PAS aims to contest 80 parliamentary seats in the next general election, an increase of 14 seats compared with the number contested by the Islamist party three years ago.

PAS vice-president Salahuddin Ayub told The Malaysian Insider that these seats included those previously contested by Pakatan Rakyat candidates who have since jumped ship.

In the 2008 general election, PAS contested 66 parliamentary seats and 232 state assembly seats, winning 23 parliamentary seats and 83 state seats.

The DAP and PKR, on the other hand, contested 47 and 97 parliamentary seats. The DAP won 28 while PKR won 31.

Salahuddin believes that any seat — whether state or parliamentary — should be handed over to the party which can win it, and also to avoid a recurrence of PR lawmakers “jumping ship.”

The same matter had been raised by PAS Youth during the recent PAS muktamar where the wing demanded that PKR and the DAP surrender those seats which are currently occupied by their lawmakers who have left the respective PR parties.
================================================================

Ana amat setuju dengan apa yang dikemukakan oleh pimpinan mengenai jumlah kerusi ini. Memang sepatutnya pun kita bertanding lebih kawasan berbanding dengan rakan-rakan lain. DAP hanya bertanding 47 kerusi. Menang 28. Kalau ikut prestasi DAP – Hampir 60 % sukses. Ini ada budak muda PAS yang beritahu ana. Dia kata, PAS kena cakap pasal success rate. Jangan cakap benda yang bodoh-bodoh. Orang muda tak suka.

PKR bertanding 97 kerusi. Menang? 31. Kalau ikut kejayaan PKR – hanya setakat 31 % kejayaan berbanding jumlah kerusi yang ditandingi. Pendek kata…GAGAL lah tu. Bukan ana cakap. Statistik yang cakap. Ana setuju. GAGAL. Itu belum kira lagi kalangan yang kuat melompat. Dapat kedudukan Exco. Gunakan kedudukan. Minta rasuah. Termasuk rasuah seks. Depa panggil sedekah seks. Bangang punya PKR.

Prestasi PAS tahun 2008. Menang 23 kerusi Parlimen. Bertanding di 66 kawasan. Prestasi? Lebih baik daripada PKR. Kita berada di takat 35 %. Ok lah. Mantap la tu bagi sebuah parti Islam yang bajetnya pun tak berapa nak ada banding dengan PKR.

Kali ini, kita memang patut tanding 80 kawasan. Ana setuju sangat. Terutamanya di Kuala Lumpur; ana tengok ada dua/tiga kawasan yang PAS boleh tanding – berbanding dengan letak calon PKR.

Ana bagi contoh. W Maju. Dulu yang tanding adalah PKR – anak Cina nama Wee Choo Keong. Gerakerja PAS di W Maju bagai nak gila menangkan calon ini. Walaupun orang tak berapa kenal. Kita bawak masuk surau/masjid/madrasah. Kita beri peluang dia jumpa orang PAS. Kita beri peluang dia. Sudahnya, lompat sebab nakkan duit. Jahanam. Kali ni, ana terus terang, kerusi Parlimen Wangsa Maju dan Setiawangsa; eloklah diberikan kepada PAS. Jujur kita cakap. Kita yang buat kerja di bawah kita tahulah. Apa kelemahan dua kawasan ini?

W Maju: dominasi UMNO yang menggila. Seorang Setiuasaha Politik PM dikatakan akan jadi calon. Dia ini kaki rasuah. Dulu miskin. Sekarang kaya bagai nak rak. Menang jawatan UMNO sebab beri hadiah/imbuhan kepada orang UMNO. Guna kedudukan sebagai orang PM. Orang PM ini lagi senang kita nak gigit. Orang Cina tak suka dia. Orang UMNO sendiri pun tak suka dia. Muka sombong. Berlagak. Kononnya pakai title DR…entah beli daripada mana pun kita tak tahu. Semua cerita dia orang PAS tahu. Jumlah harta. Cina mana yang sponsor dia main golf tiap-tiap hari pun kita kenal. Kereta dia yang menjalar dengan nombor ‘799’ pun orang kita dah mark. Kenal sangat. Orang Pahang. Dikenali sebagai ‘Mr Political Toll’. Kita ada peluang menang.

Setiawangsa: Zulhasnan Rafique dah putus haid. Kerja tak buat. Asyik ada di London. Tengok anak main kuda. Orang UMNO benci dia. Tapi tak berani cakap. Calon lain tak ada.

Dua kerusi ini mesti dan wajar diberikan kepada PAS. Jangan kedekut. Jangan penting diri. PKR dah tanding berapa kali di Setiawangsa. Bungkus. Kali ini beri pada PAS…tahulah kita nak mengerjakannya.

80 kerusi bertanding…ana yakin kalau kerja kuat; boleh menang dalam 43 kerusi. Ini pandangan awal ana. Tapi kena kerja kuat. Sekurang-kurangnya RM100k untuk setiap kawasan yang kita nak menang. Insya’Allah.

Advertisements