Tu dia…ana dok dengaq macam-macam cerita berlaku di Mentaloon. Dahsyat. Tak pernah jadi depa kata. Dalam Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri, carut-mencarut pun jadi. Exco mencarut. KCS mencarut. Memang enak didengar.
Pada ana ini adalah rahmat politik kepada kita di Kedah. Bukan rahsia lagi, anak Mamu Mahathir sudah jadi MB (Menteri Bodoh) di Kedah. Tak boleh buat apa. Dok saja makan gaji buta.
Sayang sungguh dulu kita tak hormat dan pecah setia kepada MB lama kita. Teruk teruk dia pun..orang PAS. Tapi kita niat nak tanam orang kita ikut dan. Habih la.
La ni, orang kita di Kedah kena beri perhatian. Kena duduk, bincang macamana nak pastikan Mat Botak Mamu Mahathir ini boleh tertiarap di Alor Setar. Ana yakin boleh.
Cuma, kita perlukan pemimpin lapisan baru yang lebih berani dan vokal. Kaki balun kena ramai.
Jangan dok harap Pokok Sena sahaja. Dia bukannya bijak sangat.
Mana hak lain? Tidoq?
Ana ingat asykar Timbalan Setia di Johor sahaja yang hebat. Rupanya Skuad Timbalan Setia AMK jauh lagi hebat. Asyik nak pukul orang sahaja.
Gangster mana yang diupah oleh Nik Nazmi ini? Budak-budak gila Taman Medan? Atau budak-budak kutu berahak area Sunway?
Tidak seperti Unit Amal PAS yang sentiasa dilindungi ayat al Quran dan ilmu tinggi, Nik Nazmi hanya mengupah kutu dan budak samseng untuk jaga keselamatan. Ana perhati dari jauh, budak budak ini bukannya betul. Kaki togok. Memang kecoh la tadi.
Pada ana, tak perlulah pakai nama Timbalan Setia. Tak kena tempat. Buat rosak nama asykar Johor yang setia kepada Tuanku/kerabat.
Elok guna nama lain. Skuad Kutu Berahak; Skuad Samseng Kampung; Skuad Tiada Masa Depan lebih sesuai.
Tak payah banding dengan Pas lah. Tak kena langsung. Ini skuad jahil.
Ramai ahli di bawah yang masih lagi menunggu whatsapp dan arahan Presiden agar jentera Pas turun beramai-ramai ke Putrajaya dalam program Rakyat Hakim Negara. Mereka buka whastapp hampir setiap minit. Tempoh makin dekat. Masih belum ada arahan.
Ana sms beberapa orang Pesuruhjaya Pas Negeri, dan jawapan mereka sama. ‘Tak guna pertahankan isu liwat. Biar dia jawab sendiri’.
Ana pelik. Betulkah ini keputusan parti. Kita tak masuk langsung? Tak bahaya ke untuk PR?
Ana ok ajer. Setia dengan arahan. Kalau arahan kata tak perlu turun, baik ana minum kopi di dalam kawasan ana. Boring2, ana pergi mengurut kaki. Senang hidup.
Di kalanagn ahli pun sama. Pada mereka KETUM PR ini sudah melampau-lampau. Pas dihina dan dipinggir. Isteri lebih utama daripada persahabatan.
Biar dia tanggung sendiri azab.
Pada ana, kalau tidak bersalah pun, imej KETUM dah menjunam teruk. Tidak menarik macam dulu. Hanyir.
Daripada kita terbabit hanyir. Biar dia seorang sahajalah.
Tapi kalau Presiden sendiri arahkan turun. Ana turun jugalah. Kesian.
Adun PAS Hulu Kelang, Saari Sungib yang digantung keahlian berkuat kuasa 12 Oktober lalu, akan mengemukan rayuan kepada Majlis Syura Ulama PAS minggu depan,

Beliau yang dipetik portal Mstar Onlinesebagai berkata bahawa, surat rayuan tersebut akan diserahkan sendiri di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut pada Isnin.

“Insya-Allah dalam hujung minggu ini saya akan menulis surat rayuan tersebut. Perkara yang akan ditulis sudah berada dalam fikiran saya,” Saari dipetik portal itu.

Beliau juga mmaklumkan telah berbincang dengan peguam dan rakan rapat untuk mendapat maklumbalas berhubung pemecatannya itu.

Saari menjelaskan surat penggantungan beliau diterima melalui pos pada 13 Oktober lalu dan menerimanya menerusi emel pada 11 Oktober.

“Dalam surat penggantungan itu, kesalahan yang saya lakukan tidak dinyatakan secara spesifik, namun surat itu memaklumkan saya melakukan kesalahan di bawah perkara 82 (6) Perlembagaan parti.

“Apa pun saya akan menjawab surat tunjuk sebab ini dan saya akan serahkannya Isnin ini,” katanya.

————–
Apa nak rayu lagi?
Masa buat keputusan tak ingat sumpah.
Tak ingat bai’ah
Kalut nak angkat wan azizah
Sudahnya…diri sendiri kena mamah
Politik mengkarung enta orang dah kenal
Konon zuhud pakai capal
Poket kanan kiri sentiasa tebal
Sebab masyuk sentiasa kekal
Sheikh…enta ini pengkhianat parti
Elok letak jawatan dan sedar diri
Kalau tak kerana PAS…hmm…enta menyendiri
Dalam pkr pun…enta tak ada erti
 
La ni…sembah Azmin kanan dan kiri
Pastikan projek hulu kelang…anta dapat sendiri
Laki bini…kemain eksyen lagi
Mengalahkan MB…si azmin ali

It intensified when in a provocative speech, Rouhani asked hardliners to stop “interfering in people’s lives.” On the anniversary of his election, he slammed opponents who still “think we’re living in the Stone Age.” This is not new. Even before his election in a largely forgotten interview with the youth magazine Chelcheragh, then presidential hopeful Rouhani hinted that even those who don’t observe the Islamic veil in the “desired way” can be good people. “Before the revolution, many women in our society did not wear the hijab – but were they not virtuous humans?” On the campaign trail, Rouhani vowed to rein in the morality police, an organ the president does not directly control. But attempts to shuffle police commanders and move morality police under the jurisdiction of his own interior ministry have been defeated by more powerful conservative forces in the establishment.

What’s painfully apparent from all this is that it’s summer in Tehran, which in recent memory has meant a renewed push by hardliners who control the disciplinary forces to redeploy the morality police in larger numbers to keep tabs on those who stray from the ambiguously defined public dress code. But as we enter Rouhani’s first full summer as president, it’s clear the presence of the morality police does not approach levels under Ahmadinejad.

****************************
Di IRAN pun, sudah mula tanda-tanda nak bertenang dengan undang-undang zaman batu. Sayangnya, di Kelantan kita dah nak mula balik benda macam ini.
Buku kedatangan Solat Jumaat ini, pada ana, adalah cadangan orang yang tak cukup bulan. Beranak kurang 9 bulan. Ini bukan taksub agama lagi dah. Ini dah melampau.
Cukup-cukuplah tu Sheikh, jangan buat orang menyampah dengan kita. Buat benda yang bukan-bukan.
Ana cadang Kerajaan Negeri Kelantan tumpu kepada perkara seperti berikut:-
- Ekonomi (peluang kerjaya orang muda);
- Pendidikan
- Sampah sarap
- Longkang tersumbat
- Denggi
- Menaiktaraf masjid
- Pembentukan koperasi masjid di seluruh Kelantan
- Kerjasama dengan universiti
- Penambahan MRSM di Kelantan
- Penambahan SBP di Kelantan
- Dana inovasi
- Dana usahawan muda
Buku kedatangan Jumaat ini pada ana memang idea tahap unta. Tolonglah. Tolonglah. Tolonglah.
Banyak benda lain kita patut tengok. Imam mana yang sanggup nak penjarakan anak kariah sebab tak solat. Ini bukan kerja kita.
Kerajaan Arab Saudi pun tak buat macam ini.
Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, menegaskan ia berbeza jika seseorang itu memohon untuk menyertai parti, yang mana memerlukan pertimbangan jawatankuasa pusat untuk menerima atau menolaknya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengumuman Datuk Tamrin Ghafar untuk keluar dari parti Islam itu, pagi tadi.

“Kita tidak boleh halang mana-mana yang hendak keluar parti.  Jika itu hasrat dia, kita terima. Tak boleh halang.

“Kalau nak masuk (sertai PAS), itu kena dipertimbangkan sama ada nak terima atau tidak. Perlu dibawa ke peringkat jawatankuasa kerja untuk memutuskannya. Itu lain. Tapi, kalau nak keluar, kita tak boleh halang,” kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Mengulas lanjut, Mustafa yang kini tidak berada di Kuala Lumpur mengatakan bahawa beliau belum menerima surat daripada Tamrin.

Bagaimanapun, pegawai di Pejabat Agung PAS, di Jalan Raja Laut, telah memaklumkan kepada beliau berkenaan surat tersebut yang dihantar pembantu Tamrin pagi tadi

————–
Pada ana, eloklah Tamrin keluar. Bukannya apa, tengok bini dia pun kita tahu dia tak sesuai dengan Pas.
Nak tengok bini dia, boleh pergi Bangsat SHopping Centre (Bangsar) dan dapat tengok bini dia yang bersepah di situ. Tua. Tak pakai tudung.
Apa sahaja pun sumbangan Tamrin kepada kita?
Bro…boleh berambus.
Dewan Muslimat Negeri Melaka (DMPNM) kecewa dengan sikap kerajaan negeri yang turut disokong kerajaan pusat melalui Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, yang menjadikan pesta arak sebagai salah satu cara menjana ekonomi negeri.

Ketuanya Ustazah Kintan Man, berkata sewajarnya Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron serta menteri kabinet yang diberi mandat oleh rakyat, mampu untuk mengemukakan pelan ekonomi mapan yang bersih daripada unsur-unsur yang bertentangan dengan ajaran agama.

“DMPNM merasa amat kesal bilamana pesta arak ini dijadikan sebagai salah satu produk penjanaan ekonomi serta cara untuk menarik pelancong.

“Islam tidak melarang penganut agama lain untuk meminum arak selagimana agama tersebut tidak melarang perlakuan sedemikian, tetapi untuk diberi kelulusan pesta meminum arak adalah suatu yang amat mendukacitakan,” katanya.

————–
Ini macam lah kita mahu. Kenyataan tegas. Salahkan kerajaan Melaka di bawah YAB Mata Kanan Ke Lain Mata Kiri Ke Lain di Melaka tu. Sebab itulah dia tak perasan konsert arak dalam negeri. YAB Mata Kanan Ke Lain Mata Kiri Ke Lain.
Mana pergi kalangan alim ulama’ di Melaka? Senyap ajer. Redha?
Janganlah senyap. Kena buat kenyataan lah. Maki hamun sikit. Barulah betul.
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 47 other followers