Salam Ramadhan. Alhamdulillah, setakat ini kita mampu menjayakan program parti di bulan ramadhan yang mulia ini. Seluruh masjid/surau telah menjadi asas kekuatan perjuangan kita. Respon dan maklum balas cukup baik. Memang kita wajar menjadikan bulan ramadhan sebagai permulaan kepada kekuatan momentum politik kita di seluruh Negara. Antara yang banyak program dan usaha adalah pimpinan kita. Ini termasuk YAB Nizar, yang ke hulu ke hilir di Negeri Perak; membuka mata dan minda rakyat daripada belenggu pemikiran UBN.
Menggunakan semangat ramadhan, TG NA telahpun mengumumkan kewujudan ‘Dinar’ dan Dirham sebagai matawang alternatif di Kelantan. Ok apa. Ana ucap syukur alhamdulillah, ini adalah keputusan yang sangat berani dan terkehadapan. Bayangkan, Tun Mahathir sendiri pernah bercakap pasal isu ini; dan Kelantan menjadi pelopornya. Ini adalah usaha yang amat baik.
Cuma, semalam di Tv3, banyak dan ramai cendikiawan yang menafikan usaha tersebut. Mereka kata ianya tidak sesuai dengan perlembagaan dan menyusahkan. Apa masalahnya? Kita nak buat baik. Kita nak bangkitkan semangat ‘Islam’ di dalam ekonomi. Pun jadi salah? Takut dengan bayang-bayang sendiri?
Semalam juga, Apek MCA Kaki Balun – menyatakan bahawa DAP TIDAK AKAN setuju dengan konsep ini. Siapa MCA? Siapa Ah Pek Kaki Balun nak jadi jurucakap Pakatan Rakyat? Haram J sungguh. Kita punya Negeri, kita punya suka nak buat perubahan. Soal Perlembagaan ini kita selesai lah cara yang terbaik.
Dinar dan Dirham ini melambangkan semangat Islam. Itu penting. Supaya kita dapat ‘rasa’ kehadiran Islam di dalam MUAMALAT kita. Kita rasakan hebatnya Islam. Itu sahaja. Yang kecoh pasal apa.
Al Qurtubi, seorang sarjana Islam terkemuka menganggap penggunaan Dinar & Dirham adalah sebagai tuntutan kesetiaan kita kepada Duli Tuanku. Kalau Duli Tuanku Al-Sultan mahukan Dinar & Dirham; siapa Ah Pek Kaki Balun nak ancam dan tidak setuju??? Siapa DAP kata tidak??? Sebagai rakan dalam PR; DAP kena tahu dulu matlamat dan kehendak kita. Jangan nak sanggah setiap masa.
Kita kena buat sistem ini. Bagi malu alah sikit kepada kerajaan Persekutuan yang tak mampu buat. Kita buat. Ini baru betul kita mencanai minda untuk kekuatan Islam. Inilah yang dituntut oleh agama.
Samada DAP setuju ataupun tidak; ini keputusan PAS. Kita yang nak buat.
Advertisements