Sebagai orang Islam dan berbangsa Melayu, ana memang jarang rasa dengki dengan Melayu yang kaya raya. Pada ana, ini semua soal rezeki dan ketentuan Allah SWT. Rezeki dia begitu nak buat macamana.
Ana pun susah nak ulas bab pelabuhan Penang ni. Ana tengok, tak ada salahnya kalau usahawan Melayu/Islam nak pegang kepentingan dalam pelabuhan tu. Baguslah kalau industri strategik orang kita yang pegang. Kalau dia mampu apa salahnya. Lagi pulak orang yang kaya macam Syed Mokhtar. Elok sangat. Apa yang Guan Eng marah sangat? Tak suka Syed Mokhtar? Ke tak suka orang Islam pandai meniaga?
PPSB managing director Datuk Ahmad Ibnihajar had said yesterday PPSB made a net profit of RM15 million last year, contradicting Penang Port Commission (PPC) Chairman Datuk Seri Dr Chua Soi Lek’s assertion that it only earned RM180,000.
He also said that dredging the port to 14.5 metres to approach channel depth from the current 11.5 metres, a project that has been shelved by the federal government, would be a key driver to increase transshipment services from five to 20 per cent.
Syed Mokhtar ini bukan kecik anak. Kita tengok apa pengalaman dia:-
“In 1995, Seaport Terminal built Malaysia’s first dedicated container port at Tanjung Pelepas from scratch. In less than 10 years, we were able to grow PTP into the largest container terminal in Malaysia and the 17th busiest port in the world. In 2000, it handled 423,000 twenty-foot equivalent units (TEUs) of container cargo. In 2011, it handled 7.5 million TEUs.
“In 1995, we also privatised Pasir Gudang Port, which we have developed into a premier regional port.
“Today, Pasir Gudang Port is a major multi-purpose port with the world’s largest palm-oil storage facility. It is one of the few ports in the world to be accorded the London Metal Exchange accreditation for storage of commodities. At the point of the privatisation in 1995, the port was handling 238,000 TEUs of containers and one million tonnes in conventional cargo.
“In 2011, Pasir Gudang Port handled 830,700 TEUs of containers and 16.9 million tonnes in conventional cargo.
“Both PTP and Pasir Gudang Port have played an important role in catalysing the economic growth of Johor as well as the country. We are confident that we will be able to do the same in Penang,” it added.
Ogos 3, 2012 at 3:57 pm
Semakin lama, saya semakin hormat dengan Tuan blogger… semakin hari semakin menjadi rasional dan terbuka.. bukan menyokong membabi buta atas alasan politik… mula melihat perubahan ini dan sangat bersyukur..
Ogos 6, 2012 at 12:53 pm
Assalamualaikum, pendapat yang bernas, sebenarnya TSM telah banyak membantu terutamanya pada orang Islam & Melayu, ini dapat dilihat melalui bantuan2 yang diberi kepada masyarakat tidak kira agama dan bangsa contohnya sumbangan kepada rumah anak yatim, skim baucar tuisyen sekolah & yang paling penting memulih dan menambah nilai syarikat2 kerajaan & bumiputra antaranya BERNAS, TRADEWINDS, MMC dan belum dikira dari aspek ilmu dimana MPH (Malaysia Publishing House) juga dimiliki oleh beliau (dibeli dari syarikat Singapura) , pada pendapat saya rezeki yg beliau dapat adalah disebabkan beliau berkongsi rezeki dengan yang lain, tidak seperti sesetengah usahawan Islam Melayu terdahulu yang kurang sifat berkongsi dan bongkak, ini merupakan antara perkara yang dimurkai oleh ALLAH SWT, oleh itu tidak hairanlah apabila empayar yang dibina tidak dapat bertahan lama disamping nawaitu berniaga yang tidak elok. Sebenarnya isu Penang Port ini sengaja dipolitikkan oleh LGE yang memang terkenal dengan sikap rdengki terhadap umat Islam sebab itu Prof Khoo Khay Khim, Ustaz Ridhuan Tee Abdullah juga ditentang habis -habisan kerana mempertahankan hak orang Islam & Melayu…fikir-fikirkanlah…Wassalam