Bila PAS memulangkan kepada DYMM Duli Tuanku Al-Sultan Selangor untuk membuat keputusan, itu sebenarnya pelempang back hand kepada perempuan PKR. Manakan tidak, ingat dengan pegang kepala lutut Hulu Klang dan Morib, menanglah dia. Sudahnya…ke laut.
Dalam politik, mesti ada strategi. Kalau tak ada strategi, itu namanya mencari maut. PAS memang cekap dan sopan bab ini. Anwar pun geleng kepala.
MB Selangor ini bukan calang-calang jawatan bro. Bukan boleh pakai lantik ikut suka. Mesti ada adab dan etikanya.

Pas mempertahankan keputusannya untuk menamakan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali sebagai seorang lagi calon untuk jawatan Menteri Besar Selangor yang baharu.

Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali bagaimanapun berkata pihaknya menyerahkan perkara itu kepada Sultan Selangor untuk pertimbangan lanjut.

“Itu terpulang kepada Sultan.. termasuk dua-dua calon yang Pas kemukakan sebelum ini…,”.

“Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat pada hari ini bersetuju untuk menyerahkan kepada perkenan dan kebijaksanaan ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor dalam menentukan jawatan Menteri Besar Selangor,” katanya pada sidang medianya, sebentar tadi.

Setakat ini, keputusan menamakan Azmin secara bersekali adalah keputusan paling bijak oleh kita. Azmin kepala ligat. Kepala penyamun. Nak tengok kita makmur di Selangor, Azmin adalah pilihan terbaik.

p/s: Azmin akan bagi kita tanding Pengkalan Kubor. Lu gosok belakang gua. Gua gosok belakang lu. Cantik.

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu ahli partinya tidak meminggirkan atau memperkecilkan kepentingan PAS dalam Pakatan Rakyat.

Menurut Anwar PAS telah membuktikan kesetiaan mereka dalam gandingan Pakatan yang telah berusia enam tahun itu.

“Mereka(PAS) telah membuktikan semangat setiakawan, dengan PAS, saya secara peribadi tidak melupakan jasa dan pengorbanan kawan-kawan dalam PAS,” kata beliau.

Anwar turut berkata pimpinan tertinggi tidak semestinya menerima dan mempertahankan semua perkara yang dibawa perwakilan tetapi hanya mengambil fakta yang benar serta mengambil kira semangat Pakatan.

“Adalah satu dua orang. Tak jaga akhlak baik atau fakta. Jangan menolak peranan PAS.

“Kita dalam semua isu tak boleh lupa kerangka besar, fakta yang benar,” tegas beliau.

Nasib baik KETUM buat kenyataan yang baik-baik semasa Kongres PKR. Kalau tidak, rasanya memang PR hancur lebur selepas kongres PKR.
 
Katanya, Istana Bukit Segambut minta agar kongres slow skit balun Pas. 
 
Baguslah. Kalau sedar diri, tanpa Pas, tak ke mana pun PKR itu. Tahu dan faham pun hakikat politik.
 
Lain kali jangan mudah sangat nak balun orang. Terutama bila tahu awak dalam keadaan lemah.

Presiden: Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

Timbalan Presiden: Mohamed Azmin Ali

Naib Presiden:

1. Nurul Izzah Anwar
2. Tian Chua
3. Shamsul Iskandar
4. Rafizi Ramli

Majlis Pimpinan Pusat (MPP):

1. Latheefa Koya
2. Hee Loy Sian
3. Christina Liew

4. Fariz Musa
5. Elizabeth Wong
6. Ali Biju
7. Yaakob Sapari
8. Shuhaimi Shafie
9. S Manikavasagam
10. Azmizam Zamanhuri
11. Siti Aishah Shaik Ismail
12. Yunus Jamhari
13. Leong Jee Keen
14. Zakaria Hamid
15. Roland Chia
16. Khalid Jaafar
17. G Manivanan
18. M Ravi
19. Abdullah Sani
20. Gooi Hsiao Leung

Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK): Nik Nazmi Nik Ahmad

Timbalan Ketua AMK: Dr Afif Bahardin

Naib Ketua AMK: 

1. Raymond Ahuar

2. Radzlan Jalal

3. J Sangetha

Ketua Wanita: Zuraida Kamaruddin

Timbalan Ketua Wanita: Haniza Talha

Naib Ketua Wanita:

1. Dr Daroyah Alwi

2. G Sivamalar

3. Norsham Abu Samah

——————

Kami dalam PAS mengucapkan setinggi-tinggi tahniah di atas kemenangan (walaupun meragukan) kalangan pimpinan baru PKR untuk sesi 2014 ini. Tak banyak yang boleh kita ulas. Muka yang sama. Tak ada pembaharuan. Tak ada kekuatan baru kepada PR.

Bukanlah kita tidak hormat dengan keputusan ahli PKR, tetapi itulah nyatanya. Jawatan seperti Ketua AMK dihuni oleh seorang yang tidak ada track record jadi pejuang dalam PR. Syok sendiri dengan jawatan Timbalan Speaker DUN. Lain? Hancur. Waktu jaga strategi komunikasi pun hancur juga.

Kita cuma harapkan Azmin Ali sebagai ahli politik yang banyak jasa kepada PAS, secara material. Bab duit, kalau dengan Azmin memang mudah dibantu. Blogger macam ana pun dia layan. Sekali hulur, 2-3 ratus. Dalam PAS pun tak ada pemimpin macam ini.

Nak tak nak, kita terima sahajalah team pkr yang lesu dan lemah ini. Terpaksa. Kalau inilah team utama utk PRU akan datang, ana dah boleh agak keputusan nanti ni. Memang kembali pada zaman 2004 rasanya. Sudahlah Presiden pun begitu.

Penat badan.

# Selamat Berkabung

## Selamat Berhujung Minggu

Lebih teruk daripada Abdullah

Mahathir dalam satu tulisan di blognya menyebut bahawa beliau menarik balik sokongan kepada Najib selepas melihat prestasinya lebih buruk berbanding Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini.

Mahathir berkata, beliau tidak sangka pencapaian Najib dalam pilihan raya umum lalu lebih buruk berbanding Abdullah dan ?dasar dan tindakannya juga tidak lebih berkesan? berbanding pendahulunya itu.

“Harapan saya Datuk Seri Najib akan mengambil ikhtiar dari prestasinya yang buruk dalam pilihan raya umum ke-13,” katanya.

“Malangnya sehingga kini tidak ternampak apa-apa perubahan dari segi dasar atau pendekatan walaupun saya cuba menyampaikan pendapat saya, (yang juga pendapat ramai yang datang bertemu saya) secara langsung kepada Datuk Seri Najib.”

Justeru, Mahathir berkata, beliau tiada pilihan selain menarik balik sokongan dan menegur pemimpin itu.

Mahathir antaranya mengkritik tindakan Najib ‘melayan tuntutan musuh’ dengan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), bersikap rendah diri kepada negara jiran serta memberikan layanan tidak saksama terhadap kaum dan parti yang menyelamatkan kerajaan.

Angin Mahathir
Pada ana, Mamu Mahathir ini adalah orang tua yang cepat merajuk. Tak dapat projek merajuk. Anak dia kalah merajuk. Isteri dia kena sindir merajuk. Anak pompuan dia join BERSIH pun merajuk.
Ana minta Mahathir jadi macam Margaret Thatcher sahajalah. Lepas tidak ada jawatan, duduk diam. Tak menyampuk.
Ana bukannya apa. Suka juga tengok UMNO berbalah. Tapi Mamu Mahathir ini pada ana seorang pemimpin yang tidak ada kesopanan dalam menegur. Tak ada sikap belas. Main langgar sahaja.
Ana benci UMNO. Tapi pada ana, Najib orang baik. Najib rasuah, itu dia jawab dengan Allah SWT lah. Bukan kerja kita.
Kalau semua ingat, antara pemimpin UMNO yang paling banyak mengutuk PAS, Mamu lah orangnya. Tak berhenti.

MRT Corp CEO Datuk Azhar Abdul Hamid has resigned over Monday night’s construction site accident in Kota Damansara that claimed three lives.

“As of tomorrow, I am no longer the CEO,” he told a press conference at the site here Tuesday.

Azhar said he had always been very strict over safety measures at MRT sites but such incidents had occurred over and over again.

“I have done my best, but I have evidently failed and therefore will be handing over my duties.

“I was told that some security measures were not followed by the sub-contractors and if that really is the case, I will make sure MRT Corp never works with them again,” he said.

He said that despite his departure from the company, he would see the case through and ensure that the families of the deceased be given justice.

Three Bangladeshi workers were killed when a concrete span at the site collapsed at 8.30pm.

———————–

Ini budaya MRT. Kita dalam PAS tak ada budaya ni. Kalah Pilihanraya negeri teruk pun, masih pegang jawatan. Kalau boleh, nak ditalkin dengan jawatan.

‘Duhai sipolan bin sipolan, Ketua PAS Kawasan, Pesuruhjaya PAS Negeri, AJK Majlis Presiden PR…, hari ini engkau berpisah dengan perhiasan dunia’. Kalau bolehlah.

Ana tak lah kata kita ramai-ramai letak jawatan. Tak.

Tapi kalau sudah tidak membantu parti, elok rasanya letak jawatan. Takkan nak tunggu ahli mati dulu baru letak jawatan.

Selamat beramal.

Apa la nak pelik, politik ni memang banyak gohet gostan. Mamu Mahathir pun boleh gohet gostan dengan sokongan kepada Najib. Kejap sokong. Kejap tidak. Biasalah.

Tapi hari ini ana nak cerita pasal politik gohet gostan dalam parti kita, parti Islam. Pada ana, tak ada salah dan cacat cela dengan keputusan mesyuarat tempohari. Kalau PKR kemaruk sangat nak letak bini KETUM sebagai MB, kita bagi sahajalah. Buat penat badan cakap dengan orang taksub ini.

Ana setuju dengan pandangan Dr Zuhdi, nampaknya Pas kita ini sudah lebih wala’ kepada KETUM dan KOMUNIS DAP berbanding kepada Mursyidul Am dan Presiden kita sendiri. Pada ana, ini penyakit yang akan merosakkan kita.

Dalam sejarah Islam, golongan Munafik hanya muncul selepas peristiwa hijrah iaitu di Madinah setelah Islam memiliki pengaruh dan kekuasaan. Terdapat golongan yang dengki dengan penguasaan Islam di Madinah, yang telah lama menyimpan cita-cita untuk menguasai negara Madinah tetapi terhalang dengan kedatangan Islam. Ketua golongan Munafik yang sudah dimaklumi ramai adalah Abdullah bin Ubai bin Sallul.

Antara ciri kelemahan golongan Munafik ini adalah mereka tidak sanggup untuk bersama umat Islam berperang menentang musuh. Peristiwa perang Badar dan perang Uhud merakamkan bagaimana mereka berjaya mempengaruhi sebahagian dari tentera Islam untuk berpatah balik meninggalkan medan perang. Mereka benci apabila Islam menang dalam perang Badar dan gembira apabila tentera Islam mengalami kekalahan di dalam perang Uhud. Semasa berlaku perang Tabuk pula, mereka memberi berbagai alasan untuk tidak menyertai peperangan.

Sifat Nifaq adalah terbahagi kepada dua:

  1. Nifaq ‘amali – sebagaimana yang dijelaskan di dalam hadith Nabi SAW. Terdapat tiga ciri utama sifat-sifat munafiq:
  2. Apabila bercakap, mereka berdusta
  3. Apabila diberi amanah, mereka khianat
  4. Apabila berjanji, mereka mungkir
  5. Nifaq I’tiqadi – yang menjadikan mereka kafir dan dijanjikan untuk ditempatkan di kerak neraka.

Berdasarkan buku yang dijadikan panduan kuliah tersebut, terdapat enam (6) ciri Munafiq I’tiqadi yang berlaku pada hari ini:

  1. Mendustakan Rasulullah SAW seperti menolak Hadith secara total
  2. Mendustakan sebahagian dari ajaran Nabi SAW
  3. Benci kepada Nabi SAW
  4. Benci dengan sebahagian dari ajaran Nabi SAW dan sunnah Nabi SAW
  5. Gembira apabila melihat Islam dihina, ditekan, ditewaskan, dan sebagainya
  6. Benci untuk menolong agama Islam

Untuk menjauhkan diri dari terjerumus ke dalam lembah nifaq, antara usaha yang boleh dibuat termasuklah mengamalkan doa.

Ana letak pada antum semua untuk nilai, siapa yang munafik dengan perjuangan Pas kita ini? Fikir sendiri. Mereka yang tidak henti mendahulukan KETUM berbanding Tuan Guru pun layak digelar sedemikian. Agak ana lah.

Itulah info yang ana diberitahu oleh kawan di dalam AJK PAS PUSAT. Keputusannya adalah menerima pertukaran Khalid, tetapi bukan dengan Wan Azizah. Muktamad. Kalau Anwar masih berdegil, jawabnya PR akan hancur.
Soalnya, Anwar kena tanya diri sendiri, siapa lebih besar? Wan Azizah atau Pakatan Rakyat?
PAS hanya fikir masa depan. Kalau dah awal-awal ini pun kacau bilau, bagaimana Wan Azizah nak jaga negeri. Sudahlah permintaan awal kita untuk diletakkan Iskandar Samad sebagai Timb Menteri Besar ditolak, atas alasan hendak menjaga hubungan dengan DAP.
Kalau hati DAP kena jaga, hati PAS nak letak kat mana? Pajak gantung? AlRahnu?
Itu sahaja permintaan Presiden dan Majlis Syura, tukar MB boleh – tetapi bukan dengan Wan Azizah.
Pencapaian politik Wan Azizah memang buruk. Terburuk dalam sejarah PR. Haji Hadi masih ingat bagaimana keputusan penting tidak boleh dibuat oleh Azizah (perlu merujuk ke penjara sungai buloh) pada setiap masa.
Kita tak boleh ada MB jenis part time. Kena full time.
Kalau Anwar MB lain cerita. Ini Kak Wan. Lemah.
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 45 other followers