan tajuk mesyuarat agung ‘Memacu Wawasan Tamadun Khayra Ummah’,  Sdr. Amidi Abdul Manan, telah dipilih sebagai Presiden ABIM bagi sesi 2011-2013. Berikut adalah Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (AJKP) Kanan ABIM bagi sesi 2009-2011

Presiden: Amidi Abdul Manan

Timbalan Presiden: Naim Mohd Noor

Naib Presiden (Kebangsaan): Ahmad Saparudin Yusup

Naib Presiden (Antarabangsa): Jufitri Joha

Naib Presiden (Hal Ehwal Wanita: Fadhlina Dato’ Dr. Siddiq

Setiausaha Agung: Mohamad Raimi Ab Rahim

Penolong Setiausaha Agung: Mohd Faisal Abdul Aziz

Setiausaha Kewangan: P Aizan Tukirin.

Amidi antara kepimpinan ABIM yang paling kerap bertemu dengan Anwar – dan menceritakan bagaimana wadah ABIM ini perlu diperkasakan semula. Keperluan memperkasa semula ABIM ini memerlukan sumber kewangan yang bukan sedikit.

Mengetahui bahawa ABIM bakal menjadi aset penting politik akan datang, Anwar tanpa banyak tangguh, sudahpun bersetuju untuk menggunakan dana Selangorku, bagi memperkasa semula ABIM di segenap peringkat. ABIM akan kembali menjadi NGO yang banyak bercakap, mempertahan, menyokong, membodek apa sahaja tindakan yang bakal dilakukan Anwar menjelang PRU akan datang.

Disebabkan itu, kita tidak akan hilang punca apabila melihat ABIM bersungguh mempertahan AMBIGA apabila insan mulia itu dikritik hebat kerana membawa agenda LGBT. Apakah ABIM merelakan LGBT? Kalau menurut Amidi, pada ketika ini, agenda utama ABIM adalah memperkasa semula kewangan. LGBT adalah isu rantingan dan ABIM tidak mahu terbelenggu dengan isu ranting.

Soalnya, apakah status ABIM kini? Alat Anwar semula? Boleh Amidi terangkan berapa banyak geran ‘Selangorku’ yang akan tumpah dan melimpah di akaun ABIM?

ABIM tidak lagi NGO neutral. ABIM kembali ke pangkuan Anwar. Anwar sudah berjaya RE-FINANCE ABIM untuk kepentingan politiknya. Bagaimana ahli ABIM semua? Anda rela?

Kita tidaklah dengki kalau ABIM jadi kaya raya pun. Kita tak ada hasad pun. Tapi soalnya, kepimpinan ABIM (atau qiyadah) yang ada tak perlulah menjadi kumpulan anak muda yang tidak hipokrit dan tahu landasan perjuangan Islam sebenar. Ana ingat lagi, pernah seorang kepimpinan ABIM berkata – apa beza mereka yang aktif dalam ABIM dan PAS.

Kata dia:

‘Orang yang pegang ISLAM, tapi KURANG PANDAI’ – MASUK PAS; Orang yang pegang Islam, tetapi BIJAK – akan bersama ABIM’.

Sekarang ini bijak sangatkah adik-adik kita dalam ABIM? Kalau setakat menjadi pengunjung tetap Pejabat MB – cari PROJEK. Apa idealismenya?

Parti Islam Indonesia bentuk Aliansi Hijau

Parti-parti Islam di Indonesia tidak mahu lagi situasi politik negara umat Islam terbesar di dunia itu ditentukan parti didominasi kumpulan nasionalis sekular seperti yang ada sekarang.

Malam tadi mencetus satu lembaran baru yang menuntut keikhlasan penuh bagi membentuk acuan baru politik berlandas dimensi Islam apabila satu aliansi baru dibentuk.

Mengejutkan apabila aliansi itu dinamakan Aliansi Hijau dengan logo berbentuk seperti berlian hijau  yang bergaris dua putih di tengah.

Aliansi itu dibentuk melalui kesepakatan dengan perjanjian persefahaman di antara Partai Bulan Bintang (PBB)  dan Partai Kebangkitan Nasional Ulama (PKNU) dengan penuh sesak kehadiran penyokong di sebuah hotel di sini.

MoU itu ditandatangani Ketua Umum PBB, Dr H M Kaban dan Ketua Umum Dewan Tertinggi PKNU, Drs H Chairul Anam dengan disaksikan pemimpin tertinggi kedua-dua parti dan penyokong dari seluruh wilayah Indonesia.

=============================

Ana teringin sangat agar PAS menggunakan pendekatan sama di Malaysia. Kita kena satukan semula hati NGO-NGO Islam untuk bersama dengan PAS dan tidak lagi bergerak secara nafsi nafsi.

Gerak secara sendiri ini tidak mementingkan jamaah. Ana teringat bagaimana PAS dengan ABIM pernah duduk di meja diskusi yang sama; bercakap mengenai Islam. Berbincang mengenai kedudukan istimewa Melayu dan raja-raja. Benda ini pernah wujud dahulu. Tapi sekarang….

ABIM pun sudah tidak seperti dulu dengan PAS. Kita fahamlah, di dalam ABIM ada krisis keyakinan kepimpinan. Presiden yang ada mempunyai nilai ilmu yang terhad dan bukannya seorang cendikiawan. Susah nak tarik perhatian kelompok ulama’ dan pemikir. Razak bukannya tak bagus, tapi masih lagi main selamat. Tak mahu nak kecilkan hati banyak pihak. Sudahnya, jadi tak tentu hala. Kanan susah. Kiri susah. Payah nak ajak bincang.

WADAH – walaupun ramai pemikir, tapi niatnya hanya satu – Anwar Ibrahim. Islam pun boleh letak tepi kalau Anwar Ibrahim punya pasal.

PAS kena mulakan gerak NGO Islam yang lebih mantap. Perlu mula sekarang. Jangan tunggu bang….