Ana memang sentap dan geram bila masih lagi timbul isu antara PAS dan PKR di Negeri Sembilan. Sakit bonar hati den ni. Kito kan dah macam adik beradik. Apo yang nak jadi isu sangat di Negeri Sembilan ni? Kita ado peluang bosar nak monang ni warih! Bosar. Gadang la kato orang. Tapi kalau asyik nak bertempur sama sendiri – masalah la kito.

Problem (ceh…cakap orang putih) di negeri sembilan ni masalah kocik. Kito keno lapang dado. Bertonang. Jangan huru haro. Apo masalah? Masalah nak berebut kerusi. Ana mudah aje, siapa yang ada peluang menang, dia kono tanding. Itu sahaja sifirnya. Jangan nak menyusahkan pemikiran laei. Itu lah sahaja penyelesaiannya. Memang orang PAS ado yang marah kat ese yang suko bonar dengan cina DAP. Ana bukanlah sayang sangat tu warih…tapi kito kan satu payung. Payung Pakatan Rakyat. Konolah sayang. Lagipun Cino DAP Negeri Sembilan ni sonang kiro. Bilo dia dapek apo yang dia nak – mako dia setuju. Sobab itu, bilo kita kato – ekau kono kokal dengan 11 kerusi DUN. DAP akur. Sonang.

Yang jadi masalah ni sama Melayu dalam PKR. Dogil. Stubborn kato orang putih. Stubborn campur bangang ni susah kito nak bawak bincang.

Apa yang PAS cakap kepada PKR. Labu kembalikan kepada PAS. Memang kita dah lama ada di Labu. Memang kita boleh monang punyo. Pojam mato pun monang. Sekolah agamo di Labu ni memang dah lamo jadi markaz sonyap kito.

Kawasan Labu ini kawasan orang ‘beragama’. Agamawan. Orang yang kuat pi masjid. Kitolah yang hebat bab masjid ni. PKR tak suko poie masjid. PKR poie berhibur dia pandai lah. Pemimpin PKR di NS pun samo. Lobih kurang.

Bukan kita nak ambik free. Kita tawarkan Lenggeng. Kawasan Labu ni 68 % orang Melayu. Orang Melayu dengan Anwar, berdasarkan kajian kita di bawah – dah banyak berkurang. Baru baru ni pun, waktu poie ke bawah; ramai yang tanyo kito bab bideo. Bab pompuan Cino. Apa cerito? Payah kito nak jawab tu.

Ampangan pun samo. Wakil PKR dah injured. Tak boleh nak aktif sangat. Nanti ter-meninggal (den tidak lah doakan) payah lak kito. Kito pun minta Labu dan Ampangan. Adik beradik apa ada hal. Patut bolehlah selesai. Jangan bergasak.

Kononnya ada persetujuan di Pusat mengenai PKR mesti jadi champion di Negeri Sembilan. Ini perjanjian mana pulak? Gilo ko?

Ana mintalah PKR Negeri Sembilan – janganlah degil sangat. Jangan tamak. Kita tukar suka sama suka. Matlamat utama apa? Matlamat utama nak jahanamkan MB Mat Hassan. Itu sahaja. Yang lain kita bincanglah. Sebab itu ana selalu cakap – bincang dengan Cina lagi mudah daripada bincang dengan melayu PKR ni. Sombong kemain.

Ingat senang ke nak jahanamkan Mat Hassan tu. Susah warih. Kalau tak ada kerjasama – jawabnya, mandilah kita.

PR kena ikut cakap dalam pepatah Negeri Sembilan. Pepatah minangkabau.

Duduak surang basampik-sampik, duduak basamo balapang-lapang
bulek aia dek pambuluah, bulek baru digolekkan
pipieh baru dilayangkan, bulek jan basuduik
pipieh jan basandiang, data balantai licin, licin balantai camin
tapawik makanan lantak, takuruang makanan kuaci
tinggi tak dapek dipanjek, randah tak dapek dilangkahi
taimpik di ateh, takuruang di lua
bajalan surang daulu, bajalan baduo di tangah
sampik lalu lungga batokok, dilampik kariang, dikirang basah
tagang bajelo-jelo, kandua bandanting-danting
alun takilek lah takalam, bulanlah sangkok tigo puluah
bulan taliek lah dimakan, lan tantu tampek bakeh tumbuah,
takilek ikan dalam aia, ikan takilek jalo tibo tantu jantan batinonyo.