Salam. Ana dok baca ‘The Malaysian Insider’. Biasalah – syok baca cerita Malaysian Insider. Dok balun, pulun kerajaan habis-habis. Tu yang buat seronok tu. Barulah kita rasa macam berada di suasana yang sebenar. Kalau baca paper + tengok RTM1; kita sedang berada dalam jannah. Dalam syurga. Semua ok. Rais yatim bercakap entah apa-apa; berlagak macam TV1 dia sendiri punya, Baik tukar nama. TVR. TV Rais.

Tapi ana nak kita, ahli PAS nilai keputusan Kerajaan Negeri Selangor ini dengan hati yang terbuka. Sesuai ke kita nak teruskan dengan projek Kuil Hindu Seksyen 23 Shah Alam; sedang masyarakat sekeliling dah cakap rasa tak puas hati. Bukan sekali ini sahaja dia orang cakap. Banyak kali. Sampai nama Khalid Samad dah macam jadi haram kepada mereka. Sampai tahap tu punya marah. Manakan tidak, timbul sahaja cerita KUIL HINDU; terus turun harga. Sewa turun. Harga rumah pun turun. Ini semua menyusahkan orang.

Ana cuma risau, sebab ada kalangan YB kita; YB Pas yang terlalu kuat bercakap mempertahan kuil hindu ini. Betul, kita memang kena menghormati agama lain. Tapi, takkanlah sampai nak ada kuil depan rumah. Tak kena depan rumah kita. Cuba kena depan rumah kita. Ok? Boleh terima?

Sesetengah orang; bau asap Kuil Hindu pun dah sesak hidung. Belum lagi tengok macam2 perkara pelik yang depa dok buat dalam kuil. Lagipun, bukan kurang mana pun kuil hindu di selangor ni. Yang nak kena buat depan rumah orang pasal apa? Ini pun kita naik pelik juga.

YB Pas di Selangor jangan ambil senang hati dan macam tak ada masalah. Benda ni isu serius. Melibatkan sejauh mana kita bersungguh nak tegakkan syiar dan agama Islam. Kenapa mesti nak bergadai maruah sampai macam itu sekali. Kalangan YB Pas yang sangat suka bercakap tentang kebebasan beragama ini kena juga muhasabah diri. Dah kuat sangatkah Islam – sampai kita sibuk dengan isu gereja dan isu kuil. Jangan sampai terperangkap nanti.

Pada ana, KUIL HINDU ini adalah isu yang akan menyusahkan kita. Tapi kalau Hindu dalam PKR; dalam DAP (ada Hindu?) boleh cerita dan beri alasan kukuh. Kita nak kata apa. Terpaksa terima. Tapi apa makna kita mempertahan Islam? Ana cuma risau orang islam di Selangor akan balikkan isu kepada kita. Ya lah, tak semua nak terima dengan pendekatan ‘keterbukaan agama’ yang melampau lampau. Kalau ya pun….takkanlah sampai ada kuil depan umah.

———————————————————————————-

The controversial relocation of a Hindu temple to Section 23 here which sparked off a racially-charged cow-head protest one year ago will proceed.

State Welfare executive councillor Rodziah Ismail said the decision to proceed with the relocation was made after taking into account the views of all parties, including the Sri Maha Mariamman temple management.

“We have decided that the temple will be relocated to Section 23, Shah Alam. The temple management has also agreed with this decision and we hope all parties including those staying in Section 19 will accept this decision,” she told The Malaysian Insider. In September last year, the Selangor government’s decision to relocate the temple was met with heavy protest by the predominantly Muslim community of Section 23.
Ana english tak berapa nak pass – tapi kawan ana kata; Kuil Hindu ON!

p/s:..berapa ekor patung lembu ada dalam kuil tu agaknya ya….