GST


Pada ana, kita ini sudah jadi parti yang semakin kurang ajar dan sombong. Kuat mengata dan tak mahu bermuhasabah dengan kekurangan parti sendiri. Mudah nak hina orang, tapi kita tak tahu bahawa kelemahan kita pun terserlah.

Ana nak beritahu, daripada 10 orang yang ana jumpa, ahli dan orang kuat kita; 7 orang rasa kita dah terlalu jadi kuda UMNO. 70 % kata kita begitu. Kalau jadi kuda perang tak apa juga, ana takut kita jadi kuda kayu. Seronok bergoyang ditempat yang sama. Tak bergerak.

Kita sudah tidak aktif dalam kerja masyarakat. Kita dah malu nak berhimpun dan berucap. Kita dah malu bila orang perlekeh kita.

Dulu kita tak macam ini. Semangat kita kuat. Ini kita sudah jadi macam orang yang burik laku. Kuat balun dan hina orang.

Kita gelak kuat bila program Anti GST orang gagal. Kita kutuk orang, kita kata mereka bodoh kerana tak libatkan PAS. Kita kata mereka orang yang sudah tidak mampu tarik perhatian orang.

Kita kutuk Mahathir sebagai orang yang dah nyanyuk.

Kita buat apa?

Kalau PAS tak sokong Anti GST, adakah maknanya kita sokong penuh GST dan pelaksanaannya?

http://peraktoday.com.my/2016/04/untuk-apa-rakyat-membayar-gst-tuan-ibrahim/

“Dahulu, kerajaan berkata subsidi kepada rakyat adalah punca kewangan negara semakin terbeban. Setiap subisidi yang diberikan dicabut satu persatu bermula dengan subsidi minyak. Ketika itu GST belum dilaksanakan.

“Selepas GST dilaksanakan, bukan sahaja subsidi untuk rakyat tidak ditambah, malah rakyat menyaksikan hampir kesemua subsidi yang pernah dinikmati rakyat seberti beras ST15, bil eletrik dan minyak masak turut dihapuskan.

“Jadi untuk apakah rakyat membayar GST? Makin banyak yang dibayar rakyat, makin banyak nikmat rakyat ditarik balik,”katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Kata Tuan Ibrahim lagi, kadar inflasi negara kini telah mencapai empat peratus, kadar tertinggi bagi tujuh tahun lepas.

Kenapa kita tak sokong GST, tapi tak mahu bersama kumpulan yang tolak GST. Atau kita ini adalah pejuang yang ada kira-kira. Orang hulur, kita diam? Gitu?

Advertisements

kiara viewKenyataan menyamakan wanita bertudung yang menyertai Himpunan Bantah
501, di Dataran Merdeka, Khamis lalu sebagai pelacur adalah biadab,
menghina dan hilang akal, tegas Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, Setiausahanya, Mohd Nasaie
Ismail (gambar) berkata, ungkapan yang terbit daripada Setiausaha
Majlis Ulama Muda Umno, Mohd Radzi Othman @ Abu Amru itu sesuatu yang
tidak boleh diterima oleh mereka yang waras.

Apatah lagi wanita yang hadir dalam perhimpunan itu, jelas beliau
hanya menyuarakan penentangan terhadap keputusan kerajaan
menguatkuasakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

“Pemuda PAS dengan ini menggesa Pemuda Umno agar bertindak segera
membatalkan cadangan penubuhan Majlis Ulama Muda Umno setelah
setiausaha badan tersebut mengeluarkan kenyataan yang sangat menghina
wanita Islam yang bertudung labuh.

“Ia penting bagi menjaga nama baik agama Islam khususnya nama ulama
yang digunakan oleh mereka,” ujar Nasaie.

Menurut beliau, kenyataan biadab itu diungkap selepas beberapa hari
Naib Ketua Pemuda Umno,  Khairul Azwan mengumumkan penubuhan Majlis
Ulama Umno di bawah Akademi Pemuda Umno.

Walaupun disebut penubuhan tersebut bertujuan untuk membuka ruang
kepada pelajar agama dari luar negara memberi sumbangan kepada Umno,
namun bagi Nasaei, tindakan awal penerajui majlis itu menyamakan
wanita bertudung labuh sebagai pelacur memberi gambaran buruk kepada
organisasi tersebut.

Amender yang susah sangat, pada ana ini adalah mentaliti Pemuda UMNO.
Level dan tahap itu sahaja.

Kenapa mudah sangat mereka nak menyamakan perempuan dengan pelacur.
Sebab deme memang kaki up pelacur. Memang kaki refleksologi. Memang
kaki massage body to body. Memang kaki betina. Bila betina dah macam
murah sangat, senang la deme kata itu pelacur.

Cuba banding kehidupan KP Pas dengan KP UMNO. Jangan banding dengan KP
lah, cuba banding kehidupan Mursyidul Am Pas dengan NKP UMNO. Cuba
banding. Gila jauh beza.

Sebab, mereka ini memang pakar curi harta. Macam-macam benda buat.
Buat muka miskin.

Ana letaklah gambar rumah NKP UMNO yang dikatakan bernilai hampir RM3 juta.

Cuba lu cakap dengan gua, siapa sebenarnya MELACUR? Ko atau? Muslimah Pas?

IMG-20140421-WA000Ana daripada dulu lagi selalu ulang benda yang sama, kalau nak suruh
orang berjuang sekalipun, biarlah ada sedikit imbuhan dan bantuan. Ini
tidak, bila bab nak berdemo dan sebagainya, suruh orang Pas datang
free. Peruntukan semua bagi pada orang PKR dan DAP.

Kali ini, ana nak tengok berapa ratus ribu cina apek yang suka nak
turun dan bantah GST. Berapa ramai amoi pelacur yang turun sama. Sebab
lepas ni dia orang semua pun charge GST. Kalau dulu biasa amoi harga
198 (pakej), sekarang tambah 6 % GST dah berapa? Mereka lah kena turun
berdemo.

Ana tahu harga pakej sebab orang UMNO sebelah rumah ana selalu pergi.
Dia hafal semua port pelacur dalam Malaysia ni. Cakap ajer di mana.
Dia ada network bagus.

Ana cabar kali ini Cina DAP bawak turun 600,000 orang untuk bantah
GST. PKR patut bawak 500,000 orang. Pas cuma bawak 200,000. Kita
tengok siapa yang boleh capai target.

Pada ana, sudahnya nanti, Pas juga yang penuhkan kuota. ****mak punya
DAP dan PKR. Mereka nak hidup senang. Tak kena tangkap.

Ana terima arahan dengan hati yang penuh persoalan. Pemimpin negeri
kita dapat bajet berapa? Pemimpin bahagian dapat berapa? Pemimpin
kawasan dapat berapa?

Bab ini kita kena telus lah.

Kawan ana Ketua Cabang di Selangor (PKR) dapat peruntukan RM30,000 nak
bawak orang. Kita? Lillahitaala?

Mana boleh macam ini.

gst1Plakad bantahan dipamerkan mengiringi pengumuman kelulusan Rang
Undang-Undang (RUU) Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) di Dewan
Rakyat hari ini.

Tindakan itu dibuat ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat sebagai
menyatakan pendirian konsisten membantah akta itu walaupun diluluskan
dengan undian hari ini.

Mereka juga sempat merakam aksi bantahan itu dan memuat naik ke media sosial.

Pungundian lewat petang tadi menyaksikan 118 ahli parlimen BN
menyokong RUU itu sementara 81 ahli parlimen Pakatan Rakyat menyatakan
tidak bersetuju.

Ekoran penolakan total Pakatan Rakyat terhadap RUU itu, maka ianya
tidak memerlukan kepada perbahasan peringkat jawatankuasa.

Sebaliknya ia akan terus dibawa ke peringkat Dewan Negara sebelum
diluluskan dan dilaksana April tahun hadapan.

——————————————–

Terus terang ana kata, ana tidak puas hati dengan prestasi wakil
rakyat kita. Macam tak ada idea. Semua cakap kosong. Jauh beza dengan
wakil rakyat DAP dan PKR.

Ana diberitahu, ini semua kerana Dr Dzul kedekut ilmu dan tidak
berkongsi hujah dengan MP lain. Dia syok sendiri. Sedangkan dia bukan
MP lagi. Kita pun tahu Dr Dzul dapat hujah dari mana. Kakitangan
Securties Commission yang beri. Dulu pun macam tu jugak.

Akhirnya, kita dapatlah MP yang sekadar sengih tayang perut.

Pakatan Rakyat akan mengadakan satu ‘road show’ kempen ‘Faham GST, Tolak GST’ bagi memberi penerangan kepada rakyat mengenai kesan yang akan  dihadapi mereka berhubung cadangan kerajaan yang akan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada April 2015 nanti.

Jelas pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakop kempen itu adalah satu pendekatan penerangan yang akan memberi  kefahaman kepada rakyat tentang kesan GST kepada kehidupan mereka.

Beliau yang mewakili PAS dalam Sekretariat GST turut menekankan pada ‘road  show’ tersebut penerangan yang jelas akan diberikan kepada rakyat agar  mereka tidak lagi terkeliru dengan iklan-iklan yang disiarkan oleh  kerajaan berhubung kesan daripada pelaksanaan GST.

“Ini sebagai langkah untuk kita memberi rakyat faham tentang kesan dalam kehidupan harian mereka apabila GST dilaksanakan.

“Dalam itu juga kita tidak mahu rakyat keliru dengan kempen iklan yang  disiarkan oleh kerajaan berhubungan GST, rakyat perlu tahu kebenaran di  sebalik apa itu GST,” jelasnya kepada Harakahdaily.

Menurut  beliau, pelaksanaan GST bukan satu langkah yang baik di kala negara ini  masih lagi diselubungi soal ketirisan, rasuah dan penyelewengan dalam  segala hal pentadbiran kerajaan.

Sementara ini, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad yang turut terlibat di dalam Sekretariat  GST memberitahu Pakatan Rakyat akan mengadakan tiga program berhubungan  dengan GST iaitu meliputi ‘road show’, latihan kepada mereka yang akan  terlibat sebagai penerangan dan juga penerbitan risalah.

“Pada  road show nanti selain penerangan dari pimpinan Pakatan Rakyat turut  terlibat adalah pimpinan tertinggi dan risalah yang kita siarkan itu  akan merangkumi teknikal serta penerangan agar rakyat lebih faham apa  yang ingin kita sampaikan,” jelas beliau yang juga merupakan Pengarah  Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS.

Pakatan Rakyat yang  bermesyuarat pada hari ini telah bersetuju untuk mengadakan roadshow di  seluruh negara yang akan bermula di Negeri Sembilan pada 24 Januari  diikuti Melaka (29 Januari), Kedah (7 Februari), Pulau Pinang (8  Februari),  Pahang (17 Februari) dan Kelantan (28 Februari).

Untung kita sebab Gomen pun dah macam beku fikiran nak lawan isu ini. Ahmad Maslan sudah tidak karuan. Lagi sedap kita nak balun.

Ana kadang-kadang kesian denagn Jawa Pontian yang mempunyai CGPA tinggi ni. Sudahlah pendek. Akal pun pendek. Tak ke mana lah jawabnya.

Ana diberitahu Seminar PENA (Pemerkasaan Ekonomi Nasional) pun sekadar program #syoksendiri. Panggil orang UMNO dengar ceramah sendiri. Mangkuk.

Orang UMNO kerajaan buat apa pun dia kata betul. Jenis bodoh tak boleh diajar.