Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK) Mazlan Aliman mahu Perbadanan Kerajaan Negeri Kedah (PKNK) menjual kembali saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) sekiranya mereka telah membelinya.

“Kita konsisten dengan pendirian menentang FGVH. Saya telah nyatakan pendirian saya dalam mesyuarat PAS Pusat.“Jika benar, saya akan bantah kerana ia bertentangan dengan solidariti parti komponen Pakatan Rakyat.

“Kita juga akan mencadangkan agar syarikat berkaitan kerajaan tersebut menjual saham dan memohon maaf pada rakyat,” kata Mazlan yang juga ahli Jawatan Kuasa PAS Pusat dan Ketua Penerangan PAS Johor.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan PKNK yang membeli 500,000 unit saham peruntukan Kementerian Perdagangan dan Industri Antarabangsa (MITI) untuk kuota bumiputera pada harga RM4.55 beberapa hari yang lalu.

Ana nak tergelak bila baca PKNK beli saham FELDA. Inilah bijaknya MB Kedah. Korang buat Himpunan Oren, dia beli saham. Pada ana, ini adalah usaha yang sangat baik. Peluang untuk Kerajaan Negeri untuk buat duit mudah.

Mazlan Aliman tak faham dengan suasana ekonomi di Kedah. Miskin, susah dan berdepan dengan bajet yang lemah. Ini kita kena akui. Sebab itu, kalau Azizan melabur dalam FGV pun ana tak marah. Sebagai CEO Negeri, pada ana, tindakan itu wajar dan membawa kebaikan kepada semua. Malah, pada ana, Kedah patut mohon jumlah yang lebih besar. Jauh lebih besar. 

Ana yakin, MB Kedah minta tolong kepada rakan-rakan pemimpin UMNO untuk membolehkan ini berlaku. Mukhriz Mahathir di MITI. MITI jaga saham Bumiputera. Ana yakin sangat, anak Mahathir membantu MB Kedah untuk dapat saham FGV. Kalau betul, pada ana, anak Mahathir ini ada otak politik. Pandai dan bijaksana. Dia tahu bahawa Kerajaan Negeri ada masalah kewangan. Ini akan bantu kerajaan Negeri. Yang akhirnya bantu rakyat di Kedah.

MB Kedah, pada ana, memang bijak dan berpandangan jauh. Ini yang kita mahu. Kita bukannya nak kaki protes semata-mata. Kena imbang juga dengan tuntutan ekonomi kerajaan negeri yang sebenar. Bukan main gasak sahaja.

Kalau Azizan minta tolong Mukhriz pun, ana rasa tak berdosa. Tak masuk neraka.

Advertisements

Ana pun pelik dengan parti Cina mampus bernama Gerakan ni. Parti ni dah nak mampus. Tapi masih menyibuk dengan masalah dan hal orang. Cukup-cukupulah tu, mereka patut pakai baju kerubung dan mula menangis sekarang. Tak lama lagi, Koh Tsu Koon akan jadi watak utama yang akan menguburkan parti Gerakan yang dah tak berapa nak bergerak ini. Sudahlah tak boleh nak bergerak, sibuk dengan isu open tender dan close tender. Ana pun tak pernah masuk tender. Kalau close atau open pun ana peduli apa. Janji Islam bangkit dan menang. Itu sahaja.

Ana terbaca dalam portal berbahasa Inggeris, kononnya seorang watak Cina ‘akua’ dan pondan, Tan Keng Liang heboh satu dunia kononnya kerajaan Islam PAS di Kedah tidak mengamalkan open tender. Cuba lah dia check dan tengok, ada ke manifesto PAS yang cakap pasal open tender? Ada? Cuba tunjuk kalau ada.

PAS janji kerajaan Islam. Bukan kerajaan open tender. Itu pun susah nak faham.

Lagipun, Tan Keng Liang ini kena faham, jangan ingat Cina Pulau Pinang sahaja pandai cari makan. Kita Melayu pakai kopiah biar miskin dan duduk masjid sahaja? Apa punya pemikiran lah.

Projek dilaksana ikut peraturan. Bukannya suka-suka bagi. Itu kena fahamlah.

Tan Keng Liang ini hidup zaman mana? Ingat semua maharaja Cina zaman Middle Kingdom pakai open tender ke? Cina macam Tan Keng Liang ini layaknya jadi tukang angkat najis maharaja Cina pada zaman itu. Bukannya pandai sangat pun.

PAS pun mahu hidup ma. Ingat lu sahaja pandai makan ka? Cilaka punya Cina.

Ana letak apa yang dia cakap pada akhbar Bahasa Inggeris:-

“Azizan was reported to have said that the Aman Central project worth RM500 million and Amansuri Residences worth RM109 million were private funding initiatives, with the Kedah State Development Corporation (PKNK) holding 20 per cent equity in the projects.

The Sungai Limau Hydrocarbon Hub (SULIHH) project worth RM36 billion was also said to be a private initiative, while the Kolej Universiti Insaniah (KUIN) project in Kuala Ketil costing RM330 million was to be implemented through a bank loan by the state government subsidiary company, Kedah Sato.

“Aman Central should be a state government project instead, because the land in Jalan Kancut had been obtained by the state government and gazetted for development by PKNK, which is a company owned by the state government.

“The Amansuri Residences project, although fully-funded by the private sector, the land belongs to Bina Darul Aman Berhad (BDB), a subsidiary company of PKNK and the chairman is the Menteri Besar”.

Apa masalah Tan Keng Liang? Kita baru mahu cari makan – dia bising pasal open tender. Mangkuk.

Ana pun pelik lah kadang-kadang dengan pemimpin kita ni. Dah macam budak-budak. Ingat jawatan EXCO ni boleh jadi milik peribadi ke? Boleh suka hati nak terima, tolak, ugut orang lain supaya jangan terima? Apa masalah antum semua ni? Dah tak sabar nak rosakkan parti? Dah tak sabar nak jadi MB?

Ana terima info orang kita di Kedah, Phahrolrazi memang ada keinginan nak jadi MB. Hubungan dia dengan Sultan Kedah (Agong) sekarang dikatakan memang baik dan sangat mesra. Malahan, menurut sesetengah orang PAS, Phahrolrazi jumpa Agong lebih kerap daripada MB. Ini kata orang. Ana bukan nak libatkan YDP Agong dalam isu ini. Ampun Tuanku. Patik tak maksud begitu. Patik sembah derhaka.

Tapi yang ana pelik, kenapa, sebagai pejuang parti, pejuang Islam, aktivis PAS; Phahrolrazi boleh terlibat sama dalam menjatuhkan orang lain. Pada ana ini tidak jamaei sifatnya. Tak Islamik. Kalaupun Azizan lemah, kita boleh guna saluran parti. Bukan buat undang-undang sendiri.

Ana nak ingatkanlah kawan-kawan di Kedah, termasuk penyokong Phahrolrazi, supaya letak parti lebih aula daripada pemimpin. Jangan tunduk macam orang bodoh. Dia tidak ada disiplin; dia perlu diketepikan. Itu sahaja. Kalau kita dah konspirasi nak jatuhkan pemimpin sendiri. Ini sudah tidak Islamik lagi.

Ana nak minta pejuang PAS ingat pesan Nik Abduh:-

Justeru gejala kegelinciran dan kelayuan melanda tanpa mengenal usia dan tahap. Yang menjadi penyelamat hanyalah kekuatan diri untuk bertahan dan istiqamah dalam perjuangan. Para anak muda sayugia sekali diingatkan dengan fenomena ini agar mereka lebih bersedia untuk menangani ujian yang lebih getir dalam perjuangan. Jika tidak, mereka akan berhadapan kerugianyang tiada galang gantinya. Mereka terlucut gelaran ’al mujahidun’ yang diimpikan setiap muslim yang mencintai al rasul dan perjuangannya.

Beristiqamah dan berdisiplin juga adalah tanggung jawab dan amanah. Keretakan padanya, selain membawa padah pada diri sendiri juga akan menggoncang keutuhan jamaah dan perjuangan. Setiap kita mestilah berusaha mengelak daripada menjadi beban kepada jamaah. Semakin kita berada diatas, semakin besarlah kesan daripada perlakuan dan tindakan kita.

Kita kena nasihatkan sama sendiri. Agama itu nasihat.

Daripada Tamim al-Dari r.a. Nabi s.a.w. bersabda ” Agama adalah ‘nasihat’.” Kami bertanya: “Terhadap siapa?” Baginda menjawab:” Terhadap Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, pemimpin-pemimpin dan kaum muslimin umumnya” (Riwayat Muslim)

-Nasihat terhadap Allah : Beriman kepada Allah, sifat-sifat-Nya dan menyucikan-Nya daripada sebarang kekurangan. Melakukan ketaatan dan menjauhkan maksiat.

-Nasihat terhadap kitab-Nya: Mengimani bahawa ia adalah kalam Allah yang diturunkan, menghormati kedudukan-Nya yang tinggi, membaca dengan betul dan tidak melanggar batasannya.

-Nasihat terhadap Rasullullah: Mempercayai risalahnya, beriman kepada segala apa yang dibawanya, mentaati, membela, menghidupkan sunnah, memerangi musuhnya dan menolong orang yang menyokongnya.

-Nasihat terhadap pemimpin: Membantu dan mentaati pemerintah atas dasar kebenaran, mengingatkan mereka dengan baik terhadap perkara yang diabaikan, tidak memberontak, dan menjinakkan hati manusia agar mentaati mereka

(Syarah sahih muslim) Petikan dr Buku 300 hadis Bimbingan – Ustaz Zahazan Mohamed

Kita baru sahaja masuk bulan ramadhan, tetapi dah namanya orang politik, kita tak pernah berhenti main politik. Tak kisahlah parti mana pun. Tak kurang juga dengan parti kita ini. Ana nak mendoakan kalian pembaca mendapat berkat dan maghfirah di sepanjang ramadhan ini. Moga-moga kita dapat melaksanakan ibadah dengan lebih baik dan tenang.

Ana baru sahaja pulang dari Kedah. Ada program yang ditaja oleh seorang hartawan Cina; memberikan derma kepada kawasan miskin di Kedah. Tak guna platform politik langsung. Pakai nama NGO. Lebih mudah. Nak pakai platfrom politik susah sangat. Banyak sangat syarat. Kalau panggil pemimpin PAS ‘A’; kumpulan pemimpin ‘B’ marah. Puak ni tak bertegur sapa dengan puak itu. Puak sana mengata puak sini. Apa nak jadi, ana pun tak tahu.

Kita dalam bulan ramadhan, dalam parti Islam, dalam jamaah yang sama, masih ada masalah yang macam ini. Akhirnya, hartawan Cina menghalakan derma hampir RM175 ribu dengan NGO tempatan. Mudah. Terus kepada asnaf. Terbeliak mata perhubungan PAS negeri.

Itulah ana cakap, jangan nak main politik sepanjang masa. Mengutuk MB sendiri itu bukan sikap pemimpin PAS. Tapi penyakit yang biasanya ada dalam UMNO pun dah menjangkit dengan kita. Rosak.

Ada ke patut, tanpa kebenaran pihak tertentu; tidak boleh dipanggil mana-mana individu untuk jadi perasmi program. Ini semua nak merosakkan nama baik PAS negeri Kedah. MB kedah baru masuk IJN; semua dah tengah ukur siapa bakal ganti MB. Elok ke perangai serupa ini? Kenapa dalam PAS pun masih ada usaha nak cantas mencantas ini.

Ada yang sedang merancang dan melobi sampai ke Kelantan. Bagi mendapatkan ‘perkenan’ TG Nik Aziz dalam melobi jawatan menggantikan Azizan. Menurut kata, hanya satu sahaja urat yang tersumbat. Bukan 10. Mahathir dulu tersumbat sampai 4. Ok sahaja segar bugar sampai sekarang. Apa lah depa ni. Janganlah sibuk nak tukar pemimpin. Kena kerja kuat dibawah. Bukannya menikam dari belakang.

Ish…

Senarai Ahli Badan Perhubungan PAS

Negeri KedahSessi 2011 ~ 2013

Pesuruhjaya – YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak

Timbalan Pesuruhjaya (I) – YB Dato’. Ir. Haji Phahrolrazi bin Zawawi

Timbalan Pesuruhjaya (II) – YB Dr. Ismail bin Salleh

Timbalan Pesuruhjaya (III) – Us. Md Isa bin Shafie ( Bekas Adun Belantik )

Bendahari – YB Dato’. Ir. Haji Amiruddin bin Haji Hamzah

Setiausaha – Us. Musoddak bin Haji Ahmad

Penolong Setiausaha (I) – Us. Aizat bin Zakaria ( DPPNK )

Penolong Setiausaha (II) – Haji Ab Mutalib@Sobri bin Haji Awang

Penolong Setiasuah (III) – Kapten (B) Zamri bin Ibrahim

Pengarah Pilihanraya – Haji Muhamad Yusof bin Husin

Ketua Dewan Ulamak – Haji Sheikh Mohamad bin Abdullah

Ketua Dewan Pemuda – Us. Ahmad bin Yahya

Ketua Dewan Muslimat – Ustzh. Hajjah Siti Aishah binti Haji Ghazali

Ketua Penerangan – Haji Mohamad Sanusi bin Md Nor ( Setpol )

Ahli Badan Perhubungan yang dilantik

Us. Haji Abu Kasim bin Abdullah

Sheikh Ismail bin Kamis

Haji Che Had bin Dhali

Rosli bin Darus

Haji Md Akhir bin Thalib

Fadzil bin Baharom

Dr. Rohani binti Abd Mutalib

Ana memang setuju dengan pandangan kawan-kawan; dalam pada kita berusaha nak menang pilihanraya – kita kena control sikit bab Islam ni. Ana tahu, memang ramai ulama’ tradisional yang tak setuju dengan ana. Tapi ana rasa ini adalah keperluan kita pada ketika ini. Kita kena betul-betul bawa suara kebajikan. Kita kena bawa suara sederhana dalam pada kita mengukuh sokongan di kalangan pengundi Cina. Relak sikit.

Bukan kata kita pinggirkan Islam. Tidak juga. Ini namanya strategi. Apabila MB Kedah buat pengumuman bahawa segala spa/pusat hiburan/rumah urut kena tutup sepanjang ramadhan – menggelabah CINA DAP dan mula salahkan kita kerana terlalu ekstrim. MCA pun dah pandai nak kutuk parti Islam. Lakhanat sungguh. Sabarlah. Kita akan kaji dan fikir ikut kesesuaian. Kita fahamlah, orang Cina pun nak berhibur juga. Yang puasa kita. Orang islam. Yang Cina suka hati dia lah kalau dia nak langgan pelacur ke apa. Begitulah lebih kurang kata DAP.

Ana rasa, ada betulnya juga kata DAP itu. Kita tak boleh halang mereka nak berhibur. Barulah kerajaan Islam PAS nampak menarik di kalangan bukan Islam. Baru sedap kita nak main politik. Jangan emosi kalau nak laksana agama. Ini pendapat analah…kalau tak setuju…terserah.

Kit Siang, Guan Eng semua ada alasan yang kukuh. Tengok Georgetown dan Pulau Pinang. Pusat melacur macam akuarium pun banyak. Ana tak pernah pergi. Kawan ana yang cakap. Kawan ana memang kaki.

Kita mungkin dapat undi Melayu bila buat keputusan yang macam ini. Tapi bagaimana dengan undi Cina. Macamana dengan sokongan material orang Cina kepada PAS yang boleh berkurang kalau kita ekstrim sangat nak laksana Islam. Mereka takut bab Negara Islam.

Sesuai dengan maksud Negara Kebajikan; ana rasa memang patutlah kita berkebajikan dengan membenarkan semua pusat hiburan ini dibuka. Biarlah. Kita cuma pastikan tak ada orang Melayu yang pergi. Apek Tongkang nak main amoi Cina – kita halang nak buat apa. Lantak pi.

Guan Eng takut sebab kalau kita dah buat keputusan macam ini – Selangor pun akan ada tekanan nak buat kaedah yang sama. Berapa banyak rumah urut di Selangor? Ini semua warisan daripada kepimpinan Ustaz Khir Toyo al-Rasuahi. Payah pula nanti kerajaan Selangor nak jawab. Ronnie Liew pun pasti bangkang keputusan nak tutup pusat hiburan.

Sabarlah…kita tangguh dulu keputusan ekstrim yang macam ini. Relak dulu. Jangan keras sangat. Amacam, boleh ka MB Kedah?