Salam ramadhan.

Ana dapat bertalu-talu sms pagi tadi. Balik solat Subuh; ana terlelap. Tak buka internet. Tak tengok suratkhabar pun. Tiba-tiba, bila dapat sms bantai dan balun PAS kerana kenyataan Hudud tak semestinya dilaksanakan; ana bingkas dan terus buka internet. Yang marah; ada juga di kalangan orang PAS. Haji Kahar, orang kuat PAS di Selangor sms ana: ‘apa nak jadi ni sheikh…kita nak pergi mana ni’. Cikgu Asmui, orang kuat PAS di Pagoh juga sms ana. ‘Tuan; cuba selidik apa cerita. Payah kawan nak berjawab di kariah macam ini’. Ini semua respon.

Jawapan ana mudah. TGNA bukannya orang baru dalam politik. Orang lama. Orang dah biasa dengan asam garam politik. Apa TGNA cakap, kena selidik erti tersirat dan tersurat. Itu yang kadang-kadang payah orang nak faham. Ana mula dapat memikir tindakan ini, bila ana lama bergaul dengan mantan Setiausaha Politik TGNA. Lama. Mengenai TGNA dari dalam. Dalam politik, mesti ada muslihat. Politik, kalau tak pakai muslihat – rosak dan jahanam. Bab ‘muslihat’ inilah yang kadang-kadang ahli macam kita tak dapat nak faham. Setengah orang akan kata, ini kenyataan bunuh diri. Cari maut. PAS parti Islam. Islam mesti ada Hudud. Tapi tak ‘semestinya’ laksana Hudud.

Dalam Quran, ada perkataan ‘makara’. Sura 3:54 dalam bahasa Arab: Wa Makaru wa makara Allah wa Allah Amkaru ul Makireen.

Etimologi kata Makara

Sura 3:54 mengatakan bahwa Allah itu Makara, dalam bahasa Arab berarti Allah melakukan penipuan, mempunyai rencana atau mempunyai maksud. Dalam Alkitab bahasa Arab yaitu dalam Kejadian 3:1 menggunakan kata yang sama untuk Setan. Namun, terjemahan bahasa Arab oleh Van Dyck menggunakan asal kata hayala

Kata “pengatur siasat” ini (maakir) adalah sebuah kata yang sangat kuat yang Wehr dan Abdel-Nour mendefinisikan sebagai “pintar, licik, cerdik” Munjid bahasa Arab mendifinisikannya dengan khada yang tepatnya mempunyai arti yang sama (oleh Bill Campbell dalam bukunya The Qur’an and the Bible in the Light of History and Sciencehal.217-218).

Sekarang ini para pemikir Muslim tidak mengatakan bahwa umat Muslim dapat berbohong setiap saat mereka inginkan, tetapi justru mereka dapat (boleh) berbohong kepada orang lain yang bukan Muslim untuk tujuan peperangan, keamanan dan kemajuan Islam. Alasan terakhir ini mungkin menjelaskan mengapa beberapa (walaupun bukan majoriti) orang Muslim yang saya tanyai akan mengatakan hal-hal yang terbalik dari aslinya hanya untuk kemajuan Islam.

Nah, kalau kita nak menang pilihanraya, kita ‘semestinya’ letakkan Hudud sebagai ‘perjuangan senyap’. Tak payah bising-bising. Dah dapat kuasa, barulah kita laksanakan. Masa tu Ah Chong, Jonson Lee, P Ramasamy, Alexander Lim, Ah Moi, Namawee – semua tak boleh nak kata apa-apa. Kita dah laksana.

Kalau hari ini, Cina Muar nama Namawee kutuk kerajaan – cakap segala macam kotor; akan ada juga Namawee yang akan kutuk kita sebagai kerajaan Islam nanti. Kalau berani mereka buatlah; nak tahu apa hukumannya orang yang menentang kerajaan Islam.

Cina, India, Kadazan, Dusun, Dayak, Asli – semua kena tunduk kepada kerajaan Islam dan amalan perundangannya yang lengkap. Mudah. Kalau hari ini TGNA kata ‘tak semestinya’ – itu semua ayat ‘trick’, ayat ‘makara’. Ahli jemaah pun cerdik la sikit berfikir….

p/s:….Hudud ‘TATAP’ dilaksanakan bah….ayat sms saya kepada Haji Juandi, PAS Beaufort.

Advertisements