Ana naik kesian pun ada dengan level argument pelajar UPSI yang ada di institusi tersebut sekarang. Sudahlah nilai akademik pun tak berapa nak bagus. Akhlak pun ke parit juga. Bukan main lagi marah dengan ana apabila cakap mereka ini manja dan melampau-lampau.
Ana cakap apa yang kawan-kawan ana rasa ‘dalam masyarakat’. Bukan pasal dia orang yang seronok-seronok dalam kampus; buat hal sendiri. Tak tahu jadi bahan mainan politik BN pada setiap masa. Rakan-rakan ana pun setuju; graduan UPSI ini tua pada umur sahaja – tetapi tak matang. Mengamuk tak tentu hala.
Ana baca satu persatu respon yang mereka berikan. Kebanyakan pendapat, sudah namanya pun universiti PENDIDIKAN – maka merekalah yang layak diberikan keutamaan. Apa masalah korang ni? Apa graduan universiti lain tak layak nak mengajar? Ini bukan soal keutamaan atau tidak. Anda yang mendaftar di universiti tersebut patut tahulah kedudukan antum semua. Kalau semua WAJB diambil oleh Kementerian; banyak senang korang punya nasib? Itu sahaja argument ana pun. Itu pun tak boleh nak faham.
Tak payah main ugut-ugut politik lah para graduan UPSI yang ‘kureng’. Ana tak takut pun. Minta maaf cakap, kalau di kawasan ana, undi cikgu kita sudah tolak siap-siap. Memang tak boleh pakai. Kerajaan bagi bonus sikit mulalah nak tukar bendera. Bagi penambahan gaji sedikit, mulalah nak tukar bai’ah. Memang tak ada pendirian. Undi pelajar UPSI? Lagilah kami tak hairan. Enta semua pergi lah buat protes 600 kali di hadapan Menteri pun; dia x mampu nak janji antum semua boleh dijadikan guru. Belum tentu grad UPSI – anda semua jadi guru yang bagus pun. Belum tentu.
Itu belum kawan-kawan ana yang cerita bersepahnya kes maksiat di kalangan pelajar UPSI. Bersepah menyewa bilik hotel di sekitar negeri Perak. Ana malas nak sentuh. Kalau PERAK di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat lagi, ana memang akan cadang pencegah maksiat tumpu di kawasan berhampiran UPSI. Rosak akhlak. Ana tak kata semua. Tapi ramailah.
MATLAMAT UPSI
Melewati fungsi utamanya untuk melahirkan lulusan bagi mengisi keperluan sumber daya manusia yang mencukupi bagi negara, Universiti hendaklah menjadikan dirinya bertanggungjawab untuk mendidik pelajar-pelajarnya malah seluruh anggota masyarakat Universiti sendiri – memiliki ciri-ciri berikut :
- Pertama, beriman sejati, berkeperihatinan atas kesucian ilmu dan pengetahuan, kebijaksanaan dan berkeikhlasan intelek, berperikemanusiaan dan bertatalaku mulia ;
- Kedua, bersifat patriotis dan nasionalis yang sihat dan liberal serta bersifat celik budaya, celik agama dan celik global.
Matlamat terakhir UPSI adalah emnjadikan anggota masyarakatnya, terutama sekali pelajar-pelajarnya, berimbang perkembangan minda, jiwa, jasmani dan rohaninya, serta berpeluang merealisasi diri sendiri sebagai individu dan memperkembangkan diri sendiri sebagai anggota yang bertanggungjawab kepada masyarakat dan negara serta dunia dan alam sejagat.
Ke arah itu, Universiti meletak keutamaan tertinggi ke atas KEIMANAN, KEILMUAN, KEBUDIDAYAAN, KETAMADUNAN, KEMANUSIAAN, KEMASYARAKATANdan KENEGARAAN. Dalam mendekati matlamat falsafah ini, Universiti menitikberatkan KECEMERLANGAN dalam setiap bidang aktivitinya.
——
kalau ikut pada matlamat….JAUH LAGI lah nampaknya perjalanan UPSI ini…ana jatuh simpati….
Matlamat kedua tu…kalau ana nak terjemahkan…lebih kurang membawa makna keperluan graduan UPSI menjadi cadre UMNO buat seumur hidup….
* ana cadang…kalau Pakatan Rakyat perintah Malaysia….kaji semulalah kewujudan UPSI ini. elok kita perkasakan institusi pendidikan Pakatan Rakyat yang lain. membazir duit rakyat.
November 10, 2011 at 9:40 am
bahasa anda semakin baik. tahniah!!
November 10, 2011 at 3:11 pm
Assalamualaikum
Saya adalah penyokong setia parti PAS sejak kecil hinggalah kini berusia awal 40′an. Saya adalah GURU/CIKGU selama hampir 20 tahun. Sebagai penyokong sebuah parti Islam, pohon kerjasama anda.. janganlah menggunakan bahasa ‘kasar atau bukan-bukan’ di laman blog yang kononnya “penyokong PAS” ini. Kini saya tertanya-tanya sama ada anda ini benar2 penyokong PAS atau anasir subversif dari pihak UMNO yg cuba memecahbelahkan undi PAS. Minat saya utk membaca tulisan anda sejak berbulan2 lalu mula menipis…
Sepanjang pengetahuan, pergaulan dan pengalaman saya yg kini bertugas sbg pegawai pendidikan.. tidak kurang 70% guru yg berkhidmat di sekolah adalah penyokong PAS/PKR. Benar. Kenyataan anda amat keras.. pedas dan menyakitkan hati golongan guru. Anda bukan guru.. Kalau tidak tahu menari janganlah dikatakan papan itu jongkang jongkit. Janganlah sentimen dan emosi anda yg mungkin pernah terguris dgn guru akan menyebabkan guru yg berada di atas pagar mula menyampah dgn pandangan sempit anda. Bagi penyokong setia spt saya, takkan mungkin berpaling hanya dgn tulisan anda yg MENGHINA DAN MERENDAH-RENDAHKAN golongan guru.
Benar kata pelajar UPSI/guru berkenaan.. maafkan kata2 mereka yg kasar & tidak melambangkan sbg pendidik. Ijazah mereka hanya sesuai utk menjadi guru… apakan daya mereka. Namun mereka telah terlatih selama 4 tahun dr pelbagai segi sama ada pedagogi dsb berbanding KPLI yg hanya akan dilatih 1 tahun shj (kebanyakannya mohon guru tanpa minat.. terpaksa, tiada kerja lain). Sebanarnya terlalu banyak kalau hendak saya tuliskan mengenai masalah yg diakibatkan oleh guru KPLI dan j-Qaf di sekolah kerana menjadi pendidik tanpa minat…
Wassalam. Maaf andai tersilap kata, terkasar bahasa.
November 15, 2011 at 2:01 pm
sangat setuju……
November 17, 2011 at 9:49 am
xperlulahhhh nk libatkan parti lain..men sebut2 nma parti plak..haishhh..mmg lah pnyokong PAS nih asyik nk salahkan org jek. trima je lah
November 26, 2011 at 12:39 pm
sangat tepat pendapat encik…
pelajar upsi bukan nk merengek2 atau nk protes tak tentu hala…sebelum msk ke upsi lagi kami dh di interview dan di adakan ujian medsi untuk memastikan sama ada personaliti kami bersesuaian dengan guru atau tidak…apabila di terima masuk kami di ajar lagi dengan ilmu pedagogi, yang melibatkan semua perkara perihal teknik pengajaran dan pembelajaran, kami dilatih lagi bagaimana untuk menjadi seorang pendidik justeru mohon jangankan kerana nila setitik habis rosak susu sebelanga…lagi satu, tidak perlu kaitkan dengan pas kerana awk seakan-akan menbawa perspektif yang buruk terhadap parti tersebut. lagi satu, perlukah awk merendah-rendahkan golongan guru?barangkali awk lupa siapa yang mengajar awk mengenal a,b,c sehingga awk boleh menulis blog sebegini……
mohon maaf sekiranya saya terkasar bahasa dansebagainya.
Disember 8, 2011 at 9:31 am
Kalau begitu boleh tak tunjukan surat tawaran yang menyatakan bahawa apabila anda masuk UPSI anda akan dijamin dapat menjadi guru di sekolah kerajaan?
barulah semua orang puas hati kan
dan saya agak keliru banyak sangat sekarang izajahnya :
1.apa bezanya ijazah sarjana muda pendidikan dengan ijazah sarjana muda perguruan yerk?
2.apa bezanya ijazah sarjana muda pendidikan dengan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah
3.apa bezanya ijazah sarjana muda pendidikan dengan Diploma Pendidikan lepasan Izajah
apa beza pendidikan dengan perguruan ni yerk?maaflah saya hanya nak tau,budak-budak baru belajar ni.
November 10, 2011 at 10:48 pm
assalamualaikum, terus terang ana nk ckp, ana sendiri malu nak membaca enta/enti pnya ‘artikel’. sudah lah, berhentilah memperbodohkan diri sendiri. jangan malukan diri sendiri. kenapa nak kaitkan dgn politik dalam semua hal? guna akal untuk berkata2. sila lah berada di tempat2 pelajar UPSI sendiri untuk merasai semua ini. jangan memalukan parti sendiri. sekian.
November 10, 2011 at 10:51 pm
Anta memalukan PAS lah..Dr. Mujahid pun sokong tindakan mahasiswa UPSI kenapa anta tak paham2 lagi. Baca tak harakah ni? ok.ni contoh, kalau belajar jurusan doktor tapi TPM cakap semua yg belajar jurusan doktor tak kan diambil untuk tahun ni di mana2 hospital, sila cari kerja lain. tak kan lah belajar jurusan doktor pergi interview kerja jurutera??? tak logik. Sama lah kami belajar pendidikan tak kan nak mintak kerja jadi doktor? tapi GSTT yg belajar jurusan lain boleh masuk bidang pendidikan.Sekarang ni pakatan buat demo BERSIH mintak kerajaan buat pilihanraya adil, mahasiswa upsi pun buat piket nak tuntut penempatan yg ADIL..untuk maklumat anta mahasiswa yg berpiket bukan untuk mahasiswa upsi sahaja tapi untuk semua universiti di malaysia yg mengambil bidang pendidikan. TOLONG LAH KALAU BUAT ARTIKEL MACAM NI JANGAN PAKAI NAMA PENYOKONG PAS LAGI.
November 10, 2011 at 11:01 pm
Astaghfirullah… pakcik… saya tak sangka pulak pakcik boleh sampai macam ni sekali kutuk pelajat UPSI. Tolonglah jangan libatkan isu politik boleh tak??? Bukan semua pelajar UPSI sokong kerajaan tau.
“Itu belum kawan-kawan ana yang cerita bersepahnya kes maksiat di kalangan pelajar UPSI. Bersepah menyewa bilik hotel di sekitar negeri Perak. Ana malas nak sentuh. Kalau PERAK di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat lagi, ana memang akan cadang pencegah maksiat tumpu di kawasan berhampiran UPSI. Rosak akhlak. Ana tak kata semua. Tapi ramailah.” <– Pakcik jangan la main sedap mulut je cakap kami macam ni. Ini yang pakcik cakap pakcik penyokong Pas??? Tolonglah jangan buat malu pakcik. Bila masa kami mengamuk tak tentu hala pakcik?? Cube la pakcik letak diri pakcik kat dalam kasut mak ayah kami pakcik~ Tolongla! Pakcik gelabah ke tak nanti bila anak yang pakcik hantar masuk UPSI tak dapat jadi cikgu.
"Sudahlah nilai akademik pun tak berapa nak bagus. Akhlak pun ke parit juga. " <– Untuk pengetahuan pakcik, majoriti pelajar UPSI ramai yang pointernye 3.0 keatas. Saya sendiri Alhamdulillah mampu tersenarai dalam senarai dekan. Akhlak saya pun insya-Allah masih baik, masih mengamalkan nilai2 Islam. Kalau macam ni la pandangan pakcik pada pelajar UPSI hanya kerana komen yang pakcik terima, saya memang tak boleh buat apa2. Tapi pakcik kena ingat sesuatu, pakcik menuduh pada benda yang tak pasti, & buat kenyataan yang saya percaya ramai pelajar UPSI sendiri akan terguris (walaupun pakcik tak maksudkan semua, tapi mereka masih pelajar UPSI). Agak2 kalau mereka2 yang tak buat perkara yang pakcik sebut ni macam mane ek?? Lagipun apa yang pakcik dengar tu 'kawan-kawan ana yang cerita bersepahnya kes maksiat di kalangan pelajar UPSI' kan? Betul2 terjadi ke cerita tu?? Betul2 kawan2 pakcik tu nampak? Ada bukti? Atau pun sekadar cerita yang mungkin hanya sekadar cerita?. Fikirlah pakcik….
November 10, 2011 at 11:49 pm
“Everytime I argue with a fool, I lose” – Saidina Ali.
November 13, 2011 at 8:47 pm
U are right.
November 17, 2011 at 9:44 am
damn right! there’s no use of arguing with a fool
November 10, 2011 at 11:50 pm
kah..kah..kah..dia dh start lagi.. buang masa lyan org level mcm ni..zzz..
-”Everytime I argue with a fool, I lose” – Saidina Ali.-
November 11, 2011 at 12:53 am
Assalamualaikum anda,
Ya Allah..anda mengutuk GURU??? sedarkah anda siapa itu GURU?? tidakkah terpalit sedikit pun rasa kasihan pada GURU?? walaupun zaman telah berubah..namun GURU adalah GURU dan jasa mereka sangat banyak hanya Allah mampu membalasnya. Dengan sombongnya anda cakap guru ni kalau diberi imbuhan skit mulalah tkr bendera?? Tidakkah anda tahu the fact that, POLITIC IS SUBJECTIVE. tiada paksaan bukan untuk kita mengundi siapa pun?? jadi, kenapa anda nak sibuk2 condemn apa yang orang undi??? Ya, saya pelajar UPSI, saya tidak malu untuk mengaku saya adalah pelajar UPSI. Have u ever think about our feelings to simply condemned us like u are the greatest? as u are the only one who is correct? please correct urself sir, u are toooooo much I think. Again, Have u ever think of what is the difference between UPSI’s graduate with others who only get their educational degree via KPLI and DPLI??? we have gone through a long journey (4 years/8 semesters) to learn of HOW TO BE A TEACHER. and then, there are people who easily take the shortest and simplest route by applying for KPLI and so on to be a teacher which actually at first is NOT INCLUDED IN THEIR UPU LIST?? ( I mean they did not even apply for educational courses, wut they apply for is engineering, medic courses) we are the one who eagerly want to be teachers..COZ WE WANT IT AT FIRST PLACE NOT AS PENYELAMAT FROM BEING A PENGANGGUR. can u understand this? I hope so. If u can openly give ur sarcastic criticism, we have the right to do so too, not to be HERO or wut, juz I think I need to explain. That’s why we are sooo bossy about the POSTING thing coz we have waited so long to be a teacher as for me too, my soul is only to be a teacher, so I must be upset if I cannot become one after a long wait and long journey to get this educational degree. ok..Hope u will not critic us sooo bad again..who r u as to critic people that way..Mind ur own business please..wassalam
November 11, 2011 at 12:56 am
eh sial la k0 ni..nk kut0k2 plak..hang ingat hang bg0s sgt kaa…face2 face kt media la wey..kal0 hang brani…xpun face 2 face ngan aq je..tau la aq nk bantai k0 mcm mne..mmg Alim Pukimak la k0 ni..puiikkkk
November 11, 2011 at 12:58 am
kalau anda seorang yang ‘alim. anda tidak begini, seorang yang ‘alim tdk akan sesekali membuka aib sesiapa. Pada saya, maksiat sememangnya ada di mana2 saja, itulah tugas kita sebagai orang mukmin utk mencegahnya bukan hanya petah bercakap (seperti anda) apa yang telah anda lakukan utk mencegah maksiat di sekitar anda? itupun sudah cukup membuktikan samada anda hanya pandai bercakap atau sebaliknya. Kita tidak boleh bercakap hal keburukan orang secara terbuka begini, maaf, assalamualaikum
November 11, 2011 at 3:08 am
Assalamua’laikum….
pertamanya terima kasih atas kutukan xberasas…
yg ke2nya jgn gunakan bahasa Allah swt sbg perantara jika anda ingin meluahkn kutukkan krna krg sesuai…..
yg ke3 cukupkah bkti mengatakn sedemikian pd pelajar UPSI…..
yg ke4 jgn kerna propaganda politik anda hilang pertimbangan atas apa berlaku trhadap kami……
xkisahla kmu parti apa pun… kita sama2 makhluk Allah swt…. masuk kubur nnt malaikat xtanya masuk parti politik yg mana2…. saudara/i orang yg bijak dan berfikir menggunakan akal adalah orang yg baik dan bersopan dalam bait2 bicaranya…… manakala yg sebaliknya umpama kata mengunakan ‘kepala lutut’ dlm bahasa kasarnya….maaf kerana berbahasa kasar hnya sekadar sbg perumpamaan spt mana dlm penulisan anda td….. perjuangan seorg guru bkn satu permainan….ya, mgkin kami dilihat sperti menagih pekerjaan… kami bkn menagih pekerjaan semata ttp kami menagih hak generasi akan dtg…. knapa sy katakn begitu pertama lihat n fikirkan knapa kami susah payah nk belajar dalam bidang pendidikan…. apa yg ada dlm tulisan anda adalah misi n visi universiti tp apakah anda tahu visi n misi kami sendiri sbg penuntut UPSI…. apakah niat kami melangkah masuk ke UPSI bergadai masa selama 4 tahun di UPSI…. menghbiskn dt ibu bapa kami… dt PTPN yg pastinya kami kna byar smula….. apa guna kami blajar di UPSI yg sememangnya terkandung ilmu pendidikan???…… kerana kami terdidik n kami dididik utk menjadi pendidik…. mudah lidah kamu bersuara,, lantang pena kamu berbicara…kamu bijak dan siapakah yg mengajar kamu mengeja, membaca, menulis, mengira???? bkankah insan bernama guru yg seumpama ibu bapa kedua kita??? saudara/i bkn mudah nk jd guru… adakah kamu tegar jika satu hari nnt anak kamu diajar oleh seorg guru yg tidak ada langsung bkat dalam profesion pendidikan, dan langsung xberminat dlm pengajaran……. apa akan jd pd anak kamu…. jgn sekadar melihat dgn mata, ttp melihatlah dgn akal….. jgn biarkan fikiran politik menutup akal kamu utk berfikir ttg kepentingan generasi anak2 kita akan dtg….. renungkan….
November 11, 2011 at 3:39 am
kenapalah comment sebanyak 141 yang lepas tu x sedar2 kan penulis nie…??????? ke nak kene sepak ngan aku bertubi2??? baru nak sedar?????
November 11, 2011 at 3:42 am
kenapalah 141 coment yang lepas x sedar2kan hamba ALLAH nie??????
November 11, 2011 at 3:43 am
ke nak kene sepak bertubi2 ???????
November 11, 2011 at 3:44 am
kenapalah hamba ALLAH nie x sedar2 ngan 141 coment yang lepas????
November 11, 2011 at 5:06 am
Assalamua’laikum….
pertamanya terima kasih atas kutukan xberasas…
yg ke2nya jgn gunakan bahasa Allah swt sbg perantara jika anda ingin meluahkn kutukkan krna krg sesuai…..
yg ke3 cukupkah bkti mengatakn sedemikian pd pelajar UPSI…..
yg ke4 jgn kerna propaganda politik anda hilang pertimbangan atas apa berlaku trhadap kami……
xkisahla kmu parti apa pun… kita sama2 makhluk Allah swt…. masuk kubur nnt malaikat xtanya masuk parti politik yg mana2…. saudara/i orang yg bijak dan berfikir menggunakan akal adalah orang yg baik dan bersopan dalam bait2 bicaranya…… manakala yg sebaliknya umpama kata mengunakan ‘kepala lutut’ dlm bahasa kasarnya….maaf kerana berbahasa kasar hnya sekadar sbg perumpamaan spt mana dlm penulisan anda td….. perjuangan seorg guru bkn satu permainan….ya, mgkin kami dilihat sperti menagih pekerjaan… kami bkn menagih pekerjaan semata ttp kami menagih hak generasi akan dtg…. knapa sy katakn begitu pertama lihat n fikirkan knapa kami susah payah nk belajar dalam bidang pendidikan…. apa yg ada dlm tulisan anda adalah misi n visi universiti tp apakah anda tahu visi n misi kami sendiri sbg penuntut UPSI…. apakah niat kami melangkah masuk ke UPSI bergadai masa selama 4 tahun di UPSI…. menghbiskn dt ibu bapa kami… dt PTPN yg pastinya kami kna byar smula….. apa guna kami blajar di UPSI yg sememangnya terkandung ilmu pendidikan???…… kerana kami terdidik n kami dididik utk menjadi pendidik…. mudah lidah kamu bersuara,, lantang pena kamu berbicara…kamu bijak dan siapakah yg mengajar kamu mengeja, membaca, menulis, mengira???? bkankah insan bernama guru yg seumpama ibu bapa kedua kita??? saudara/i bkn mudah nk jd guru… adakah kamu tegar jika satu hari nnt anak kamu diajar oleh seorg guru yg tidak ada langsung bkat dalam profesion pendidikan, dan langsung xberminat dlm pengajaran……. apa akan jd pd anak kamu…. jgn sekadar melihat dgn mata, ttp melihatlah dgn akal….. jgn biarkan fikiran politik menutup akal kamu utk berfikir ttg kepentingan generasi anak2 kita akan dtg….. renungkan….
November 11, 2011 at 7:21 am
Iman Syafie pernah berkata : “Aku mungkin menang berdebat dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku mungkin kalah jika berdebat dengan seorang manusia yang tidak berilmu.”, harap saudara ana sedar diri, sekali lagi artikel ana ini tiada fakta sedangkan dalam artikel yang lepas begitu banyak maklum balas yang menyatakan pelbagai fakta tentang isu ini bagi memperbetulkan apa yang dihujahkan oleh ana tetapi ana sebaliknya ‘lari’ dari membicarakan setiap maklum balas yang diberikan, pedulikan argumen yang ana rasa ‘kureng’ tapi yang jelas sememangnya ada maklum balas yang mempunyai asas dan fakta boleh diperdebatkan, tetapi ana ini sebaliknya lari dan menulis artikel baru yang pada hemat saya hanya menekankan aspek politik semata-mata dan bersifat ‘tidak suka atau dendam’ kepada Universiti Pendidikan Sultan Idris dan pelajar-pelajarnya.
November 17, 2011 at 9:47 am
agree! alhamdulillah nmpk gayanya ramai yg menentang budak ni!
November 11, 2011 at 8:19 am
Ko ni memang memalukan PAS je tulis isu2 camni. Dah la woi, geli pulak aku nak baca blog ko sbb cakap macam tak pakai akai. Org lain komen tu ko baca la dengan hati terbuka. Ini ko baca nak tak nak je memang la tak ke mana pemikiran ko. Anyway anak2 ko selama ni mesti ada punya la hasil tangan cikgu2 upsi sebab upsi ni dah lama just nama je tukar dari maktab ke universiti. Anyway ko uni mana dulu yang berlagak nak mampos ni?
November 11, 2011 at 10:14 am
lu pahal bai
November 11, 2011 at 12:39 pm
Saudara, ckp sila berlandaskan fakta..jgn pkai hentam, nmpak bodoh..memalukan pakatan rakyat je..pernah sampai ke upsi?pernah tahu ke ape yg kami belajar kat sni?pernah amik tahu ke sape yang belajr kat sni?jgn jumud sgt fikiran tu..sedih tgk pas masih ade penyokong yang mcm anda..
November 11, 2011 at 1:27 pm
nape benci sgt ngn upsi?jgn bhsakn dri “ana” kalau kata2 x seindah bahasa..& sy nk nyatakan d cni,phimpunn d upsi bkn hnya utk mnuntut hak upsi,tp sbgai pmulaan kpd smua graduan pndidikan utk mnuntut hak mreka..bckp psl mtlamat upsi,nilai dri sndri dlu sblum nk mngata org lain..kalau anta seorang yg baik,rsenyer xdela nk mngata org mcm tu..
November 11, 2011 at 1:54 pm
Abu Hurairah melaporkan, Rasulullah berkata,” apabila individu mengatakan ,’orang ramai rosak akhlak’, sebenarnya dialah orang yang paling rosak akhlaknya.”
direkodkan oleh muslim
November 11, 2011 at 2:12 pm
Agak2 nk mengampu bro..ko ni jenis tau politik,tp x reti agenda disebalik tu..bodo punye pnyokong PAS
November 17, 2011 at 9:47 am
LIKE!
November 11, 2011 at 7:00 pm
lucu la post awak ni… kesian…
November 11, 2011 at 7:30 pm
kalau bidang pendidikan pun nak dijadikan mainan politik, memang benarlah politik tu kotor.. jangan jadikan isu yang tak berkenaan sebagai mainan politik kamu. mereka hanya pelajar. kamu sangat pathetic..
November 11, 2011 at 9:13 pm
saya rasa awak tak tahu perkara sebenarnya… pelajar upsi mewakili semua pelajar ISMP di seluruh Universiti menuntut agar pihak kpm mempertimbangkan semula kemasukan gstt secara beramai2 dan menidakkan peluang ismp secara terus… anda kena faham.. oleh sebab kebanyakan pelajar pendidikan adalah di upsi.. jadi mpp upsi terpanggil untuk melakukan perkara tersebut… jangan hina mereka kerana mereka berhak menyuarakan pendapat…
November 11, 2011 at 10:03 pm
Jangan cari penyakit..lebih baik tuan delete sahaja entr ini..sebelum saya uar uarkan dengan TNC upsi..anda sedang memburuk burukkan UPSI dengan memaparkan lambang UPSI. Cukup sekadar berbincang. Tapi jangan menyeberkan cerita buruk orang. Tuan sendiri…sudah cukup baik ker?? Pasti ke masuk syurga?? Hmm?? Berdepan sahaja dengan pelajar upsi. kite bincang. Ada pa yang tak puas hati dengan kami ni.?? hmm??? Dalam setandan pisang, bukan semuanya buruk. Pelajar dari mesir pun..PASTI ke semuanya elok2?? Hmm?? Pasti??
Duhai orang tua yang saya hormati, JANGAN MAIN KASAR dengan kami anak muda…maaf cakap. Anda benar-benar menyinggung perasaan kami. Teks anda berbaur kebencian dan ketidakpuasan hati tnpa memikirkan tentang apa yang dirasakan berpuluh ribu pelajar ISMP di seluruh MALAYSIA!! ingat…hablum minan nas…
November 17, 2011 at 9:51 am
stuju! dh la pngecut gila..dok diam ja x brani pun nk balas! ihh geram nya
November 11, 2011 at 10:06 pm
ko ni asik tanyer pasal matlamat UPSI…
matlamat ko apee? asik undi.undi.undi…. ko tak tawu ke nanti kami ni nak kene byr ptptn… mentang2 la ko tu pro PAS…ngko nak libatkan hal politik dlm hal posting UPSI…. ape kaitannyer?
#aku tengok ko ni macam malaikatlah… baik sgt kew??? astaga
November 11, 2011 at 11:20 pm
jangan dengar sangat cakap org… xbaik… jngn pandang rendah pada guru. kalau xda guru siapalah anda. UPSI tu dh lama tertubuh. jgn terlalu pandang rendah terhadap UPSI. Mungkin anda, adik beradik anda, dan sesiapa sahaja yg berdekatan dengan anda pernah bergurukan Guru keluaran UPSI. mmg maksiat tu ada dimana2. tp kritikan tu jgn terlalu umum… mungkin ada yg terasa… kebebasan bersuara pown kena jaga jugak, sebab dosa pahala juga dikira… setiap org ingin menjadi terbaik…. apa pown sama2lah kita berdoa supaya rakan2 kita yg berkelakuan sumbang tu mendapat petunjuk dan guru2 yag dilhairkan juga terbaik… dri pelajar UPSI
November 12, 2011 at 12:01 am
cuba anda baca kembali apa yang anda post dalam entry anda sebelum nie. anda meletakkan politik semata2. anda bercakap tak pakai otak. sebenarnya anda yang lebih kasihan. hari nie cakap lain esok cakap lain pulak. ini ke yang kesucian PAS tue ajar??? ini ke yang agama awak ajar??? supaya cakap berbelit.???
November 12, 2011 at 12:51 am
zzzzzz
November 12, 2011 at 12:52 am
jangan ikut sgt cakap org… xbaik… fikir dulu sebelum bercakap… UPSI tu bukan mewakili mereka yang mcm tu saja… jgn hina guru ( kalau di kawasan ana, undi cikgu kita sudah tolak siap-siap. Memang tak boleh pakai. Kerajaan bagi bonus sikit mulalah nak tukar bendera)….. tanpa guru siapalah anda… lagi satu, pernahkah anda terfikir mungkin guru kelahiran UPSI ini pernah mendidik anda@ anak anda@ saudara anda dan siapa saj yg berdekatan dengan anda.xpernah rasa bersyukurkah anda… adakah mereka ini membawa ajaran yg bertentangan dengan islam. manusia ni mmg xsempurna. sering melakukan kesalahan… mmg sy sendiri mengaku bhw xsemua pelajar UPSI ni baik akhlaknya… tp kita sebagai manusia, berdoa supaya mereka ini diberi petunjuk oleh Allah S.W.T. fahami semula intipati politik. sekadar nasihat untuk diri sendiri dan rakan2… ayuh bangun rakan2 semua. buktikan guru kelahiran UPSI adalah yg terbaik…
November 12, 2011 at 2:34 pm
Lebih baik jgn buat ruangan komen kalau PADAM komen YANG DITULIS. Realitinya PAS dan pemimpin PAS menyokong tindakan MAHASISWA UPSI. KENAPA anda sebagai PENYOKONG PAS menyelar tindakan kami yang sememangnya belajar untuk menjadi guru sedangkan GSTT adalah terdiri daripada insan yang belajar di bidang lain tapi memilih bidang guru setelah tidak dapat tempat di bidang mereka.Disini terdapat perbezaan antara org yg MINAT DARI AWL dan ORANG YG MENJADI GURU UNTUK DAPATPEKERJAAN.Maka dalam hal ni kerajaan patut fikir. Kami pelajar UPSI perjuang hak kami , samalah seperti PAKATAN RAKYAT perjuangkan untuk dapatkan pilihanraya yg adil.
November 12, 2011 at 2:36 pm
oh rupanya masih ditapis bukan dipadam..maaf,,harap cepat dipaparkan supaya pembaca lain faham situasi pelajar upsi sekarang
November 12, 2011 at 4:03 pm
salam, maaf untuk sy katakan, anta mempolitikkan pendidikan, ana juga penyokong PAS, selalu juga setiap minggu juga ana pergi ke ceramah TG di kota bharu, tidak pernah pula beliau mempolitikkan isu pendidikan..
dan pada ana, entry anta seumpama ini tidak mencerminkan siapa anda, penyokong PAS, tapi berpaksilah kepada apa yg anta perjuangkan.. jgnlah
isu pendidikan seumpama ini pun anta mahu politikkan juga…
November 12, 2011 at 5:14 pm
jaga bahasa anda… ramai org sakit hati.. jgn malukan parti islam…
nabi muhammad s.a.w pun tak ajar kita sakiti hati org..
ANDA BUAT MALU sahaja.. kalau tak minta maaf pun, tolong berhenti sakitkan hati org dan malukan mana2 pihak…
November 12, 2011 at 9:51 pm
jelas penuh dgn nada cemburu… >.<
November 13, 2011 at 9:26 pm
aah kan..
penulis nie cemburu sebenarnye..
ish ish..kesian sangat..
*LOSER*
November 13, 2011 at 5:49 pm
kesian..tak matang…
November 13, 2011 at 9:28 pm
kesian penulis blog nie..
loser.
November 17, 2011 at 9:52 am
napelaa xnk papar muka dia besar2..baru laa brani nmanya
November 14, 2011 at 3:59 pm
apakah perasaan anda jika saya membawa artikel anda ke balai polis dan kementerian?
November 14, 2011 at 4:00 pm
apakah perasaan anda jika saya menghantar artikel anda ke balai polis dan kementerian..?
November 14, 2011 at 8:20 pm
Diharap anda memohon maaf kepada semua pelajar upsi sebelum saya melaporkan perkara ini kepada pimpinan tertinggi PAS…anda gunakan nama pas dan memalukan pas,Pas tak ajar kita menuduh sesuka hati
November 14, 2011 at 11:25 pm
rasanya dia ni xfhm yg tuntutan disertai semua pelajar ISMP dr semua unversiti. BUKAN UPSI SAHAJA. xguna ckp byk sbb dia xrasa apa yg pelajar ISMP rasa. ckp dgn orang yg ‘bijak’ cuma sia2. org mcm ni la yg mempolitikkan pendidikan.
November 15, 2011 at 10:52 am
Selamat Tinggal PAS. Parti ini sudah tiada tempat dihati kami lagi.
November 15, 2011 at 7:10 pm
tak baek ckp mcm tu…hal ini bukan saje mlibatkan pelajar UPSI sahaja dan sebenarnye x semua courses yg dtawarkan di UPSI merupakan bidang pendidikan. Hal ini berkaitan dgn semua penuntut dlm bidang pendidikan di semua universiti d m’sia. kalau mcm ni kan..lepas ni sape yg nak jadi guru jgn ambil ijazah pendidikan, apply saje courses yg lain lepas tu apply jadi guru ye..lepas tu nt guru2 tu ajar anak ente ye
. jgn lah taksub sgt dgn politic. ur remarks shows how poor ur understanding about this matter..dont go overboard..and i’m begging u not to use vulgar words.
dan satu lg aku pon xtau la knape tgn aku ni gatal je nk komen kat page ni…takpe la aku mmg x kesah nk buang mase aku bace craps.
dan tolong la pak cik jgn mnjatuhkan maruah sendiri dgn menguar-uarkan sesuatu yg x pasti…klo hudud dilaksanakan kan ,,pak cik..pak cik mungkin da kene sebat 80 kali klo budak2 Upsi tu x buat bende x senonoh tu. jgn la gunekan ayat2 agama utk tujuan politik..i dont buy it laa.hukum x menghalalkan care..nak nasihat elok2 la. pak cik ni BIGOT tol la…jgn la cmni org x respect
panjang jugak komen ente ni ye…kehkehkehkeh
k. bai..
November 16, 2011 at 11:21 am
kalau penyokong tegar pas blh bat statement mcm ni…. jangan undi PAS.. hancur malaysia nanti.
November 17, 2011 at 7:39 am
http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/6550-muhyiddin-tak-patut-hina-graduan-upsi – oleh Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria.
November 17, 2011 at 10:56 pm
dosa sesama manusia kena mintak maap dlu kat orang yg kita buat salah tu baru Allah ampun wooo…jgn memain pakcik…tmbah2 kalau dosa fitnah…jgn sebab politik dunia…kita fitnah golongan yg teranaiya…sanggup pakcik nk mintak maap kat sorang2 student dan organisasi yg pakcik fitnah? UPSI bkn institusi baru…cuma tukaq nama ja….kalau xpernah tau pasai Maktab Perguruan Sultan Idris mmg xtau nk kata apa la…baik dok utan tanam sayoq ja…fakta pn tak tau…nk ckp mcm dia ja betoi…buang masa ja tgk blog mcm ni…xdak fakta…just emotion pemilik blog yang ntah apa2 ja…kalo tolong fikir pasal solution xpa jgk…
November 20, 2011 at 12:33 am
Alahai saudara/i..
cakap siang pandang2, cakap malam dengar2..hati orang lain kena jaga jugak saudara/i !
Jangan nak menuduh sesuka hati kalau tak tahu fakta yang betul..sesedap hati saudara/i je nak menuduh dan memburuk2 kan pelajar2 UPSI..
isu pendidikan bukan hanya pada pelajar2 UPSI tapi jugak pada semua pelajar2 ISMP yang ada di universiti2 lain..
harap saudara/i bukak minda, buka hati..jangan terlalu ikut emosi..asyik nak berpolitik dalam sgala hal..memang politik dan hidup tak boleh dipisahkan, TAPI tak boleh juga nak dicampur aduk. Faham saudara/i?
Tepuk dada, tanya IMAN…jangan ditanya pada HATI sebab ikut hati mati..cakap pun dah tak fikir betul dan salah.
kalau tak tahu yang betul, baik DIAM dan tak payah cakap apa2..
Bab dosa maksiat, tak payah nak tunggu pakatan rakyat ambil perak, sekarang pun boleh bertindak dah saudara/i..mencegah kemungkaran tu fardhu bagi semua UMAT ISLAM…bukan just untuk mereka2 yang ada dalam pakatan rakyat saja. Okey saudara/i?
sudah2 la mempolitikkan perkara2 macam ni. Tak ada faedah untuk ISLAM pun..lagi melaga2kan ada lah.. NAUZUBILLAH..
Kalau ada apa2 yang saudara/i masih tak puas hati dengan pelajar2 UPSI, silalah bawa berbincang sama2..tak perlu nak memburukkan mana2 pihak.
Semoga kita semua sentiasa dalam lembayung rahmat ALLAH..
Sekian, Assalamualaikum.
November 20, 2011 at 2:42 am
JANGAN BERPECAH BELAH KERANA ORANG MACAM NI.. ABAIKAN AJA, NASIHAT SUDAH, MARAH SUDAH, SURUH MINTAK MAAF PUN SUDAH, DOAKANLAH… SEMOGA DIA DAPAT HIDAYAH… JGN CAKAP YG BURUK PLEEEEEASEEEEE…… KITA BUKAN BUDAK2 LG, KENAPA KITA PERLU LAYAN ORG YG PERANGAI MCM BUDAK2… CEGAHLAH STAKAT YG TERMAMPU,,
November 20, 2011 at 4:08 pm
biarlah si luncai terjun ke dalam labu-labunya..org yang hatinya sakit dialah yang ada sifat mazmumah..ingt hati yg sakit kpdd org lain akan di bawa ke mati..( firasat aku mungkin pakcik ni org buangan upsi..kesian..
November 20, 2011 at 4:09 pm
biarlah si luncai terjun ke dalam labu-labunya..org yang hatinya sakit dialah yang ada sifat mazmumah..ingt hati yg sakit kpdd org lain akan di bawa ke mati..( firasat aku mungkin pakcik ni org buangan upsi..kesian..
Disember 8, 2011 at 9:39 am
Salam semua
Apa yang dibuat oleh KPM adalah baik untuk semua pihak.Mulai tahun hadapan GSTT dimansuhkan bagi memastikan semua guru yang mengajar mempunyai latar belakang bidang perguruan.Bukankah itu yang diinginkan?
Walaubagaimanapun terdapat guru GSTT yang mengajar,berkhidmat kepada kerajaan dan sekolah sejak sekian lama perlukah dibuang begitu sahaja sedangkan mereka ini juga menyumbang kepada kemajuan pendidikan sejak sekian lama.
Dari segi pengetahuan pendidikan yang selalu diperkatakan,GSTT tidak ada teori pendidikan adalah salah dan meleset sama sekali kecuali untuk GSTT yang baru 6 bulan mengajar.Untuk GSTT lama mereka juga agak hebat dan mereka juga mengikuti berbagai latihan perguruan melaui kursus dalaman seperti pedagogy,pengurusan bilik darjah,benkel-benkel pendidikan,tatatertip perkhidmatan awam,profesionalisme perguruan,benkel-benkel pemantapan P&P,guru tingkatan dan sebagainya menjadikan mereka memahami selok belok pendidikan dengan baik.
Dari segi tanggungan mereka ini juga ada anak,ada hutang nak dibayar,dan bermacam-macam lagi masalah sama seperti semua orang.
Utk memansuhkah GSTT ini KPM membuat keputusan tepat dengan memberikan mereka yang mempunyai pengalaman 2 tahun ketas untuk diberikan latihan perguruan sepenuh masa bagi mendapatkan sijil perguruan dan bukannya ada jaminan utk dapat guru tetap pun, cuma atas rezeki masing-masing ada yang dapat dan ada yang tidak dapat.
Dengan kursus ini maka GSTT dimansuhkan mulai tahun hadapan dan semua orang dari bidang pendidikan sahaja yang bolehlah memohon untuk GST.tidakkah ini bagus untuk semua?
dan jika ini tidak berlaku maka GSTT juga tidak akan dimansuhkan perkara yang sama sentiasa berulang.
Perubahan yang baik adalah baik untuk semua.Dan percayaah rezeki mereka ini ditentukan oleh Allah S.W.T KPM hanya sebagai perantara sahaja.Jika Allah mengkhendaki sesiapa menjadi guru maka apa pun yang berlaku mereka tetap akan menjadi guru.
Untuk menguji minda:
1.apa bezanya ijazah sarjana muda pendidikan dengan ijazah sarjana muda perguruan
2.apa bezanya ijazah sarjana muda pendidikan dengan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah
3.apa bezanya ijazah sarjana muda pendidikan dengan Diploma Perguruan lepasan Ijazah
Ada ker beza pendidikan dengan perguruan ni? Kenapa tak tukar jer semua pendidikan kepada perguruan jer kan senang kalau maksudnya sama
Disember 17, 2011 at 1:58 pm
itu la sifat penyokong pas yg bodoh….yg di ajar ke dalam diri mereka supaya sentiasa protes dgn dgn tindak tanduknya….pas parti islam akan masuk syurga….sokong parti lain masuk neraka..so tak heran la slogan ni yg di laung2kan..hahah….itulah mereka..yg tak pernah bersyukur dgn apa yg gov bagi kat rakyat malaysia…pkr memerintah selangor dah tungang langang..ada hati nk memerintah negara…adoi hai…kesian bangsaku…
Disember 19, 2011 at 7:39 am
Sebelum menaip statement yang memakan diri anda sendiri,baik anda bertapis sebelum membuatnya….secara tidak langsung apa yang anda tulis menggambarkan diri anda yang sebenarnya.jangan jadi bodoh sombong.dan kenapa nak provoke upsi saja,,sedangkan u lain pun tidak kurangnya masalah graduannya…. berpijaklah di bumi yang nyata ya ‘ana’..