Dalam pada kita menunggu nak membalun, membelasah, menjijikkan Bajet 2013 kera-jaan yang ada hari ini, ana nak minta sangat – minta sangat-sangat kawan dalam DAP untuk tidak terus menerus menekan, membalun usahawan Melayu semata-mata. Ana katakan begini, sebab ana dah dapat sms/email maklum balas oleh kawan-kawan di bawah, serangan demi serangan DAP terhadap Syed Mukhtar al-Bukhary ini tidak akan menguntungkan politik PAS.
Ana fikir, betul juga. Syed Mukhtar ini usahawan yang sangat terbuka dan sanggup duduk dengan sesiapa sahaja. Tak kira parti mana. Malahan, ada kawan-kawan di Kedah beritahu, Syed Mukhtar ada juga bantu program rakyat di Kedah. Program PAS dia memang tak campur. Tapi kalau Kerajaan Kedah yang minta, insya’Allah dia sedia membantu.
Sebab itu bila DAP gila-gila nak serang Syed Mukhtar, orang Melayu (tak kira dalam PAS atau UMNO) akan rasa tak selesa. Bukan kecil hati. Tak selesa.
Bukan apa, seorang teman dalam bidang perbankan, beritahu ana, sebenarnya hutang terbesar kalangan usahawan di Malaysia adalah milik usahawan Cina – YTL. Yeoh Tiong Lay ke apa nama dia. Memang hebat. Berniaga sampai ke England. Tapi, sebenarnya, kalau ikutkan hutang – ‘private debt’ ke apa orang panggil; jauh lebih besar daripada Syed Mukhtar. Kenapa Abang Tony Pua kita tak mainkan isu ini? Nak serang usahawan melayu sahaja? Kenapa tak sebut usahawan Cina?
Pada ana, kat sini DAP kena adil lah sedikit. Nak serang pun, biar serang keliling. Bukan main pilih-pilih. Kalau pilih ini nampak sangat kita masih terbeban dengan politik perkauman.
YTL ini bukan kecik-kecik anak punya usahawan. Bapok besor – kata orang Terengganu.
Antara kepentingan YTL:-

  • YTL Power Services
  • YTL Communications (dapat projek berbilion di kementerian pelajaran – tak ada pulak Tony Pua balun???)
  • Electranet Private Lty
  • Wessex Water
  • PowerSeraya Limited
  • ERL
  • YTL Cement Berhad
  • Syarikat Pembinaan Yeoh Tiong Lay
  • YTL Land & Development
  • YTL Hotels
  • YTL Corporation Berhad Group
  • YTL SV Carbon

Banyak lagilah. Ana pun penat nak tulis. Di sebalik semua kepentingan ini, YTL dikatakan mempunyai jumlah HUTANG keseluruhan berbilion-bilion. Ada yang kata hampir sampai RM14b. Tapi satu haram benda pun DAP tak serang. Bila kena kat Syed Mukhtar, semua benda DAP nak ungkit.

Pada ana, kita, PR kena strategik sedikit dalam membawa isu. Jangan main belasah. Kalau nak belasah, kena belasah semua. Ini tidak, DAP bantai syarikat Melayu, tapi syarikat Cina dia tak bising. Melayu dapat projek, DAP balun. Cina dapat projek? Senyap? Apa punya game politik ni?

Sebab itu ana kata, DAP ini masih belum hilang anti-Melayu nya. Masih buat perangai lama. Suruh kita transform jadi parti yang terbuka – tapi mereka masih lagi pegang politik zaman lama. Macamana tu?

Advertisements