Fuhh, sebab ana puji Bajet Johor, teruk ana kena balun dalam sms/whatsapp/viber/telegram. Ada yang kata, Khaled Nordin dah beli ana dengan sekian sekian harga.
Ana dah tulis, ana cakap benda yang ana nampak di DUN Johor. Ana masuk. Ana perhati. Ana bantu ADUN kita buat ucapan. Tapi bila ana tengok cara Khaled Nordin kerja, ana kata kita ada masalah.
Macam itu pun, antum semua carutkan ana. Sampai tuduh ana kena sontot dengan UMNO Johor.
Macam inilah, ana bukan puji sebab ana nak duit UMNO. Tapi ana nak kita semua ingat, cita-cita nak tawan Johor ni jangan jadi macam angan-angan mat jenin. Tak mampu pun.
Sebab itu ana kata, kita kena fokus di Kedah. Sebab Mukhriz ini bukan pemimpin yang bijak dan cekap. Pentadbiran dia huru hara.
Kalau tak kerana Mahathir, tak ada satu projek pun yang jalan. Nasb baik Mahathir arah Putrajaya Corporation labur habis duit di Kedah. Buat projek. Kalau tidak, apa pun tak ada.
Johor ni, pada ana, kita lupakanlah. Macamna kuatnya pasukan bola dia, itulah politik Johor. Kena pula rakyat semakin dibodohkan. Kita tak ada peluang.
Kerajaan Negeri Johor Darul Takzim, pada ana, berbelas-belas takuk lebih pandai dan bijak berbanding dengan Kedah. Ana minta maaf cakaplah, apa yang ana dengar di DUN Johor tempohari membuatkan ana lebih tidak yakin kita mampu buat apa-apa usaha politik di Johor.
Khaled Nordin ini nampak tidak bijak. Tetapi dia seorang yang sangat teratur dan berseni dalam menyusun perancangan negeri. Tidak macam anak Mantan PM yang berlagak pandai, tetapi gagal mengurus.
Pelaburan Johor, kalau nak dikira semua RM156 bilion
Pekerja – 1.827 juta orang
Projek Besar – PIPC (Pengerang)
Bandar Pendidikan – Iskandar dan Pagoh
Bioekonomi sebagai punca pendapatan baru
Contract farming (Lembu tenusu, rumput ternakan, stevia, Herba)
Program Galakan Usahawan Pertanian
Ladang Lembu Berskala Besar (Kota Tinggir, Muar dan Segamat)
Pemodalan Darul Ta’Zim
‘Rainforest to Reef’
Program makanan 15,000 orang murid sekolah agama
37,000 rumah mampu milik
Rizab Melayu
Banyak lagi sebenarnya. Tapi ana dan ADUN naik malas nak tulis. Dalam perbincangan kami, mengakui kalau tak ada skandal besar, memang susah nak jatuhkan Johor.
Ana cuma nak beri ingat pada kawan-kawan, jangan ingat nak jatuhkan Johor ini mudah. Susah. Ana dah dengar ucapan Bajet MB…ana rasa, memang jauh panggang dari api.
Baik kita fokus kepada Kedah. Lebih mudah,
The Kelantan government should axe all plans to use a guillotine in implementing hudud law in the state, said DAP central executive committee member Liew Chin Tong.

“The obsession with such inhumane methods of punishment on the part of Deputy Mentri Besar Datuk Mohd Amar Abdullah is disappointing.

“Like many other proponents of human rights, I have been campaigning for the end or reduced usage of cruel punishments such as the death penalty and judicial caning,” Liew said in a statement.

He was responding to a report that Mohd Amar, who is the chairman of Kelantan’s hudud law technical committee, said he would suggest to the panel to use such a guillotine, which would not need a surgeon to operate.

Mohd Amar said the guillotine was fast, effective and needed only one person to pull the lever, two others to hold down the offender and a doctor to ensure the punished person does not drastically suffer from the punishment. The judge who meted out the sentence must also be present.

 
=================
Cemas sangat DAP bila Kerajaan Negeri Kelantan nak perkenalkan kaedah hukuman. Apa yang cemas? Dah berapa kali nak ulang, kalau buat pun, ini tidak melibatkan kalangan kafir laknat. Itu pun susah nak faham?
 
Suka hati Kerajaan Negeri Kelantan lah nak buat dan perkenalkan kaedah hukuman apa pun. Apa yang risau sangat? PP boleh suka hati bebas nak buat apa pun. Kita tak kacau.
 
PAS mesti hidup dengan kaedah hukuman hudud. Kita dah janji kepada rakyat. Tak ada ruang untuk kita kencing lagi. Kalau dah janji kita kena buat.
 
Ana ucap tahniah kepada Dr Nik Amar sebab bersungguh dengan hudud. 

1. Let me begin by admitting that I am not a trained economist or financier. Still I don’t think it is fair for anyone to say I do not understand BR1M and the good things about it. I have in the past made some decisions on economic and financial matters which seem to have given good results for the country.

2. I have been opposed to giving monetary handouts as a way to increase the income of people right from the beginning. If at all financial aid should be given to the very poor who are unable to work to earn an income. My primary objection is because handouts on such a scale look too much like bribery. And when this is given near elections or the manifesto promises this, the impression that it is about buying votes just cannot be dismissed. If incomes are to be increase it should be by way of creating opportunities for work or business.

3. But BR1M has more negative implications than that. It increases the tendency towards personal dependence on the Government even for one’s income, without any effort by oneself. It weakens the character of people and reduce their competitiveness in the market place.

4. We want high incomes. But high income should come from increases in productivity. High productivity results from better education and training. A manual labourer cannot be more productive than a mechanic or a craftsman. And they in turn cannot be as productive as an engineer. The ability to increase productivity comes from greater added value to the products.

5. It follows that when we promote industries with greater added value, than the incomes of employees would increase due to greater contribution of the employees. We should note that in countries with big Government revenues from the foreign exploitation of resources, and people are given a part of the revenue to sustain a good lifestyle, there is a lack of desire to work.

6. Giving money does not increase productivity. Without increasing productivity, competitiveness will not improve. And the economy will not really grow. These countries invariably depend on foreign workers, executives and entrepreneurs.

————-
Ana malas nak ambik semua, pokok pangkalnya orang Malaysia kena tahu BR1M itu satu bentuk RASUAH yang jelas. Itu Mamu Mahathir kata. Bukan ana kata.
Kalau Muhriz benar-benar anak BAPAK, dia patut umumkan bahawa BR1M tidak akan diterima di Kedah. Semua rakyat Kedah akan TOLAK BR1M demi menyambut kebenaran ayahanda Mahathir. Barulah ada jantan.
Hampir 570,000 penerima BR1M di Kedah dijangka untuk tahun 2015. Naik hampir 200,000.
Kalau semua 570,000 semua terima BR1M, makna kata memang Mahathir dan suku sakat cakap tak serupa bikin. Sebab itu, Kedah la ni banyak problem. Ribut memanjang. Sebab BR1M lah kot.
Mukhriz kalau berani, buat usul kata dia akan tolak duit rasuah macam BR1M. Biar orang lain RASUAH, tetapi bukan Kedah.
Berani ker? HMMMMMMMMMM……HARAMMMMMMMMM
Ana SYORKAN semua Ahli PAS tolak BR1M. Tak berkat perjuangan kita kalau pakai duit rasuah.
Ana berbual dengan orang DAP Kelana Jaya malam kelmarin. Makan di restoran Cina Muslim. Mereka minta ana tolong buatkan blog mudah untuk pengundi Melayu di Kelana Jaya. Ana beri pandangan. Mereka bagi ana token. Ana terimalah.
Sekarang ini orang DAP sudah tak sangat cakap pasal Sheikh Anwar. Ana pun pelik. Kenapa jadi begitu? Kenapa tiba-tiba Anwar ni dah macam tak wujud.
Bukan main cina ni cerita pasal Izzah. Cantik. Pandai. Faham kehendak orang Cina.
Mereka kata, Izzah tak ada sampah dalam almari. Semuanya ok. Soal cerai ni, kata dia orang tak kisah sangat.
Pada mereka PAS pun ok. Tapi bukan Haji Hadi. Orang lain boleh kaw tim.
Ana takut Izzah in tergolek sebelum jadi PM sahaja. Sekarang ini zaman orang bentis orang yang cepat nak naik.
Kes Izzah dengan Pensyarah dulu tu dah selesai ka? cover-masa-depan-masa-kita-(izzah)-1
Kedudukan Sarawak sebagai negeri mempunyai paling banyak kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) di negara ini diperkukuhkan lagi apabila rang undang-undang untuk menambah jumlah anggota Dun diluluskan hari ini.

Semasa membentangkan Rang Undang-Undang Dewan Undangan Negeri (Komposisi Keanggotaan) 2014 pada sidang Dewan Undangan Negeri di sini hari ini, Menteri Perumahan dan Pelancongan negeri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg berkata rang undang itu bertujuan menambah jumlah anggota Dun daripada 71 ketika ini kepada 82.

Beliau berkata pertambahan itu pada prinsipnya disebabkan peningkatan populasi yang boleh mengundi, berikutan kepesatan pembangunan dan aktiviti ekonomi di negeri ini sejak semakan semula kawasan pilihan raya pada 2005.

“Dari segi perlembagaan, kawasan pilihan raya disemak selang tidak kurang lapan tahun,” katanya.

Beliau berkata sebaik sahaja rang undang-undang itu diluluskan, ordinan baharu akan dikuatkuasakan pada tarikh yang akan ditetapkan Yang Dipertua Negeri, sebelum pilihan raya negeri akan datang.

Abang Johari berkata pertambahan itu mencerminkan kadar peningkatan jumlah pengundi di negeri ini.

Beliau berkata  82 kawasan Dun adalah jumlah munasabah dari segi menyediakan perwakilan demokrasi yang mencukupi dan efektif untuk rakyat.

—————
Penambahan ini bukan sebab penambahan penduduk. Ini semua alat untuk memperkuatkan politik BN yang sudah semakin lesu dan menjurus ke lembah neraka.
 
Tuan/Puan pernah ke Sarawak?
 
Tanah yang kita tidak tahu apa imannya. Ikutlah. Macam-macam ada. Kita pun susah nak cakap pasal agama.
 
Pada ana, penambahan 11 kerusi ini, hanya meletakkan kemungkinan kita untuk mendapat undi, akan jadi lebih susah. Pandai Adenan Satem ni, tetapi sebenarnya dia seorang diktator. Kita kena ikut sahaja.
 
Ana pernah aktif di PRN Sarawak. Kesian tengok orang kampung yang kena tipu di Sarawak. Mereka kekal miskin. Kedana. Tapi pemimpin makin menjulang kaya.
Negeri PM nampaknya diserang macam-macam isu kebelakangan ini. Terbaru, di Cameron Highland, banjir lumpur berlaku sampai memakan nyawa manusia. Inilah jadinya bila alam sudah tak berapa nak berkawan dengan kita.

Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob diminta bersikap profesional serta menghormati setiap laporan yang dikeluarkan pihak akhbar berhubung masalah di Cameron Highlands kerana perkara tersebut melibatkan kepentingan serta keselamatan penduduk tempatan.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman berkata, sebagai ketua kerajaan negeri, beliau perlu menghormati laporan akhbar yang sebenarnya bertujuan untuk membantu kerajaan negeri memperbaiki kelemahan yang mungkin wujud.

Katanya, adalah tidak wajar sekiranya seorang Menteri Besar menyalahkan pihak akhbar atau media kerana pendedahan yang dilakukan itu yang bukan sengaja dibuat tetapi mahu membantu kerajaan negeri mengatasi segala kelemahan yang boleh memberi kesan buruk kepada rakyat.

“Pihak media hanya memainkan tugas mereka dan sekarang bukan merupakan masa yang sesuai untuk menuding jari kepada mereka kerana isu seperti ini melibatkan keselesaan dan keselamatan rakyat tempatan.

“Jadi, kita berharap sebagai ketua kerajaan negeri, beliau dapat bersikap lebih profesional dalam perkara ini serta menjadikan setiap teguran dari pihak media untuk memperbaiki kelemahan yang ada,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai Menteri Besar Pahang yang dikatakan agak emosional apabila ditanya mengenai pendedahan akhbar ini berhubung kebanjiran pendatang asing khususnya warga Bangladesh di Cameron Highlands.

Inilah MB yang biasa mencarut dan bercakap buruk pasal orang lain. Pada dia, dia manusia sempurna. Tak boleh buat silap.
Pada ana, kalau MB yang sama kekal untuk PRU akan datang, ana berani jamin PAS akan mencapai keputusan lebih baik.
Cuma kita kena tumpukan kawasan yang kita nak menang. Kena strategik.
Kalau Najib kekal MB ini…ana rasa kita kena siap sedia calon MB yang baik. Ana cadang, Ahli Parlimen Temerloh jadi MB Pahang. Pegang DUN dan Parlimen. Sesuai sangat…sebab dia ada Vellfire. Amacam? Ok?
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 47 other followers