It intensified when in a provocative speech, Rouhani asked hardliners to stop “interfering in people’s lives.” On the anniversary of his election, he slammed opponents who still “think we’re living in the Stone Age.” This is not new. Even before his election in a largely forgotten interview with the youth magazine Chelcheragh, then presidential hopeful Rouhani hinted that even those who don’t observe the Islamic veil in the “desired way” can be good people. “Before the revolution, many women in our society did not wear the hijab – but were they not virtuous humans?” On the campaign trail, Rouhani vowed to rein in the morality police, an organ the president does not directly control. But attempts to shuffle police commanders and move morality police under the jurisdiction of his own interior ministry have been defeated by more powerful conservative forces in the establishment.

What’s painfully apparent from all this is that it’s summer in Tehran, which in recent memory has meant a renewed push by hardliners who control the disciplinary forces to redeploy the morality police in larger numbers to keep tabs on those who stray from the ambiguously defined public dress code. But as we enter Rouhani’s first full summer as president, it’s clear the presence of the morality police does not approach levels under Ahmadinejad.

****************************
Di IRAN pun, sudah mula tanda-tanda nak bertenang dengan undang-undang zaman batu. Sayangnya, di Kelantan kita dah nak mula balik benda macam ini.
Buku kedatangan Solat Jumaat ini, pada ana, adalah cadangan orang yang tak cukup bulan. Beranak kurang 9 bulan. Ini bukan taksub agama lagi dah. Ini dah melampau.
Cukup-cukuplah tu Sheikh, jangan buat orang menyampah dengan kita. Buat benda yang bukan-bukan.
Ana cadang Kerajaan Negeri Kelantan tumpu kepada perkara seperti berikut:-
- Ekonomi (peluang kerjaya orang muda);
- Pendidikan
- Sampah sarap
- Longkang tersumbat
- Denggi
- Menaiktaraf masjid
- Pembentukan koperasi masjid di seluruh Kelantan
- Kerjasama dengan universiti
- Penambahan MRSM di Kelantan
- Penambahan SBP di Kelantan
- Dana inovasi
- Dana usahawan muda
Buku kedatangan Jumaat ini pada ana memang idea tahap unta. Tolonglah. Tolonglah. Tolonglah.
Banyak benda lain kita patut tengok. Imam mana yang sanggup nak penjarakan anak kariah sebab tak solat. Ini bukan kerja kita.
Kerajaan Arab Saudi pun tak buat macam ini.
Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, menegaskan ia berbeza jika seseorang itu memohon untuk menyertai parti, yang mana memerlukan pertimbangan jawatankuasa pusat untuk menerima atau menolaknya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengumuman Datuk Tamrin Ghafar untuk keluar dari parti Islam itu, pagi tadi.

“Kita tidak boleh halang mana-mana yang hendak keluar parti.  Jika itu hasrat dia, kita terima. Tak boleh halang.

“Kalau nak masuk (sertai PAS), itu kena dipertimbangkan sama ada nak terima atau tidak. Perlu dibawa ke peringkat jawatankuasa kerja untuk memutuskannya. Itu lain. Tapi, kalau nak keluar, kita tak boleh halang,” kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Mengulas lanjut, Mustafa yang kini tidak berada di Kuala Lumpur mengatakan bahawa beliau belum menerima surat daripada Tamrin.

Bagaimanapun, pegawai di Pejabat Agung PAS, di Jalan Raja Laut, telah memaklumkan kepada beliau berkenaan surat tersebut yang dihantar pembantu Tamrin pagi tadi

————–
Pada ana, eloklah Tamrin keluar. Bukannya apa, tengok bini dia pun kita tahu dia tak sesuai dengan Pas.
Nak tengok bini dia, boleh pergi Bangsat SHopping Centre (Bangsar) dan dapat tengok bini dia yang bersepah di situ. Tua. Tak pakai tudung.
Apa sahaja pun sumbangan Tamrin kepada kita?
Bro…boleh berambus.
Dewan Muslimat Negeri Melaka (DMPNM) kecewa dengan sikap kerajaan negeri yang turut disokong kerajaan pusat melalui Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, yang menjadikan pesta arak sebagai salah satu cara menjana ekonomi negeri.

Ketuanya Ustazah Kintan Man, berkata sewajarnya Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron serta menteri kabinet yang diberi mandat oleh rakyat, mampu untuk mengemukakan pelan ekonomi mapan yang bersih daripada unsur-unsur yang bertentangan dengan ajaran agama.

“DMPNM merasa amat kesal bilamana pesta arak ini dijadikan sebagai salah satu produk penjanaan ekonomi serta cara untuk menarik pelancong.

“Islam tidak melarang penganut agama lain untuk meminum arak selagimana agama tersebut tidak melarang perlakuan sedemikian, tetapi untuk diberi kelulusan pesta meminum arak adalah suatu yang amat mendukacitakan,” katanya.

————–
Ini macam lah kita mahu. Kenyataan tegas. Salahkan kerajaan Melaka di bawah YAB Mata Kanan Ke Lain Mata Kiri Ke Lain di Melaka tu. Sebab itulah dia tak perasan konsert arak dalam negeri. YAB Mata Kanan Ke Lain Mata Kiri Ke Lain.
Mana pergi kalangan alim ulama’ di Melaka? Senyap ajer. Redha?
Janganlah senyap. Kena buat kenyataan lah. Maki hamun sikit. Barulah betul.

In a surprise move, PKR has appointed the party’s vice president Rafizi Ramli as its new secretary-general replacing Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

The new appointment is seen as a move to consolidate the party now that deputy president Azmin Ali has taken over the Selangor Mentri Besar position.

Saifuddin and vice president Nurul Izzah Anwar have been appointed as Election co-directors of the party, while Bayan Baru MP Sim Tze Tzin takes over from Rafizi as the party’s strategic director.

The decision was made at a political bureau and central leadership council meetings, that were chaired by PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail on Sunday night.

Speaking to The Star Online, PKR’s Women chief Zuraida Kamaruddin said the move, while an unconventional one, was done with a view “to put the best people in the best places”.

“Now that the deputy president is now a mentri besar, he is now preoccupied with other tasks outside the party. That is why we have to beef up the appointments,” she said when contacted.

——————–

Bila Sim ganti Rafizi sebagai Pakar Strategi – itu sendiri membuktikan bahawa Rafizi gagal dan tidak mampu memainkan peranan sebagai Strategist.

Tak ramai dalam dunia ini, orang yang gagal dalam perancangan, tetapi dinaikkan pangkat. Rafizi memang istimewa kepada sebuah parti gila bernama PKR.

Bukan niat kita nak menyibuk, tetapi hanya komen sebagai kawan dan sahabat. Kita pernah tengok Rafizi di Parlimen, tidak berkesan mana pun. Buat menghabiskan beras.

Tapi sebagai kawan, kita ucap Tahniah lah juga.

Tahniah Pizi. Nak banding Pizi dengan Mustapa Ali memang jauh. Jauh panggang dari api. Orang lama, permainan dia lain macam sikit.

Hampir 30 orang para sami Budha dari seluruh negeri Kelantan hadir ke majlis ramah mesra di kediaman Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di Pulau Melaka semalam.

Rombongan sami itu diketuai Ketua Majlis Sangha Negeri Kelantan Phra Vicharan Vuthikhon.

Tuan Guru yang juga bekas Menteri Besar Kelantan, ketika ditemui berkata, kehadiran rombongan sami itu dapat mengeratkan lagi hubungan beliau dengan golongan bukan Islam.

Katanya, pada masa yang sama ianya turut mempamerkan keindahan Islam pada golongan itu.

“Sekarang ni timbul masalah bermacam-macam bangsa, Cina ada parti dia, Melayu ada parti dia, sedangkan Islam datang untuk manusia bukan untuk orang Arab atau Melayu sahaja.

“Kewajipan kita semua termasuk saya sendiri untuk memberi kefahaman Islam adalah untuk agama semua bangsa termasuk kaum Cina,” ujarnya.

Relak ajer TG jumpa Sami Buddha. Semua pakat tunduk hormat kepada ulama’ bertaraf wali macam Tok Guru. Tak ada hal pun.
Sebab itu pada ana, kita kena terbuka bab beragama ni. Benda dalaman. Antara dia dengan Tuhan. Siapa kita nak kata dia liberal atau tidak?
Masalah dengan kita, takut sangat dengan idea dan wawasan. Biarlah orang tu bentang dan bagitahu kita dulu. Lepas tu baru kita sanggah. Ini, dia belum masuk pun kita dah balun. Jahanam aa macam tu.
 
Ana pun tak faham apa benda yang kita takut sangat dengan kehadiran tokoh seperti Ulil Abshar ke Malaysia.
 
Apa yang Pak Sheikh kita ngeri dan takut sangat? Ulil Abshar ini orang biasa sahaja. Bukannya nabi. Tapi yang kita takut tak tentu arah sebab apa?
 
Pada ana, sebagai Pas, kita kena kenal semua orang. Sunni. Syiah. Liberal. Itulah kita.
 
Selama ini ada kawan-kawan syiah dalam Pas pun kita boleh bersifat terbuka. Tak kisahpun. Malah kita lonjak syiah ke pimpinan pun. 
 
——————–
 

Ulil, Pengasas Jaringan Islam Liberal (JIL) Indonesia) menjadi tetamu utama dalam diskusi meja bulat yang dijadualkan berlangsung di pejabat Global Movement of Moderation Foundation di Bukit Damansara pada 18 Oktober, jam 11 pagi.

Mohd Roslan turut mendakwa Ulil terlalu banyak mempersoalkan nas agama yang bersifat qat’i (putus) dan merendah-rendahkan hal ehwal agama Islam.

“Perkara ini sinonim dengan organisasi beliau iaitu Jaringan Islam Liberal (JIL) di mana fahaman ini telah diharamkan di Indonesia dan juga negara kita Malaysia.

“Justeru PUM meminta supaya Jakim dan pihak berautoriti supaya dapat mengambil tindakan sewajarnya agar idea-idea Islam Liberal yang telah diharamkan di Malaysia tidak dikembangkan secara halus,” katanya.

——————-

Ana rasa, Pas patut dekatkan diri dengan Ulil Abshar. Tak perlu konservatif sangat

Penggantian seksyen 28

6. Akta ibu dipinda dengan menggantikan seksyen 28 dengan seksyen yang berikut:

28. (1) Panel Pelaburan hendaklah, tertakluk kepada apa-apa arahan yang dikeluarkan di bawah subseksyen 27a(2), melaburkan wang Kumpulan Wang mengikut cara yang berikut:

(a) dengan mendepositkannya— (i) dalam Bank Negara Malaysia;

(ii) dalambankberlesenataubankpelaburanberlesen yang dilesenkan sewajarnya di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 [Akta 758];

(iii) dalam bank Islam berlesen yang dilesenkan sewajarnya di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 [Akta 759]; atau

(iv) dalam mana-mana institusi kewangan yang ditubuhkan oleh atau di bawah mana-mana undang-undang bertulis;

(b) dengan melabur—

(i) dalam saham yang ditawarkan menurut suatu tawaran awam permulaan yang telah diluluskan di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 [Akta 671] atau saham yang disenaraikan dalam bursa saham yang diluluskan di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007; atau

(ii) dalam debentur, termasuk stok debentur, bon, nota dan apa-apa sekuriti lain suatu syarikat awam sama ada membentuk suatu gadaian ke atas aset syarikat awam itu atau tidak;

(c) dalam bon atau pembelian kertas gadai janji, nota perdagangan, persetujuan jurubank, kertas pasaran wang, sijil deposit, sekuriti hutang persendirian, nota janji hutang dan bil pertukaran mengikut pengertian Akta Bil Pertukaran 1949 [Akta 204] dan surat cara boleh niaga lain yang seumpamanya;

————————

Yang ramai orang tak tahu, penyamun paling besar di Malaysia ini adalah Ketua Setiausaha Perbendaharaan (KSP, Kementerian Kewangan). Memang dia senyum manis. Tapi yang orang tak tahu, dalam senyum mamat ni pandai nak buat duit untuk diri sendiri.

Semalam, kita dah berjaya menekan kerajaan supaya menolak cadangan mewujudkan PANEL PELABURAN di LHDN, yang diberikan hak untuk menggunakan wang cukai untuk kegunaan pelaburan. Melampau.

Ana nak puji semua wakil rakyat PR yang menekan agar benda ini tak jadi. Kita bayar cukai. Mereka nak laburkan kembali utk kepentingan diri.

Ana bersyukur kerana ketamakan ini dapat dihentikan. Kalau tidak, jenuhlah mereka nak labur duit rakyat untuk kepentingan mereka.

Ana bayar cukai juga.

Najib memang malang bila ada KSP macam ini. Kaki temberang.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 47 other followers