Ana kadang-kadang nak tergelak pun ada dengan perangai ulama’ dan
ilmuwan di Malaysia ni. Ilmu idok ler setinggi mana. Tapi sembang
macam dialah yang paling tahu dan bijak dalam dunia. Padahal
balik-balik guna kitab sama.

Cuba kita kira berapa ramai ulama’ yang menggunakan lawak jenaka
sebagai bahan nak mempopularkan diri. Bila dah popular, mula besor
diri dan anggap mereka maksum dan betul segala-galanya.

Terbaru antara Dr Asri dengan Ustaz Kazim. Dua-dua candu UMNO. Seorang
candu duit. Seorang candu perhatian media.

Macamlah tak ada isu yang lebih besar dalam masyarakat kita.

Tengok di negara jiran. Mereka debat isu yang besar. Bukan isu Babi
dan DNA babi. Bijak sikit nampaknya.

“Provocative preaching that stirs up violence has to be stopped. We
need a secure situation to make the upcoming presidential election a
success,” said Abdul Mu’thi, the secretary of the central executive
board of the country’s second largest moderate Muslim organization,
Muhammadiyah, on Monday.

At the tablig (gathering), Ja’far, a former commander of the
now-defunct Laskar Jihad paramilitary group that was allegedly
involved in bloody conflicts in Ambon, Maluku, repeatedly called on
Muslims to wage jihad against so-called infidels and pluralism.

He said pluralism had the potential to cause conflict as it taught
that all religions were equally right and that was not the case.

Ja’far also said Islam was “a religion of war” and that Muslims had to
love war. If they did not, Ja’far went on, they needed to question why
they were Muslims.

Responding to Ja’far’s words, Abdul Muhaimin, the owner of Nurul
Ummahat Islamic boarding school in Kotagede, Yogyakarta, called on
Muslims not to listen to such preaching. “It’s not preaching. It’s
provocation,” he said.

Ulama’ kita ni kerap sangat masuk TV. Sebab itulah terok bebenor dah
sikap dia orang ni. Berdakwah tidaklah sehebat mana. Sembang lebih.

Pada ana, dalam PAS punyalah ramai Ulama’ yang lebih hebat dan pandai
dan bijak. Tapi sebab mereka zuhud dan rendah diri, orang tak kenal
sangat. Ilmu jauh lebih tinggi. Ada yang ada dua tiga doctorate. Siap
dengan ilmu mantik dan psikologi. Setakat Dr Asri ni…rasanya jauh
sangat levelnya. Dr Asri jadi mufti pun sebab Shahidan Kasim.
Kronisme. Mufti pun ada kroni juga. Jangan ingat meniaga sahaja ada
kroni.

Tengok ulama’ di Kalimantan cakap pasal Jihad. Kan ganas bunyinya.