Alahai….kadang-kadang ana jadi sedih tengok kalangan mufti yang ada dalam Negara kita ni. Sedih sebab kesungguhan menegakkan Islam itu tak berapa nampak. Mula-mula kata orang itu menghina agama dan melanggar akidah. Jumpa semula, dah cakap lain. Kata wartawan yang putar alam. Kalau MUFTI pun dah boleh korner baring dalam buat keputusan. Apa harapan kita lagi dengan Islam dan martabatnya?

Peranan MUFTI mesti jelas. Bagi nasihat tanpa rasa takut. Kalau kata akidah terjejas. Kena maintain cakap macam itu. Jangan korner. Barulah orang Islam dan bukan Islam ada respek dengan MUFTI. Ini tidak. 15hb Feb cakap lain. 16hb Feb cakap lain. 17hb Feb mula diam seribu bahasa dan buat muka tak tahu malu. Letihhhhhhhh.

Ana akui ilmu agama ana terhad. Tapi ini tidak bermakna kita tak boleh rasa kecewa dengan prestasi MUFTI yang macam lari tak habis. Semua fikir poket wal fulus wal elaun wal gaji wal rumah wal bini. Penat ini macam.

Sebab itu ana rasa, PAS kena cadang dalam Buku Jingga – kita akan mantapkan institusi MUFTI kalau kita memerintah. Jangan MUFTI jadi macam Maharaja Lawak. Kejap buat lawak ini. Kejap buat lawak itu. Sudahnya, orang gelakkan MUFTI.

Minta maaf cakap, daripada MUFTI yang ada, berapa ramai yang boleh ada kemampuan kumpul ribuan orang dan dihormati. Berapa? Ana rasa, tak ada mufti yang mampu lawan Ustaz Azhar Idrus pun. Jauh sekali.

Habis tu, elaun MUFTI yang puluhan ribu untuk apa? Untuk tutup mulut dan buat lawak sahaja? Sedih la kalau macam itu. Jauh lagi nampaknya Islam kita ni.

PAS kena bebaskan institusi MUFTI ini seluruhnya. Jangan kekang. Jangan ugut tarik elaun. Jangan ugut tarik kereta. Susah mereka nak berperanan.

Bila MUFTI Korner Baring….Umat Pun Pening….