Ana senyum sahaja bila pelajar UPSI membuat celaka lagi. Adam Adli budak Utara. Budak kepala Batas. Ramai dok kata, ayah dia boleh tahan sokong UMNO dan Barisan Nasional. Tapi anak secara kebetulan menjadi penyokong kuat Anwar Ibrahim. Sudahnya, ayah dia pun jadi risau bila tengok gambar Adam Adli yang seksi dan membuka baju (sekaligus menggambarkan akhlak budak ini).

Ana dah banyak kali menulis mengenai UPSI ini. Ana dah kata, kalangan pelajar UPSI ini ramai yang dah rosak akhlak. Tak ada kaedah tarbiyah yang baik. Tapi kita dok harap depa keluar boleh jadi cikgu dan mujahid. Haram. Semua jenis kaki kongkalikong. Entah apa apa.

Ana tak heran kalau PKR nak guna budak UPSI. PAS takkan guna. Pada kita, kita dah kenai sangat perangai budak UPSI yang kononnya bakal pendidik masa depan ni. Semua kerja nak duit. Belum buat program dan gerakan, dok demand dengan PAS macam-macam. Kalau tak dak duit – kami takkan sokong. Lantak pi.

Pada ana, apa yang dibuat oleh pelajar UPSI ini merosakkan imej Pakatan Rakyat. Buat macam kita jadi tak matang.

Apa hal yang nak pergi turunkan bendera di tempat UMNO? Cuba bayangkan kalau Pemuda UMNO Petaling Jaya Utara, datang dan ludah bendera PAS di Taman Melewar. Kita pun jadi marah. Janganlah sampai begitu. Tapi nak buat macamana, jenis pelajar UPSI yang bodoh dan ikut cakap sahaja. Sudahnya, termasuk dengan PAS sekali malu nak jawab dengan pengundi Melayu.

Cubalah agaknya pelajar UPSI tengok bagaimana PAS didik anak-anak mahasiswa di UM, UKM, UIA, USIM dan UiTM. Semuanya menurut kata dan tidak buat kerja-kerja politik yang bodoh. Mereka tahu soal menjaga thiqqah dan perangai. Jangan berlebih dan melampau. Ini semua melalui proses tamrin dan tarbiyyah yang tepat. Tak macam budak-budak UPSI yang kemaruk tak bertempat.

Jujur ana kata, ana malu dengan UPSI. Kalau ana jadi pemimpin di UPSI, ana letak jawatan. Kalau ada maruahlah. Ini tidak. Mula salahkan students. Pemimpin di UPSI buat apa? Tidur?

Adam Adli ini pada ana lambang runtuhnya akhlak dan institusi UPSI. Maaf cakap lah, ana hilang hormat.