Ana rasa sesak nafas baca suratkhabar minggu ini. Ana baca semua. Utusan baca. Berita baca. Malay Mail baca. Metro baca. Harakah baca. Suara keadilan pun ana baca. Semualah kira-kiranya. Sebagai blogger tanpa bayaran, ana kena tahu banyak isu dan benda.

Pada ana lah, kesilapan PKR juga kerana terlalu rapat dengan himpunan Janji Demokrasi hari tu. Ana dah pesan, jangan rapat sangat. Kalau ada masalah nanti, kita yang akan kena. Ini benda yang akan merosakkan nama parti. Rupa-rupanya betul. Tapi ana syukur sangat sebab tak ada budak Pas yang buat perangai macam itu. Kalau ada, ana pelempang on the spot. Memang nak kena.

Ana pernah cakap benda sama kepada budak UiTM bernama Khalid Ismath. Kalau dia buat perangai lagi, ana nak lempang dia. Ana cakap depan-depan. Tak suka simpan. Melampau sangat. Pergi buat lilin dan gantung bunga depan gambar Najib. Dia sekolah mana dulu? Mak bapak tak ajar. Ana tak suka sesetengah pemimpin (termasuk pemimpin PKR) tapi ana tak ada lah nak tonggeng bontot depan gambar orang. Dah macam orang gila nampaknya.

Kawan ana di Johor, bagi peringat kes seorang budak Amerika nama Michael Fay di Singapura. Dia buat perangai sama. Mahkamah Singapura hukum (siap kena sebat sekali). Jadi masalah diplomasi. Amerika bantah. Tapi Lee Kuan Yew tak peduli. Kena sebat.

Cerita dalam Bahasa Melayu tak ada. Ana ambil cerita dalam Bahasa Englis aje:-

The young man who was caned in Singapore four years ago for allegedly vandalizing cars has been arrested in Florida on drug charges. Michael Fay, 22, was arrested at his apartment Tuesday by a deputy responding to neighbors’ complaints about loud music. Fay, a student at Valencia Community College, was charged with possession of drug paraphernalia and less than 20 grams of marijuana. He was released Wednesday after posting $500 bond.

“I’m not going to lie to anybody. It was my mistake. I was smoking marijuana,” Fay said later. In May 1994, Fay was flogged four strokes with a rattan cane on his bare buttocks for a vandalism conviction in Singapore, provoking outrage in this country. The nation’s authoritarian government has been widely criticized for curbing civil liberties. Fay, who had been living in Singapore with his mother and stepfather, said he was beaten into confessing to a crime he didn’t commit.

After returning to the United States, Fay was suffered burns to his hands and face in September 1994, and admitted he was burned while sniffing butane, a fuel used in cigarette lighters. He then went into drug rehabilitation for a butane habit.

Michael Fay yang kurang ajar nak mampus itu pun kena sebat. Ana sokong lah kalau Amoi Cina dan Mat Melayu Batu Pahat tu kena sebat juga. Biar padan muka dia. Nak sangat tunjuk pungkok.

Ini semua akhlak PKR lah ni. Akhlak macam ini yang kita kena tanggung sampai pilihanraya. Hancus.