Apa itu Rasuah?

Penerimaan atau pemberian suapan sebagai upah atau dorongan untuk seseorang individu kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan tugas rasmi. Suapan terdiri daripada wang, hadiah, bonus, undi, perkhidmatan, jawatan upah, diskaun.

Sebagai contoh, seorang kontraktor telah menghadiahkan seutas jam tangan kepada seorang pegawai kerajaan kerana telah meluluskan projek kepada syarikat milik kontraktor berkenaan.

Berdasarkan

Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (ASPRM 2009) (Akta 694),

terdapat empat kesalahan rasuah yang utama iaitu:

  1. Meminta/Menerima rasuah [seksyen 16 & 17(a) ASPRM 2009]
  2. Menawar/Memberi suapan [seksyen 17(b) ASPRM 2009]
  3. Mengemukakan tuntutan palsu [Seksyen 18 ASPRM 2009]
  4. Menggunakan jawatan/kedudukan untuk suapan pegawai badan awam [Seksyen 23 ASPRM 2009]

Gagal Melapor :-

  1. Gagal melapor pemberian, janji atau tawaran rasuah

    Seksyen 25 (1) dan (2) Akta SPRM 2009

    DENDA : Tidak lebih RM100,000  
    PENJARA : Tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali

  2. Gagal melapor permintaan atau memperoleh suapan

    Seksyen 25 (3) dan (4) Akta SPRM 2009

    DENDA : Tidak lebih RM10,000 

    PENJARA : Tidak lebih 2 tahun atau kedua-duanya sekali

Rasuah dalam Islam

“Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).” Al-Baqarah: 188

Dalil dari hadis Nabi SAW tentang rasuah :
Dari Ai’syah r.a., katanya: “Rasulullah S.A.W. melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah.”  HR al-Bazzar & Abu Ya’la

 
Fikir-fikirkan. Selamat beramal.
Advertisements

1. Let me begin by admitting that I am not a trained economist or financier. Still I don’t think it is fair for anyone to say I do not understand BR1M and the good things about it. I have in the past made some decisions on economic and financial matters which seem to have given good results for the country.

2. I have been opposed to giving monetary handouts as a way to increase the income of people right from the beginning. If at all financial aid should be given to the very poor who are unable to work to earn an income. My primary objection is because handouts on such a scale look too much like bribery. And when this is given near elections or the manifesto promises this, the impression that it is about buying votes just cannot be dismissed. If incomes are to be increase it should be by way of creating opportunities for work or business.

3. But BR1M has more negative implications than that. It increases the tendency towards personal dependence on the Government even for one’s income, without any effort by oneself. It weakens the character of people and reduce their competitiveness in the market place.

4. We want high incomes. But high income should come from increases in productivity. High productivity results from better education and training. A manual labourer cannot be more productive than a mechanic or a craftsman. And they in turn cannot be as productive as an engineer. The ability to increase productivity comes from greater added value to the products.

5. It follows that when we promote industries with greater added value, than the incomes of employees would increase due to greater contribution of the employees. We should note that in countries with big Government revenues from the foreign exploitation of resources, and people are given a part of the revenue to sustain a good lifestyle, there is a lack of desire to work.

6. Giving money does not increase productivity. Without increasing productivity, competitiveness will not improve. And the economy will not really grow. These countries invariably depend on foreign workers, executives and entrepreneurs.

————-
Ana malas nak ambik semua, pokok pangkalnya orang Malaysia kena tahu BR1M itu satu bentuk RASUAH yang jelas. Itu Mamu Mahathir kata. Bukan ana kata.
Kalau Muhriz benar-benar anak BAPAK, dia patut umumkan bahawa BR1M tidak akan diterima di Kedah. Semua rakyat Kedah akan TOLAK BR1M demi menyambut kebenaran ayahanda Mahathir. Barulah ada jantan.
Hampir 570,000 penerima BR1M di Kedah dijangka untuk tahun 2015. Naik hampir 200,000.
Kalau semua 570,000 semua terima BR1M, makna kata memang Mahathir dan suku sakat cakap tak serupa bikin. Sebab itu, Kedah la ni banyak problem. Ribut memanjang. Sebab BR1M lah kot.
Mukhriz kalau berani, buat usul kata dia akan tolak duit rasuah macam BR1M. Biar orang lain RASUAH, tetapi bukan Kedah.
Berani ker? HMMMMMMMMMM……HARAMMMMMMMMM
Ana SYORKAN semua Ahli PAS tolak BR1M. Tak berkat perjuangan kita kalau pakai duit rasuah.
moisPada ana, dosa buat photoshop di Sungai Limau itu tidak setinggi mana. Pendek kata, kalaupun masuk neraka, mungkin sehari dua sahaja. Kerja ringan. Kalau kena sebat pun, mungkin lukanya tidak dalam.
Tetapi, dosa rasuah dan makan suap memang masuk neraka dalam tempoh masa yang lama. Tak ada parol. Memang jahanam.
Ana nak rujuk kepada kenyataan Tun Mamu Mahathir al-Kutty bahawa anaknya kalah di dalam pertandingan Naib Presiden kerana politik wang.
http://my.news.yahoo.com/politik-wang-masih-dalam-umno-kata-dr-mahathir-054904290.htmlKatanya, rasuah masih belum dapat dihapuskan dalam pemilihan Umno dan wang masih terus diberikan.

“Banyak wang yang diberi hingga nilai berjuta ringgit dan itu  menjadikan mereka yang tidak layak telah dipilih disebabkan wang yang  diberi,” katanya di Putrajaya pagi ini.

“Saya pernah menang, kalah dan menang tanpa bertanding dalam pilihan  raya. Keadaan yang paling tidak menyeronokkan bagi pengundi di kawasan  saya, apabila saya diisytihar menang tanpa bertanding kerana tiada wang  untuk beli nasi lemak dan rokok.”

Katanya, jika ada pertandingan maka calon sanggup berbelanja besar untuk mendapat sokongan.

Menurutnya, rasuah dalam pilihan raya bermula selepas negara mendapat  kemerdekaan apabila pengundi mula bertanya apa yang akan diperoleh jika  mengundi calon tertentu.

“Semenjak itu, kita melihat pilihan raya demi pilihan raya, soalan itu  juga yang diajukan. Mereka tidak lagi melihat kepada pembangunan negara  tetapi kepentingan diri sendiri.

Kalau nak cakap pasal rasuah, mestilah salah seorang yang lawan Mukhriz yang terlibat dengan rasuah. Soalnya siapa?

Mana ada orang bersih dalam UMNO. Semua kotor dan jijik.
Berdasarkan risikan kawan ana dalam UMNO, antara tukang pam duit paling hebat di dalam UMNO pada ketika ini adalah orang dalam gambar.
Ana tak tahu dia kerja untuk siapa. Orang UMNO sendiri mungkin tahu.

Salam. Semalam ana sempatlah meluangkan masa dengan rakan-rakan di DUN Khir Toyo. Kalau tuan/puan biasa dengan markas kita di sebelah sana; memang sebelah orang kuat UMNO tersebut. Kita tak persoalkan samada Khir memang buat atau tidak apa yang dibuat. Kalau dia buat; biarlah hukuman itu ditentukan di Padang Mahsyar…kita ni tak berapa layak nak tentukan salah atau tidak. Siapalah kita. Kita bukan sempurna.

Tapi, apa yang ana terkejut dan terpejanjat; kalangan orang kita di kampung ramai juga yang menghormati Khir sebagai seorang individu. Khir memang budak kampung yang baik. Itu mereka tak boleh nak nafikan. Lebih menarik lagi; ada dua tiga orang kawan-kawan kita di kampungnya yang dibawa sama mengerjakan umrah! Mungkin guna duit rasuah; tapi yang penting membayangkan Khir ini tidak terlalu mengenepikan orang PAS.

Ana termenung….bagaimana seorang ahli politik boleh ambil sikap macam itu punya terbuka. Jumpa orang kita. Hormat. Beri salam. Tegur sapa. Tidak sombong. Bertepuk tampar. Ana memang kalah dengan orang yang begini. Maknanya, Khir ini memang punya pengaruh di kampungnya. Itu kita kena hormat dan berikan pujian.

Ana suka ingatkan kalangan Exco Kerajaan Negeri, YB-YB PAS supaya tidak cepat seronok dengan kes Khir Toyo. Kalau Khir boleh kena macam itu; jangan ingat kita selamat. Jangan lupa dengan kes PMBK di Kelantan yang belum settle. Jangan lupa isu-isu rasuah YB kita yang belum diketahui umum.

Ana nak ingatkan; bahawa setiap daripada kita tak sempurna. Kita boleh buat silap. Kita boleh tersasar jauh daripada kepimpinan Islami yang kita selalu bangga-banggakan. Nampak zuhud…tetapi mengumpul kekayaan. Hati-hati.

Sebagai penyokong PAS – kita mesti sentiasa menambah ilmu. Imu yang berkat.

Ilmu yang berkat adalah senjata yang paling digeruni oleh syaitan. Umar bin al-Khattab pernah melewati satu lorong kemudian beliau berjumpa Rasulullah SAW, Baginda pun bersabda: “Sesungguhnya syaitan lari daripada laluan Umar, kerana takut kepadanya.”

Seorang yang berilmu bijak membentengi dirinya daripada hasutan syaitan dan hawa nafsunya. Ia bagaikan memiliki indera keenam yang mampu mengesan setiap gerakan zahir dan batinnya.

Benarkah apa yang dilakukannya atau salahkah jalan yang dilaluinya? Semuanya disebabkan ilmunya yang berkat dan bermanfaat. Ingatlah sabda Rasulullah SAW: “Manusia yang mendapat azab paling keras pada hari kiamat ialah orang yang tidak mendapat manfaat dari ilmunya.” (Hadis riwayat Imam al-Tabrani dan al-Baihaqi)

Salam Ramadhan.

Ana terganggu sedikit apabila tiba bulan ramadhan, nampaknya semakin banyak – kes demi kes, demi kes, rasuah didedahkan oleh pihak tertentu. Kita kena sedar, perangi rasuah ini adalah NKRA…bidang keberhasilan utama negara. Betullah tu. Memang RASUAH menjadi ‘keberhasilan’ sesetengah pihak. Sampai sanggup memberi makan anak bini dengan duit rasuah. Busuk sungguh amalan puak-puak ini.   Tapi kenapa setakat ini hanya semut dan ‘bilis’ sahaja yang kena. Mana lagi jerung, jaws dan raksasa lain yang nampaknya tersengih dan tersenyum melihat ikan bilis terkapai kapai menjawab tuduhan. Bagaimana dengan Pegawai Khas dan Setiuasaha Sulit Menteri yang mempunyai kemewahan yang luar biasa. Dari mana datangnya?   Selepas isu FELDA – sekarang ini timbul isu rasuah di dalam FELCRA, MIDA dan lain-lain. Apa dah jadi? Ke mana pergi nilai tahan dan semangat ramadhan depa ni. OOO…silap, ini bukan baru berlaku sekarang; ini kes lama.   Negara yang dikelilingi dengan rasuah ini BUKANLAH terjadi dengan sendiri. Pasti ada penyakit ‘lama’ yang GAGAL ditangani oleh pihak bertanggungjawab selama ini. Dalam bulan ramadhan ini, lagi kuat ‘angin rasuah’ timbul. Yang buat bukan orang politik sahaja – pegawai kerajaan pun ada juga.   Sebab itu, Kelantan memang layak jadi model sebuah kerajaan yang bersih. Suci. Manakan tidak, kes rasuah di kalangan pegawai kerajaan PAS memang kurang. Hampir tak ada. Inilah hebatnya kita. TG NA mendidik jiwa – bukan sahaja menjadi pemimpin kepada sekalian rakyat,   Rasuah ini memang buruk akibatnya.   Daripada Abu Hurairah RA. ia telah berkata: “Rasulullah SAW telah mengutuk orang yang suka memberi rasuah dan orang yang suka menerima rasuah dalam soal hukum- menghukum”.

Perbuatan rasuah ini adalah perbuatan yang sangat keji dan berdosa. Mereka yang terjebak dalam budaya rasuah akan memperoleh balasan yang setimpal dengan perbuatan mereka ini. Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud :

“ Pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya akan masuk neraka”.

Allah telah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud:

“Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antaranya kamu dengan jalan yang batil (tiada hal) dan (jangan) kamu bawa kepada hakim, supaya dapat kamu memakan sebahagian harta orang yang berdosa sedang kamu mengetahuinya”.                                                                                                                                                                                                  (al-Baqarah : 188)

Sesuai dengan kejian dan kedosaannya; maka rasuah mesti ditentang. Tapi melihatkan kepada muka Pak Pak Menteri di Putrajaya tu…rasanya susah nak selesai. Kena panggil TGNA sekali sekala beri ceramah dan tazkirah mengenai rasuah – terutamanya di pejabat-pejabat Menteri.   p/s: jangan setakat pakai name tag anti rasuah….