Salam Syawal.
Ana seronok bebenor raya kali ni. Seronok berjalan dengan teman-teman PKR. Ke Ipoh Barat ler…Kuala Kangsor, Parit, Kepala Batas…merata teman berjalan. Memang ler tidak ada kena mengena dengan kita. Tapi teman ni percaya bebenor dengan ‘persahabatan’ kita dalam PR. Tumpang meriah.
Seronok mereka memilih. Satu ahli, satu undi. Meriah. Kalau satu ahli, satu undi – ana percaya keputusan dalam Muktamar kita pun akan jadi lain. Ramai juga yang tertiarap. Ini hebat PKR. Mereka berani. Dekat 400,000 ahli dapat mengundi pilih pemimpin…masya’Allah. Amerika…puak-puak PKR ni. Seronok tengok mereka berkempen. Open. Ada debat terbuka. Betul-betul dengan semangat setiakawan. Bila kita nak ikut? Satu ahli satu undi. Ini jadikan Mak Mertua teman, adik ipor teman, sepupu sepapat teman boleh mengundi. Rasa ler mereka tu jemaah yang ‘hidup’. Bukan jemaah yang ‘mengikut’ sahaja.
Ana nak komen kenyataan DAP semalam…DAP gesa Umno henti salahguna Perkara 153.
Ana setuju sangat. Umno ni ingat perjuangan, jihad ni dah macam perkara 153 sahaja. Rukun islam ke mana. Rukun iman ke mana. Maslahah ke mana. Yang penting 153…153. Macam la mereka tu jadi ‘champiun’ sangat perkara tu pun.
Bahasa? UMNO pertahan? Kita yang pertahan. Kita yang demo. Kita yang bantah. UMNO? Main selamat,…tukar dasar. Kononnya mereka ikut suara rakyat. Pi rahhh mabuk.
Kita pun tak tolak Bumiputera. Kita sayang. Tapi bukan dengan cara bagi kaya Ibrahim Ali,..bukan dengan kita bagi kaya dia sahaja. Kita nak semua orang kaya. Orang Islam terutamanya. Bukan dengan jerit 153 sahaja…
Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham (kiri) berkata Perkara 153 menetapkan bahawa Yang di-Pertuan Agong melindungi peruntukan kepada orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak dalam institusi pendidikan dan perkhidmatan awal, untuk biasiswa, dan pemberian permit.

Bagaimanapun, dakwanya, Umno telah memperluaskan skop kedudukan istimewa itu, merangkumi hak-hak lain termasuk perumahan dan kedai untuk dijual dengan diskaun, dan mewujudkan ekuiti korporat, iaitu sekurang-kurangnya 30 peratus daripada keseluruhan sistem.

Ngeh cakap betul. Ini semua agenda UMNO al-Munafikun….tipu perlembagaan untuk kepentingan politik. Pinggirkan Cina. Pinggirkan India. Islam tak ajar semua ini…kita anggap semua sebagai ‘rakyat’….

Janganlah UMNO nak main 153 macam main wayang kulit…153 jadi patung mainan sahaja. yang kaya mereka. Yang dapat projek mereka. Yang seronok mereka. Yang berbini dua mereka.
Apa lah punya politik puak ni….
Advertisements