Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam heboh kononnya Azmin kena beri nama baru kepada Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan, sebab Pas tidak ada dalam Pakatan Harapan. Oleh yang demikian, kena bagi nama baru.
Nama tak penting, yang penting kerja.
Setakat ini, hasil kerja Azmin di Selangor pun bukan hebat mana. Mula-mula sahaja macam terer. Lepas tu, kelam dan berjerebu.
Isu DEIG tak selesai. Isu air, setengah masak. Isu lain? Masih begitu juga.
Apa yang Azmin boleh banggakan di Selangor?
Income? Investment?
Yang bergaya hebat hanyalah orang-orang Pejabat MB. Semua disusun untuk mereka dapatkan apa yang mereka mahu.
Pas Selangor kena main tarik tali dengan Azmin. Kena tegas bila kita nakkan sesuatu. Jangan biar dia layan macam kucing kurap.
Ana diberitahu, ada Exco Pas yang silu nak bercakap dengan MB. Rasa macam diperbodohkan. ‘You better be quiet’. Macam tu ajer Azmin belasah. Itu tahap Exco.
Yang hairan, exco DAP dilayan macam raja.
Advertisements
Ana puji langkah pimpinan Pas pusat yang dengan senang hati melantik beberapa orang kalangan puak progresif, anwarinas, liberal ke dalam AJK Pas Pusat. Pada ana, ini memang satu petanda kepimpinan ulama’ tidak menyisihkan mana-mana pihak.
Ana juga setuju, beberapa nama besar puak Anwarinas ditinggalkan terus. Mat Sabu, Dr Hatta, Khalid Samad – pada ana kumpulan Anwarinas totok yang tak perlu diberikan ruang waima seinci sekalipun. Yang dijemput ini pada ana, agak ok dan wajar diberikan tempat.
Mahfuz, contohnya, memang seorang yang vokal dan ada disiplin parti yang tinggi. Cakaplah apa pun pasal dia, jiwa Pas masih tegap.
Lagipun, kalau Mahfuz tak ada, ana rasa peranan YB kita di Parlimen akan jadi lemah. Dia seorang yang berani berdepan dengan Speaker dan BN. Cakap dan sindir dia pun pedas.
Mahfuz tak ada dalam grup Hawaii-Five O. Independent. Itu yang bagus.
Salahuddin, pada ana tak bernasib baik. Kalau kita menang Johor hari tu, sah dia jadi MB kita di Johor. Selesai masalah. Tapi soalnya asal tanding, kalah. Asal tanding, kalah. Letih juga.
Cuma ana tengok pelantikan Ketua Penerangan itu tak berapa padu lah. Macam ada kelemahan sedikit. Tak maju. Itu kena tengok balik lah.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menuntut supaya pihak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) untuk memperjelaskan fatwa berkenaan liberalisme dan pluralisme yang telah diwartakan.

Pihaknya dalam masa yang sama yakin tindakan yang dilakukan oleh pihak MAIS itu telah mengambil kira serta mempertimbangkan dengan sewajarnya cabaran yang dihadapi oleh umat Islam hari ini.

Namun demikian, Mujahid dan juga Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad serta Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin menuntut supaya pihak MAIS memberikan penjelasan yang lebih terperinci dengan takrifan liberalisme dan juga pluralisme tersebut.

“Takrifan liberalisme dan pluralisme itu tidak dijelaskan kerana ia terlalu umum. Adakah ia merujuk kepada menyatakan semua agama adalah sama atau merujuk kepada kepercayaan bahawa kebenaran itu adalah kebenaran relatif dalam membuat perbandingan antara agama.

“Adakah liberalisme dan pluralisme merujuk kepada kepercayaan semua aspek agama bersifat inklusif dalam hubungan antara agama atau inklusif dari sudut moral tetapi eksklusif dari sudut aqidah masing-masing?” soalnya kepada pihak MAIS sewaktu sidang media di Parlimen, hari ini.

Bukan itu sahaja, pengertian berkenaan isu pluralisme dan liberalisme itu tidak dizahirkan dalam fatwa yang telah diluluskan.

Fatwa Selangor pada Julai 2014 menggazetkan Sisters In Islam (SIS) dan mana-mana individu, pertubuhan atau institusi yang berpegang kepada fahaman liberalisme dan pluralisme agama sebagai sesat dan menyeleweng daripada ajaran Islam.

Selain itu, mana-mana terbitan yang berunsur pemikiran fahaman liberalisme dan pluralisme agama hendaklah diharamkan dan boleh dirampas.

Fatwa itu juga mengarahkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyekat laman sosial yang bertentangan dengan ajaran Islam dan hukum syarak.

—————-
– Ana sokong penuh pandangan Mujahid dan rakan-rakan. Kita jangan jadi gerakan Islam yang suka menuduh itu dan ini. PAS berdiri sebagai p[arti politik yang kuat kerana kita berani berjidal dan berdebat dengan orang lain.
– Jangan ketepikan Marina Mahathir (dia banyak bantu kita waktu BERSIH).
– Ajak Marina masuk PAS. Beri jawatan tinggi.
– Kita kena bergerak seiring dengan Azmin Ali yang kuat mendokong dan menjaga penganut Kristian.
– Jangan jadi parti kampung. Kita kena urban.

Sejatinya, nasihat kepada pemerintah merupakan salah satu ajaran agama yang paling penting. Imam Muslim mencatat dalam Shahih-nya perkataan Nabi -shalallohu ‘alaihi wa sallam-,

 

اَلدِّينُ النَّصِيْحَةُ. قُلْنَا: لِمَنْ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ: لِلَّهِ، وَلِكِتَابِهِ، وَلِرَسُوْلِهِ، وَلِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِيْنَ، وَعَامَّتِهِمْ.

“Agama adalah nasihat!’ Kami bertanya, ‘Untuk siapa, wahai Råsulullåh?’ Beliau menjawab, ‘Untuk Allåh, Kitab-Nya, Rasul-Nya, para pemimpin kaum muslimin, dan kaum muslimin semuanya (rakyat).”

Sementara itu Imam Tirmidzi meriwayatkan dalam Sunan-nya dari Abdullah bin Mas’ud bahwa Nabi -shalallohu ‘alaihi wa sallam- bersabda,

ثَلاَثُ خِصَالٍ لاَ يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ مُسْلِمٍ: إِخْلاَصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ، وَالنَّصِيْحَةُ لِوُلاَةِ اْلأُمُوْرِ، وَلُزُوْمُ جَمَاعَتِهِمْ، فَإِنَّ الدَّعْوَةَ تُحِيْطُ مِنْ وَرَائِهِمْ.

“Ada tiga hal yang hati seorang muslim tidak menjadi dengki karenanya: ikhlas beramal hanya untuk Allåh, memberi nasehat kepada para penguasa, dan tetap bersama jama’ah karena doa (mereka) meliputi dari belakang mereka.’”

Artinya, orang yang melakukan amal secara ikhlas untuk Allåh, menasehati pemerintah (ulil-amr) dan tetap berada dalam jamaah hatinya terhindar dari kedengkian, kecurangan, dan hasad.

Bahkan, kata Abu Nu’aim al-Ashbahani, orang yang menasihati pemerintah dan pemimpin akan memperoleh petunjuk. Sebaliknya, katanya lagi, barangsiapa menipu mereka, maka akan menyimpang dan melampaui batas (sewenang-wenang). Lantas bagaimana cara efektif menasehati penguasa?

Yang terjadi sekarang ini adalah UMNO yang senantiasa menipu pemerintah. Beri sahaja apa yang mereka mahu. Tanpa had.

Pada ana, Khalid Samad berani dan ulama’ sebenar yang berani menyatakan kebenaran.

Tak ada pasal Anwar suruh minta ampun. Ini semua lakonan MAMAK PENANG yang kemaruk nak masukkan BINI jadi MB. 

Pada ana, permainan Anwar ini permainan sialan. Orang tak ada pendirian dan kemaruk dan berbinikan MB.

Kalau dah sepakat, di kalangan pimpinan PAS bahawa Hasan Ali adalah liabiliti kepada parti, ana suka cadangkan agar PAS buat keputusan serta merta dan PECAT sahaja Hasan Ali dalam kadar yang segera. Kalau dah melampau sangat berkonspirasi untuk menjahanam parti, apa lagi hukumannya?

Kita selalu kata UMNO lembik, tak berani, tak ada tulang belakang, sampai masalah LEMBU pun tak berani nak pecat Ketua Wanita; apa kata PAS buktikan kepada UMNO bahawa kita lebih berani dan tegas. Ambil tindakan. Buang parti. Pecat daripada EXCO Kerajaan Negeri; Serta merta.

Barulah nampak kita tegas dengan disiplin parti. Tak bermain dengan dasar dan kedudukan parti. Ini yang ramai ahli PAS nak kita buat. Kalau dah terbukti salah, pecat sahaja. Jangan tangguh. Buat rosak nama parti sahaja buat kejadah apa nya.

Ana punya fikiran mudah sahaja, dalam parti tidak boleh ada primadona dan mereka yang perasan lebih hebat daripada parti. Bahaya. Kalau salah – pecat. Mudah.

Ana dah buat kajian sikit-sikit di Selangor, tak ada impak mana pun kalau Hasan Ali tak ada. Khalid Samad lebih mampu memimpin kata ramai jemaah PAS. Khalid Samad lebih berpengalaman dalam mengurus isu agama. Ini kata merekalah. Kalau ramai kata begitu. Ana agak setuju.

Kita tutup episod Hasan Ali dalam PAS. Mudah. Jangan biar dia rosakkan parti.

Tuduhan Khalid Samad bahawa ada konspirasi nak membenam MB Selangor ini – pada ana amat berat. Ana bukan tak percaya, tetapi agak sukar sedikit nak dipercaya. Sebab? Sebabnya ana kenal dengan Adzib Isa ini lama. Bukan baru. Pada yang kenal Adzib Isa, dia ini adalah seorang pekerja kerajaan yang taat dan patuh. Tak banyak cakap. Selalu rujuk kepada prosedur dan peraturan kerajaan. Masa zaman Khir Tuyu…Adzib ada juga didesak untuk buat itu dan ini. Tapi dia diam, dan selalu mengingatkan Khir bahawa sebagai pegawai tinggi kerajaan, ada perkara yang dia tak boleh ikut arahan Khir Tuyu.

JAIS ini bukan berdiri sendiri. Dia adalah sebuah agensi yang diletakkan secara langsung di bawah kuasa Sultan. Jangan memain. Kalau ada tuduhan bahawa JAIS merancang usaha menjahanamkan MB – ianya tidak boleh berlaku tanpa pengetahuan Duli Tuanku. Bab ini ana memang tahu benar.

JAIS-MAIS-Duli Tuanku ini adalah hubungan yang selari dengan matlamat Perlembagaan Negeri Selangor. Bab ini, ana cadangkan, kita jangan usik dan permainkan. Menuduh ada konspirasi ini melibatkan banyak pihak. Buatnya Duli Tuanku Sultan murka…tak ke naya kita?

Ana cadangkan JAIS percepatkanlah siasatan kes murtad tu. Selesaikan cepat. Jangan bertangguh. Kita pun nak tahu kebenarannya juga. Susah juga kita nak jawab pertanyaan2 wak-wak di Sekinchan, Sabak Bernam, Tebuk Mufrad. Sg hj Dorani bila bertanya bab murtad ini. Mereka tanya kita. Takkan nak cakap masih siasat. Berapa lama?

Bab Khalid Samad ni…ana pun tak rapat dan kenal sangat dengan dia. Ana lebih rapat dengan Hassan Ali. Malaslah ana nak komen. Takut berat sebelah.

Tapi, pada ana, tuduhan bahawa ada konspirasi nak jatuhkan MB Selangor ini adalah melampau sangat. Jangan kita nak cakap sesuatu yang tidak ada. Kita orang PAS. Parti Islam. Kita tak boleh menipu dan buat cerita. Jangan nak libatkan orang lain.

Khalid Samad patut tanya diri sendiri…apa kelemahan dia? Apakah dia sombong? Apakah dia berlagak tahu semua perkara? Apakah dia erdogan? Apakah dia lebih sayang Anwar daripada Tok Guru? Apakah dia gagal menggunakan abangnya untuk kepentingan PAS? Semua ini Khalid samad kena tanya dengan jujur. Muhasabah diri. Jangan suka nak salahkan orang lain.

Syukur alhamdulillah, ana dan teman-teman PAS Gombak sempat menyorok di belakang Menara Maybank dalam kejadian petang semalam. Sempat juga kami solat di belakang Menara Maybank; sementara menantikan kawan-kawan yang lain selesai dengan usaha menentang pihak Polis yang juga merupakan ANJING BURUAN kerajaan. Memang menjadikan rakyat sebagai alat mereka melepas marah.

Ana dan rakan-rakan menangis apabila mendapat khabar bahawa Timbalan Presiden PAS sudah tertangkap. Sedih juga apabila ramai muka-muka pimpinan PAS pun tak nampak bersama mereka yang berdemonstrasi. Mungkin tubuh mereka terlalu lembut untuk berdepan dengan gas pemedih mata. Ataupun, mereka semua sedang tenant di IJN kerana hampir menghadap Ilahi. Dah nak mampus sangat sampai tak boleh turun berjuang.

Ana sakit hati, sebab ramai pemimpin yang cakap tak serupa bikin. Dalam Muktamar cakap berapi-api nak lawan dengan kerajaan. Bukan main bertempik. Bukan main herdik dan maki hamun. Bila sampai hari yang diperlukan – mereka bagi banyak alasan dan menghilangkan diri. Ana penat dengan pemimpin macam ini. Cakap tak serupa bikin.

Sebab itu bila Mat Sabu, Khalid Samad cedera – kita hormat dengan mereka. Inilah pejuang. Inilah kalangan mereka yang benar-benar cakap serupa bikin.

Dalam darihal kekejaman PDRM – ana rasa kita patut buat laporan rasmi. Tapi, pada ana, penyokong PKR adalah antara yang provokasi pihak Polis secara melampau. Ana sendiri tengok bilamana seorang anak muda PKR – jerkah ‘BABI! BABI! BABI!’ depan muka FRU. Ana urut dada. Biar betul. Ini sudah menjemput tindak balas PDRM.

Ana nampak sendiri penyokong PKR (dengan baju PKR) membaling batu kepada kenderaan FRU. Ini semua kita kena tengok dan nilai semula. Kita jangan provoke. Biarkan mereka ambil tindakan.

Yang terjadi di Hospital Cina TUNG SHIN itu adalah contoh bagaimana kita provoke Polis secara melampau. Akhirnya, mereka sembur kita  dengan air chemical. Kita juga yang kena.

Lepas ni PAS kena buat kursus DEMO. Anwar dan Azmin kata akan ada lagi. Kita akan ikut lagi. Tapi kena ajar kita cara yang betul. Macamana nak berdepan dengan puak-puak ini.