Ana tengok warta berita sekarang dengan cukup semangat. Apa yang berlaku di Tunisia; apabila demonstrasi boleh menyebabkan pemimpin berundur – memang boleh menaikkan bulu roma. Kita jadi semangat. Maknanya, demonstrasi ini memang ada kejayaan. Nyata berlaku. Kalau dulu Thailand. Sekarang di Tunisia. Di Cote d Voire pun boleh tahan juga. Semua bermula dengan demonstrasi dan gerakan anti kerajaan.

Cantiklah tu. Cetus huru hara. Bawa isu ke jalan. Kena dua tiga das tembakan. Kena baling dengan cota. Kena simbah dengan air asid. Kena pekik dengan FRU. Kena balun tang belakang dengan kayu. Pun kita puas hati. Kerajaan jatuh tu. Tergolek dog. Puas hati.

Ana rasa, apa yang berlaku di Tunisia; mesti kita jadikan sebagai kata semangat di Malaysia ini. Dah lama sangat agaknya kita ni jadi pak turut. Kali ini kita bangkit. Kita guna semua yang ada. Syiah. Segala macam ajaran lain bagi jatuhkan kerajaan. Amacam?

Tapi yang ana hairan; sampai hari ni Tunisia tak aman. Demo tetap diteruskan. Kawan tu dah tertonggeng; apa lagi kita nak demokan. Kat sini ada silapnya juga. Dah menang sudahlah. Tapi yang nak teruskan demo untuk apa?

Ana pun naik tak faham.

==============================

Tunisia has been rocked by riots recently over unemployment and corruption, thought to have been sparked by the suicide of a young man who could not find a job and was barred from selling fruit without a permit. The unrest culminated today with the ouster of president and strongman Zine El Abidine Ben Ali. Prime Minister Mohammed Ghannouchi announced on state television that he had taken control of the country.  

A cable released by WikiLeaks called Tunisia a “police state” and criticized Ben Ali for being out of touch with the people. This has fueled references to the current protests as a “WikiLeaks Revolution.”

===============================================

Ana pun omputeh tak pandai sangat. Tapi kalau dah berjaya; kita bolehlah ikut agaknya. Kita gasak lah atas jalan. Lantaklah sebab liwat atau apa; kita gasak ajer. Tapi, soalnya – Islamik ke kalau kita buat huru hara?

Ayat LA TUFSIDU FIL ARDH…nak kita letak kat mana?

Advertisements