Disember 2014


Berkata kepada Harakahdaily, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar‎, jikalau sebelum ini pemimpin BN sering mencanang bahawa kita mampu dalam segala bidang tetapi dengan pelantikan warga asing sebagai penerajui baru Mas membuktikan kegagalan Malaysia.

“Dalam isu ini kita gagal melahirkan tokoh pengurusan koperat tempatan, ini menjadikan slogan ‘Malaysia Boleh’ adalah slogan palsu.

“‎Pemilihan warga asing untuk menerajui Mas menjadikan slogan Malaysia boleh bertukar menjadi ‘Malaysia Bodoh’ sepertimana kenyataan sinis bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang rakyat Malaysia ini bodoh dan tidak layak untuk terajui Mas,” kata beliau.

‎Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena itu lagi, isu menyelamatkan dan memulihkan Mas bukan cerita baru kerana kerugian terus berlaku walaupun pelbagai pelan pemulihan telah dilaksanakan.
‎‎
Katanya, sepertimana pelantikan Datuk Seri Idris Jala, Tan Sri Azman Mokhtar dalam menyelesaikan masalah Mas sebelum ini sehingga Syarikat Penerbangan Malaysia itu terpaksa tutup kedai.‎

‎”Sungguh menghairankan apabila mereka yang telah terbukti gagal menyelesaikan masalah sebelum ini antara yang terlibat dan bertanggungjawab dalam memulihkan Mas dengan pelan pemulihan antaranya membawa masuk tokoh asing untuk menyelamatkan Mas.‎

——————–
Ana diberitahu oleh seorang rakan di Ireland, antara usaha turnaround yang diperkenalkan Mueller di Aer Lingus adalah membuka lebih banyak pilihan kepada pelanggan untuk membeli liquor di dalam kapal terbang.
No more free booze. Semua kena bayar. Tapi lebih menarik, cakaplah pasal apa sahaja minuman yang pelanggan nak, MAS akan dengan sukacitanya sediakan untuk anda. Nampaknya, lebih cepat jalan MAS nak ke neraka kalau macam ni.
Dalam pada Ustaz UMNO kecoh nakkan pramugari MAS bertudung, ambik Nazi Laknat pula jadi CEO. Maka akan mewahlah MAS dengan botol-botol arak dari serata dunia.
Nak apa? Cakap.
– Chivas Regal Royale ada
– Macallan 1939 ada
– Glenfarclas ada
– Dalmore ada
– Lalique Crystal Decanter ada
– Glenfiddich ada
– Single Highland ada
– Diva Vodka
Ana musykil, ramai juga Melayu (termasuk Menteri dan Ustaz UMNO yang sokong) penuh pelantikan Nazi Laknat ini. Takpalah…kot depa dah pahala banyak. Tak apa lah dapat share skit kot no.
Ana ucap tahniah, sebab MAS akan ikut strategi Aer Lingus yang akan bawa arak kelas tinggi ke dalam penerbangan MAS. Tak kena lah kalau pakai tudung lepas tu cakap….’Sir, this is your Crystal Decanter…enjoy it Sir. Thank you for flying with MAS’.
Arak yang nak dibawa masuk mestilah harga mahal. Bukan murah. Jenis orang kaya-kaya punya level. Orang miskin boleh order todi atau ayaq ketum.
Terserlah kebijakan pegawai gomen. Bab neraka jahanam memang dia orang numero uno.
Advertisements

“Ungkapan ‘Tanpa Tarbiyah Gerenti Rebah’ amat bermakna dalam memastikan gerak kerja kerja amal Islami ini dimantapkan demi menghadapi pelbagai rintangan masa kini,” ujarnya.

Tambahnya, para pemuda pemudi yang memenuhi bumi An-Nahdhoh ini sudah pastinya bakal pulang dengan semangat juang yang tinggi untuk mempertahankan kepimpinan ulama.

“Kepimpinan ulama perlu dipertahankan agar kekal relevan memandu jamaah yang kita dukungi ini menuju keredhaan Allah dan memperolehi kesejahteraan di akhirat sana,” katanya lagi.

“Dengan menyertai ijtimak tarbawi kali ini, saya dapat meletakkan bahawa bertakwa dengan Allah adalah kunci untuk merungkaikan segala permusuhan dan ketidaksefahaman dalam masyarakat,” kata Nurul Madihah Mohd Hazmi.

Beliau juga dapat memahami pergerakan tarbiah PAS dengan lebih mendalam dari segi tarbiah, dakwah dan siasah serta menolak segala kekeliruan terhadap PAS yang dicanang oleh pihak luar.

Amirul Akram dari Kuantan pula berpendapat ijtimak tarbawi pada kali ini yang bertemakan tafsir surah al-Fath telah memberi impak yang amat besar terhadap pemuda-pemuda yang masih baru dalam perjuangan islamiah ini.

“Kami pemuda rasa amat bertuah kerana dapat bersama sama dalam ijtimak ini secara tidak langsung dapat menambah ilmu pengetahuan untuk dibawa ke kawasan kami sendiri.

“Terima kasih kami ucapkan kepada Ketua Pemuda PAS yang sanggup menganjurkan ijtimak yang amat bermakna pada kami pemuda,” ujarnya.

——

Pada ana, yang kurang kita tegakkan adalah ancaman shiah yang sedang berlaku. Ura-ura Timbalan Presiden @ Shiah sudah mula umumkan bahawa dia nak bertanding Presiden. Ini tak boleh dibenarkan sama sekali.

Jangan kita terpedaya dengan janji manis dia. Masa untuk kita buat keputusan. Buang Shiah selamanya dari Pas.

 

Berita A

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar menjangkakan Malaysia bakal berdepan dengan ‘darurat ekonomi’ pada tahun hadapan berikutan berlakunya penyusutan nilai matawang ringgit, penurunan harga minyak serta peningkatan inflasi.

Menurut beliau, keadaan cukup membimbangkan apabila nilai mata wang ringgit terus menjunam pada kadar RM3.43 untuk USD1 dan RM2.63 bagi satu Singapore Dollar (SGD1).

“Penurunan ini amat tinggi yang kita alami sejak 1997 ataupun 1998, pada waktu yang sama berlaku penurunan harga minyak kepada USD70 satu tong.

“Ini semua akan meningkatkan kadar inflasi dan sekaligus bajet 2015 akan menyusut lebih kurang 30 peratus,” katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu bimbang apabila negara sedang menuju kepada darurat ekonomi, walaupun kerajaan menjangkakan ia boleh ditampung melalui Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

“Petronas sendiri sudah meramalkan dan umum sumbangan Petronas akan menyusut sebanyak RM25 bilion dalam bentuk cukai mahupun royalti,” ujarnya.

Berita B

Darjah Kebesaran Seri Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSSA) yang membawa gelaran Datuk Seri yang diberikan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1992 ditarik balik berkuat kuasa 3 November lalu.

Perkara itu diumumkan Setiausaha Sulit Sultan Selangor Datuk Mohamad Munir Bani dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, penarikan darjah kebesaran itu adalah berasaskan kepada tindakan dan perlakuan Anwar sejak akhir tahun lalu yang mempersoalkan kewibawaan serta kuasa Sultan Selangor dan Institusi Raja dalam menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar Selangor pada tahun ini dan hal yang berkaitan dengan agama Islam.

Menurutnya, seperti sedia maklum Sultan mempunyai kuasa eksekutif dan sebagai Ketua Agama seperti mana yang termaktub di bawah Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959.

“Tindakan dan perlakuan beliau adalah tidak lagi seorang yang sesuai untuk memegang darjah kebesaran itu,” katanya.

—————–
Pada ana, darurat politik Berita B yang lebih menyayat hati. Ana nak beritahu padan muka kepada semua ahli PKR, tapi ramai pulak kawan. Bangga sangat dengan gelaran, Ketua Umum kami ada Dato’ Seri, pernah jadi Timbalan Perdana Menteri. Sudahnya….ke laut.
Ana nak katakan ini sahajalah, waktu isu MB Selangor berbangkit, sudah Pas ingatkan, jangan nak kurang ajar sangat dengan Sultan. Perlu ada hikmah.
Tak. Langgar juga. Sondol. Sudahnya???
Pada ana, eloklah Tuanku ambil keputusan macam ini. Bukan apa, bagi sedar kepada Melayu Pulau Pinang itu, bahawa zaman dia sudah semakin malap. Dah kuyu. Bukan macam dulu.
Kalau main bontot pun tak serik, orang macam ini memang tak ada integriti. Tak ada thiqqah. Hilang.
Ana nak ucap tahniah di atas keberanian Tuanku Sultan, untuk menanggalkan gelaran mat Ketum ini. Mat Ketum yang sama nak bagi jahanam Pas dan PasMA. Padankan muka dia.

Ustaz Sallehen Mukhyi menyifatkan tiada keperluan bagi kerajaan negeri untuk melantik Timbalan Speaker II dari DAP bagi Dewan Negeri Selangor (DNS), lapor Selangor Kini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sabak itu berkata, jawatan Timbalan Speaker yang disandang Mohd Shafie Ngah (PAS-Bangi) sudah cukup memadai dan efektif untuk membantu Speaker ketika sidang dewan.

“Cukuplah yang ada, keperluan Timbalan Speaker hanya waktu bersidang sahaja. Yang ada pun sudah cukup efektif, tak perlu seorang lagi,” katanya pada persidangan DNS, hari ini.

Beliau berpendapat, peruntukan untuk membayar gaji Timbalan Speaker II itu lebih baik dimanfaatkan kepada rakyat, bahkan tiada perbincangan dibuat bersama DAP berhubung pelantikan baru jawatan berkenaan.

“Kita bukan nak sangat jawatan, perlu nisbah 4:4:4 sebab itu jawatan Timbalan Speaker diberikan kepada PAS. Cukup dengan keputusan yang dibuat Datuk Menteri Besar, kita nak berkhidmat kepada rakyat, bukan polemik terhadap jawatan.

“Jika layan, rakyat akan ingat kita gila jawatan,” katanya yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri.

Sementara itu, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, adalah lebih baik kerajaan negeri mengekalkan hanya satu jawatan Timbalan Speaker sahaja buat masa ini.

————–

Eh, komunis Sekinchan itu ingat dia popular sangat ke? Konon pandai cakap Jawa, nak lebih-lebih pulak. Habis orang kampung dikencingnya, itu ini, ada hati nak lawan Pas.

Pada ana, kita jangan sesekali berganjak bab ini. Jangan bagi muka kepada cina laknat ini.

Sudah-sudahlah tu nak berebut jawatan. DAP patut jaga sahaja kawasan Cina mereka. Ana dengar, sokongan DAP semakin merosot. Guan Eng tak dipandang macam awal dulu. Sudah semakin rosak.

Ada masa nanti, Cina ni semua akan balik melutut kepada kita. Sekarang ni sahaja nak jadi babi hutan. Main kasar. Tak lama lagi, jadilah mereka tikus yang takut dengan kuasa Pas.

Kita bukan takbur. Tapi itu hakikat. Jangan kasar dengan Pas. Nanti menyesal tak sudah.

“Baru-baru ini negara kita dikejutkan dengan berita seorang rakyat Malaysia menjadi pengebom berani mati kumpulan militan Islamic State atau IS di Iraq. Ini merupakan kali pertama seorang rakyat Malaysia bertindak sedemikian. Dalam insiden ini, Ahmad Tarmimi Maliki telah merempuh ibu pejabat pasukan keselamatan Iraq di wilayah Anbar dengan sebuah SUV yang dimuatkan dengan bahan letupan. Akibat tindakan itu seramai 25 orang anggota pasukan tentera elit Iraq telah terbunuh. Pada usia muda 26 tahun, Tarmimi sepatutnya membantu menyara keluarga sebaliknya memilih untuk melakukan tindakan sia-sia dan bertentangan dengan ajaran Islam.
Selain Tarmimi, empat orang lagi rakyat Malaysia telah terbunuh di Syria pada tahun ini. Saya sedih dan bersimpati mengenangkan nasib mereka yang kehilangan ahli keluarga yang tersayang. Saya juga bimbang bilangan ini mungkin akan meningkat kerana seramai 39 orang rakyat Malaysia telah dikenal pasti sedang berada di Syria dan 40 lagi mungkin menerima nasib yang sama sekiranya pihak berkuasa tidak menahan mereka.
Sepuluh hari yang lalu tanggal 16 November 2014, sekali lagi dunia digemparkan dengan penyembelihan hidup-hidup seorang lagi warga Amerika Syarikat, Peter Kassig oleh IS walaupun beliau telah memeluk Islam dan menukar nama kepada Abdul Rahman.
Di Sydney, seorang remaja berusia 17 tahun, Abdullah Elmir, warga Australia sanggup melarikan diri dari rumah dan memeranjatkan keluarga dan dunia apabila muncul dalam satu video lengkap bersenjata di kalangan kumpulan militan IS di Syria. Anak muda ini mencabar kerajaan Australia dan negara-negara pakatan untuk menyerang mereka. Dia juga secara angkuh menyatakan tidak akan berhenti berjuang selagi bendera IS tidak berkibar di Rumah Putih dan Istana Buckingham. Perubahan mendadak seorang remaja yang masih bersekolah, tiba-tiba menjadi militan menunjukkan betapa kuat pujukan dan propaganda IS.
Dalam satu kejadian lain pada bulan Mei 2014, Mehdi Nemmouche, 29 tahun, yang pernah berada lebih setahun di Syria bertindak sendirian melakukan serangan yang membunuh empat orang awam di Belgium setelah terpengaruh dengan fahaman ekstrem IS.
Sebenarnya, umat Islam kini menghadapi cabaran getir dari satu kumpulan militan yang menyasarkan kita dan anak-anak kita supaya pergi ‘berjihad’ ke Syria dan Iraq atas jalan Islam. Kita berada di satu persimpangan di mana kita harus berusaha dengan lebih gigih untuk menjaga agama, bangsa dan negara. Saya yakin ramai rakyat Malaysia masih tidak mengetahui IS yang sebenar sehingga mereka mudah terpedaya dengan ideologi ekstrem kumpulan itu.
Kertas Putih ini bertujuan mendedahkan wajah sebenar IS yang bertopengkan Islam bagi mencapai cita-cita mereka untuk menubuhkan negara Islam mengikut acuannya. Modus operandi perjuangan mereka berakar umbi daripada Al Qaeda dan mirip kumpulan militan Al Qaeda telah diisytiharkan sebagai pertubuhan pengganas oleh masyarakat antarabangsa dan jumhur ulama-ulama arus perdana hari ini.
Sebagaimana sifatnya kumpulan militan-militan yang lain, IS juga menyalahtafsirkan ajaran Islam umpamanya dalam konsep jihad. IS beranggapan matlamat penubuhan negara Islam hanya dapat dicapai melalui apa yang dipanggil “Jihad Peperangan”. Sebenarnya, ideologi Salafi-Jihadi yang diperjuangkan oleh kumpulan ini adalah berlandaskan ekstremisme dan keganasan yang bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Jihad sebenar adalah membawa pengertian yang lebih besar dalam mencapai matlamat Maqasid Syariyah, termasuk melindungi keselamatan negara, menjaga agama, akidah, nyawa, akal maruah atau keturunan dan harta benda.
Sehubungan itu, Kertas Putih ini mencadangkan satu undang-undang baru yang sesuai digubal untuk membanteras dan mengambil tindakan terhadap rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti militan dan kumpulan pengganas. Kerajaan bercadang membentang rang undang- undang ini pada sesi Parlimen akan datang.
Selain daripada itu, Kertas Putih ini juga mencadangkan pemerkasaan undang-undang sedia ada seperti Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) atau SOSMA, Akta Pencegahan Jenayah atau POCA dan Kanun Keseksaan, khusus bagi menangani ancaman pengganasan dan militan.
Dalam melihat konflik di Syria dan Iraq ini, pihak kerajaan menghormati keprihatinan rakyat Malaysia terhadap krisis kemanusiaan yang sedang berlaku di sana. Kerajaan juga berpegang kepada prinsip kebebasan bersuara dan hak asasi manusia termasuk akses kepada media sosial, namun, adalah menjadi tanggungjawab semua untuk memastikan ia tidak mengancam keselamatan negara.
Kerajaan sedar undang-undang sahaja tidak mencukupi untuk membendung ideologi IS. Saya amat berharap supaya mendapat sokongan daripada semua lapisan rakyat supaya tidak terpengaruh dengan fahaman sedemikian.
Saya ingin menyeru semua rakyat Malaysia terutama golongan belia dan ibu bapa supaya menolak ideologi ekstrem yang boleh merosakkan masa depan kita semua. Keamanan dan keharmonian yang kita kecapi selama ini tidak ternilai dan harus terus dipelihara.
Sebagai kesimpulan, adalah diharapkan Kertas Putih ini dapat menjelaskan dengan lebih mendalam tentang IS dan ancamannya kepada keselamatan negara. Kerajaan mencadangkan penggubalan satu undang-undang khusus serta pemerkasaan akta-akta sedia ada.
Selain daripada undang-undang, semua lapisan rakyat perlu bersama-sama kerajaan menolak sebarang ideologi ekstrem dan yakin bahawa konsep wasatiyyah adalah jalan terbaik untuk menjamin keamanan dan kesejahteraan Malaysia sebagai negara berbilang kaum.
Pada masa yang sama, Malaysia akan terus komited untuk bekerjasama dengan masyarakat antarabangsa menangani ancaman radikalisme, ekstremisme, pengganasan dan militan.”
—————
– Ana tak rasa ancaman IS seteruk itu di Malaysia. Pada ana, ini semua satu strategi propaganda untuk mengaitkan IS dengan PAS. Pada ana ini agenda politik. Bukan keselamatan.
– Ana juga rasa, Akta Hasutan juga akan digunapakai secara maksima, bagi menjadikan Malaysia ini negara yang bisu kritikan. Tak baik pada ana.
– Pada ana juga, ini semua agenda Najib yang semakin melemah dan semakin haru biri. Nak buktikan dia hero, mulalah ada benda macam ini.
– Ucapan Najib ini sebab nak selamatkan punggung sebelum dia ke perhimpunan. Lepas tu, senyaplah. Boleh hidup senang lenang semula.

« Laman Sebelumnya