Alamak. Baru berapa hari dalam politik, nampaknya Aziz Bari sudah tunjuk taring. Habis MB Kedah dicabarnya letak jawatan dan join BN. Biar betul? Ini sudah jadi masalah kepada kita ni. Kena bendung cepat-cepat.

Ana bosan sebenarnya dengan tajuk AUKU ni. Bosan. Pada ana, samada ada AUKU atau tidak; budak-budak mahasiswa tetap bebas bersama dengan parti. Tak ada masalah pun. Tak ada lagi kes yang ana dengar pelajar kena buang sebab join PAS. Tak ada. Ana sendiri yang hadir beberapa program tamrin dan tarbiyyah; tak pernah nampak mahasiswa kita jadi takut dan kurang cerdik. Terutamanya yang masuk PAS. Semua bebas bagi pandangan. Apa masalah dengan AUKU ni sebenarnya?

Pada ana, Aziz Bari (walaupun dia pakar) tetapi tidak realistik. Memang betul Aziz Bari pernah kena siasat UIAM. Tapi ini kes lain. Kebebasan akademik? Tapi tidaklah sampai kurang ajar dengan Sultan.

Ana minta maaf lah, ramai Melayu macam ana ni yang masih sayang kepada Sultan. Pada ana, Sultan ini ada peranan yang tersendiri. Tidak pula kita sampai kena kurang ajar dengan Sultan.

Aziz Bari janganlah kuat sangat nak kritik MB Kedah tu. Puak UMNO suka sangat kalau Aziz Bari bantai MB. Depa buat kenduri kesyukuran.

Kedah bukannya kuat pun. Bajet kita pun tak berapa besar. Ciput. Tak macam Selangor. Tak macam Pulau Pinang.

Kalau PAS Kedah kuat ana tak adalah kisah sangat. Tapi tak kuat. Kena bantai sikit. Harus kita tumbang. Aziz Bari kena faham bab ini. Mengurus Negeri ini bukan macam jadi Pensyarah di UIAM. Jauh bezanya. Aziz Bari tak ada pengalaman bab ini. Tapi kalau cakap – mak aii. Mulut kurang insuran ke apa?