Imej

Ana minta maaflah kalau salah translate. Ana minta Ong (anak jiran ana) yang translate. Dia memang rajin bantu ana dapat maklumat akhbar Cina. Kalau ada cerita pasal Pas sahaja dia akan call dan beritahu ana. 

Interview. with Mohd Sabu Pas Deputy President – mukasurat 8.

“Once PAS succeeds in becoming the ruling party, it will implement the Islamic Criminal Law Code…” (tajuk dia)

  • Intro: “PAS Deputy President Mohd Sabu revealed  that “PAS has decided that once it wrests power as the central government, it will seek the Parliament to amend the Federal Constitution to enable it to implement the said Hudud Law. DAP and other political parties as well as non-Muslim MPs, if they don’t agree, they may raise objection in the Parliament.”

(Abang Mat beri JAMINAN bahawa PAS akan bentang pindaan Perlembagaan kalau menang nanti. Kalau tak setuju, kawan-kawan DAP boleh bantah dalam Parlimen. Pada ana memang macho strategi abang mat ni. Tapi kena pastikan kita menang lebih besar daripada DAP lah. Kalau setakat cukup makan. Jawabnya, kita kena mengadap TOKONG GUAN ENG dan KIT SIANG lagi). Singh tak boleh berdiri tu kita biarkan aje lah. Susah nak berkawan. 

Buat apa bentang kalau dah tahu KALAH. Sebab itu hudud mesti jadi agenda Pakatan Rakyat dari awal. Kalau tunggu menang pilihanraya, jawabnya kita mimpi ajelah nak laksana Hudud. Ke parit. 

PAS, he says, also plans to conduct a seminar on Hudud Law in September so that both non-Muslims and Muslims are able to understand the said topic.

(Pas akan anjur seminar Hudud. Elok ni. Ana setuju. Kalau boleh jemput UMNO sekali). 

Mohd Sabu reiterated: “To implement the Hudud Law, Pas needs 2/3 majority support in the Dewan Rakyat (to amend the Federal Constitution). If DAP or other non-Muslim MPs oppose, this is their freedom, because Pas’ principle is that we cannot force non-Muslims to believe in Islam (Islamic teachings). Pas trusts that Malaysian people will support such move. If the majority (of the MPs) disagree to the amendment (of the Fed Constitution), Pas shall accept that majority decision and will continue with the implementation of the Syariah Law.

(Pas perlukan undi 2/3 untuk dapatkan kemenangan di Dewan Rakyat. Pas terbuka kalau MP bukan Islam tidak bersetuju. Sebab itu, ana rasa, kalau nak menang 2/3 kita kawan dengan UMNO. Bukan lawan UMNO macam tak cukup tanah. Soalnya, kenapa yang kita benci sangat pada UMNO? Entah, ana pun susah nak explain).

“For us Muslims, as long as it is democratic, we won’t have any problem. Most important is still the Welfare Islamic State–the legislation of which needs democratic procedures.”

(Negara Kebajikan masih penting kepada Pas. Kita masih mahu Negara kebajikan). 

Pada ana, wawancara dengan Sin Chew ini tak beri Pas markah politik pun. Buat orang Cina takut lagi ada. Abang Mat, bukanlah orang paling layak nak cerita pasal undang-undang hudud ni. Maklumlah, kalau ikut Hudud, abang mat pun dah lama kena lontar dengan batu sampai mati. Maklumlah, ber-affair dengan bini orang. Nasib baik bukan dengan bini ana, kalau bini ana, dah lama abang mat ‘jalan’. 

Dalam bab hudud ini ana minta Pas sediakan orang yang bijak sikit daripada abang mat. Khususnya bila nak bertemu dengan akhbar Cina. Kalau setakat wawancara macam ini, YDP PAS kawasan ana pun boleh bagi jawapan. Bukan tahap Timb Presiden parti. Hancus.