Kedudukan orang Melayu, bahasa kebangsaan, agama Islam dan Raja-raja  Melayu akan terus kekal kukuh kerana perlembagaan telah memahat mati  semua peruntukan yang berkenaan.

Jika Pakatan perolehi majoriti dua pertiga sebanyak 148 kerusi sekalipun, ia hanya di Dewan Rakyat.

Tetapi Dewan Negara majoritinya masih senator lantikan Umno-BN yang dengan  sendirinya tidak membolehkan sebarang pindaan Perlembagaan kerana syarat majoriti dua pertiga itu di kedua-dua Dewan Negara dan Dewan Rakyat.

Ia juga memerlukan perkenan Majlis Raja-Raja berdasarkan peruntukan perlembagaan itu.

Sebab itu, tidak timbul soal Pakatan meminda atau memansuh  peruntukan-peruntukan berkenaan bahkan Pakatan bakal mengukuhkannya  lagi.

Ana bukanlah pakar undang-undang, tapi rasanya betul lah apa yang Aziz Bari cakap ni. Soalannya, boleh ke kita guna modal Aziz Bari ni untuk dapat undi?

Atau Aziz Bari nak guna alasan ni sebab nak menang undi Cina di pekan Sabak Bernam?

Pada ana, Pas tak perlu pakailah isu pinda-pinda perlembagaan ni. Wak kat kampung tu tak faham pun pasal perlembagan.

Kita cerita pasal duit bantuan, subsidi baja, bantuan sekolah, bantuan buku lebih baik. Tak payah pakai benda-benda tinggi macam ini. Buat senak perut.

Advertisements