Ana pun pelik dengan sesetengah pemimpin kita ni. Yang sedang
berlangsung adalah pemilihan PKR…tapi nampak gaya perpecahan di
kalangan kita yang lebih. Ada Exco Pas yang sokong Team A. Ada yang
sokong Team B. Ada yang sokong Team C. Apa halnya ni? Sejak bila kita
jadi macai kepada PKR.

Ana rasa benda ini tak bagus. Sangat tidak bagus. Biar mereka dengan
pemilihan mereka. Kita tak perlu masuk campur.

Yang teruk sekali di Selangor, punyalah ramai Exco yang kelam kabut
turun ke bawah, kononnya bantu Team itu dan ini. Tugas pada Negeri
terbengkalai. Exco sibuk turun ke bawah jumpa dengan pengundi PKR. Ini
bangang punya kerja. Ada Exco yang siap susun jadual usrah di rumah,
nak bantu kawan.

PAS

N15 TAMAN TEMPLER
PAS: Zaidy Abdul Talib

N17 GOMBAK SETIA
PAS: Hasbullah Mohd Ridzwan

N18 HULU KELANG
PAS: Saari Sungib

N2 SABAK
PAS: Sallehen Mukhyi

N20 LEMBAH JAYA
PAS: Khasim Abdul Aziz

N21 CHEMPAKA
PAS: Iskandar Abdul Samad

N23 DUSUN TUA
PAS: Razaly Hassan

N26 BANGI
PAS:Mohd Shafie Ngah

N29 SERI SERDANG
PAS: Noor Hanim Ismail

N38 PAYA JARAS
PAS: Mohd Khairuddin Othman

N42 MERU
PAS: Abd Rani Osman

N45 SELAT KLANG
PAS: Halimah Ali

N51 SIJANGKANG
PAS: Ahmad Yunus Hairi

N53 MORIB
PAS: Hasnul Baharuddin

N54 TANJUNG SEPAT
PAS: Mohd Haslin Hassan

Kata seorang ADUN pada ana, ‘memang yang lawan mereka sama mereka.
tapi ini soal duit dan peruntukan sheikh. kalau ana tak tolong
MB…buatnya kaki main dalam toilet jadi MB, masak kita. ana nak jaga
kawasan. nak jaga jamaah. duit kena ada. kalau ana tak ada duit, enta
pun tak mahu kawan dengan ana’.

Menurut ADUN tersebut pada ana, kalau sudi memberi pertolongan kepada
MB Selangor (ada peruntukan lebih yang akan diturunkan. dekat RM300
ribu juga). Boleh tolong ahli dan rakyat.

Oklah kalau ada upah. Jangan buat kerja bodoh sokong orang tak ada
upah. Sudah-sudahlah kita dibodohkan oleh PKR selama ini. Kita kena
maju sedikit. Kalau setakat tolong air liur, buat membazir sahaja.

gst1Plakad bantahan dipamerkan mengiringi pengumuman kelulusan Rang
Undang-Undang (RUU) Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) di Dewan
Rakyat hari ini.

Tindakan itu dibuat ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat sebagai
menyatakan pendirian konsisten membantah akta itu walaupun diluluskan
dengan undian hari ini.

Mereka juga sempat merakam aksi bantahan itu dan memuat naik ke media sosial.

Pungundian lewat petang tadi menyaksikan 118 ahli parlimen BN
menyokong RUU itu sementara 81 ahli parlimen Pakatan Rakyat menyatakan
tidak bersetuju.

Ekoran penolakan total Pakatan Rakyat terhadap RUU itu, maka ianya
tidak memerlukan kepada perbahasan peringkat jawatankuasa.

Sebaliknya ia akan terus dibawa ke peringkat Dewan Negara sebelum
diluluskan dan dilaksana April tahun hadapan.

——————————————–

Terus terang ana kata, ana tidak puas hati dengan prestasi wakil
rakyat kita. Macam tak ada idea. Semua cakap kosong. Jauh beza dengan
wakil rakyat DAP dan PKR.

Ana diberitahu, ini semua kerana Dr Dzul kedekut ilmu dan tidak
berkongsi hujah dengan MP lain. Dia syok sendiri. Sedangkan dia bukan
MP lagi. Kita pun tahu Dr Dzul dapat hujah dari mana. Kakitangan
Securties Commission yang beri. Dulu pun macam tu jugak.

Akhirnya, kita dapatlah MP yang sekadar sengih tayang perut.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/26855-hudud-k-tan-bawa-private-bill-ke-parlimen

Kerajaan Kelantan akan membawa satu rang undang-undang persendirian
(private bill) berkaitan dengan isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2)
1993 ke Parlimen dalam masa terdekat.

Menteri Besar Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata perkara itu diputuskan
dalam mesyuarat exco hari ini sebagai menyahut seruan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom bahawa pusat
bersedia membantu Kelantan melaksanakan undang-undang itu.

“Kerajaan Kelantan dengan ini akan menyiapkan satu rang undang-undang
persendirian (private bill) yang akan dibawa ke mana-mana sidang
Parlimen yang terdekat oleh salah seorang ahli parlimen bukan kerajaan
bagi mendapat kebenaran untuk Kelantan melaksanakan undang-undang
tersebut seperti yang diperuntukkan oleh Perkara 76 (A) Perlembagaan
Persekutuan.

“Satu rang undang-undang persendirian (private bill) juga akan dibawa
bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa) 1965 untuk memberi
bidang kuasa yang lebih luas kepada Mahkamah Syariah Negeri Kelantan
bagi membolehkannya menghukum sebagaimana peruntukan dalam Enakmen
Hudud,” kata beliau pada sidang media hari ini.

Beliau berkata, keputusan kerajaan negeri itu dibuat kerana sebahagian
besar dari kesalahan jenayah hudud dan qisas seperti mencuri,
merompak, merogol, mencedera dan membunuh terletak dalam bidang kuasa
Kerajaan Persekutuan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Kanun
Keseksaan (Penal Code), begitu juga agensi-agensi pelaksana seperti
polis dan penjara.

—————————————

Kali ini kita tengok samada nama-nama berikut akan menyokong HUDUD Kelantan.

- Anuar Musa
- Reezal Naina Mericanto
- Ajeej Rahim
- Noh Omar
- Shahidan Kasim
- Bung Mokhtar
- Ghafur
- Irmohizam

Ana pun nak tengok kalangan Ahli Parlimen PKR untuk menyokong kita.

- Anwar Ibrahim
- Nurul Izzah Anwar Ibrahim
- Azmin Anwar Ibrahim
- Tian ‘Anwar’ Chua Ibrahim
- Shamsul Anwar Iskandar Md Akin
- Sivarasa Anwar

Jangan sedap cakap sahaja konon nak tengok Hudud terlaksana. Kali ini
kalian ada peluang nak tunjuk kejantanan masing-masing. Mari pakat
sokong HUDUD. Jangan tarik diri dan ponteng Parlimen.

Siapa ponteng…baik potong benda alah tu dan lempar kepada anjing.

reezalKenyataan Ahli Majlis Tertinggi Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki yang menggesa PAS agar membentangkan draf undang-undang hudud di Parlimen jika benar-benar mahu menyaksikan satu perubahan besar dalam pelaksanaan undang-undang Islam di negara ini.Beliau mengulas kenyataan terdahulu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom bahawa Kerajaan Pusat bersedia untuk memberikan laluan pelaksanaan hudud dan memberikan syarat agar ia dibentangkan di Dewan Rakyat terlebih dahulu.

Saya melihat kenyataan Asyraf hanyalah bermotif politik semata-mata dan berhasrat untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat. Beliau sedar bahawa PAS hanya mempunyai 21 kerusi parlimen sahaja di Dewan Rakyat.

Menggesa PAS untuk membawa deraf hudud ke Parlimen membuktikan Asyraf hanya bermain politik dan tidak ikhlas dalam isu ini. Sedarkah beliau bahawa seseorang ahli parlimen bukan kerajaan yang ingin membawa rang undang-undang persendirian (private bill) perlu memohon izin selama sebulan sebelum tarikh pembentangan dan empat belas hari untuk usul.

—————————

Tulisan di atas ana dapat daripada Harakahdaily. Tulisan biasa-biasa sahaja. Alasan biasa. Tak cukup masa. Private bill susah lulus.

Pada ana, apa yang dikatakan oleh anak Dusuki itu ada betulnya. Apa salahnya kalau PAS yang bentang. Kita memang ada pakar bab ini. Salah?

Kita ramai ulama’ dalam Parlimen, takkanlah seorang pun tak boleh bentang cadangan pelaksanaan Hudud. Lemah sangatkah kita. Anuar Musa sokong. Merican Naina sokong. Kalau betul ini komitmen mereka, kita balunlah. Apa tunggu lagi.

Soal orang macam Merican Naina sokong Hudud itu kita serah pada dia dengan Allah SWT. Soalnya, kita bawa dulu di dalam Parlimen. Itu yang orang kita nak di bawah. Bukan soal politik ni. Soal maruah parti.

Sedih tidak terkira rasanya ketika mendengar berita Tuan Guru Datuk
Nik Abdul Aziz Nik Mat semakin bertambah uzur, walaupun ada juga
ketikanya beliau menyampaikan juga ucapan dan tazkirah di beberapa
tempat.

Keadaan tokoh pemimpin yang satu ini mengundang doa dari umat Islam di
sana sini semoga beliau dipulihkan dari keuzuran untuk meneruskan
perjuangan.

Beliau kini berumur 82 tahun dan baru-baru ini beliau menggagahkan
diri menyampaikan Kuliah Subuh di masjidnya di Pulau Melaka dengan
suara yang tertahan-tahan, mengundang rasa pilu para jamaah.

Kasih sayang rakyat kepadanya sepanjang masa justeru sepanjang
hayatnya beliau telah mendambakan perjuangannya kepada Islam melalui
wadah PAS. Menyampaikan ribuan kuliah dan ceramah, melayani rakyat
pelbagai kaum dan agama di mana-mana.

Beliau adalah legasi yang akan terukir dalam sejarah dan akan dikenang
lama, bahawa seorang pemimpin yang menjalani kehidupan serba
sederhana, bersuara lembut, tetapi tegas telah mengambil peranan
penting mewarnakan perjuangan politik Islam di tanah airnya.

Kini Kerajaan Negeri Kelantan telah menubuhkan ‘Institut Pemikiran Tok
Guru’ sebagai mengenang jasanya bukan saja sebagai Menteri Besar
Kelantan selama 23 tahun, bahkan sebagai tokoh ulung pimpinan dan
pemikir gerakan Islam PAS sejak puluhan tahun.

Demikian ulasan di dalam Harakah online. Pada ana, apa gunanya kita
nak puja sangat Tok Guru pun. Kita kena akui, sebagai MB, beliau
banyak kelemahan dan dosa kepada rakyat. Bukan sahaja dosa kepada
rakyat yang menyokong, yang tidak menyokong pun sama juga.

Ana cukup tak gemar kalau ada orang kita yang nak julang Tok Guru
secara melampau-lampau. Ada yang sudah mula tempah jubah milik Tok
Guru untuk disimpan sebagai kenangan. Ada yang sudah menempah untuk
memikul keranda dan sebagainya.

Jangan jadi bodoh dan taklid. Tok Guru manusia biasa. Ada kelemahan.
Tak perlu nak lambung lebih-lebih. Dosa kepada rakyat, biar Tok Guru
bawa ke mahsyar.

Perhatikan Firman Allah Q.S.al-An’am:2, bermaksud:

‘ Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukannya
ajal atau kematianmu, dan lagi suatu ajal yang ditentukan [untuk
berbangkit] yang ada pada sisiNya [yang Dia sendirilah
mengetahuinya].’

Dan lagi FirmanNya Q.S.an-Nahl:61, bermaksud:

‘ Maka apabila sudah tiba ajal seseorang tidak akan dapat diundurkan
atau dimajukan walaupun hanya sesaat.’

PINTU

Dunia yang kita diami sekarang mempunyai dua pintu.

1] Pintu masuk kedalam dunia, melalui rahim ibu;

2] Pintu keluar dari dunia ini, dinamakan liang lahad/kubur.

Kita bernama manusia ini tinggal didunia adalah ibarat dagang merantau
dan lambat laun pastinya kembali juga kenegeri asal, yakni, liang
lahad / akhirat!

Sampai waktu, kalau Tok Guru kena pergi, pergilah dia. Macam kita juga.

Erdogan rasuah. Polis rasuah. Badan kehakiman rasuah. Keluarga AKP terlibat rasuah. Erdogan haramkan twitter. Haramkan youtube. Punyalah banyak projek gomen yang AKP balun. Sudahnya, AKP juga menang dalam pilihanraya melibatkan jawatan Datuk Bandar dan ahli majlis.
Ana nak ingatkan kepada pimpinan parti kita – Najib mungkin rasuah gila babi; tetapi bila dating pilihanraya, rakyat masih pilih dan percaya mereka. Ini hakikat. Ana bukan nak buat cerita.
Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan on Sunday hailed what appeared to be a decisive victory for his party in local elections, providing a boost that could help him emerge from a spate of recent troubles.Erdogan was not on the ballot in the countrywide polls, but he campaigned as if he were. Hours after the polls closed, Turkish newswires suggested that his party was significantly outstripping its results of about 39 percent in the last local elections in 2009 and roundly beating the main opposition party.

With nearly 70 percent of the votes counted, Erdogan’s party was above 46 percent of the votes while the main opposition CHP was at just over 30 percent, according to state-run TRT television.

“I thank my Lord for granting such a victory, such a meaningful result,” Erdogan said at a victory rally in Ankara, speaking to a crowd of supporters who had been chanting, “Turkey is proud of you!”

Incumbent candidates from Erdogan’s Justice and Development Party, better known by its Turkish acronym AKP, also were leading in high-profile races in Istanbul and Ankara. Voter turnout appeared to be heavy, with people forming long queues at polling stations.

The strong results were a big boost for the prime minister following a tumultuous corruption scandal. In recent days, Erdogan has also provoked outrage at home and abroad by blocking access to Twitter and YouTube.

Gila babi, Erdogan tetap menang lebih 45 % undi. Apa maknanya pada kita?

AKP tak bawa Islam pun dalam perjuangan. Erdogan kata, dia ‘conservative democrat’. Bukan Islamis.

Kita kena belajar banyak dengan politik Turki. Bawa imej Islam yang keras, yang ganas, yang melampau tak bawa kita ke mana pun.

PKR Tanpa Pak Sheikh

Kita kena ambil kesempatan untuk bawa imej yang tepat bersempena ketiadaan Anwar yang bakal dimasukkan ke dalam penjara tak berapa lama lagi. Kalau kita masih ikut bontot PKR, selamanya kita tak maju.

Kita semua tahu, PKR akan hanyut tanpa Anwar Berahim. Entah ke mana. Kalau kita nak ikut hanyut, kita rugi. Ini peluang kita nak jadi lebih hebat dan power berbanding PKR dan DAP. Soalnya imej kita kena betul dan tepat. Kalau silap, memang kita tak layak jadi pemerintah yang hebat.

Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia (PPMM) telah mengikuti
kronologi isu Kasim Ahmad sehingga beliau didakwa di mahkamah syariah
Putrajaya, kelmarin.

“Kronologi peristiwa tersebut diukur berdasarkan parameter
perundangan, perlembagaan dan syariah,” ujar Presidennya, Datuk Zainul
Rijal Abu Bakar dalam kenyataan kepada Harakahdaily malam tadi.

Justeru, katanya PPMM menegaskan bahawa setiap kebebasan yang
dianugerahkan di dalam Perlembagaan Persekutuan ataupun dalam Islam
termasuk kebebasan bercakap bukanlah diberikan secara total tetapi ada
had yang telah digariskan.

Tambahnya, tiada kebebasan mutlak di dalam mana-mana sistem
perundangan di dunia ini.

Menurutnya, PPMM juga menegaskan bahawa pendakwaan terhadap Kasim
Ahmad adalah sejajar dengan undang-undang yang berkuatkuasa.

Beliau berkata, beban pembuktian untuk mensabitkan Kasim bersalah atas
kesalahan yang didakwa masih lagi terletak di bahu pendakwa syarie.

“PPMM percaya pihak penguatkuasa agama telahpun menjalankan siasatan
yang wajar sehingga Ketua Pendakwa Syarie membuat keputusan untuk
mendakwa Kasim Ahmad kerana terdapat bukti-bukti yang mencukupi,”
katanya.

Katanya lagi, Kasim diberi hak sepenuhnya untuk meminta perbicaraan di
dalam mahkamah sekiranya beliau berpendirian tidak bersalah atas
dakwaan tersebut.

“PPMM percaya perbicaraan yang adil akan dijalankan di dalam prosiding
terhadap beliau,” ujarnya lagi.

Di sini kita mahu cabar Jamil Khir untuk  dakwa Mahathir sekali. Dia
yang anjur. Dia yang panggil Kasim. Dia yang puja Kasim. Kenapa dia
tak didakwa?

Nampak sangat Jamil Khir takut dengan Mahathir. Sat lagi kalau dakwa
Mahathir, nama dia pun tak sangkut dalam PRU akan datang. Jangan lupa
Mukhriz MB.

Inilah sempoa akidah UMNO. Ada double standard. Sorang kena. Sorang
lagi tak kena. Kalau nak ikut gila dan kurang ajar kepada Islam, sama
sahaja.

Selagi UMNO ada double standard macam ini, toksah cakap pasal hudud
lah. Buang masa.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers