Salam Ramadhan.

Nampaknya isu Pulau Pinang belum selesai. Banyak yang ke depan menghamburkan kata-kata mengutuk; kononnya PAS sudah menjual Islam kepada Guan Eng. Kononnya PAS sudah tunduk hormat kepada DAP. Kononnya PAS terus diperkudakan oleh DAP dan PKR. Macam-macam ayat orang keluar. Pedih juga telinga bila keluar surau Kota Damansara semalam. Tak apa, ana dengar dan ana ambil maklum. Yang ana musykil, yang kuat dengan kita pun menghentam juga. Ini sudah tidak betul. Kata satu jemaah. Tapi pantas sangat nak ikut rentak Utusan meloya ni sebab apa. Belum cukup kuat nampaknya ‘iman politik’ depa ni. Cakap sahaja lebih. Setakat ada sticker ‘PAS for All’ sahaja. Tapi kutuk parti sendiri. Payah.

Ini bukan sebab kes amoi comel Teo dan William Leong sahaja. Mungkin inilah kesempatan mereka nak tibai kita. Kalau orang UMNO Kota Damansara, ana boleh tahan. Tapi kalau dah kawan2 ketayap putih pun rembat – ana jadi kecewalah sikit.

Mereka ini kena faham – kita dalam perjuangan politik. Dalam politik, muslihat kena ada. Tipu helah kena dipakai. Strategi kena betul. Bukan nak main balun dan hentam keromo sahaja. Kita percaya, khatib kita yang sebut nama Guan Eng pun sedar diri. Takkanlah dengan ilmu dia – tak boleh nak nilai patut atau tidak kita sebut nama kafir dalam masjid. Patut atau tidak kita biar kafir bagi tazkirah. Ini semua mainan politik. Kalau kita orang PAS sendiri ‘terkena santau politik’ macam ini – baik kita gulung tikar sahaja.

Kita bantu Guan eng dapat iktiraf di kalangan orang Islam. Lagipun dia banyak tolong Islam/Melayu PP. Ini hakikatnya. Zaman TSu Kun jangan dok harap lah. Dia sorang sahajalah yang senang lenang. Kerja mudah. Pak Lah balik Penang – pi sambut. Khairy balik Penang, Tsu Kun sambut. Siap sedia kereta rasmi lagi. Islam? Melayu? Dok lagu tu juga lah. Tak ada perubahan pun.

Kali ini, kita bawa Guan Eng dalam masjid. Ideologi. Keinginannya nak jadi Khalifah – apa salah? Dosa? Ini pemimpin pilihan rakyat la akhiyy. Jangan dok hingaq tak tentu hala.

Lepas kita bawa pemikiran dan rasa terima kasih masyrakat kepada pemimpin macam Guan Eng; dia pulak nanti bawa kita, ideologi PAS – ke dalam rumah berhala, tokong, kuil dan sebagainya. Yang penting, sebagai ‘rakan politik’. Kita ‘sama-sama untung’ meh…

Takkan itu pun jemaah kita tak faham. TG NA dah kata; ini semua adalah mainan politik. Orang yang cukup ilmu; tidak akan mudah nak melompat kalau non muslim masuk masjid. Tak akan. Yang bising-bising ni adalah mereka yang agak kurang ilmu. Termasuk kalangan jemaah kita.

Teo yang comel itu kenapa mahu dilarang masuk masjid. Dia jalankan amanah. Dia jalankan tanggungjawab. Itupun jadi masalah?

p/s:…payah berlawan dengan parti ‘lemah pemikiran’ ni…

Advertisements