erdogan-timeAna ni bukannya pandai sangat baca orang putih. Tak berapa pandai. Dulu sekolah pun tak berapa nak habis.
Tapi pada ana, kita orang Pas kena juga faham apa yang berlaku dalam dunia. Tak kiralah di mana pun. Syria. Palestin. Turki. Indonesia. Filipina. Barulah perjuangan haraki Islamiyy kita jadi tepat dan kena pada masa.
Ana tengok, apa yang berlaku di Turki ini perlu juga kita ambil pengajaran. Apa sebab mereka protes? Apa sebab mereka tak puas hati? Pasai apa rakyat Turki marah kepada Erdogan yang disifatkan pemimpin punya karisma tinggi. Saling tak tumpah macam Pak Sheikh kita, Anwar Ibrahim.
Menurut beberapa blog orang putih yang ana baca, ada beberapa punca berlaku protes di Turki:-
1. the protests were sparked by a government plan to replace Istanbul’s  leafy Taksim Gezi Park with a touristy shopping mall—what the country’s  leading historian, Edhem Eldem, sardonically derides as a “Las Vegas of Ottoman splendor.
2. 19th-century Russian Orthodox Church may be destroyed as part of an  overhaul of a port.
3. What’s more, Erdogan has placed new restrictions on  the sale of alcohol and availability of birth control.
4. And he has jailed political opponents and members of the media.
5. “The problem is Erdogan,” said a protester who gave his name as Burak, a scarf covering his mouth and swimming goggles stretched around his head to protect him from tear gas. “He is imbued with authoritarianism. He  can never change.”
6.The left-wing Kesk trade union confederation, representing some 240,000  workers, accused the government of committing “state terror”.
Pada ana, benda ini melarat-larat. Baguslah orang macam Erdogan nak control orang minum arak. Islamik. Macam kita juga dalam Pas. Tapi Erdogan tak baca suasana politik agaknya. Ana yang duduk hujung tanjung ni pun tahu baca politik.
Tengok data online pun kita tahu. Takkan Erdogan bangang macam itu.

“Those who say it is an intervention into the way of life make up 60.8 percent of the population.

Some 34.7 percent of the population consume alcoholic drinks. . . .”

“‘Has anybody using alcohol caused any harm to you?’  Those who say  they did not make up 92.9 percent of the population. Those who say they  did constitute 7.1 percent.”

“‘Could the restriction on alcohol use stop you from using alcohol?’” Some 75.9 percent say it could not while 24.1 percent say it could.

Kita dalam Pas kena ambil iktibar isu ini. Nak buat perubahan bukannya mudah. Nak bawa Islam bukannya boleh sekelip mata. Kena didik rakyat dan masyarakat umum. Baru betul.

Kalau setakat minum arak macam minum teh tarik, lepas tu nak buat undang-undang macam itu. Jahanamlah beb.

Pak Sheikh Anwar lah yang suka sangat pada Erdogan ni. Ana kurang. Sampai ada grup dalam parti kita dipanggil Erdogan. Mangkuk.

Niat dia baik. Nakkan Islam. Tapi timing politik tak kena. Koyak.