Mahkamah Rayuan di sini hari ini menganugerahkan ganti rugi berjumlah lebih RM4.55 juta termasuk faedah kepada lima bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) kerana ditahan secara tidak sah pada 2001 di bawah akta itu yang kini dimansuhkan.

Mereka ialah anggota Parlimen Batu Tian Chua, aktivis Hishamuddin Rais, anggota dewan negeri Hulu Klang Saari Sungib, Badaruddin Ismail dan bekas anggota Majlis Tertinggi PKR Badrulamin Baharom.

Panel tiga anggota dipengerusikan Hakim Abdul Wahab Patail, dalam keputusan sebulat suara, mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada lima orang itu tetapi membenarkan sebahagian rayuan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Norian Mai, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Kerajaan berhubung ganti rugi itu.

Panel itu yang turut dianggotai Hakim Datuk Rohana Yusof dan Hakim Datuk Umi Kalthum Abdul Majid telah mengurangkan jumlah ganti rugi bagi setiap penahanan mereka dari RM15,000 kepada RM10,000 sehari untuk antara 41 hari dan 54 hari.

Mahkamah mengekalkan keputusan mahkamah Tinggi yang memerintahkan Norian, KDN dan kerajaan membayar RM30,000 ganti rugi teruk seorang, berjumlah RM150,000.

Sementara itu, panel juga mengekalkan perintah Mahkamah Tinggi dalam menganugerah Chua, Hishamuddin, Saari dan Badrulamin sejumlah RM100,000 berhubung kata-kata fitnah yang didakwa dilafazkan Norian pada April 2001 di sidang akhbar berhubung penahanan itu.

———————
Hahahahaha. Kesian Gomen kita. Kena lagi.
Macamana ni, asyik tewas sahaja di Mahkamah. Apakah memang para peguam di AG Chambers itu jenis cap ayam? Tak tahu berhujah ke macamana?
Pada ana, kalau trend ini berterusan, nampak gayanya KETUM akan lepas bebaslah. Confirmed.
Bukan ana suka dan minta, tapi nampaknya sudah nyata, sistem guaman kita terutamanya di AG Chambers memang tahap Tahun 1, Universiti.
Ana ucap tahniah kepada semua yang menang dalam kes ini.
Tahniah!
Masyuk!
Advertisements

Ana nak ingatkan adik-adik mahasiswa, menunjukkan idealisme itu boleh dan baik. Menunjuk garang itu pun bagus. Barulah nampak karisma anak muda. Memberikan pandangan pun bagus. Berjuang di atas landasan yang kita percaya pun molek dan bagus. Ini latihan yang bagus kepada anak-anak muda kita. Supaya tak jadi yes man macam anak-anak orang UMNO. Kita kena semai semangat berani kepada jiwa anak muda kita.

Ana setuju mereka berarak dan berdemo. Daripada merempit, jadi bohjan, jahanamkan anak dara orang, elok mereka turun ke jalan, berjuang atas nama Bersih, Hijau, PTPTN, anti ISA, anti PPSMI dan sebagainya. Ini jiwa anak muda. Pak Cik pun pernah muda anak oi. Generasi Hishammudin Rais. Bukan Hishammuddin Husin. Itu generasi pondan. Pak Cik generasi Hisham Rais. Memang power. Mana PM/Menteri yang tak takut dengan mahasiswa. Kena jerkah, ada Menteri yang terkencing. Itu zaman dulu lah.

Pak Cik hormat semangat korang. Tidur di Dataran. Makan. Solat. Belajar. Ini semangat yang kita mahu. Ini namanya jihad di atas jalan yang kita percaya.

Tapi, suka Pak Cik nak ingatkan, bab kalung dan panggil Najib sebagai ‘Allahyarham’, ‘Mendiang’, Rosmah sudah menjanda, Mendiang Khaled Nordin ini – pada Pak Cik lah, dah jauh melampau. Korang ni sudah hilang adab dan jadi perosak kepada nama baik PAS.

Ok lah, korang kata, PAS tak terlibat – tapi malam kelmarin Abang Mat, MB Perak Nizar pun turun. Pak Cik pun pernah jumpa Khalid Ismath ini tak lama dulu. Memang semangat nak perjuang parti. Tapi akal ada sikit taruk kat lutut. Main ikut suka. Ayah Khalid Ismath pun Pak Cik kenal baik.

Tapi Nabi dan agama kita tak mengajar nak maki hamun sampai macam itu. Itu sudah melampau. Pak Cik mengaku, ada kala Pak Cik pun tulis guna bahasa kasar. Tapi, ini sekadar permainan bahasa. Tak ada lah sampai kata orang Allahyarham dan Mendiang. Melampau sangat tu.

Pak Cik nasihatkan, dalam perjuangan, mesti ada panduan dan akhlak. Jangan main balun sahaja. Kena jaga akhlak sama. Sampai letak kalungan bunga pada orang, buat macam depa agama lain ni, sudah perjuangan yang tak ada adab.

Antaranya Firman Allah S.W.T.maksudnya: Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah membuat contoh ucapan yang baik(mengajak berbuat baik, menjauhi perbuatan salah) seperti sebatang pohon yang baik (subur) akar kuat (terjunam ke dalam tanah) dan cabangnya(menjulang tinggi) ke langit. Pohon itu berbuah terus dengan izin tuhannya. Allah menjadikan contoh-contoh itu untuk manusia supaya mereka ingat selalu. Dan contoh perkataan yang buruk (seperti memfitnah, berdusta, mengajak berbuat mungkar dan lain-lain) seperti pohon yang busuk [mati] yang tercabut akar-akarnya dari permukaan bumi tidak tegak berdiri lagi.
(Surah Ibrahim: 24-26)

* kredit gambar kepada jurugambar UMNO, minaq jinggo. gambar hiasan sahaja, Pak Cik itu bukan mahasiswa.

Dewan Pemuda PAS Pusat menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bertanggungjawab membebaskan segera 11 tahanan terbaru dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Menurut ketuanya, Nasruddin Hassan, tangkapan terbaru itu sangat bertentengan dengan aspirasi Najib yang sebelum ini mengumumkan pentadbirannya akan memansuhkan akta draconian itu kerana tidak lagi relevan untuk digunakan.

“Pemuda PAS mendesak supaya kerajaan membebaskan segera tahanan tersebut,” katanya kepada Harakahdaily.

“Ini jelas, kerajaan tak pernah serius untuk memansuhkan akta ini. Sepatunya tak perlu lagi tangkapan selepas pengumuman (pemansuhan) dibuat,” tambahnya kecewa.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan sekumpulan lelaki di Sabah yang ditahan dibawah ISA pada 14 November lalu kerana didakwa terbabit dengan kegiatan militan.

Difahamkan sekurang-kurangnya 10 atau 11 orang ditahan termasuk juga warga Filipina dan Indonesia.

Semua mereka ditahan mengikut di bawah Seksyen 73(1) AKDN 1960 (ISA).

Mengulas lanjut, Nasruddin berkata, Dewan Pemuda PAS secara konsisten menentang ISA atas sifatnya yang zalim kerana membenarkan tahanan tanpa bicara.

====

Pada analah, elok kalau kita biarkan Polis siasat dahulu kes ini. Jangan cepat melompat. Biarkan siasatan dibuat secara menyeluruh.

Bukan soal mereka ahli kita atau tidak, tetapi kalau Ustaz Ketua Pemuda pernah pergi ke Sabah; memang situasi sangat panas dan berbahang. Dalam pada kita, PAS, bercakap soal menukar kerajaan dengan undi – mereka di sana memang sanggup buat apa sahaja. Bercampur-campur kesungguhan mereka nak menjahanamkan kerajaan. Ana jadi takut.

Ana ingat lagi, dalam satu pertemuan dengan ahli PAS di Sabah, seorang ahli kita bangun dan mula menunjukkan parang yang memang sentiasa di bawa di belakang baju. Dia kata, dia sanggup tebas siapa sahaja yang menganggu pemimpin PAS. Dia juga cakap, orang Islam di Mindanao, Malaysia, Borneo dan Indonesia mesti merusuh dan merampas kerajaan yang ada dari kelompok sekular dan bencikan agama.

Ana dan pemimpin PAS yang hadir waktu itu urut dada. Minta dia duduk dan tenang. Bukan ini yang kita nak latih ahli kita di Sabah. Confirm orang tak undi kita nanti.

Kita jangan tipu diri sendiri, pemimpin kita sendiri pun risau dengan ‘pengaruh’ Syiah dan kelompok militan ini. Bila di bawa ke Majlis Fatwa – mereka diam dan tak mahu buat sebarang keputusan. Kita takut hilang undi.

Pada ana, kita jangan cepat melompat dan marah-marah. Kaji dulu sebab musababnya. Takut kita termalu pula nanti.

Perbualan ringkas ana dengan YB Saari Sungib di Hulu Kelang kelmarin memang seronok. YB Saari pernah masuk ISA. Pernah bergelumang dengan kepayahan ISA. Pernah diletakkan dekat dengan sel Ezam Md Nor dan Lokman Noor Adam. Memang pejuang sejati. Memang seorang yang celup ikut mana pun akan bersama dengan perjuangan Islam. Ana memang dah lama minat dengan YB Saari. Pada ana, beliau adalah contoh pemimpin lapis baru yang boleh diketengahkan oleh PAS.

YB Saari memaklumkan kepada ana – dia sendiri tidak sangka Najib Rosmah berani untuk memansuhkan ISA. Macam ada yang tak kena kata YB Saari. Macam ada wahyu yang meminta Najib memansuhkan ISA. Tapi ini bukan wahyu Tuhan. Wahyu yang tak tahu turun daripada mana.

YB Saari mengatakan bagaimana ISA sebenarnya akan terus digunapakai dalam memastikan pembangkang tidak akan bernyawa. YB Saari tak percaya bahawa dua undang-undang yang akan digubal akan menjadi kurang kejam berbanding ISA.

Ana setuju dengan YB Saari. Memang keberanian Mat Jib Rosmah ini memberikan masalah kepada kita. Apa tidaknya, kalau Jib Rosmah berani tukar dengan seluruhnya, apa modal lagi kita nak lawan dengan kerajaan. ISA ini adalah senjata kita. Sekarang sudah dijadikan senjata dia orang. Hampeh punya Jib.

Bayangkan, tak lama lagi PAS dan PKR akan lancar Free Anwar Campaign. Kaedah kita memang semaksimum mungkin. Kita akan lanyak Najib, Muhyiddin, Rosmah, Hisham, Hakim, (Agong) kalau perlu. Kita akan lanyak sehabis mungkin. Tak ada simpan punya. Kalau tak pakai ISA – apa undang-undang dia nak pakai? Pelik…tetapi itulah yang akan berlaku.

Takkanlah Jib nak risikokan kerajaan mereka dengan korbankan ISA? Pelik?